Men varför är alla så sjuka helt plötsligt?!?!
Varför går alla människor hemma för depression, ångest och allmän ohälsa helt plötsligt? Vad är det som händer med svenska folket?
Varför har sjukskrivning blivit ett sätt att hantera livet istället för att ta tag i det som är jobbigt och ta ansvar för sin hälsa?
http://www.netdoktor.se/psykiatri/nyheter/Dramatisk-okning-av-antalet-sjukskrivna-med-psykisk-ohalsa/
Jag vill inte verka nedlåtande, men samtidigt kan jag erkänna att det är svårt att se vad, annat än ren lathet, som ligger bakom siffrorna. Upplys mig gärna. . .
Vi har fastnat i föreställningen att vi måste jobba, jobba , jobba. Men sanningen är ju att många blivit fråntagna möjligheten att göra just det.
Istället går ju folk på "hitte på jobb" som innebär sysselsättning utan mål och mening. Ekvationen stämmer liksom inte när man påstår att vi måste jobba för att hålla igång ekonomin, men detta arbete genererar ju bara meningslöshet. Och det kostar pengar.
Vi ska känna oss lata- det är ju vad Sverige går ut på. Samtidigt har vi massa saker som faktiskt behöver göras. Vi har en stor grupp med människor som lever med dagliga trakasserier- hundratusentals människor i Sverige utsätts för stalking varje år. Det är klart att det tar på psyket- men vi är ju så underbart underutvecklade när det gäller att ta hand om just vårt psyke.
Jag är övertygad om att arbete i rätt form är vägen till välbefinnande- men en förutsättning är ju att det handlar om meningsfull sysselsättning.
De som har slussats ut en gång av systemet, kan ha väldigt svårt att hitta en väg tillbaka. Jag har själv ett snart tio år långt utanförskap bakom mig- jag kan inte förkovra mig på grund av att bidragen jag går på inte tillåter mig att göra det, och hur ska jag få en arbetsgivare intresserad utan uppdaterade kunskaper?
Varje försök från min sida att ta mig ur detta, har lett till just utmattningssyndrom- därför att "staten och systemet" påstår sig vilja att jag ska ut i arbete, men incitamenten saknas. Det jag får göra, är att när jag går på en arbetsmarknadsåtgärd, får jag passa på att samtidigt försöka hämta upp min kompetens- för det får jag.
Men detta innebär för min del att jag sitter med mångdubbelt arbete under dessa perioder- och en löjlig ekonomisk ersättning som utgör 1/3 av vad jag hade i lön för 20 år sedan. Tyvärr innebär denna belastning oftast en tur rakt in i den berömda väggen.
Och så går åren....
Men jag genererar bisarrt nog också en massa annat meningslöst arbete åt andra människor. Nämligen de tjänstemän som sitter på flera olika myndigheter och mäter och analyserar och tar reda på vad jag sysslar med. De får till skillnad från mig, riktiga löner.