Inlägg från: doge |Visa alla inlägg
  • doge

Tips på foder!

Tycker orijen/acana eller standartd är bra torrfoder, det har hög kötthalt.  
    Bästa alternativet är ju dock färskfoder. Det finns smidiga köttbullar eller hamburgare att köpa, bara att ta fram lite ur frysen dagen innan.
    Även om man kan tycka det låter dyrt med 25kr för en påse hamburgare så blir det ganska nära (bra) torrfoder prismässigt i månadskostnad (om man inte har en jättestor vovve). 

RC skulle jag undvika. De har mycket bra erbjudanden mm men innehållsmässigt är det inte roligt. De har väldigt högt pris för så dåligt foder. 
    Veterinärerna som säljer det är inte heller några som är utbildade inom foderlära, ofta är det royal eller hills som står för deras foderföreläsningar.
    Skulle inte ge det till mina djur iaf (även om jag fått erbjudande från försäljare att de kan ordna fodret i princip gratis till mig men jag vill inte att mina djur ska äta sådan skit).. 

(har arbetat med att sälja foder..)  

• doge
    nikki06 skrev 2015-05-04 12:08:53 följande:
    Tack så mycket! Ska beställa en påse StandardT idag, är lite osäker på vilken bara, men får väl prova orginal. står ju inte så mycket vad det är för skillnad på de olika, tänkte om min lite kraftigare hund ska ha specialen eller inte. Men man får väl pröva sig fram :) sen ska jag försöka varva med lite färskfoder men det blir nog blandat med torrfoder :)
    Det låter bra. Hoppas det passar vovven =) 
  • doge
    Aniiee skrev 2015-06-07 20:21:52 följande:
    Ebbagr skrev 2015-06-07 19:58:24 följande:

Ett tips är att inte köpa foder med Spannmål! Det är inte bra! :)

Jag har inte så bra koll på RCs valpfoder, men innehåller inte ALLA de spannmål och/eller majs?

Är valpfoder förresten absolut nödvändigt? Är det inte mest ett försäljningstrick?
    De brukar innehålla både majs, ris och vetemjöl 

• doge
    Aniiee skrev 2015-06-07 21:45:13 följande:
    Oh..... that sucks....
    Ebbagr skrev 2015-06-07 21:38:59 följande:
    Ingen aning, min uppfödare kör på RC och man fick 500kr för mat så har köpt en 15kg säck för de men om de är dåligt kommer vi ej fortsätta med det :)

Valpfoder säger även uppfödare att man ska fortsätta med upp till 1 år så jag tror man ska hålla sig efter det :)
    Ja, för det höga priset de håller så är det ett riktigt skitfoder. 
    Dock är de suveräna på att marknadsföra sig, ebba här är ett exempel på det.. De ger väldigt bra priser till uppfödare och per automatik fortsätter ju valpköparna köpa deras foder. 

Ang valpfoder brukar de väl ha lite högre proteinhalt och fetthalt för tillväxten om jag inte är ute och cyklar. Jag har för mig det iaf. Men det beror säkert på märke mm också. 
Svar på tråden Tips på foder!