Inlägg från: Ebbagr |Visa alla inlägg
  • Ebbagr

Tips på foder!

nikki06 skrev 2015-04-23 11:34:53 följande:

Hej alla kunniga!

Jag hade velat ha lite tips på ett prisvärt foder till min 7 månaders engelska bulldog. Just nu har hon ett valpfoder som kostar 800 spänn för en 15 kg-säck, börjar svida lite i plånboken nu när hon äter betydligt mer än för några månader sedan ;) När vi fick henne gick hon på doggy från uppfödaren och där går lite min gräns, om vår andra lilla pudelblandning skulle ätit något sånt hade jag väl kunnat köpa det till henne, men känns inte jätteoptimalt till en ras som kan få höftproblem och dessutom är under tillväxt. 

Så har ni något bra tips på ett bra foder som inte är superdyrt? Jag har funderat lite på royal canin, kanske det för fransk bulldog, men är jätteöppen för andra förslag.

Tack på förhand!

Hunden ska ju i alla fall äta valpfoder upp till 1 års ålder, jag hämtar min valp om 5 dagar så har ännu ingen hund men vi har köpt en 15 kg säck royal canin och den kostar 500 spänn. :) Om du byter tänk på att byta försiktigt! :)
    Lycka till!
  • Ebbagr

Ett tips är att inte köpa foder med Spannmål! Det är inte bra! :)

• Ebbagr
    Aniiee skrev 2015-06-07 20:21:52 följande:
    Ebbagr skrev 2015-06-07 19:58:24 följande:

Ett tips är att inte köpa foder med Spannmål! Det är inte bra! :)

Jag har inte så bra koll på RCs valpfoder, men innehåller inte ALLA de spannmål och/eller majs?

Är valpfoder förresten absolut nödvändigt? Är det inte mest ett försäljningstrick?
    Ingen aning, min uppfödare kör på RC och man fick 500kr för mat så har köpt en 15kg säck för de men om de är dåligt kommer vi ej fortsätta med det :)

Valpfoder säger även uppfödare att man ska fortsätta med upp till 1 år så jag tror man ska hålla sig efter det :)
  • Ebbagr
    doge skrev 2015-06-07 21:57:36 följande:
    Ja, för det höga priset de håller så är det ett riktigt skitfoder. 
    Dock är de suveräna på att marknadsföra sig, ebba här är ett exempel på det.. De ger väldigt bra priser till uppfödare och per automatik fortsätter ju valpköparna köpa deras foder. 

Ang valpfoder brukar de väl ha lite högre proteinhalt och fetthalt för tillväxten om jag inte är ute och cyklar. Jag har för mig det iaf. Men det beror säkert på märke mm också. 
    Läste på säcken och såg att de var vete och de men hennes hundar mår bra och dem äter det så farligt kan de inte vara, kommer byta foder så småning om men nu till en början kör jag på samma och jag fick även säcken gratis! :)
Svar på tråden Tips på foder!