• Anonym (Z)

Objudna gäster i kyrkan?

Det finns många trådar där man skriver att man ska bara gå på en vigsel /dop / begravning även om man inte är bjuden om den hölls i en kyrka , till och med om personen har blivit informerad att man inte är välkommen.

Jag vet givetvis att alla får besöka kyrkan , men vad jag undrar hur vanligt det är i verkligheten att man duker upp bara för att man får trots att ingen vill att man kommer.

Har det hänt er personligen att någon ni inte ville ha där kom på er bröllop , ert barns dop eller begravning till en familjemedlem?

Eller har ni själv besökt en vigsel/dop/begravning objudna?

• Svar på tråden Objudna gäster i kyrkan?
  • Anonym (Z)
    fluu skrev 2015-04-23 17:43:55 följande:

Så tänker jag med. Det fanns andra barn med också som pep till någon gång och då avlägsnade sig föräldrarna direkt. Så hade jag med gjort.

Hade de mindre bra förhållande efteråt?
  • Anonym (Z)
    Anonym (Oönskad bröllopsgäst) skrev 2015-04-23 17:48:32 följande:

Jag har själv varit oinbjuden på min fasters bröllop. Eller "glömde bjuda" som de sa. Har knappt någon kontakt med henne pga stor åldersskillnad mellan henne och min pappa (han var vuxen när hon föddes). När hon gifte sig var moderns släkt bjuden, samt min pappa och kusin (som har lika stora släktband med henne som mig men som träffat henne mer). Bröllopet hölls i Göteborg och jag och min pappa skulle åka dit dagen innan. När vi sa till min farfar att VI skulle komma sa han "okej, lämnar du av X på tågterminalen?". Tydligen var jag inte välkommen, "de räknade inte med mig". Lyckades få till en plats (mest för principens skull), ingen förutom min pappa sa ett ljud till mig på hela kvällen, maten som serverades var jag allergisk mot. Slutade med att jag satt utanför lokalen hela kvällen och grät för jag kände mig så ovälkommen. I efterhand ångrar jag att jag gick dit, kändes bara skit att vara den enda på pappas sida som inte var bjuden. Talade dessutom om för min farfar att jag tyckte det var jävligt taskigt gjort av min faster och att hon borde tänka mer. Har inte haft kontakt med min faster sen dess.

Tror inte jag skulle gå på en vigsel/begravning/dop om jag uttryckligen inte varit bjuden. Hade känts jobbigt att vara den som alla pratar om.

Stackars dig. Det läter inte kul.
  • fluu
    Anonym (Z) skrev 2015-04-23 17:52:49 följande:
    Hade de mindre bra förhållande efteråt?
    Jag vet inte riktigt, men troligen inte.De var inte det minsta nära innan ens, de hälsade och småpratade lite på jobbet bara, inget mer.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Regndamen
    Anonym (Oönskad bröllopsgäst) skrev 2015-04-23 17:48:32 följande:

Jag har själv varit oinbjuden på min fasters bröllop. Eller "glömde bjuda" som de sa. Har knappt någon kontakt med henne pga stor åldersskillnad mellan henne och min pappa (han var vuxen när hon föddes). När hon gifte sig var moderns släkt bjuden, samt min pappa och kusin (som har lika stora släktband med henne som mig men som träffat henne mer). Bröllopet hölls i Göteborg och jag och min pappa skulle åka dit dagen innan. När vi sa till min farfar att VI skulle komma sa han "okej, lämnar du av X på tågterminalen?". Tydligen var jag inte välkommen, "de räknade inte med mig". Lyckades få till en plats (mest för principens skull), ingen förutom min pappa sa ett ljud till mig på hela kvällen, maten som serverades var jag allergisk mot. Slutade med att jag satt utanför lokalen hela kvällen och grät för jag kände mig så ovälkommen. I efterhand ångrar jag att jag gick dit, kändes bara skit att vara den enda på pappas sida som inte var bjuden. Talade dessutom om för min farfar att jag tyckte det var jävligt taskigt gjort av min faster och att hon borde tänka mer. Har inte haft kontakt med min faster sen dess.

Tror inte jag skulle gå på en vigsel/begravning/dop om jag uttryckligen inte varit bjuden. Hade känts jobbigt att vara den som alla pratar om.

Fast, vad hade du räknat med? Du var ju inte bjuden, väldigt konstigt att gå på bröllopet om man inte är bjuden.
  • Anonym (Oönskad bröllopsgäst)
    Regndamen skrev 2015-04-23 17:56:53 följande:
    Fast, vad hade du räknat med? Du var ju inte bjuden, väldigt konstigt att gå på bröllopet om man inte är bjuden.
    "De hade inte räknat med mig", jag var inte uttryckligen "inte bjuden". Min pappa fick en inbjudan, klart att han räknar med att hela familjen är bjuden? Var redan på väg upp när jag fick reda på att jag inte var med i beräkningarna. Inte så mycket att göra. Hade inte lust att sätta mig på ett tåg hem i 4 timmar i finklänning.
  • Anonym (Z)
    fluu skrev 2015-04-23 17:56:33 följande:

Jag vet inte riktigt, men troligen inte.De var inte det minsta nära innan ens, de hälsade och småpratade lite på jobbet bara, inget mer.

Märklig människa i så fall.

;)
  • Fjäril kär

jag sjunger i kyrkokör och jobbar också i kyrkan och många församlingar väljer att lägga dop på högmässan på söndagar, så gör också vi.  Därför sitter det många gånger vanliga gudstjänstbesökare i bänkarna när det tågas in för dop.  Vi i kören har också sjungit åtskilliga gånger på dop fast det egentligen varit mässan vi sjungit på.  Just för att dop sker på högmässan. 

Jag upplever att just dop är mer välbesökta för oinbjudna än vad det är på vigsel och begravning. 

När jag gifte mig i kyrkan kom vår chaufför och hans fru in i kyrkan under vigseln , vi hade inte sagt något om att dom fick komma in utan dom smet in ändå men vi blev faktiskt glada över att ha dom där. 

• Anonym (Z)
    Anonym (Oönskad bröllopsgäst) skrev 2015-04-23 18:01:30 följande:

"De hade inte räknat med mig", jag var inte uttryckligen "inte bjuden". Min pappa fick en inbjudan, klart att han räknar med att hela familjen är bjuden? Var redan på väg upp när jag fick reda på att jag inte var med i beräkningarna. Inte så mycket att göra. Hade inte lust att sätta mig på ett tåg hem i 4 timmar i finklänning.

"klart att han räknar med att hela familjen är bjuden"

???

Det är absolut inte klart. Enligt vett och etikett är den personen bjuden som står på inbjudan och ingen annan.

Är hela familjen bjuden då står det XX och familj , och inte XX bara.

De borde fortfarande inte ha behandlat dig illa , 2 fel gör inte en rätt.

Men det låter att du gick på middagen och festen också , inte bara på vigseln i kyrkan , och det är inte samma sak.
  • Betty Boop
    Anonym (Oönskad bröllopsgäst) skrev 2015-04-23 18:01:30 följande:
    Om du inte har fått en inbjudan så är du ju uttryckligen inte bjuden. Antingen har man fått en inbjudan eller så har man det inte. Man kan ju inte räkna med att hela familjen är bjuden om det inte står på inbjudan! Skulle man inte meddela om man kom eller ej (OSA)? Förvirringen borde ju ha upptäckt redan då. Jag förstår att det hela kändes jobbigt för dig, men samtidigt tycker jag att det är jättekonstigt att gå på ett bröllop om man inte har fått en inbjudan och väldigt respektlöst mot brudparet.
  • Birgitta02

Jag begriper inte. Måste man vara inbjuden till kyrkan? Vare sig det är begravning, dop eller bröllop så är vem som helst välkommen. Även turister som bara råkar gå förbi kyrkan just då kan komma in och sätta sig längst bak. Det har jag själv gjort vid ett par tillfällen.

Däremot kommer man absolut inte till en mottagning efteråt om man inte uttryckligen är bjuden. Där är ju beräknade kuvert, kanske bordsplacering etc.

Men vem i all världen skulle försöka förbjuda någon att komma till kyrkan? Det begriper inte jag.

Svar på tråden Objudna gäster i kyrkan?