• Anonym (Z)

Objudna gäster i kyrkan?

Det finns många trådar där man skriver att man ska bara gå på en vigsel /dop / begravning även om man inte är bjuden om den hölls i en kyrka , till och med om personen har blivit informerad att man inte är välkommen.

Jag vet givetvis att alla får besöka kyrkan , men vad jag undrar hur vanligt det är i verkligheten att man duker upp bara för att man får trots att ingen vill att man kommer.

Har det hänt er personligen att någon ni inte ville ha där kom på er bröllop , ert barns dop eller begravning till en familjemedlem?

Eller har ni själv besökt en vigsel/dop/begravning objudna?

• Svar på tråden Objudna gäster i kyrkan?
  • Anonym (Z)
    Rainbow gg skrev 2015-04-23 20:57:46 följande:

Det skulle vara närmast komiskt om jag fick stå där i min puffiga vita klänning och skälla ut en dubbelt så gammal person för att hen inte har något hyfs. Förhoppningsvis slipper jag.

Men det är konstigt att folk kan veta om hur oönskade de är och ändå tränga sig på. Nu menar jag ju inte i de fallen som någon skrev ovan där hon var oönskad av släkten på mormorns begravning, för hon hade ju faktiskt en bra relation till mormorn när hon levde. Utan jag menar ju i de fallen då ingen verkligen kan förstå varför personen ens skulle vilja dyka upp.

De kommer kanske just för att jävlas.

;)
  • Anonym (Cecilia)

svartsjuka ex-flickvänner hotade med att dyka upp på vårt bröllop när min man och jag gifte oss..  Anledningen till den svartsjukan var att dom inte fick det jag fick... att stå brud med honom.  Givetvis var dom inte bjuden.

Vi hade också festen på en lokal restaurang och även där aviserade ett par av gamla dejter/flammor att dom skulle dyka upp.

Nu gjorde dom inte det, varken i kyrkan eller på restaurangen.  Men däremot kom det några nyfikna personer ur ortsbefolkningen som stack in näsan i restaurangen bara för att dom kunde helt enkelt..  

När min bror gifte sig dök ett helt gäng tjejer upp på festen och överraskade med en hopknåpad sång till brudparet.  Dom var inte bjudna då bröllopet endast hölls med familjen.

• Anonym (A)

Vi gifte oss borgerligt. Vigsellokalen hade vi själva fixat iordning och ställt fram rader med stolar till gästerna och dekorerat osv. Vi ställde fram några extra stolar för att det såg snyggare ut med hela rader. Och det var tur eftersom det dök upp två objudna, och inte heller speciellt välkomna gäster.

Vet inte om de bara inte fattat att det var ett slutet sällskap. Vi var hur som helst ganska sura över det. Kändes inte alls bra att de dök upp objudna. Som tur var hade de vett att hålla sig borta från middagen och festen i alla fall.

• Flash Gordon
    Anonym (Z) skrev 2015-04-23 17:10:59 följande:

Det finns många trådar där man skriver att man ska bara gå på en vigsel /dop / begravning även om man inte är bjuden om den hölls i en kyrka , till och med om personen har blivit informerad att man inte är välkommen.

Jag vet givetvis att alla får besöka kyrkan , men vad jag undrar hur vanligt det är i verkligheten att man duker upp bara för att man får trots att ingen vill att man kommer.

Har det hänt er personligen att någon ni inte ville ha där kom på er bröllop , ert barns dop eller begravning till en familjemedlem?

Eller har ni själv besökt en vigsel/dop/begravning objudna?

Självklart har det hänt. Alla i en släkt är inte bekväma med varandra men när någon i släkten dör så hamnar man, för en kort stund, i samma gudtjänstlokal. Det ingår i konceptet, liksom. Alla som vill ska få en chans att säga farväl.

Ja, det har hänt att oinbjudna dykt upp på dop. Men de har inte varit ovälkomna.
  • Anonym (Z)
    Anonym (A) skrev 2015-04-24 07:17:50 följande:

Vi gifte oss borgerligt. Vigsellokalen hade vi själva fixat iordning och ställt fram rader med stolar till gästerna och dekorerat osv. Vi ställde fram några extra stolar för att det såg snyggare ut med hela rader. Och det var tur eftersom det dök upp två objudna, och inte heller speciellt välkomna gäster.

Vet inte om de bara inte fattat att det var ett slutet sällskap. Vi var hur som helst ganska sura över det. Kändes inte alls bra att de dök upp objudna. Som tur var hade de vett att hålla sig borta från middagen och festen i alla fall.

Varför lät ni de vara där?

Är det en borgerlig vigsel i en vanlig lokal , ej kyrka har de ingen rätt att sitta där.
  • Anonym (Z)
    Rainbow gg skrev 2015-04-23 20:57:46 följande:

Det skulle vara närmast komiskt om jag fick stå där i min puffiga vita klänning och skälla ut en dubbelt så gammal person för att hen inte har något hyfs. Förhoppningsvis slipper jag.

Men det är konstigt att folk kan veta om hur oönskade de är och ändå tränga sig på. Nu menar jag ju inte i de fallen som någon skrev ovan där hon var oönskad av släkten på mormorns begravning, för hon hade ju faktiskt en bra relation till mormorn när hon levde. Utan jag menar ju i de fallen då ingen verkligen kan förstå varför personen ens skulle vilja dyka upp.

Jag undrar faktiskt också hur vissa tänker när de går på ett bröllop/dop när de vet att brudparet / barnets föräldrar inte vill ha en där.

Är de nöjda och glada att de lyckas göra dem sura på deras bröllopsdag och gapskrattar hemma?

"Där fick de? Haha!!!"

Att de "får" har inget att göra med saken.

Man måste väl inte göra vad som helst bara för att det är inte olagligt.

Givetvis är det skillnad om folk är direkt osams eller man har bara inte bjudit alla man känner på grund av platsbrist.

Syftar just på folk som är direkt ovänner så man går för att jävlas , och inte för att man tycker om brudparet.
  • Anonym (Hanna)

Jag har gått både på en begravning och en vigsel som "objuden".
    Vigseln var en mamma i vår mammagrupp som inte formellt bjudit någon av oss andra "mammor" till sitt bröllop. Men ändå meddelat att man gärna fick komma och så valde några av oss att göra. Fungerade smärtfritt för alla parter. Hon blev jätteglad för att vi kom till kyrkan och vi alla var ju införstådda med från början, att vi inte var bjudna till fest eller så. Win win situation!

Jag har också gått på en minnesstund i ett kapell för en av våra gamla lärare. Vi var fler från högstadiet som gick. Men vi avvek innan det var dags för jordfästning. Här hade man haft annons i lokaltidningen om när detta skulle ske och det var inget önskemål om enskildhet eller anmälan specifikt så då uppfattar i alla fall jag det som att det är ok att närvara.  

• Anonym (generad)

Jag måste erkänna att ja brukar slinka in i stadskyrkan om jag är på stan, har tid och ser att det är ett bröllop....  Jag behöver inte känna brudparet. Jag sätter mig längst bak och njuter av att se ett lyckligt par lova varann evig kärlek.
    Jag är närmare 60. Numera är det mest begravningar man blir bjuden till, tyvärr. Jag "plankar" bröllop, inte för att vara nyfiken eller prata om det efteråt. Jag gör det för att bröllop är vackert, ett löfte om framtiden och det är hoppfullt. Efter att ha sett ett bröllop känner jag mig lätt om hjärtat och det fungerar bättre än alla antidepp-piller som finns.
    Men det är lite skämmigt. Särskilt när jag ser vad ni skriver.

• Anonym (Jaha....)
    Anonym (Oönskad bröllopsgäst) skrev 2015-04-23 19:19:23 följande:
    Jag förstår dig men jag tycker samtidigt det är respektlöst mot mig som aldrig gjort människan något alls att vara den ENDA som inte var bjuden. Det handlade inte om att man inte fick ta med barn. Hade jag vart fem år gammal hade man kanske frågat om man fick ta med barn men jag var 16, min kusin 14. Som jag skrev till Z var det inte ens en skriftlig inbjudan, utan på telefon. "ni får komma på bröllopet". Visst, man skulle kanske frågat redan då men för oss i min familj är det en självklarhet att alla i en familj är bjudna om annat ej är sagt. Men det är väl olika för alla. När jag skickade ut mina studentinbjudan adresserade jag dem till en person i familjen men räknade ändå med att alla kom. Skrev nog bara "inbjudan till student xx/xx på x-gatan".
    Ja, det blir väl en massa missförstånd när folk är helt obekanta med sociala koder och regler. Att ni tar saker för självklara betyder inte att det förhåller sig så. Att din kusin var medbjuden kunde ni väl inte veta i förväg. Att du inte alls har kontakt med din faster (eller väldigt lite) borde väl vara en indikation till att du kanske inte är medbjuden. Dessutom i dagens alla möjliga familjekonstellationer kan det bli att någon umgås man mer med medan andra känner man knappt. Sedan är du ju 16 år, dvs inget barn som inte kan vara hemma ensam så inte ens det behöver man ta hänsyn till även om du skulle bo hos din far på heltid. Din kusin har de kanske en annan relation till, passar bättre personlighetsmässigt, massor med andra parametrar? Så nej, ni kan inte bara ta saker för givna.

Sedan det där med maten. Att maten inte var anpassad efter dina allergier, ja men hallå? Om du inte är bjuden är det väl klart att maten inte är anpassad. Var allting ihopblandat så du inte kunde ta något alls? Enbart en rätt? Märklig middag då.
  • sharatec
    Anonym (Hanna) skrev 2015-04-24 11:24:38 följande:

Jag har gått både på en begravning och en vigsel som "objuden".
    Vigseln var en mamma i vår mammagrupp som inte formellt bjudit någon av oss andra "mammor" till sitt bröllop. Men ändå meddelat att man gärna fick komma och så valde några av oss att göra. Fungerade smärtfritt för alla parter. Hon blev jätteglad för att vi kom till kyrkan och vi alla var ju införstådda med från början, att vi inte var bjudna till fest eller så. Win win situation!

Jag har också gått på en minnesstund i ett kapell för en av våra gamla lärare. Vi var fler från högstadiet som gick. Men vi avvek innan det var dags för jordfästning. Här hade man haft annons i lokaltidningen om när detta skulle ske och det var inget önskemål om enskildhet eller anmälan specifikt så då uppfattar i alla fall jag det som att det är ok att närvara.  

Du har ju uppenbart fingertoppskänsla för när det är lämpligt att komma "objuden", så din närvaro var nog uppskattad i båda fallen! Jag blir av någon anledning alltid lite rörd när jag hör om människor som besöker före detta lärares begravningar, förhoppningsvis tyder det på att de gjorde intryck.
Svar på tråden Objudna gäster i kyrkan?