• cosinus

Magsjuke-panik!!!

Jag tror att rätt mycket handlar om hur mottaglig man är just då.

Förra året gick det magsjuka från typ dec - april på mina barns dagis. Mina fick det en gång på slutet. Grannarna åkte dit 5 ggr på en månad i jan-feb. Jag visste inte ens om att det hade gått runt i den omfattningen föränn i slutet på mars när det kom ut någon form av allmän vädjan att verkligen vara noga med hygien och 48-timmarsregeln o s v.

Sen tror jag också att det är lurigast med såna magsjukor som slår olika på olika individer för så är det ofta i vår familj. Killarna blir oftast jättedåliga och kräks non-stop i flera timmar medans tjejerna på sin höjd äter lite dåligt eller pruttar lite mer. Om man inte väntar sig magsjuka är det inte ens säkert man fattar att det är något konstigt med tjejerna och då är de ju såklart på skola/dagis som vanligt. Det har hänt flera ggr att minsta tjejen är den som dragit hem smittan utan att vi förstått att hon varit "sjuk" föränn hon smittar ner någon av bröderna. Då har vi med facit i hand kunnat titta tillbaka och se ett samband. Nu är hon snart 5 och då är det mycket lättare men när hon var 1.5-2.5 år och inte pratade så bra och liksom bara var lite mer grinig var det nästan hopplöst. Det var tänder, och dålig sömn och förstoppning och om det då kom in något annat så föll det liksom in under de normala variationerna så länge hon inte blev lös i magen eller kräktes.

Svar på tråden Magsjuke-panik!!!