• Penida

Tror DU att barn med syskon generellt sett mår bättre än barn utan?

Flera trådar just nu handlar om varför man "bara" önskar ett barn eller varför man önskar fler än så eller kanske önskar en storfamilj. För mig är det där totalt ointressant men jag finner det intressant när man lägger i barnets känslomässiga mående i sitt tyckande. Nu har jag inte tagit mig tid att läsa några studier kring detta, jag är intresserad av din personliga åsikt, vad tror du? Frågan står i rubriken.

Avskyr CIO-metoder
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror DU att barn med syskon generellt sett mår bättre än barn utan?
  • Anonym (Ensam är stark)

Nej de behöver ej syskon. Barnet mår bra av de personer som finns runt den. Föräldrar, dagis kamraterna, mor och farföräldrar. Syskon eller ej spelar ej någon roll. Många av mina vänner är ensam barn och dom har klarat sig bra. Endel säger att dom ej vet hur det är att ha syskon. Vilket är sant. Syskon gör ej barnets liv.

• fluu

Jag tror inte att syskonfrågan är avgörande utan att det beror på annat hur ett barn mår.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • lövet2

Nej, inte så länge de är barn. Däremot tror jag de generellt mår bättre som vuxna och framförallt när de börjar bli gamla.
    Jag svarade Annat.

• IsDimma

Jag tror inte att man mår bättre eller sämre.

Däremot tror jag det är nyttigt med syskon. Dels lär man sig tidigt att man måste dela med sig av saker. Dels får man lov att bråka med en jämnårig som sen ändå finns där dagen efter. Och sen är det bra tror jag att vara fler när väl föräldrarna börjar bli gamla och går bort (någon att bolla med och någon som också tar lite ansvar). Jag ser inget negativt alls med syskon.

• fluu

Jag är ensambarn och var alltid den som var bäst på att dela med mig, de med flera syskon hade svårast för det.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • PinkSugar

Tvärtom. Att skaffa syskon till sin förstfödda borde betraktas som barnmisshandel 

• Mr T

Oj...nu känner jag mig gammal...men...blod ÄR tjockare än vatten! Ett syskon betyder väldigt mycket från dag 1 i livet!

• Anonym (Ensambarn)
    fluu skrev 2015-04-24 19:53:46 följande:

Jag är ensambarn och var alltid den som var bäst på att dela med mig, de med flera syskon hade svårast för det.

Jag har samma erfarenhet.
  • Penida
    Mr T skrev 2015-04-24 21:32:19 följande:

Oj...nu känner jag mig gammal...men...blod ÄR tjockare än vatten! Ett syskon betyder väldigt mycket från dag 1 i livet!

Min bästa väninna som jag inte delar blod med betyder mer för mig än mina syskon även om jag älskar dem hur mycket som helst.
    Avskyr CIO-metoder
  • Guapa
    lövet2 skrev 2015-04-24 19:46:43 följande:

Nej, inte så länge de är barn. Däremot tror jag de generellt mår bättre som vuxna och framförallt när de börjar bli gamla.

Jag svarade Annat.

Så har det verkligen varit för mig! Den bästa dagen i min uppväxt var när min syster flyttade hemifrån. Nu som vuxna med egna barn är vi hur tighta som helst. Men jag hade definitivt mått bättre under tonåren om jag inte haft en syster som talade om hur töntig, tjock och fula kläder jag hade på mig. Och vars största nöje var att reta mig och ta mina saker utan att lämna tillbaka dem ;)
Svar på tråden Tror DU att barn med syskon generellt sett mår bättre än barn utan?