Inlägg från: fruthomas |Visa alla inlägg
  • fruthomas

BF Januari 2016 :)

Det ser ut som om jag är en av er ????

Camilla är namnet. 28 år gammal, maken är 30 och detta blir vårt tredje barn om allt går vägen. Våra två första är födda maj -10 och augusti -11. Vi plussade i lördags bim +4.

Grattis till er andra!

• fruthomas
    Tamses skrev 2015-05-05 16:39:37 följande:

Grattis och välkommen! Vilken vecka är du i då? :)

Har också en född augusti 11! :)

Tack! Ojdå, ursäkta. BF verkar vara någon gång mellan 4e och 6e Januari. Så i slutet av vecka 5 eller början av vecka 6.
    Mina två tidigare graviditeter har gått över 7 resp 13 dagar så jag räknar inte med någon födsel före mitten av januari. Men än så länge tänker jag inte så mycket på det. Jag är mest glad över plusset.
  • fruthomas

Detta blir som sagt nummer tre för oss. Nr 1 kunde vi inte hålla hemlig, det var så kul att vi berättade direkt. Nr 2 höll vi hemlig till ul. Det hade jag gärna gjort nu med. Men kommer jag fortsätta må som jag gör nu kommer det aldrig att gå. Jag sitter hemma i soffan nu och undrar när huvudvärken, yrseln och det lätta illamåendet ska sluta. Jag är Undersköterska till yrket och undrar hur jag ska klara av att jobba på mornarna om detta fortsätter. Jag har alltid haft lågt blt ca 105/65 men aldrig kännt av det som jag gör just nu.

Hoppas detta går över snart så att jag kan få vara som vanligt några veckor.

Mina två tidigare graviditeter har varit helt underbara, helt utan jobbiga symptom, bara lite trötthet som värst.

Jag hade tid för cellprov i tisdags, där sa de att jag själv fick välja hur jag ville göra. Så jag tackade nej. Men de sa inget om hälsosamtal eller inskrivning. Om allt går bra tänkte jag att jag skulle ringa i vecka 11-12 för att skriva in mig. Jag känner ändå att jag vet vad jag gör.

• fruthomas
    St0rken skrev 2015-05-08 21:00:11 följande:

Hej! hoppar in här ????

Ett mirakel har skett...

Fick en dotter via IVF oktober 2014 så hon är 6,5 månader gammal. Vi trodde inte vi kunde få barn på naturlig väg och inte vill vi missa en chans så inge preventivmedel här. Vi bestämde oss för att syskonförsök skulle börja i mars och vad händer nu har vi plussat, hur det gick till är oförståerligt för oss. Blir täta syskon ???? men det är de värt ????

Jag är i vecka 6 5+6 och har BF. 1 Januari ????

Jag är 28 år och min man 30 år. Blir vårat 2a barn ??

Stort grattis!

Det är ganska exakt 15månader mellan mina pojkar, så de är också pseudo tvillingar. Oftast får vi faktiskt frågan om de är tvillingar. Men det beror mest på att de är likastora

Hoppas allt går bra!
  • fruthomas

Jag kan inte minnas denna trötthet eller det här illamåendet från mina tidigare graviditeter. Så fort jag sitter still så "drabbas" jag. Äta är knappt att tänka på. Åt en stadig frukost idag direkt när jag gick upp. Den påverkade mig inte så mycket. Sen höll jag mig så när som på två rutor marabou till klockan 15. Då kunde jag äta en plocksallad. Maten jag själv lagar eller resterna vi har i kylen bara växer i munnen på mig när jag äter. Fruktansvärt jobbigt! Förstoppning lider man ju också av. Inget roligt det heller..

Med tanke på hur jag mår kommer vi nog berätta för de närmaste snart, är i v 10 nu (9+2). För om det inte vänder snart kommer jag inte orka dölja det till v 18 som sist.

Till råga på detta åkte jag på vinterkräksjukan i måndags och sov (och spydde) bort ett dygn. Börjar bli bättre nu. Men jag vet inte hur jag ska orka jobba imorgon. (Maken är bortrest och jag är ensam med två huliganer i åldern 4 och 5 till fredag)

• fruthomas
    Seven Costanza skrev 2015-07-03 15:45:51 följande:

Tack alla som svarat! Jag förstår förstås att det nog vore enklare att ha längre mellan syskonen, och under andra omständigheter hade vi gjort så. Varför vi överväger att ha såpass tätt som 1-1,5 år mellan barnen är för att vi flyttar till USA nu i augusti och kommer vara där i två år. Första barnet kommer alltså födas där och bli amerikansk medborgare och det vore därför roligt om andra barnet också kunde hinnas födas där så att de båda får dubbelt medborgarskap. Jag blev gravid på första försöket nu så förhoppningsvis går det lika bra igen.

Kanske konstigt att tänka så men det känns lite orättvist mot andra barnet annars, eftersom det är väldigt attraktivt för många att kunna vistas i USA som man vill. Jag hade självt gärna haft amerikanskt medborgarskap. Om vi skulle bott där längre skulle vi nog ha längre mellan barnen, men nu är det som det är. Dock om vi märker direkt de första 3-4 månaderna att det är superjobbigt så får det ju vänta till senare.

Vi har 15 månader mellan våra första två, födda maj -10 & augusti -11. Idag är de alltså 5 & snart 4. Vi visste att vi ändå skulle ha fler så vi använde inget preventivmedel efter första grabben, han var 6 månader när vi blev gravida med nr 2. Allt har bara gått bra, våra barn har klarat sig utan div problem under sin uppväxt. Visst har det inte alltid varit en dans på rosor men det hade det inte varit bara för att vi hade haft fler år mellan dem. Det blir vad man gör det till tror jag.

Vi ser väldigt mycket fram emot att få en till. Även om våra barn är mycket busiga och lite bråkiga idag.
  • fruthomas
    Seven Costanza skrev 2015-07-03 16:23:12 följande:

Jo precis. Om vi börjar ha sex snabbt efter förlossningen kommer vi använda kondom i början eftersom vi som sagt inte vill riskera att få två samma år vilket ju är risken när första föds i januari, men annars tänker vi som ni. Man får ju se hur det går.

Vad roligt med tre! Hade ni önskat det från början eller kom längtan efter trean smygande efter ett tag? Just nu tror jag att två räcker men man har ju hört om många som ändrat sig efter några år .

Jag har nog alltid velat ha många (kan tänka mig typ 5st) men min man har varit lite emot det. Men så pratade han med en kvinna som var gravid med nr 10 (hade 3 bonusbarn också) sen kunde han tänka sig några till. Ibland har man tur med slumpen. De två första tog sig på 3e försöket. Den här gången tog det 10 månader. Så att det gick fort första gången betyder inte att det gör det sen.

Om jag får fråga varför vill du att de ska födas i USA?
  • fruthomas

Jag skulle också gärna hyra in städ, inköp, fönsterputsen och trädgårdsarbetet. Men jag är nog för snål och jag gillar att göra det själv också. Visst är det jobbigare nu. Men man för göra vad man kan och orkar, ta lite var dag så är det inte så mycket som behöver göras när helgen kommer. Mina grabbar 4 & 5 år får ofta hjälpa till. Ibland är det inte så lätt (man får tjata mycket) och inte heller alltid roligt. Men med lite motivation (fika, skura golvet, titta på lego i affären, få en liten godis i afären när man uppför sig eller något annat kul efteråt), lite hot (plockar ni inte upp legot hamnar det i dammsugaren) och samtal om att mamma inte orkar själv nu med bebisen i magen så brukar jag få lite hjälp. Att vara ute och plocka i trädgården en stund är ju bra både för mig och dem och vi gör något tillsammans. För mig är det viktigt att inte visa barnen att saker bara sker utan ansträngning. Sen gör vi ju ofta det tillsammans med barnen, så jag tycker inte att vi alla gånger kunde ha gjort med tiden. Pengarna vi sparar kan vi ju göra annat kul för.

Vi jobbar heltid båda två, min man oftast mer, och vi ser alltid till att ha tid med barnen.

Vi har helt enkelt dragit ner på annat som tar upp mycket tid för många andra. Tex har vi inga tvkanaler (vi kollar på typ svt-play när barnen har somnat), inga gymkort (vi använder naturen) och inga andra konstiga hobbys som tar upp vår tid.

Så jag lider inte så mycket av att vara utan RUT-hjälp, även om det skulle vara skönt att lägga upp benen någon timme extra emellanåt ????

• fruthomas
    Hame skrev 2015-11-05 10:34:43 följande:

Vår kille är yngre än dina barn, (2,5 år) och väldigt krävande så att få honom att "hjälpa till" finns inte på kartan. Han leker aldrig själv ens när vi behöver laga mat mm så den taktiken hade inte funkat, allt pyssel (städning, disk, tvätt mm) vi gör får vi göra efter att han lagt sig vid ca 20.00 eller så får vi dela upp oss. Eftersom det inte kommer att gå när bebisen kommer känns detta som enda lösningen för oss just nu.  

För oss fungerar det inte alltid heller. Städet och affären har fungerat bäst bara senaste månaden. Mina barn har också varit små och man har fått knåpa med tiden. Jag har ju bara 1 år mellan dem och det är inte alltid så lätt heller. Innan vi hade två barn kände jag att jag inte hade någon tid. All tid gick som du skriver till att ta hand om och stimulera den förste. Men sen fick både jag, han och lillebror lära sig att det inte fungerade. Ibland får någon vänta och ibland får man lära sig att klara sig själv en stund. Det var en hård tid. Men det gick över.
  • fruthomas
    WiMe06 skrev 2015-11-05 11:51:25 följande:

Min snålhet sätter nog också stopp, men en grovstädning överväger jag ändå nu, hade varit skönt att få allt clean när bebis kommer. Våra barn är 6 och 8 och får såklart också hjälpa till, dem städar sina egna rum och får alltid plocka undan sin disk och liknande. Men att plocka undan och sådär får man ju ändå göra själva även om man tar hjälp med "städ". Våra hjälper ju såklart till att dammsuga och skura golv också emellanåt men för min del skulle jag vilja ha en riktig storrengöring gjord hemma.

Plocka upp sina leksaker och ta undan sin disk är ungefär det jag begär, med lite hjälp av mig så klart. Jag har precis gått på helt havandeskap och kommer ha lite tid hemma som barnen är på dagis (15h/vecka). Då kommer jag försöka göra storstädet och förbereda inför lill*ns ankomst. Min kropp säger ifrån numera och jag var de sista 6 veckorna innan jag gick på havandeskap sjukskriven 25%. Jag klarade inte av att stå upp hemma efter en 7-16 dag på jobbet (hemtjänst).
Svar på tråden BF Januari 2016 :)