Inlägg från: fruthomas |Visa alla inlägg
  • fruthomas

BF Januari 2016 :)

Lite dåligt med aktivitet här idag.. Men jag antar att alla förbereder julen eller kanske till och med firar lite

Jag har nästan haft en för lugn dag. Ungefär som när man var barn och den 23e segade dig fram i väntan på den 24e.

Jag somnade om på soffan imorse och vaknade 9.40. Barnen var lugna och lekte bra. Men jag fick dåligt samvete för att det blev sen frukost. Inget barnen verkade bry sig om heller.

Vi tog en tur till Biltema för att reka lite inför kommande garagebygge. Skönt att bara åka runt lite och fördriva tiden. Nu väntar jag bara på att tvätten ska torka så att jag kan packa klart till imorgon.

Jag ligger på soffan och tar det lugnt för jag är helt otroligt trött (trots extra sömn) och har lite sammandragningar/förvärkar liksom jag har haft de senaste kvällarna. Maken blir lite orolig när jag ligger här och stönar.

Jag har märkt att jag nog undermedvetet spänner mig rätt mycket, fick lite massage igår och var så öm i nacken(har även spänningshuvudvärk) och jag har ont i tänderna/käken eftersom jag förmodligen gnisslar tänder på nätterna.

Hoppas alla får en riktigt god och lugn Jul med många fina nya minnen!

Jag hoppas även alla bebisar stannar kvar i magarna, även om de så klart är välkomna lite tidigare

• fruthomas

Hoppas alla är nöjda med julen. Jag är verkligen nöjd, jag fick ett paket själv och två gemensamt med maken. Men barnen fick så mycket och de är så nöjda. Jag har suttit och byggt lego hela dagen känns det som. Efter att i ett dygn också, till och från, burit på min systers son som väger ca 6,5kg så har jag nu helt sjukt ont i ryggen.

Men jag är så nöjd! Nu känner jag mig redo att få en bebis även om jag gärna väntar till efter nyåret.

Har ni andra fått mycket till bebisarna i julklapp? Vi fick inget, precis som jag hade hoppats och vi är nöjda med det. Jag vill gärna överösas med söta kläder och fina saker när vi väl vet vem som har bott i magen hela tiden

• fruthomas
    qatteriin skrev 2015-12-25 20:31:16 följande:

Nope, inga julklappar till bebis. Får nog inte så mycket när hon är ute heller men det gör mig inte så mkt för vi har ju det mesta ändå. Fick inget till sonen heller när han låg i magen och har aldrig gett presenter i förväg på det viset, roligare att ge när bebis är ute tycker jag själv.

Vi har också byggt lego idag, haha! Och mer lär det bli när vi träffar sonens farmor och farfar som han ska få Frost-slottet av.

Klart vi inte har önskat oss något till bebisen, men jag kan tänka mig att om man vet kön så kanske det blir lite grejer.

Min mamma (och några andra släktingar) är helt bebistokiga så det blir nog lite paket sen även om vi egentligen inte behöver något. Mamma syr egna kläder till barnen och har varit helt tokig sedan syrran fick sin son, han är 2 mån nu. Så jag kan tänka mig att det blir mycket unika klädesplagg
  • fruthomas
    Seven Costanza skrev 2015-12-26 06:18:41 följande:

Jag veeet... Jag gick in i v 39 idag fredag, så två veckor till BF idag! Känner fortfarande inte att jag helt har koll på detta och vi har fortfarande inte ens packat väskan, men tänkte göra det imorgon.

Jag ville förresten köpa bindor idag att ha efter förlossningen, men jag hittade bara sådana som hette typ Maxi Night heavy flow, de var längre än vanliga bindor men inte direkt bredare såvitt jag kunde se, men kanske tjockare eftersom de ju hette "heavy flow"... Har ni andra tänkt ha vanliga nattbindor, sådana som är som blöjor eller vad ska man ha egentligen? Jag använder aldrig bindor annars och har svårt att uppskatta hur mycket det kommer blöda. Hur ofta kommer man behöva byta per dag tror ni? Jag köpte bara ett paket med 20 bindor för jag visste inte om jag skulle försöka leta efter större.

Angående bindor så kan jag erkänna att jag stal en hög på fl båda gångerna och har väl tänkt göra något liknande nu med. Det är bra att ha dr första dagarna.

Apoteket säljer ju Tena och de finns i mycket stora storlekar och som vuxenblöjor. Men hellre byta ofta än att ha för tjockt på sig. Jag använder nästan aldrig bindor heller och hoppas kunna klara mig med de jag har köpt, typ nattbindor, som ni andra.
  • fruthomas
    amalie79 skrev 2015-12-25 22:05:36 följande:

Nej och tycker också det är bra. Man ger inte julklappar till någon som inte finns med på riktigt, lite knäppt enligt mig. Och gåvor till mig ska ju vara med tanke på mig, vet någon som fick en saker till bebis i födelsedagspresent men det hade gjort mig lite besviken- min dag är ju min liksom.

Sen vet jag att min mamma köper och stickar saker till bebisen, har ju sett hur hon giort med min systers barn.

Men fick en sak i dag som jag uppskattar mycket och det var en kofta och mössa som min farmor stickade till min faster, hennes sista barn, att åka hem från BB i. Min faster har inga egna barn och jag har varit hennes substitut liksom. Precis som jag var farmors ögonsten, hennes sons förstfödda. Farmor sa att hennes högsta önskan var att få leva länge nog att se mina barn. Det fick hon nu inte- hon dog för två år sedan, 93 år gammal. Men nu kommer hon få vara med, jag ska ta hem vår bebis i kläderna hon stickade för 62 år sedan. Det är stort för mig.

Sånt älskar jag! Hade jag fått det i julklapp eller ändå hade jag varit superglad!

Det finns så mycket fint att köpa till bebisarna men jag föredrar nog ändå alla fina ärvda och/eller hemsydda/stickade kläder.
  • fruthomas
    Hame skrev 2015-12-26 14:39:15 följande:

Usch och blä vad jag sover dåligt nu  Så fort jag vaknar vet jag att jag kommer börja hosta inom ca 1 minut, och då måste jag börja gå mot toaletten för hostar jag håller jag på att kissa på mig. Och när jag bara vaknar och reser mig direkt ur sängen (liksom kallstart för benen haha) får ischiasen tokspel och benet bara viker sig. Hoppades ju för framtidens skull att bebisen skall vänta tills efter nyår men måste erkänna att jag blivit ganska lättad om det drog igång nu, vill bara inte vara gravid längre! 

3 dagar till bf nu!

Samma här ungefär, ingen molvärk i magen. Men trött som attan i ryggen. Tror det är för lite vila, magen som sjunkit och massa legobygge igår (sitta still på en stol/golvet var ingen höjdare efter några timmar). Men jag är också trött på att vara gravid!

Visst är det mysigt men jag vill ha min belöning NU! Fast helst nästa år..

Hoppas din kropp orkar några dagar till innan det blir fl. Hoppas du orkar också!

7 dagar kvar till bf för mig..
  • fruthomas
    qatteriin skrev 2015-12-26 20:46:43 följande:

Ja precis, för fogarna. Och jag ba "sååå illa kan det väl inte vara?!", jag förutsätter liksom alltid att alla andra har det värre än jag. Låter bra att du har positiva erfarenheter iaf, de jag känner som blivit igångsatta har inte varit så glada över det men det är inte säkert att de hade varit det om det startat spontant heller. Men jag har ställt in mig på att ta det som det kommer, skönt ändå att ha en utväg om det känns helt outhärdligt.

Min syster hade ont av sina foglossningar och ischias, dock var hon inte helt sängliggandes. Hon gick över 14 dagar innan sonen är född och fick till råga på allt klippas när de skulle få ut sonen med klocka. Jag vill inte skrämmas för de flesta förlossningarna ser ju inte ut så. Men efter att såret har läkt jargong ändå väldiga problem med fogarna och äter, nu två månader efter fl, fortfarande värktabletter nästan varje dag.

Så glöm inte att det kan göra skillnad att bära bebisen några dagar extra i efterhand. Tycker bm att de ska sätta igång dig kanske du ska överväga det? Man kan ju hoppas att de har god erfarenhet.
  • fruthomas
    qatteriin skrev 2015-12-27 09:02:38 följande:

Jag hade ju svår foglossning med sonen också och en förlossning som var okomplicerad men utdragen (32 timmar), utan komplikationer, så jag tror min kropp fixar det mesta. Blev aldrig av med foglossningen mellan graviditeterna heller även om det blev bättre... Det jag är mest rädd för är att det skulle ta lång tid även denna gång och den risken ökar ju med igångsättning. Men om inget händer innan bf så kan jag ju absolut åka in på bedömning tänker jag; jag behöver ju inte ta igångsättningen sen om jag inte vill. Men jag mår så mycket bättre nu när jag inte behöver jobba längre så jag tror jag härdar ut. Iaf till bf. Är ju skönt att ha en utväg för att slippa gå över för mkt också med tanke på andra komplikationer som kan tillstöta om man går över.

Jag förstår.

Jag hoppas att det inte blir utdraget för dig när det väl sätter igång. Jag hade också 36h med första (från värkarna startade och var regelbundna till han är född), andra halverade vi tiden med men då var jag uppe och rörde mig nästan hela tiden (inte sista 4 timmarna då kanske). Det är nog planen denna gången med om det håller sig till efter nyår.
  • fruthomas
    Hame skrev 2015-12-27 11:03:53 följande:

Nu har jag ringt och avanmält oss ifrån nyårsfesten vi skulle på ????Jag är så j-kl trött av förkylning, foglossning och sömnlösa nätter att det inte känns värt det. Skulle jag ha "turen"att klara mig till 2016 känns det som en bättre plan att stanna hemma och vila. Maken hade fått gå med sonen om han ville men han tycker.också att det känns onödigt...

Hur gör ni andra? Orkar ni fira? Jag kommer ju vara bf+2 på nyårsafton.

Om inget annat har hänt ska vi till min svåger och hans familj. Vi ska fira jul/byta julklappar med makens syskon då. Bara barnen som ska byta julklappar.

Det blir nog en lugn tillställning (om man kan kalla det det med 8 barn i åldrarna 1-10år). Skönt att vara med familjen ändå, och om något blir det 5 min kortare resa till BB. Vi kan ju alltid lämna barnen med dem om något händer.
  • fruthomas

Vi kommer nog inte köpa något extra till barnen när bebisen kommer. Men jag kommer försöka involvera barnen i lill*n och de kommer gärna få öppna alla paket (om vi får några). Sen har jag planer på att försöka få barnen att sitta med någon gång på dagen när vi ammar och läsa en bok. Mina är ju 4 & 5 år och har som ni skriver precis fått massa julklappar. De kommer nog klara sig fint med bara ett nytt syskon

Svar på tråden BF Januari 2016 :)