Inlägg från: verrron |Visa alla inlägg
  • verrron

BF Januari 2016 :)

Seven Costanza skrev 2015-10-21 23:21:09 följande:

Varit på sjukhusbesök idag (28+5), allt bra förutom att jag har lite utslag för streptokocker. Testar man för det i Sverige, någon som haft samma? De sa att de testar igen i v 36 och on det blivit sämre ska jag äta antibiotika så att det försvinner och inte smittar bebisen.

Gjorde också glukosbelastning men det verkar vara andra rutiner än i Sverige för jag gjorde inte den på fastande mage och väntade bara en timme. Fick reda på att jag skulle göra den när jag redan var där så det fanns ju inte en chans att fasta och det verkar inte vara deras rutin heller. Ni som gjort detta, tog ni blodprov både före och efter ni druckit drycken? För jag tog bara efter, trodde de skulle ta före också men de har ju i och för sig blodprov på mig sedan tidigare.

Sedan sa hon också att det är tid att boka in föräldra-/förlossningsinformation och rundtur på förlossningen - känns helt sjukt att man är där redan! Har ni andra redan bokat detta eller hur funkar det i Sverige?

En fråga till - de hade tydligen testat mitt blod för cystisk fibrosanlag - jag var negativ så det finns därmed ingen risk att mina barn kan få det, men testas detta som rutin i Sverige också? Aldrig hört talas om att man gör det men kändes förstås bra att veta att jag inte har anlagen .

Jag har inte direkt skrivit här förr men läst lite..

Jag är iaf 31 o väntar mitt tredje barn i slutet av januari. Mina andra två är födda 04 och 05 så det blir spännande det här med att "börja om" med en liten igen :)

Angående om det kollas för CF så är det tal om att iaf lägga till cf när man tar pku på barnet eftersom ju tidigare cf upptäcks dessutom bättre då de ändå är en allvarlig sjukdom.

mitt yngsta barn har cf så jag tycker det låter bra att de testas på mamman redan under graviditeten!
  • verrron
    kindofnothing skrev 2015-12-25 11:44:25 följande:

God fortsättning på er!

Har fått en vätskefylld blåsa mitt på överläppen efter min tvåveckorsförkylning... inte känt något "pirr" men antar att det är herpesblåsa, har haft det förr (mitt immunförsvar o fogen är verkligen det värsta med graviditeten.) Det verkar inte som att några munsårssalvor/plåster är godkända vid graviditet. Har någon av er någon lösning eller hjälp?

Munsårsplåstrerna är godkända enligt både min BM samt apotekspersonal (plåstret innehåller ju inget medel eller nåt)

Jag har 4 st blåsor just nu!! Blä...

Men tror det beror på att jag är nervös att sambon kommer vara på jobbet när allt sätter igång han jobbar 60 mil enkel väg härifrån.. samt att jag nu varit förkyld dryg en vecka..

Hoppas blåsan försvinner snart!!!
  • verrron
    WiMe06 skrev 2015-12-29 18:27:01 följande:

Hej alla, här har varit aktivitet ser jag, hinner inte läsa ikapp allt nu men ville bara uppdatera lite efter chocken igår.

Var på tul på morgonen igår som visade vääldigt dålig tillväxt sedan sist, läkaren trodde inte riktigt på siffrorna hon fick fram då hon fick använda en gammal maskin så fick komma tillbaka vid lunch och göra nytt tul, en bm var med och gjorde den mätningen på en ny maskin men det visade samma. Tösen har knappt växt sedan sist. Gjorde en vaginal undersökning som visade att jag var öppen drygt 3 cm. Läkaren rådgjorde med en annan läkare och dem kom fram till att det inte var ngt att hålla på så dem beslutade om igångsättning direkt. Så det var bara hem och ordna barnvakt och hämta väskan sen tillbaka igen. Fick första dosen medicin vid 13.30, det hände ingenting kändes det som, hade bara lite småvärkar som gick bra att prata sig igenom ungefär, fick totalt 5 doser medicin tror jag. Vid 22.30 ungefär hade jag öppnat mig 8 cm men bm kunde töja ut det helt för det var så mjukt. 22.52 tar bm hål på hinnorna och jag får direkt världens hemskaste värk, den kom som en ren chock och jag minns att jag skrek "fan, jag hade glömt hur det känns, påminn mig om att aldrig göra det här igen". Andades lustgas och kläckte ur mig några fler lustgaskommentarer. 23.03 får jag krystvärkar och vid 23.08 föds en liten tjej på 2148 gr och 43 cm lång.

Vi mår bra och ligger just nu på neo och kämpar med att få igång amningen, tösen tillmatas med sond för att inte tappa en massa vikt.

Vi klarade inte nyår men hon slapp iallafall julafton och nyårsafton

Spännande att se om ni alla lyckas klara nyår

Stort grattis!! Så mysigt fast jag förstår att det blev lite av en chock!

Hoppas ni snart får komma hem och allt funkar bra :)
  • verrron
    mitthemligajag skrev 2015-12-31 07:03:09 följande:

Gott nytt år kvinnor! Nu jädrar håller vi ut några sista december timmar så kan våra små få kika ut sen hihi! Vad gör dom om man föder precis innan 00.00? Typ tio 23.57 kan dom vara snälla då eller är de 31/12 som gäller då?

Min dotter var beräknad till den 31/12 (men hon föddes den 21/12) iaf så sa bm o Aurora BM då att föder man den 31/12 oavsett tid så hade man möjlighet att de kunde skriva 1/1 ändå om man gärna ville ???? nu är det visserligen 10 år sedan så jag vet inte hur det är nu..
  • verrron
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-03 18:06:59 följande:

Jag tänkte höra lite med er om hur länge ni har tänkt ha den andra föräldern hemma? Min tanke var först å ha de 10dgr plus en vecka sem men funderar nu på om han ska vara hemma heltid en vecka sen två veckor jobba halvdag å så en vecka semester. Är så kluven! Med dottern så började han med halvdagar när hon var 4dgr å då var jag snittad å hon bodde i princip på mig. Denna gång så har jag ju två hemma. Hur tänker ni?!

Sambon kommer vara hemma de 10 pappa dagarna sen tar vi kanske 1 vecka dubbeldagar och sen tänker jag försöka jobba å han blir fl-ledig.

Jag har inget fast jobb utan är vikarie så vill försöka komma in å bli tillsvidare :) å så får väl han komma m bebis vid ev amning (första funkade amningen inte alls på å andra sådär var tvungen att amma pumpa å ge ersättning så gav upp efter tre månader.. blir det samma nu kommer det nog nästan bara bli ersättning)

Sen kan ju allt hända å jag vet ju heller inte riktigt hur lång återhämtningstid jag behöver efter förlossningen så vi tar det lite dag för dag :)
  • verrron
    WiMe06 skrev 2016-01-03 11:43:30 följande:

Det går verkligen i ett, glad att det är jullov så man slipper skoltiderna att passa iallafall såhär i början. Det är helt å hållet tösens matschema som styr dagen.

Här är vår lilla tös med stora tejpen i ansiktet

Vilken liten gobit <3
  • verrron

Nu blir det lite gnälligt inlägg men ååå så less jag är nu...

Nu känns det som att allt drabbar mig å jag känner mig så gnällig :/

Alla mina 3 graviditeter så har jag mått toppen. Aldrig haft foglossning inget illamående eller kräkningar gått upp bara ca 6 kg, alltid sovit bra o helt enkelt mått toppen.

Några småsaker har jag ju haft såsom halsbränna ibland å onda Sammandragningar osv.. Men det hör ju lite till :)

Men nu den senaste månaden..

Det började med att jag fick 4 (!!) Stora herpesblåsor. Hela munnen svullnade upp så tom sjukvården reagerade på hur stora de var (fick samtidigt brevid varandra) några dagar senare blev jag dunderförkyld m feber o hela köret å förkylningen sitter i än (dock ej febern!) Så hes fortfarande att jag fortfarande knappt kan prata. Vaknar å snyter mig femtioelva gånger på en natt. Min sambo säger att han kan inte fatta hur mkt snor som "ryms i mig". Fått blåsor i munnen av förkylningen antar jag. Fått en stor böld i rumpan (ursäkta :)) som jag enligt Google gissar är hemorrojd? Som skaver när jag ligger, sitter böjer mig osv.. på nyårsdagen skulle jag å dottern gå o köpa pizza så vem ramlar om inte jag.. föll på rygg hann inte ens märka att jag halkade så nu är hela högersidan från axeln ner till foten stel så jag tar mig typ inte ens upp ur sängen själv..

Som sagt! Jag vet att jag har bra graviditeter att jag har tur som får må så bra.. Men nu börjar jag lessna på att inte ha ork eller kunna sova nåt alls pga skit förkylningen.. Har inte gjort nåt skojigt alls m barnen under jullovet.. Vi har bara suttit hemma (undantaget jul o nyårs).. så trist..

Så nu när jag fick gnälla av mig lite så känns det lite bättre :)

• verrron
    qatteriin skrev 2016-01-06 07:14:02 följande:

Elma: Man kan ta Noskapin som gravid enligt janusinfo.se. Klass 2 iofs vilket innebär att det inte finns så många studier men man kan inte se några skadliga effekter för foster.

Jag fick höra att bisolvon var ok så jag har tagit det ett par ggr.. den i tablettform.. vet du om den är ok?? Nu blev jag lite nojig.. är det farligt om jag tagit den några ggr under två förkylningstillfällen? (Har för mig att det var min BM som sa det var ok!!)
  • verrron
    Caisas skrev 2016-01-06 20:45:57 följande:

Här inne är det full aktivitet ser jag, vad roligt! Jag har ju inte direkt varit aktiv här på väldigt länge, inte sedan juni tror jag. Ville bara uppdatera att vår son föddes den 29e december med planerat kejsarsnitt, han vägde 3570 gram och var 49 cm lång. Helt underbar och med massor av tjockt mörkt hår. <3 

Grattis till alla er som fått era små och lycka till till er andra! 

Grattis! ! Vilken sötnos!!
  • verrron
    qatteriin skrev 2016-01-06 16:44:30 följande:

Jag har ätit den flera gånger under graviditeten och är inte det minsta orolig. Enligt janusinfo är den ok. Kollar alltid janusinfo innan jag äter mediciner under graviditet och amning, bästa sidan ever!

Tack!!

Provade gå in där tvärt men fattade inte hur jag sökte får kolla igen vid behov :) :)
Svar på tråden BF Januari 2016 :)