Inlägg från: elinville |Visa alla inlägg
  • elinville

BF Januari 2016 :)

Hittade denna tråd precis, har BF 18/1, men blir inte klok - är denna tråd stängd för nya eller är det bara facebook-gruppen?

• elinville
    Blgebo skrev 2016-01-03 20:42:11 följande:
    Jag har sommarjobbat 75-80% när de varit ca 4 månader gamla. Fick aldrig höra någonting negativt trots att jag då var borta så mycket. Vi tjänade rätt mkt på att jag jobbade lite, jag har mycket bättre lön än min man. Jobbade tre månader och gick sen hem igen. Chefen ska ringa mig i vår och höra om jag vill göra så igen...
    Jag kommer jobba 50% från början och vara FL 50% juni ut. Jobbar då hemifrån och kan sitta i pyjamas en hel dag med bebis vid bröstet o jobba om jag vill ???? Mannen kommer ta sina 10 dagar under 3 veckor och sen kommer han vara hemma minst en dag i veckan på FL. I sommar kommer båda vara hemma i 6 eller 8 veckor med semester o dubbeldagar
  • elinville
    Elma skrev 2016-01-06 05:06:09 följande:

Ännu en natt då det är svårt att sova, nu när jag ska "passa på att vila innan bebis kommer". Haha, den som kom på det uttrycket har nog aldrig varit gravid. Alla konstigheter som sker i kroppen och många gånger stör sömnen. Fast nu är det visserligen inte graviditeten i sig som stör utan hosta. Innan var det dotterns hosta som väckte mig, nu är det min hosta som håller mig vaken. Tredje natten och håller på att bli tokig, när jag precis tror att nu är det bättre kommer nästa attack. Vågar inte lita på knipet heller så blir fler rundor till toa. Sitter upp i soffan och försöker hitta någon sovställning som är okej både för att slippa hosta och som fungerar med magen. Går sisådär vill jag påstå. Trösten är att jag iaf inte är nyförlöst och sydd nu, hostade massor efter dottern fötts och det var då ingen höjdare det heller! Dessutom tillhör jag den lyckliga skara som i stort sett mått bra under graviditeten så har ärligt talat inte mycket att gnälla för, men det hade ju varit skönt att slippa hostan för det ;)

Någon som har tips på vad som kan hjälpa? Apoteket hade inget som passade gravida dessvärre.

Honung sägs ju vara lika effektivt som receptfri hostmedicin så kör varmt vatten med honung i till natten.

www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

m.netdoktor.se/barn/nyheter/honung-hjalper-mot-hosta/
  • elinville
    minahjärtan0609 skrev 2016-01-06 10:41:28 följande:

Jaha då var den stora dagen kommen BF dagen. Ingen bebis i sikte. Kan inte fatta att jag ev kommer att gå över tiden! Har ju inte gjort det med de tidigare två så jag trodde det var omöjligt. Men det sägs ju att trean kan bli lite av en överraskning.

Jag har gått över +7 med första och +14 med andra barnet så min förhoppning är att trean överraska med att komma FÖRE bf denna gången! Tror inte det dock, 38+1 idag
  • elinville
    FrökenBlå skrev 2016-01-07 12:27:58 följande:

BF+1 idag och förhoppningsvis sista MVC-kontrollen. Järndroppet hade gjort susen så nu låg Hb:t på 110 :) Däremot ligger bebisen fortfarande högt upp och är fullt rörlig, så startar förlossning med vattenavgång denna gången med skulle vi visst skynda oss in och jag skulle ta det väldigt lugnt och ligga ner tills barnvakten kom. Nån som varit med om det tidigare eller är i liknade situation? Bm skrattade lite åt min enorma mage, SF 42, men det beror ju på att bebis ligger så högt upp..

Min bebis ligger också högt o rörligt (38+3) och har fått samma instruktioner. Det som kan hända är att det finns en liiiten risk för att navelsträngen hinner spolas förbi huvudet så att den kläms mellan huvudet och då måste ju bebisen ut på en gång. Den risken är ju störst vid tvärläge men eftersom det finns en risk ska man skynda sig in, gärna liggande.
  • elinville
    qatteriin skrev 2016-01-07 12:58:26 följande:
    Inte jag men en kompis (fast hennes vatten gick prematurt). Hon fick ligga ner och åka ambulans, de hade långt in till förlossningen. De fick det förklarat som så att bebis annars kan klämma navelsträngen när hen åker ner i bäckeningången, om hen inte är fixerad. Till mig har bm inte sagt nåt om det och jag tror bebis fortfarande var ruckbar när vi var där förra veckan, men hon låg hemskt långt ner så det kan ha varit därför.
    Ruckbar är inte detsamma som rörlig, vid ruckbar är huvudet i bäckenet men inte tillräckligt långt ner för att ha fixerat sig där, mkt vanligt vid andra barnet och då fixerar sig barnet ibland inte förrän under förlossningen.
    Vid rörlig ligger huvudet ovanför bäckenet (dvs högt) och kan då flytta huvudet från bäckeningången (eller var det kallas) och hamna på tvären eller diagonalen, och det är då navelsträngen kan smita förbi huvudet vid vattenavgång.
  • elinville
    amalie79 skrev 2016-01-07 16:52:59 följande:

Så kom han, vår store lille gosse, 53 cm och 4565 gram. En inte jättelång men ack så tuff förlossning som slutade med sugklocka och 2 liter blodförlust.

Är trött yr o lycklig, har varit uppe och stått på benen men sks få blod nu.

Det gick ju!

Grattis!! När och hur drog det igång? ????
  • elinville
    mitthemligajag skrev 2016-01-07 19:20:52 följande:
    De kan väl ganska lätt vidareutveckla Herpes har jag hört men de kanske bara är en skröna? Det är nog mest sunt förnuft, var försiktig och akta den kalla luften ute så de inte förfryser om de blir sårigt
    Men svinkoppor är väl bakterier och herpes virus?
  • elinville
    mitthemligajag skrev 2016-01-07 19:20:52 följande:
    De kan väl ganska lätt vidareutveckla Herpes har jag hört men de kanske bara är en skröna? Det är nog mest sunt förnuft, var försiktig och akta den kalla luften ute så de inte förfryser om de blir sårigt
    Står inget på infpreg om svinkoppor så ska nog inte vara ngn fara.
    Infpreg är btw ett supertips om infektioner vid graviditet : www.medscinet.se/infpreg/publicInfo.aspx
  • elinville
    Blgebo skrev 2016-01-07 21:05:09 följande:
    Svinkoppor dvs impetigo kommer från grupp A streptokocker, den bakterie som kan ge barnsängsfeber. Står om Grupp A streptokocker, GAS på infpreg. Svinkoppor är ingen invasiv variant av GAS, och  infektionsrisken för ett nyfött barn är försumbar om man håller god hygien. 

Aha! Tack ????
Svar på tråden BF Januari 2016 :)