Inlägg från: Mallis87 |Visa alla inlägg
  • Mallis87

BF Januari 2016 :)

Hejsan!

Har följt denna tråden från start, men väntat med att hoppa in. Nyss hörde jag lilla bebisens hjärtljuden med min angelsound, är i veckan 11 (10+4).

Jag är 27 år och kommer från skåne, har en dotter som blir 2 i oktober. Och i januari blir hon alltså storasyster :)

Har inskrivning när jag är i vecka 14, inte varit hos bm än. Här blir vi inte erbjudna kub, så jag längtar till rutin-ul så jag får se den lille.

Har läst att många är oroliga för försvinnande symtom. I min förra grav hade jag inga symtom. Inget illamående, inga humörsvängningar, ingen extra hunger, inte ont, inga sammandragningar, ingen mol/växtvärk. (Förutom halsbränna mot slutet), Hade jag inte haft mage hade jag inte vetat att jag varit gravid. Inga bekymmer/symtom under hela graviditeten, tills plötsligt vattnet gick fyra veckor innan bf utan någon som helst förvarning, och knapp 12 timmar senare var dottern ute. Så ni som mår bra - försök vara glada och njuta även om det är svårt!

Denna grav har jag haft illamående till och från, men inte jättemycket så jag känner mig tacksam att jag (än så länge) mår bra även denna grav!

• Mallis87
    Monsan skrev 2015-06-26 14:24:56 följande:

Funkar angelsound så tidigt.. Har bara hittat sidor där det står att det funkar från andra trimester.. Vart har du köpt din?

Min är nog någon sorts kopia, den heter angeltalk och jag beställde den på nätet i min förr grav. I papperna på denna rekommenderas den från vecka 12. Och jag hör väldigt svagt och det tog en stund att hitta. Man ska ju inte lyssna för ofta, och nu kommer jag nog knappt använda den mer. Min bm kommer lyssna på hjärtat i vecka 14, sen är det ju rutin ul runt vecka 18 och där efter börjar man ju förhoppningsvis känns rörelser. Hade jag valt om hade jag valt att inte köpa någon, tycker knappt det är värt pengarna och kan ju leda till jättemycket oro om man inte hittar hjärtljuden!
  • Mallis87
    Seven Costanza skrev 2015-06-26 14:42:27 följande:

Mallis87: välkommen! Roligt att höra att du hade en så lätt graviditet med första barnet, det lugnar mig! Jag är själv en av dem som är nästan symptomfri förutom trötthet och att jag fryser. Är i v 13 och min mage syns inte om jag står normalt och spänner magen, har bara en sån där pösig mage om jag andas ut och står med dålig hållning, men det är ju absolut ingen gravidkula ännu. När började din mage synas förra gången? Vet du varför du födde fyra veckor för tidigt? De flesta förstföderskor går ju över tiden. Jag hoppas på att inte föda för tidigt för jag är beräknad 6/1 och vill ju helst ha på rätt sida året.

Skönt att du mår bra, hoppas det fortsätter så :)

Jag blev definitivt större fortare i min andra grav. Då la jag på mig ganska fort runt höfterna, vilket ledde till att byxorna satt tajt och jag började med mammabyxor i vecka 13 ungefär. Då hade jag också gått upp ett par kilo. Men kunde dölja det hyfsts bra på jobbet fram till veckan18, sen hade jag en liten kula.

Denna gång är jag lite svullen pga tarmarna, men inte gått upp något och mina byxor passar fortfarande. Har en liten lös kula, men det är sviterna efter dottern som jag inte lyckats träna bort. Så det känns som om magen kommer senare denna gång!

De vet inte varför jag födde för tidigt, 27 dagar tidigare. Jag själv gissar på att bebisen var "klar", då hon vägde 3300g trots 27 dagar tidigt! Min mamma födde sitt första barn 6 veckor tidigt, och min sambo föddes 7 veckor tidigt, vet inte om det är något som ligger i generna? :) Sambon var stor för sina 7 veckor för tidigt, så även min mammas första barn, och min sambos syskon och mina syskon, inklusive jag har varit rejäla bitar på mellan 4-5 kg, så lite tacksam är jag över min dotters tidiga ankomst och "normala" vikt. Denna gång hoppas jag inte på förtidigt, januari hade varit en bra månad. Men man kan ju inte styra tyvärr ;)
  • Mallis87
    Mallis87 skrev 2015-06-26 15:29:34 följande:

Skönt att du mår bra, hoppas det fortsätter så :)

Jag blev definitivt större fortare i min andra grav. Då la jag på mig ganska fort runt höfterna, vilket ledde till att byxorna satt tajt och jag började med mammabyxor i vecka 13 ungefär. Då hade jag också gått upp ett par kilo. Men kunde dölja det hyfsts bra på jobbet fram till veckan18, sen hade jag en liten kula.

Denna gång är jag lite svullen pga tarmarna, men inte gått upp något och mina byxor passar fortfarande. Har en liten lös kula, men det är sviterna efter dottern som jag inte lyckats träna bort. Så det känns som om magen kommer senare denna gång!

De vet inte varför jag födde för tidigt, 27 dagar tidigare. Jag själv gissar på att bebisen var "klar", då hon vägde 3300g trots 27 dagar tidigt! Min mamma födde sitt första barn 6 veckor tidigt, och min sambo föddes 7 veckor tidigt, vet inte om det är något som ligger i generna? :) Sambon var stor för sina 7 veckor för tidigt, så även min mammas första barn, och min sambos syskon och mina syskon, inklusive jag har varit rejäla bitar på mellan 4-5 kg, så lite tacksam är jag över min dotters tidiga ankomst och "normala" vikt. Denna gång hoppas jag inte på förtidigt, januari hade varit en bra månad. Men man kan ju inte styra tyvärr ;)

Fortare större i min FÖRSTA grav :)
  • Mallis87
    Seven Costanza skrev 2015-06-26 15:48:24 följande:

Jag har också lagt på mig 2-3 kg, men mest kring höfterna och rumpan. Byxorna sitter alltså hårt men inte pga magen, men kanske köper mammabyxor efter KUB på måndag om allt ser bra ut. Det är mest att jag vill ju inte bli jättestor snabbt eller så, men i och med att badsäsongen snart är här vore det ju kul med en liten gravidkula så att man inte bara såg fläskig ut som jag tyvärr känner mig nu. Har semester nu så har inget behov att dölja graviditeten men än finns ju inget att visa.

Okej, intressant att man kan föda såpass mycket för tidigt utan att det beror på något. Det viktigaste är ju att bebisen mådde bra! Jag själv var ganska liten, föddes en vecka över tiden men ändå bara 52 cm och runt 2800 gram. Man får se hur det blir med ens eget barn . När är du beräknad?

När folk började se min mage lät det "herregud vad du redan är stor, hur ska detta sluta", sen några veckor efter var det "oj vad du är liten, växer det som det ska?". Aldrig nöjda lixom :) men sålänge magen följer måttet och man går upp lagom så är det ju lugnt. Jag hade också lite viktångest, tror jag gick upp 15 kg som allt, och hade jag gått de sista 27 dagarna hade det ju blivit mer. Men bara fyra dagar efter förlossningen kom jag i mina byxor igen, var mycket vätska som satt sig på höfter och sådär. Så tänk inte för mycket på vikten, det brukar fixa till sig självt sedan :)

Hon låg på gränsen till gulsot eftersom hon föddes tidigt, så vi fick åka till sjukhuset varje dag i en vecka efteråt för att mäta och ta blodprover, samt att hon ville inte alls amma första tiden utan var ganska slö och sov dygnet runt i typ två månader. Så nästa hoppas jag kommer när den ska och är lite mer alert så amningen fungerar!

Oj ja du var ju inte stor! Vet inte hur genetiskt födelsevikt är?

Jag är beräknad till 17 januari! När är det dags för dig?
  • Mallis87
    Seven Costanza skrev 2015-06-26 17:22:05 följande:

Nä alltså jag är inte orolig över vikten som sådan utan det är mer att jag inte var så tränad när jag blev gravid som jag brukar vara eftersom jag inte haft tid att träna under våren, så jag tycker själv att jag ser plufsig ut och det kanske inte är så snyggt i bikini. Därav att det vore bra med gravidmage att skylla på . Men jag har förstått på trådar här att folk tar sig friheten att kommentera allt möjligt så det är väl bara att stålsätta sig och fräsa ifrån.

Aha så då märktes det ändå på något sätt att hon inte riktigt var fullgången, eller är det vanligt att de är sådär slöa? Det är första barnet för mig så jag vet inte hur de brukar vara. Jag är beräknad 6/1.

Aha okej, då förstår jag :) Ja jag har nog aldrig trivts så bra på stranden som sommaren jag var gravid, skönt att bara kunna jäsa ut magen och ha en anledning till att inte vara smal och tränad haha!

Jag tror inte de brukar vara så slöa, hon var sen med ögonkontakt och svarsleende, och var svag i nacken länge i magläge. Men det är ju svårt att "träna" på det när hon bara sov. Fick väckas var tredje timme de första veckorna också för att äta, för hon vaknade inte själv och var hungrig. Men hon var ikapp och nästan tidig istället i utvecklingen när hon var sex månader, så efter det har det inte alls märkts att hon var tidig.

6/1 är ju en riktig rysare! Hoppas du inte blir framflyttad på rutin-ul! Det blev jag, 6 dagar... Men, huvudsak är ju att det är ett friskt barn så kan ju december eller januari kvitta. Men visst håller jag tummarna för en januaribebis själv ;)
  • Mallis87
    Seven Costanza skrev 2015-06-26 19:03:46 följande:

Jag kanske pyser ut magen lite extra då så att man ser lite mer gravid ut, om inte magen börjat synas mer innan det blir badväder .

Okej men det var ju bra att hon kom ikapp sedan!

Ja jag vet, det är inte så stor marginal till årsskiftet - vi lyckades på första försöket och det hade vi inte trott eftersom alla sagt att man får räkna med att det kan ta tid, så vi får förstås vara glada för det och ta det som det kommer! Du har ju lite bättre marginal

Vi lyckades på första försöket med dottern, och det blev första försöket denna gången med, så vi är också tacksamma och glada över det. Så får vi se när bebisen vill komma :)
  • Mallis87
    WiMe06 skrev 2015-06-26 20:30:36 följande:

Ser att ni pratar en del om födsel och sådär, min första som föddes 3 veckor för tidigt och var då sk. tillväxthämmad för sin vecka, v 37 brukar dem räknas som fullgångna, vägde 1950 och var 42cm, vi låg på neo i 2 veckor med sondmatning i nästan 1 1/5 vecka. Andra sonen gick vattnet i v 35, fick då åka in till förlossningen och få antibiotika i dropp, ingen trodde på mig när jag sa att jag började få värkar runt 21-tiden, vid 22.20 kom en bm och fattade, blev då inrullad i en förlossningssal och vid 22.51 var han ute. Så jag är rädd att det kommer bli för tidigt denna gången också och att förlossningen kommer gå jättefort då båda mina tidigare gått fort. Andra sonen vägde 2150 och var 43cm. När jag föddes vägde jag ca 2700.

Oj, små barn och tidiga födslar! Är det så, att det finns förhöjd risk att föda för tidigt om man redan gjort det en gång? Det tänkte jag höra med min bm när jag ska på inskrivning men du kanske vet? Nu var ju min dotter normalviktig, så jag gissar ju på att om nästa också föds en månad tidigt kommer väll den bebisen ha ok vikt, men kan ju vara bra att förbereda sig mentalt. Sist hade jag inte packat någon väska, inte hunnit prata förlossning med min bm, inte bestämt mig om smärtlindring etc. Nu vet man ju vad man ska gå igenom, men har jag större risk att föda tidigt igen hade det ju varit skönt att vara lite inställd på det.
  • Mallis87
    WiMe06 skrev 2015-06-29 12:57:39 följande:

Ni som har doppler hemma, blir man inte mer orolig om man har svårt att hitta hjärtljuden, jag har aldrig ens haft en tanke på att ha doppler hemma, jag skulle nog personligen bli mer orolig och risken vore nog att man använder den för mkt.

Lycka till ni som ska göra både kub och inskrivning idag och inom kort.

I min kommun blir alla erbjudna kub men fvp/mkp blir man erbjuden först om man får siffror som ligger under 1/200. Vet dock inte om man kan boka det privat men inget jag hört om att man kan.

Jag har hittat hjärtljuden på båda mina i vecka 11. När jag väl hört hjärtljuden en gång har jag i princip inte använt den mer och tycker därför att det var ett onödigt köp. Hade jag inte lyckats hitta hjärtljuden så tidigt så hade jag nog oroat mig, dock så lyssnar bm på hjärtat på inskrivningen i vecka 14. Och nör jag väl hört där känner jag mig ännu lugnare. Sen efter det är det ju bara några veckor till rul, och med förra barnet kände jag sparkar från vecka 22 och då känne man ju rörelser regelbundet och jag har inte känt något behov av att lyssna på hjärtljuden också då.

Sen vet man ju inte om/hur pass skadligt det är för barnet att lyssna för mycket, så det kan ju vara jättesvårt att låta bli den om man har en hemma.
  • Mallis87

Med att ha barn tätt så är mitt tips att vänta och se hur första barnet är ;) Min dotter kommer vara ca 2 år & 3månader när syskonet kommer, och det känns lagom för oss. Min flicka hade mycket magproblem när hon var liten och var allmänt missnöjd med tillvaron fram tills ungefär 1 år, när hon sedan började gå vid 13 månader blev det bättre, men känner att det är först nu när hon är nästan 2 som hon blivit mer självständig, glad och kan roa sig själv. Hade aldrig pallat att få ett barn till när hon endast var ca 1 år, alltså vara gravid under hennes värsta period med gnällighet och gå runt och bära! Hon har även varit väldigt reserverad för andra och det har i princip bara varit jag, pappan och mormorn som funkat = svårt att få hjälp av andra om man skulle få en hemsk graviditet med tex illamående och ont.

Har en vän med en lika gammal flicka som min dotter, hon fick sitt andra barn när flickan var 1,5. Båda två är världens lättaste barn, alltid glada, gillar allt o alla, aldrig gnälliga/sura så där har det fungerat hur bra som helst!

Svar på tråden BF Januari 2016 :)