Inlägg från: Mallis87 |Visa alla inlägg
  • Mallis87

BF Januari 2016 :)

Ni som tagit extra vitaminer, ska ni fortsätta med det hela grav?

Min förra grav tog jag ingenting alls, hade jättebra järnvärde hela tiden. Det var inte förrän efteråt jag läste om att man bör ta extra folsyra under de första veckorna.

Nu till denna grav började jag ta ACO kvinna ett par månader innan jag blev gravid, där det fanns extra folsyra i. När jag blivit gravid bytte jag ut till ACO gravid. Nu har jag nog ett par veckor kvar i burken, tror ni man behöver köpa en ny sedan eller kan skippa det? Är ju i vecka 15 nu så folsyran är väll inte till någon hjälp längre?

• Mallis87
    Seven Costanza skrev 2015-07-21 09:58:37 följande:

Går in i v 17 idag, tiden går snabbt nu tycker jag! Känns roligt att ha kommit nästan halvvägs för då känns det mer okej att se lite tjock ut . Min mage är ju dock fortfarande bara mjuk och plufsig men för dem som bara tittar på den ser den ju ut som en riktig bebismage.

Ni som fött barn tidigare eller vet ändå: ungefär när blir magen fast alltså en sådan där hård gravidkula och inte bara degig som nu? Jag ser fram emot det, tycker fortfarande bara att jag känner mig som att jag lagt på mig några "glasskilon" och känner mig inte så fin. Längtar efter att se mer gravid ut!

Jag var rätt smal innan min förra grav, men i vecka 18 hade jag en hård bebiskula. Nu till denna grav är min mage fortfarande lite "degig" efter dottern och inte alls lika platt, så just nu känner jag mig bara småfet haha. längtar också tills det är riktig, hård mage och inte bara tarmar/gaser/plufsig...
  • Mallis87
    Seven Costanza skrev 2015-07-21 10:51:25 följande:

Ok, känns tyvärr inte så sannolikt att min mage blir hård på en vecka, eller kan det gå snabbt? Jag var ganska smal före graviditeten (168 cm, 57 kg) och om jag kämpar för att hålla in magen ser den fortfarande smal ut med bara en liten utbuktning men så fort jag slappnar av så känns det som magen VÄLLER ut haha... Inte så läckert kanske men för andra ser man ju bara gravid ut och dem skiter jag i egentligen. Det är ju jag själv och min man som vet att den bara är degig och det känns på något sätt lite pinsamt inför min man också att jag ser plufsig ut, trodde inte jag skulle känna så men längtar som sagt tills magen är på riktigt och inte bara känna sig som en plufsmage som skyller på att jag är gravid. Har en lite dålig dag idag känner jag, vi har bröllopsdag och jag ska klä upp mig ikväll men känner mig inte så fin

Nja, kanske inte på en vecka nej... Förstår hur du känner dig med kläder, skit trist när man är i det där mellanläget mellan tjock/bebiskula, för ingenting sitter lixom riktigt bra! Grattis på er bröllopsdag! Hur länge har ni varit gifta?
  • Mallis87

Jag känner mig mycket piggare denna grav än sist. Då jobbade jag heltid och somnade ofta i soffan kl 19 på kvällen...

Min tvååring brukar sova till 8 på morgonen (lyx), och när hon sover middag på 1,5 timme brukar jag också lägga mig i iallafall en timme. Så jag har inga problem med att vara uppe till 22-23 på kvällen.

Kommer nog känna mig tröttare om två veckor när jag ska börja jobba igen, och så ska man hitta alla rutiner för att komma iväg på morgonen och lämna på förskola och sådär. Lite nervös för det, nu har vi ju sällan någon morgontid att passa och kan ta det hur lugnt som helst.

• Mallis87

Jag bor i skåne, och som ni skrivit står det ju att de inte utför könsbestämning. Jag frågade vid min förra grav på rul om de kunde se kön, hon svarade flicka. Gjorde nytt ul 2 veckor efter med en annan bm, frågade även där och hon sa också flicka. Av alla mina kompisar som velat få reda på kön har alla fått det, har inte hört en ända som de nekat. Kan tänka mig att det står så på hemsidan för att man inte ska bli besviken OM det skulle vara så att de inte kan se för att bebisen inte vill visa typ. Att dom då inte "kämpar" för att se könet eftersom undersökningen inte går ut på det egentligen :)

En fråga till er med två eller fler barn... Dottern kommer vara ca 2år och ett par månader när bebisen föds. Tror ni man är i behov av syskonvagn? Vi har ju en jättefin emmaljunga edge duo som jag älskar, med jättemysig liggkorg. Tänkte kanske bara investera i en ståbräda dottern kan stå på, hon är inte jätteglad i att åka vagn utan vill gärna gå själv. Tänkte att om jag åker på någon större utflyk där dottern behöver vagn för att sova i, åker jag förmodligen inte ensam utan har även en emmaljunga scooter, som då den som är med mig kan köra. Och ska man typ ner på stan kan ju dottern åka vagn och bebisen hänga i bärsele, iallafall de första månaderna innan bebisen blir allt för tung.

Men å andra sidan är det ju skönt att ha en vagn där man kan ha båda barnen om man åker iväg själv. Kanske inte så kul att jaga dottern om hon vägrar ståbrädan.

Men isåfall säljer vi edgen, och då är ju dilemmat att man måste dra runt på en dubbelvagn om jag och bebisen åker någonstans själva. Vet att bugaboo har en man kan göra om till singelvagn, men är inte så förtjust i de vagnarna. Tänkt att vi kunde köra lite budget, har sett en vagn på nätet som heter basson duo och har de funktionerna jag är ute efter. Men... Sen vet man ju inte hur kvalitén är. Hade varit såå sugen på en emmaljunga double Viking, någon som har koll på vilket pris de ligger på?

• Mallis87
    anaconda skrev 2015-07-29 22:23:25 följande:

Angående vagn så köpte jag en Emmaljunga double Viking idag för 6000 på babyproffsen i Uppsala, dom rear ut sina vagnar nu med års -15 sjukt nöjd med mitt fynd!

Vi har en mondial duo combi samt en scooter oxå så mondialen får fungera som singel vagn för oss o sen har dottern som kommer vara 1år 9månader när bebis kommer en scooter s air,

Åh, ja just det, snart kommer ju de nya modellerna! Hade samma när jag väntade dottern, köpte edgen i juni när den årsmodeller reades ut, tror vi betalade knappt 8000:- för ligg/sitt med dyraste chassit, skötväska, parasoll, åkpåse, extra fotsack. Då ska jag absolut se om affärerna här omkring rear vikingen :)
  • Mallis87
    WiMe06 skrev 2015-07-29 22:37:22 följande:

Känner ni att inte ståbräda skulle funka så skulle jag verkligen tipsa om att kika på vagnar där man har den ena under eller över, för om dottern inte åker så mkt vagn så blir du bara besviken att köra runt på en dubbel på bredden, det finns trots allt många praktiska modeller idag, varför inte emmaljunga super viking syskonvagn? Den är ju supersmidig att göra om till enkelvagn om du bara har bebisen med dig eller om dottern åker bräda. Säljs många fina på blocket. När jag fick andra barnet var äldsta sonen nästan två och vi hade en Phil and Ted sport, båda barnen älskade den, körde en dubbelvagn ett tag men aldrig säger jag, philen var överlägsen, lätt, smidig och tog liten plats. När äldsta sonen var sina 15 timmar på dagis som större och jag bara hade minsta med mig så var den ju superpraktisk att göra om till enkelvagn.

Min sambo bryr sig inte så mycket om färger/modeller/grejer men har sagt ett stort nej till vagn där de åker under/över ;) Han tycker inte det ser klokt ut. Jag skulle nog inte vara motståndare till det, ska kolla in lite super Viking syskonvagnar på blocket, tack för tipset!
  • Mallis87

Jag är i vecka 16, tycker ibland att jag redan kan känna bebisen, men kan lika gärna bara vara magen. Det är jättesvårt att förklara för andra hur det känns, men när man känt samma sak flera gånger då bara vet man att det är bebisen. Sist började jag känna rörelser runt vecka 20. Då låg jag en kväll och funderade på om jag ens kunde känna bebisen, och kände efter noga och kände då jättemycket rörelse! Så hade förmodligen känt tidigare utan att ens reflekterat över det. Men det är ju jättelikt tarmrörelserna/kurr/sug i magen så det är svårt att veta i början. Kommer ihåg att efter dottern föddes, kunde jag tänka "oj nu rör bebisen sig", sen komma på att "nej, det är bara magen, hon ligger ju inte där inne längre" ;)

• Mallis87

Jag tår också in i vecka 18 idag, och har UL den 25/8. Längtar!!! :) Jag (tror) jag känner bebisen då och då, och har gjort i ungefär en vecka. Tror att bebisen ligger åt vänster och att jag har moderkakan åt höger. Ska bli spännande att se om det stämmer på rul eller jag bara har inbillat mig :)

• Mallis87

Det är obehagligt med hög puls! Jag kan knappt gå upp för en trappa längre, blir superanfådd. Har gjort massa utredningar/tester pga min puls för ett par år sedan, då min vilopuls ligger runt 100-110, även då nattetid när jag sover... Och nu är den ju nog rätt mycket högre när jag är gravid. Håller tummarna att jag blir beviljad graviditetspenning med detta barn också, har inget stillasittande jobb så annars blir det tufft i slutet!

Svar på tråden BF Januari 2016 :)