Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

Vi hade otrobaby till sonen men bytte till näsfrida sen - billigare filter och sonen fick lätt näsblod av otribabyn, den var smalare än näsfridan i pipen, men det var ju några år sen.

Haha jag tar magdroppar själv om jag varit orolig i magen, jag tror inte det har effekt just mot magknip men skadar inte med lite goda magbaciller tänker jag.

• qatteriin

Nån som vet om man får såna där startpaket från Pampers/Libero numera? Vi fick sånt på bb med blöjor och sånt. Annars måste man ju köpa på sig blöjor innan man vet vilka man vill ha, haha! Jag tror vi hade Pampers sist men minns inte riktigt.

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-13 22:13:26 följande:

Självklart så är det ju kommer du försöka amma denna ggn eller har det skrämt dig att det var jobbigt sist?

jag hade jättesvårt med amningen med andra barnet, kunde bara amma honom en månad sen fick det bli ersättning. Så jag är själv kluven denna ggn men min bm rekommenderade mig ju såklart att försöka iallafall och det kommer jag att göra, men absolut inte tills jag eller bebis mår dåligt utav det. 6-åringen fick som sagt ersättning och han är en frisk och kry kille idag, väldigt sällan sjuk, snarare mindre sjuk än den äldsta.

Ingenting skrämmer mig! Nä skämt åsido, det var tufft som fasen men det var värt det. Jag ammade tills han var 17 månader sen och jag vill gärna fortsätta minst så länge med lillasyster om hon är med på det. Men man vet ju aldrig hur det blir, som du säger är det verkligen inte värt det på bekostnad av hur mamma eller bebis mår! Det finns väl egentligen ingenting som säger att amning är bättre än ersättning när man bor i västvärlden. Men jag älskade att amma när det väl fungerande så jag vill gärna få till det den här gången med om det går, och om jag får till det tidigt ska jag försöka donera till neo. Om jag lyckas pumpa den här gången. Haha!
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-11-14 00:09:21 följande:

Ja det var ett bra tips!

Värktabletter har vi ju alltid hemma och det andra är ju enkelt att skaffa.

Sen är det detta med amning. Jag har bestämt mig för att pröva, men inte vara hysterisk om det inte funkar. Vet att man måste ge det tid. Det vore käckt om det funkade för det är ju det bästa och billigaste.

Ersättning är dyrt vet jag, har flera vänner som gett det och så måste man upp osv. Min väninna flyttade in micron i sovrummet och hade vatten på flaska och pulver i burk bredvid. Hon hade iof köket på en annan våning.

När bör man köpa amnings bh och har ni några tips på bra och prisvärd?

Vissa säger köp en och ha med till bb och köp sedan när mjölken runnit till. Men hur stor ska man ta till liksom, med den man köper med sig innan?

Beror på tuttstorlek var det finns bra och prisvärda, hehe. Vanliga affärer har aldrig mer än E-kupa och där faller det för mig, jag fick G-kupa med sonen och fick beställa på nätet. Glammom.se har många snygga! Men de beställde jag först efter ett par veckor, jag körde med amningslinnen från HM den första tiden och det funkade även om det var tungt för ryggen. Jag hade nog köpt nån bh ett par v innan som var en kupstorlek större än jag hade just då men den räckte inte länge, jag fick verkligen jättebomber! Men då var de rätt stora från början.
  • qatteriin

Tack för alla tips om babyboxar, det verkar som man får beställa på nätet och sen hämta ut med de flesta? Jag får sätta mig vid datorn och pyssla med det idag, jag orkar aldrig med sånt på mobilen. :-P Men det är så bra med småproven man får för då kan man ju prova och se vad man eventuellt vill köpa mer av sen, jag hade glömt att det var så vi gjorde med sonen!

Nu har jag beställt tyger till att sy babywrap av, en ljuvlig bomullsfleece och en jersey med körsbärsblom från älsklingsfrö.se, så himla söta! Can't wait! Och idag får vi besök av min syster med familj, hoppas kroppen håller bara men det ska bli så roligt. Sonen längtar efter att få träffa sina kusiner, ena är sex månader äldre än honom och andra tio månader yngre så bebis blir nästan en "sladdis-kusin", haha! Och hon blir antagligen sista barnbarnet på båda sidor, jag vill aldrig mer bli gravid igen och syrran har steriliserat sig, och på andra sidan verkar min svåger vara en evig ungkarl. Så lillan kan nog bli lite bortskämd... enda tjejen också. :-P

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-14 08:21:44 följande:

Skönt att det inte bara var jag som undrade över öronpropparna men där ser man, dem kommer säkert till användning dessa med då.

Ja, visst är det roligt med boxarna, ser jättemkt fram emot att hämta Liberos Box när jag får den, den brukar vara väldigt bra.

Jag blev riktigt besviken på babyproffsens Box faktiskt. Med dem stora barnen vill jag minnas att den innehöll väldigt mkt saker men inte denna ggn. Och blöjprover har man ju inte fått hos ngn. I en utav boxarna fick jag en flaska vatten, haha. Tror det var lloyds box.

Haha vatten, det är ju bra! Synd på blöjorna! Måste undersöka utbudet snart tror jag.

Jag sover med öronproppar emellanåt för att maken snarkar så förfärligt, men jag gissar att det som var med var såna där skumgummiproppar, dem gillar jag inte alls. Silikon ska det va!
  • qatteriin

Mirakelspektakel; Åh toppen, tusen tack för länkarna!! Hann inte sätta mig i förmiddags för gästerna kom, jättebra att få en guide!

Vad bra med Change och Twilfit, då har de ökat utbudet sen 2012 eller så hade jag bara otur då. Jag köpte på Eva nette men det var när jag bodde i gbg, ska kolla den andra sajten också!

Ja det blir nog mönsterpapper här, jag är för skadad av mamma syfröken för att försöka utan, haha! Särskilt med det här dyra tyget så vill jag vara säker på att det blir som det ska.

himw; Åh vad skönt!! Jag har typ 80% färdigt på den där checklistan, får nog vara nöjd med det ett tag, haha. Men nu till det viktiga; vad blev det för vagn?! Hälsningar barnvagnsnörden. Haha! Eller ja nörd och nörd, vi har bara haft fem vagnar till sonen... Två kvar nu. Och den sista vi köpt är min drömvagn, eeeeh just nu iaf, så jag får fantisera om andras vagnköp nu för det kan vara mina sista vagnar jag har hemma nu. Eventuellt. Om det inte kommer nåt bättre. Haha!

• qatteriin

himw; Åh jag tycker Stokke ser så roliga ut, som små rymdskepp på nåt vis! Inget illa alltså utan bara annorlunda! Drömvagnen hänger mer på utseende kanske än funktion - fick tag på en Bugaboo Bee3 van Gogh, och jag dör nästan när jag ser på den, haha, tycker den är så fin! Men det är ju en sommarvagn, vi har även en Emmaljunga Citycross (Golden check, limited edition precis som van Gogh:en), som var sonens första vagn och som vi då valde för att det var den enda vi hittade med fyra fasta hjul som smidigt gick in i vår dåvarande pyttebil. Gillar Bee så mycket för att vi kan ha sonen bakåtvänd fortfarande och att den funkar för större barn också. Egentligen är den ju bättre för större barn än för småttingar. Det är ju ingen terrängvagn men jag har haft med vårt förra Bee (som var Bee+) ut i urskogen på promenad och det funkade! Jag tycker det är smidigt med svart, som du säget kan man piffa mycket med tillbehören då, det är svårt med våra lite mer udda vagnar.

WiMe06; haha ja men det är ju heeeeelt olika funktioner, det måste han ju förstå! Min mam har kapitulerat för mitt intresse men vi har försökt att aldrig ha mer än två vagnar på en gång, haha. Men jag är förstås med i Barnvagnar-gruppen på Facebook så jag fantiserar om att kanske vinna nåt fint i gruppens julkalender...

amalie79; det är nog inga problem att skippa vagn om man vill, bara man har ett bra bärdon! Sonen vägrade ändå ligga i vagn från att han var typ en månad tills han var fem månader och vi bytte till sittdel, däremellan åkte han ErgoBaby. Han var aldrig en vagnsovare heller men det kan ju annars vara smidigt att ha vagnen till.

• qatteriin

Seven Costanza & amalie79; vi ÄLSKADE vår Ergobaby! Hade aldrig fixat en babybjörn, de ska ju ha nån modell nu som de kallar ergonomisk men den är fortfarande inte ergonomisk för bebisen enligt uppgift... Nu tog det några månader innan vi köpte ergon så han var kke tre månader innan vi provade, man behöver ett spädbarnsinlägg till den och det kanske var det bökiga, det blev så varmt på sommaren. Men det problemet uppstår ju inte med våra små för de kommer nog vara tillräckligt stora för att skippa spädbarnsinlägget när det blir så varmt ute. Vi sålde den när sonen var två och då barn jag honom på ryggen utan att bli trött - och jag är ingen stark människa kan jag säga. Funkar upp till 18 kg vill jag minnas. Vi sålde den för att syrran skulle sälja sin Manduca och jag ville prova en sån istället, och som med vagnarna så har vi satt en gräns för hur många bärdon vi ska ha hemma, haha! Manduca har inbyggt spädbarnsinlägg men jag har hört av andra att det inte ger samma stabilitet som ergons rejälare så vi får se. Jag har köpt en trikåsjal också (i babu eftersom jag avskyr att bli för varm) som jag ser fram emot att prova, sen har vi en ringsjal också. Nu bär jag ju inte sonen längre pga foglossningen men hade fortfarande kunnat bära honom i sele för viktens skull, däremot hade det nog inte blivit ergonomiskt för honom nu eftersom han är så lång så då behöver man en toddler-sele eller en vävd sjal, men han går ju själv vart vi ska annars.

Vad gäller modeller så hade vi en Ergobaby Original, köpte billigt från jollyroom och den var ju som sagt fantastisk. Vet att de har en som heter 360 också där man kan bära framåt på magen, men det är svårt att få den positionen helt ergonomisk ändå, man blir ju så framtung även om det är en bra sele. Med alla ergo kan man bära på magen, höften och ryggen och de få gånger sonen protesterat mot att sitta bakåt har höft eller rygg funkat utomordentligt så jag känner inget behov av att ha en som går att vända framåt.

Jag är 160 cm och bred, maken 190 och... inte riktigt lika bred, haha! För oss var det inga problem att passa i ergon bägge två, den är väldigt anpassningsbar. Jag tror att Manducan hade längre höftband än Ergon och att det var därför syrran köpte den, de behövde väldigt mycket bredd, men de ergonomiska selarna brukar vara väldigt genomtänkta och jag tror det finns förlängningsremmar till en del om det behövs. Det finns nån bärdonsgrupp på fb där man kan få svar på allt tydligen men där är jag inte med, har bara gått med i nån Köp&Sälj för att hitta bambusjalen. De flesta brukar rekommendera att man provar och känner efter och det är nog smartast - men det gjorde inte vi och det gick bra ändå, hehe.

Selen var förresten gudomlig när ungen hade magknip/inte ville sova! Selade honom, satte på ett youtubeklipp med white noise (som heter baby got colic, vår bästa vän ett tag!) och så lite buff på rumpan - två minuter sen sov ungen! Sen behövde han sitta i selen ett tag innan man kunde lägga ner honom men då kunde man faktiskt lägga ner honom för det mesta, det var fantastiskt!

• qatteriin

Puh, nu har jag registrerat mig för alla babyboxar som fanns i de där länkarna, haha! Det är väl bara den som heter "babybag" som vi får se om man får på bb/mvc här för det stod ju inte mer konkret än så på deras sida. Vill minnas att det var en hel del bra i den 2012 iaf. På Liberoklubben hade jag tydligen redan registrerat graviditet så vi får väl se när jag får sms från dem.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)