Seven Costanza & amalie79; vi ÄLSKADE vår Ergobaby! Hade aldrig fixat en babybjörn, de ska ju ha nån modell nu som de kallar ergonomisk men den är fortfarande inte ergonomisk för bebisen enligt uppgift... Nu tog det några månader innan vi köpte ergon så han var kke tre månader innan vi provade, man behöver ett spädbarnsinlägg till den och det kanske var det bökiga, det blev så varmt på sommaren. Men det problemet uppstår ju inte med våra små för de kommer nog vara tillräckligt stora för att skippa spädbarnsinlägget när det blir så varmt ute.
Vi sålde den när sonen var två och då barn jag honom på ryggen utan att bli trött - och jag är ingen stark människa kan jag säga. Funkar upp till 18 kg vill jag minnas. Vi sålde den för att syrran skulle sälja sin Manduca och jag ville prova en sån istället, och som med vagnarna så har vi satt en gräns för hur många bärdon vi ska ha hemma, haha! Manduca har inbyggt spädbarnsinlägg men jag har hört av andra att det inte ger samma stabilitet som ergons rejälare så vi får se. Jag har köpt en trikåsjal också (i babu eftersom jag avskyr att bli för varm) som jag ser fram emot att prova, sen har vi en ringsjal också. Nu bär jag ju inte sonen längre pga foglossningen men hade fortfarande kunnat bära honom i sele för viktens skull, däremot hade det nog inte blivit ergonomiskt för honom nu eftersom han är så lång så då behöver man en toddler-sele eller en vävd sjal, men han går ju själv vart vi ska annars.
Vad gäller modeller så hade vi en Ergobaby Original, köpte billigt från jollyroom och den var ju som sagt fantastisk. Vet att de har en som heter 360 också där man kan bära framåt på magen, men det är svårt att få den positionen helt ergonomisk ändå, man blir ju så framtung även om det är en bra sele. Med alla ergo kan man bära på magen, höften och ryggen och de få gånger sonen protesterat mot att sitta bakåt har höft eller rygg funkat utomordentligt så jag känner inget behov av att ha en som går att vända framåt.
Jag är 160 cm och bred, maken 190 och... inte riktigt lika bred, haha! För oss var det inga problem att passa i ergon bägge två, den är väldigt anpassningsbar. Jag tror att Manducan hade längre höftband än Ergon och att det var därför syrran köpte den, de behövde väldigt mycket bredd, men de ergonomiska selarna brukar vara väldigt genomtänkta och jag tror det finns förlängningsremmar till en del om det behövs. Det finns nån bärdonsgrupp på fb där man kan få svar på allt tydligen men där är jag inte med, har bara gått med i nån Köp&Sälj för att hitta bambusjalen.
De flesta brukar rekommendera att man provar och känner efter och det är nog smartast - men det gjorde inte vi och det gick bra ändå, hehe.
Selen var förresten gudomlig när ungen hade magknip/inte ville sova! Selade honom, satte på ett youtubeklipp med white noise (som heter baby got colic, vår bästa vän ett tag!) och så lite buff på rumpan - två minuter sen sov ungen!
Sen behövde han sitta i selen ett tag innan man kunde lägga ner honom men då kunde man faktiskt lägga ner honom för det mesta, det var fantastiskt!