Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

Hur man kan rengöra fårskinn, om de går att tvätta osv, hänger mkt på hur de är garvade. Men jag minns inte förhållningsreglerna för det där tyvärr, haha. Stötte på det i ett sammanhang i somras när jag pysslade medeltidskläder. Vi köpte vårt från en lokal producent som gav tvättråd - där var det handtvätt som gällde om man alls behövde tvätta. Men tusan att jag har så dåligt minne. Ska nog försöka rengöra det på nåt vis iaf och ha det i botten på vagnen men jag är fortfarande så ambivalent till om jag ids köpa åkpåse. Får se hur kall vintern blir kanske. Har en rejäl Emmaljunga-liggdel med ordentligt lock på och med fårskinn i botten kke det räcker med täcke ovanpå. Men åkpåse verkar ju väldigt bekvämt.

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-08 21:54:58 följande:

Ikväll tog jag mig tiden att sy en babyskyddsfilt. Och jag blev sååå nöjd Har ingen bild på den just nu men kan ta imorgon och lägga upp en bild. Så mysigt att pyssla till liten. Det var så en av dem större grabbarna blev lite avis på filten, haha, för den var så mjuk och gosig.

Åh jaa jag vill gärna se! Jag började faktiskt med babynestet igår, hade inte tillräckligt med stoppning så det blev inte färdigt, men sen ska det bli en sån där filt! Har beställt tygprover på ullfleece och bomullsfleece för jag är mer sugen på det än vanlig fleece, även om det är dyrt. Vad hade du för mått?
  • qatteriin
    mitthemligajag skrev 2015-11-09 07:16:18 följande:

Äntligen har vi påbörjat operation bebisrum! En kanske tok onödig sak egentligen men de bara tillhör liksom! Längtar tills de står färdigt och jag kan få boa ordentligt, ställa fram babyskyddet i väntan på första bilturen och liggdelen i väntan på vagnturen! Lillebror SKA sova där några gånger under dagen från några veckor. Haft så mkt problem att få dottern att somna på sitt rum så vi vill få i de som vana så vi slipper kampas om de igen om ett år :)

Hur gör ni med bebisrum? Vad har ni därinne? Vi kommer ha en smalare trollsäng hos oss i sovrummet och så en spjälsäng i hans rum, samt byrå och lite smått och gott ärvt från storasyster :)

Blir inget bebisrum här, iaf inte än på ett tag. Sonen fick eget rum när han var ett helt enkelt för att vi flyttade till en fyra då, så jag har ingen brådska, vi har inte direkt nåt tomt rum heller. Får se om de får dela sen eller om vi gör nån rokad och monterar ner vårt kontor/hobbyrum, men vi har så mycket prylar så jag vet inte om det är värt. Bebis får sova i spjälsängen med ena sidan mot min säng (de är på samma nivå), och vi har iaf gjort i ordning en av garderoberna så bebis har plats för kläderna.
    WiMe06 skrev 2015-11-09 08:06:10 följande:

Jag klippte 1x1 meter och det blev alldeles lagom för babyskyddet. Det är klart man ska välja det tyg man har. Jag tog tillslut den fleece jag hade hemma. Hittade ingen annat jag gillade.

Det var nog 1×1 meter på den tuten jag såg också så jag ska testa med det, ska bli spännande! Jag har bara jersey och lakansväv hemma så jag hoppas jag har tillräckligt med jersey för att ha som innerlager om jag bestämmer mig för det. Syr du mycket annars?
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-09 08:58:49 följande:

Jag sydde väldigt mkt kläder förrut när dem stora barnen var små och lite annat smått sådär. Men det blir aldrig ngt avancerat, haha. Så nu med bebis igen kände jag att suget kom tillbaka att sy hittils jag har sytt denna filten då, ett babynest och ett täcke. Tänkte få ihop ett par byxor med av uggletyget som blev över och sen funderar jag på en amningskudde. Syr du mkt?

Har hunnit sätta filten i babyskyddet redan så det blir bara bilder när det redan sitter där, men hojta om ni vill se hur den ut utanför babyskyddet så kopplar jag loss det isåfall. Men här är filten iallafall. Barnens docka fick agera bebis.

Åh så fint! Byxor i det tyget blir ju jättehärligt det med! Jag syr inte så mycket som jag kanske skulle vilja - hade velat ha ett ordentligt sybord men nu får maskinen trängas med annat pyssel som jag aldrig hinner färdigt. Mamma är pensionerad syfröken så jag har "alltid" sytt, men det är syrran som står för den stora produktionen i familjen. Jag har bara en gammal Husqvarna från '81, den funkar ok men jag är inte jättehaj på att sy i trikå, hade gärna haft en overlock eller nåt men det får bli i ett annat liv. Jag har sytt några få plagg till sonen, men mest syr jag medeltidskläder och då blir det mycket för hand. Men rätt många muddbyxor i linne har det blivit till sonen (funkar bra till medeltidskläderna och alldeles utomordentligt som sommarbyxor).
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-11-09 10:53:51 följande:

funkar utmärk att sy i trikå utan overlock, det är ju bara att syraksöm och sen sicksacka. Jag fick en ny symaskin förra året, den är super fin med massa olika sömnval och digitaldisplay, jag hade bytt den mot min mammas från 80-talet vilken sekund som helst! Antingen är det jag som inte förstår mig på den ordentligt, men jag tycker att de har lagt fokus på alla specialfunktioner, istället för att se till att grundfunktionera fungerar ordentligt. Vad häftigt att kunna sy medeltidakläder!!

Haha ja det GÅR ju, och jag gör det emellanåt, men jag inbillar mig att det är mycket lättare med en overlock och då vill jag ha en sån. Ja 80-talsmaskinerna går inte av för hackor. Jag lärde mig iofs sy på en maskin som var en riktig hightech-version på sin tid, med elektronik, knappar och disketter och digitala inställningar (trots 80-tal!), och den har alltid varit min stereotyp av symaskin. Mem min skolmaskin funkar bra den med när jag vill.
    WiMe06 skrev 2015-11-09 10:58:06 följande:

Tack hade också velat ha ett sybord men som det är nu åker maskinen fram från förrådet dem ggr jag syr. Köpte en begagnad symaskin från en symaskinsaffär för typ 7 år sedan kanske. Det är en easy jeans från Janome, jag älskar den, den går som smort och den är väldigt enkel att använda

Aha, är det ni själva som har ett intresse för medeltiden eller syr du åt andra?

Det är nog bra att ha en riktigt inkörd maskin egentligen, så har nån annan fått ta hand om barnsjukdomarna.

Medeltidandet är mitt och makens intresse, vi är ganska så nybörjare än så länge och jag fantiserar om hur jag ska göra min första historiskt korrekta dräkt, vad jag ska ha för ylle och vilken modell osv osv. Haha! Nuvarande klädsel är inte historiskt korrekt men good enough och väldigt bekväma. I somras nördade jag in på det nåt enormt innan och framförallt efter medeltidsveckan i Visby. Ett litet smakprov på hur vi ser ut - 2011 med sonen i magen och 2015 med sonen utanför och lillasyster i magen (båda bebisarna i magen hemliga vid fotograferingarna, hehe).

• qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-11-09 11:21:29 följande:

Du har rätt, det är super enkelt med overlock. Min mamma har en och hon älskar det, när det fungerar vill säga, verkar vara mkt krångel med trådspänning osv. 

Vilka fantastiska outfits du syr! Ni är ju hur snygga som helst!!

Ja det är ju många olika trådar med en overlock också så även om det lockar (haha over-lockar) så skrämmer det mig lite också. Tack så mycket, det är väldigt roligt, och så oerhört sköna kläder! Hade lätt kunnat gå klädd så till vardags, maken tar sin mantel som ytterplagg ibland även när vi inte medeltidar.
  • qatteriin

Amalie79; Ja hade också lätt kunnat flytta in där, haha! Vi har inte så mycket retro hemma helt enkelt för att jag inte gått in för inredning, vi har bott i den ena sletna hyresrätten efter den andra och jag kommer mig aldrig för, men detaljer och småinredning får gärna vara 60- och 70-tal. Och babynestet som jag sydde klart igår är äkta 70-talslakan....

Tufft med så olika smak, maken har inte så mycket preferenser utan säger mest att han gillar vad jag än köper, sonen också än så länge. Man får väl vara tacksam så länge det håller i sig, haha. Min mamma har också fastnat för Villervalla och hur bekvämt det är med webshopen, så sonen får ofta små presenter därifrån, det är toppen!

• qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-11-10 12:43:58 följande:

Det blev ju ursnyggt!!! :)

Tackar!
    himw skrev 2015-11-10 12:51:21 följande:

Idag så fixade jag klart det mest akuta för denna vecka på jobbet och pratade med mina kollegor om vad som är på gång sen pratade jag med min chef om hur jag känner och uppfattar situationen.

Vi uppfattar den ju såklart helt olika men jag tror han fick en del att tänka på- han sa helt andra saker till mig idag än han tidigare sagt på våra veckomöten som vi har i gruppen så han har nog en del att tänka på.

Sen sa jag att jag sjukskrev mig själv resten av veckan för att se om jag mår bättre och framförallt om sammandragningarna lugnar sig och att är det inte bättre i helgen så kommer jag gå till läkaren och be de sjukskriva mig resten av tiden men att jag hoppas att kroppen känns bättre så jag kan jobba halvtid fram till 14 dec.

Mot chefen känns det bra för nu har jag sagt det mesta jag tänkt på och sen hann jag även prata med den kollega som kommer få ta det mesta under veckan och hon tyckte jag gjorde helt rätt.

Sen var det ju två andra små skator som kom dragande med att de jobbade till dagen innan de födde och att lite sammandragningar och foglossningarna får man nog stå ut med men jag väljer att försöka tänka bort dem och känner mig nöjd med att jag bara ska vila resten av veckan. :)

GRYMT JOBBAT att du tog det med chefen!! Vilket rikspucko. Ja och de jäkla skatorna också, herregud vilka människor det finns. På mitt jobb verkar alla jobba till veckan innan förlossning men alla tycker synd om mig för mina smärtor - det är frustrerande i sig men det är skönt att de förstår att det är tufft iaf.
    WiMe06 skrev 2015-11-10 13:42:37 följande:

Åh, vad fint det blev

Tack så mycket! Och maken ska också ha lite cred - han syr sina egna medeltidskläder, det är en karl i min smak, haha! Må vara att han fick sy det sista på båten över till Gotland men det händer den bäste.
  • qatteriin

Nu har jag varit och tagit vaccinet för säsongsinfluensan. Jag var i valet och kvalet men det känns ändå ok att ha gjort det. Barnet får ju antikroppar i några månader efter förlossningen också och med de dagisbaciller jag räknar med att sonen kommer dra hem så känns det tryggast så. Hoppas jag slipper biverkningar!

• qatteriin

Stelkramp har jag redan skydd emot då jag blev biten av katten härom året och var tvungen att ta sprutan. Jäkla katt. Difteri trodde jag vi hade färdigt från grundvaccinet men det kke måste fyllas på... Kikhosta hade nog varit bra att vaccineras mot men det erbjuds man nog inte som vuxen här. Nä jag vet inte varför jag tvekat om det här vaccinet faktiskt, det allmänna vaccinationsprogrammet skulle jag aldrig tveka inför, men det är väl min generella oro inför att stoppa i mig nåt som kan påverka barnet - eller snarare oro för komplikationer som jag, hur ologiskt det än skulle vara, skulle kunna härleda till något som JAG aktivt valt att utsätta mig/bebis för. Missfallen har fuckat upp min hjärna. Men här lät jag förnuftet styra och just nu känns det bra.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)