mirakelspektakel skrev 2015-11-09 10:53:51 följande:
funkar utmärk att sy i trikå utan overlock, det är ju bara att syraksöm och sen sicksacka. Jag fick en ny symaskin förra året, den är super fin med massa olika sömnval och digitaldisplay, jag hade bytt den mot min mammas från 80-talet vilken sekund som helst! Antingen är det jag som inte förstår mig på den ordentligt, men jag tycker att de har lagt fokus på alla specialfunktioner, istället för att se till att grundfunktionera fungerar ordentligt. Vad häftigt att kunna sy medeltidakläder!!
Haha ja det GÅR ju, och jag gör det emellanåt, men jag inbillar mig att det är mycket lättare med en overlock och då vill jag ha en sån.

Ja 80-talsmaskinerna går inte av för hackor. Jag lärde mig iofs sy på en maskin som var en riktig hightech-version på sin tid, med elektronik, knappar och disketter och digitala inställningar (trots 80-tal!), och den har alltid varit min stereotyp av symaskin. Mem min skolmaskin funkar bra den med när jag vill.
WiMe06 skrev 2015-11-09 10:58:06 följande:
Tack hade också velat ha ett sybord men som det är nu åker maskinen fram från förrådet dem ggr jag syr. Köpte en begagnad symaskin från en symaskinsaffär för typ 7 år sedan kanske. Det är en easy jeans från Janome, jag älskar den, den går som smort och den är väldigt enkel att använda
Aha, är det ni själva som har ett intresse för medeltiden eller syr du åt andra?
Det är nog bra att ha en riktigt inkörd maskin egentligen, så har nån annan fått ta hand om barnsjukdomarna.
Medeltidandet är mitt och makens intresse, vi är ganska så nybörjare än så länge och jag fantiserar om hur jag ska göra min första historiskt korrekta dräkt, vad jag ska ha för ylle och vilken modell osv osv. Haha! Nuvarande klädsel är inte historiskt korrekt men good enough och väldigt bekväma. I somras nördade jag in på det nåt enormt innan och framförallt efter medeltidsveckan i Visby. Ett litet smakprov på hur vi ser ut - 2011 med sonen i magen och 2015 med sonen utanför och lillasyster i magen (båda bebisarna i magen hemliga vid fotograferingarna, hehe).