Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

idaeglund skrev 2016-01-21 20:19:54 följande:

haha, hjälp! nu blir jag nervös. 

Haha ja det är inte meningen att skrämmas, men det var ren tur att jag inte födde i bilen!
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-21 22:08:30 följande:

Nej skönt. Hon frågade om jag ville se i en spegel. Ja tack sa jag, gärna. Hon sa att tänk nu på att det är lite svullet :D men det var bra få se det.

Vad bra! Jag insåg idag att jag inte vet riktigt var mina två stygn sitter, men det har börjat klia lite (läker väl) så jag ska nog kika i morgon. :-P
  • qatteriin

Fy faan vad ont jag har i bröstvårtorna. De kollade på taget när vi var på återbesöket idag och allt såg sååååå bra ut men jag ser ju på bröstvårtorna att hon har för litet tag egentligen... men hon har ju så liten mun som bm konstaterade, det blir lättare när hon vuxit lite. Men nu har jag kommit till en punkten att det gör så ont att tårna krullar sig när hon suger tag och jag vet inte om jag står ut! Såhär var det i flera månader med Axel om än inte lika illa hela tiden... Samtidigt är jag inte så sugen på amningsnapp... Men kanske borde jag ha det ett tag för att skona bröstvårtorna. Gud vad svårt det är.

WiMe06; låter hemskt med mjölkstockning! Jag har aldrig haft det - än - ta i trä. Men jag har förstått att det är grymt plågsamt.

• qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-22 06:26:41 följande:

Jag får problemet att jag inte kan somna. Ligger bara o väntar på att han ska vakna

Har samma bekymmer och har ingen aning om hur man ska tackla det... Vet att det var samma sak med Axel men minns inte hur jag gjorde då... fy farao.
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2016-01-22 07:23:35 följande:

Tyvärr så måste man följs bebisens rytm. Sover den på dagen då måste vi också försöka sovs lite. 3,5h har jag sovit sedan natten till onsdagen kl 02.30.... Jag ska ge igen när mina barn blir tonåringar. Jag ska hoppa i deras sängar när de vill sova :))

Rutiner finns inte på så små bebisar. De ändrar sig hela tiden tills de blir ett ungefär.

Rutiner bryr jag mig inte om och har aldrig gjort, men det hjälper ju inte att följa barnets rytm om man ändå inte somnar när barnet sover eftersom man fastnar i tanken att de kommer vakna när som helst. Sen har ju vi tydligen en unge som bara sover i famnen och om man då är en sån som inte kan sitta och sova så blir den biten lite klurig. Jag har sovit ungefär sju timmar sen i måndags morse men det går tydligen att leva på ändå, hehe.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-22 09:17:33 följande:

Jag fick ge upp, klarade faan inte huvudvärken, så jag tog två panodil. Men jag tror inte det är mjölkstockning utan en inflammation, för det är mest rejält ömt och lite lite rött på ett ställe. Känner inga direkta knutor heller som skulle tyda på stockning. Ska höra med min bvc sköterska idag. Ska det fortsätta såhär så slutar jag amma. Det är inte värt det.

Jag tror inte det är nån fara med panodil även om hon kom tidigare än så, det är alltid extra försiktigt på fass. Usch vad jobbigt det verkar, funkar inte att handmjölka heller? Att göra det i duschen har hjälpt för en del jag känner.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-22 09:26:16 följande:

... Helt toppen innan. Och har man familj osv så kan man ju inte alltid bara sova heller.

Denna gången verkade inte flaskan hjälpa heller. Men ska testa med den igen ikväll. Det hsr funkat för ganska många jag känner så barnen sovit mer. Ja det kanske kommer störa amningen, men han verkar fatta båda, men jag måste snart få sova lite grann på rätt tid så testar ändå.

Nej man måste ju verkligen sova!! Jag blir hemsk när jag inte fått ordentligt med sömn och migrän får jag också. Jag fasar för hur det ska bli när maken börjar jobba och jag ska hantera två ungar själv! Sally känns så liten så jag börjar känna att jag kke inte vill ta Axel till förskolan om en dryg vecka bara, men utan den pausen vet jag inte om jag överlever, det är ju då jag har chansen att sova samtidigt som bebis... Fy att allt ska handla om sömn sömn sömn! Som är så viktigt för att man ska må bra och så känsligt att rubba.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-22 09:57:59 följande:

Det funkar att amma, det gör inte ont, utan det är om man kommer emot bröstet eller sådär som det värker ngt hemskt. Och det känns inte som det är stopp när hon äter heller, det måste vara ngt annat, typ inflammation eller sådär.

Aha, ja då låter det ju mer som det, hoppas det inte är bröstböld!
  • qatteriin

Nu har jag beställd förlossningsjournalen, tycker det är trist att man inte fick med den direkt som vi fick i Gbg... Den skulle skickas om två veckor fick jag info om. Jag vill ju ha den nu! Men visst, personalen ska väl få tid på sig att signera sina anteckningar... för det hann ju bli så många, haha!

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-22 11:32:55 följande:

Bvc sköterskan trodde inte att det var ngn böld på g men blev det mer ömt skulle jag ringa till bb och åka upp till dem och få hjälp.

Hon kände och och tittade och gav mig några tips. Men jag skulle absolut inte gå till vanliga vc sa hon för det är inte säkert du får en läkare som förstår där sa hon, bbs läkare är bättre på det. Jag gillar min bvc sköterska än så länge.

Stor tjej nu med. 2770 gr, jag gissade på 2700. Så nu får hon välja helt själv när hon vill äta. Behöver inte väcka henne om hon sovit mer än 3h.

Men du, vilken bra sköterska!! Toppen!! Och bra att det inte verkade vara böld. Och stora tjejen då! Nästan lika tung som Sally då. Hon vägde 2830 igår så hon hade gått ner 8%. Idag fick vi första kräkset så nu finns det mjölk vill jag lova! Får se om hon blir lika kräkig som Axel... Gud vad skönt att kunna amma helt fritt och slippa väcka!!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)