-
Min man har känns några gånger, men precis som du beskriver brukar bebisen vara lite blyg för honom. Mest han han känns om vi typ suttit och tittat på TV en längre stund och han har handen på magen hela tiden.himw skrev 2015-09-14 12:41:46 följande:Igår fick jag en spark- måste varit på lungan- så jag gjorde ett åhhouch-ljud på reflex, ropade på min man men såfort han lägger sina händer på magen och pratar med bebisen så är den blickstilla så vi har inte lyckats fånga någon rörelse tillsammans än. -
Vi har Trygg-Hansa på alla våra försäkringar så kör det nu med :)
Jag jobbar som projektledare och sitter mest på kontoret, men är uppe och springer i verkstaden en del på dagarna än då. Jag har bf 29/12 och hoppas kunna jobba på tom 18/12 för att sedan gå på någon slags kombinerad julledighet och föräldraledighet. -
En fråga till er med äldre syskon.!
Det kommer att skilja nästan tre år på våra killar och därför måste jag ju söka/beräkna ny SGI. Den nya kommer troligtvis att bli lite sämre än de förra, jag har inte jobbat över så mycket men däremot vabbat och varit föräldraledig.
Kommer jag få lägre ersättning även för min stora kille då? Det borde ju vara så... isf vill jag ju vänta in i det längsta innan jag skickar in nya papper.
-
Jag tror inte man behöver bekymra sig om det såvida inte sf-måttet inte växer som det ska, och det brukar man inte ens börja mäta förrens i v.30 om jag inte har fel. Om du inte känner dig hungrig tror jag absolut inte att du ska försöka tvinga dig till att äta mer. Det är ju jätteolika hur mycket man går upp. Förra graviditeten gick jag upp sammanlagt 6 kg, men magen/sf växte som den skulle och ut kom en perfekt kille på 3,6 kiloSeven Costanza skrev 2015-09-17 10:19:29 följande:Jag har en allmän fråga: har ni ändrat ert matintag under graviditeten och i så fall hur? Jag har läst igen nu om hur mycket man borde lägga till beroende på hur långt gången man är, men jag tycker att det låter mycket... Jag gick upp ca 8 kg ganska snabbt i början, typ fram till v 16, för då var jag sugen på allt möjligt, men sedan dess verkar det ha avstannat (har ingen våg i nya boendet så vet inte säkert). Har helt ärligt inte lagt till någon nämnvärd mat ännu för jag känner mig inte hungrigare än vanligt, så då tänker jag att det borde vara lugnt. Bebisen tar vad den behöver från mina förråd väl, så i så fall borde jag ju bli hungrigare om jag får i mig för lite?
Jag äter frukost, lagad lunch och lagad middag. Äter aldrig mellanmål på förmiddagen. På eftermiddagen har jag ibland fikat men då har det mest varit glass eller en liten chokladbit, är inte hungrig då. På kvällen efter middagen blir det väl en del snacks i soffan (godis, ibland chips). Själva godsakerna fattar jag ju själv att jag skulle kunna låta bli men hur mycket behöver man egentligen äta efter mina förutsättningar? Jag är i v 24, normalviktig, mår bra, har inte varit illamående, är inte överdrivet trött och har inte ont någonstans.
Hur gör ni (särskilt ni som alltså inte är hungrigare än vanligt)?

Jag tror det är viktigare att tänka på vad man äter än hur mycket. Fisk tre gånger i veckan är ju rekommendationen fast det tycker jag är svårt att få till, och grönsaker med mycket järn som tex broccoli. -
Jag har samma sysselsättningsgrad (100%) och har vabbat eller tagit ut föräldraledigt de dagar jag inte varit på jobbet. Jag gissar att min grundmånadslön är 3000 kr högre nu före skatt än för 3 år sedan.MeEmmA skrev 2015-09-17 13:13:19 följande:Om du fortfarande har samma sysselsättningsgrad och inte har sänkt din lön samt vabbat eller tagit föräldrapenning på de dagar du inte har jobbat så sänks inte din SGI. Den baseras på hur mycket du skulle ha arbetat. Däremot om du har gått ner i tjänst utan föräldraledighet så sänks den.
Dock jobbade jag över en del varje månad före första barnet samt att jag fick bonus varje år som baseras på antal arbetade timmar. Det räknade min arbetsgivare ut ett medelvärde på när jag skickade in senast, på försäkringskassans hemsida står där att övertidsersättning samt provision som är årligen återkommande också får räknas in.Så summa sumarum gissar jag att jag får lägre SGI nu. -
Det kanske är olika beroende på kommun och när man börjar få så mycket mage att mäta? Var hos min bm i tisdags, är nu i v.26 och hon har inte börjat mäta ännu. Kände bara med händerna att livmoderna vuxit så mycket som den borde.aurorasmamma skrev 2015-09-17 23:37:28 följande:Vill bara inflika att sfmåttet börjar man mäta vanligtvis i v24-25. -
Jag kan inte säga att jag är för eller emot fler ultraljud. Det jag av erfarenhet vet är att det inte alltid stämmer, varken ultraljud eller SF-mått.
Mitt mått växte inte som det skulle förra graviditeten och jag fick göra ett TUL.. Då kom de fram till att bebisen skulle väga 2,9 kg så alltså liten men inte farligt liten. Tre dagar senare kom en kille på 3,6 kg
I vårt fall var det ju bara positivt att han var normalstor men inte så kul om de gissat 3,9 kg och det blev 4,6kg! -
Visst är det mysigt att lyssnahimw skrev 2015-09-21 18:46:52 följande:Idag har vi varit hos barnmorskan och fick lyssna på bebisens hjärta- så himla fint!
Sen bokade vi upp alla tider till BF- så overkligt när hon säger på de två sista tiderna i december; "ja, de här får vi se om vi ses på eller om bebisen kommit redan"
Jag har jättesvårt att greppa att vi snart kommer ha en liten hos oss- även om jag längtar som bara den :)

Tycker också att det känns overkligt, tiden går så fort nu! Hoppas verkligen att vår blir en januaribebis. Ser på något sätt fram emot att fira jul med bara ett barn en sista gång, och att hinna pyssla och boa lite under jullovet. Sedan, efter nyår, är jag nog mer redo
-
Det där med tänderna har jag också fått, min tandläkare sa att det var vanligt när man var gravid. Väldigt knasigt!MeEmmA skrev 2015-09-23 18:22:08 följande:Jag har haft så känsligt tandkött och nu tror jag att det har blivit nån inflammation under en tand, gör skitont så det blir tandläkaren imorgon :( har varit väldigt känslig under varje grav men ändå klarat mig bra, får se hur detta slutar. Konstigt hur verkligen hela kroppen påverkas av att vara gravid!
Har fått riktigt ont i underlivet också, i själva blygdbenen, känns som att jag har fått några rejäla sparkar där o blivit gul o blå. Blir värst när jag har promenerat för mycket.
Haha ligger och ojar mig på soffan just nu, är så trött så jag inte vet vart jag ska ta vägen! Till råga på det är min sambo bortrest igen och jag måste ta tag i mig själv snart för att få ordning middag till barnen.
Smärtan i blygdbenet låter precis som foglossning. Om du vet att du ska promenera mycket en dag rekommenderar jag dig att skaffa ett foglossningsbälte. Bökigt om man ska växla mellan sitta, stå och gå men ska man gå en längre bit tycker jag det är toppen! -
Jag känner också lite julklappsstess! Mest att jag inte vill behöva fundera på det då, så nära att bebisen ska komma. Har redan börjat med julklapparna av den anledningen, är nästan färdig med barnen som man kan spontanhandla till. Värre att få vuxna att önska sig julklappar i septemberWiMe06 skrev 2015-09-24 20:24:24 följande:Börjar känna mig lite smått stressad över alla inköpen. Herregud liksom och det är drygt 3 1/5 månad kvar. Men det är så otroligt mkt annat nu med. Vi har 3 st som fyller år nu i oktober och sen alla julklappar. Ångrar nästan att jag inte började lite tidigare, haha!
Kan inte fatta varför jag egentligen känner mig stressad men tror det har att göra med dem andra graviditeterna där jag inte hann blir färdig med "boandet" så jag känner en liten extra press att jag vill ha hunnit klart den här gången och att jag är förberedd även om bebis skulle komma tidigare.