Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

Usch, nu går orostankarna på högvarv. W har fått ligga i bara blöjan ikväll och sprattla på en filt, hon brukar lätt bli kall om hon får ligga så för länge men när jag kände på henne kändes hon så varm. Tog en temp som visade 37,5. Hoppas den inte stiger, dock verkar hon lite febrig och glansig i ögonen. Nu ligger hon och tuttar vid bröstet.

• WiMe06
    elinville skrev 2016-01-28 20:55:11 följande:

27/1 kl 7:43 föddes så vår Vidar <3

Vattnet gick 26/1 kl 23:00, preciiiis när vi skulle gå o lägga oss. Hade då fått hinnsvepning på morgonen o var då 2 cm öppen men med 2 cm lång tapp. Bebisen hade bajsat i vattnet och eftersom han fortfarande lågt högt o rörligt hos BM på morgonen skulle v in direkt och vi fick inte åka hem igen.

På förlossningen blev vi kvar och eftersom bebisen trots vattenavgång ff låg högt och rörligt fick jag bara ligga i sängen och inte alls vara uppe och röra mig. Kl 01 kom värkarna igång som visade sig var heeeemska pinvärkar. Dom kom ofta, varade länge och var hemska att hantera enbart liggandes men gjorde inte ett skit vare sig för att trycka ner bebis eller öppna mig. Till sist efter jag i panik skrikit att det här kommer aaaldrig att gå, jag döööör var han ca kl 05 så pass ruckbar att jag fick upp o röra mig, men då var jag ff bara öppen 2 cm och med 2 cm lång tapp - precis som på morgonen! Nu började dock värkarna ta ordentligt så jag kunde börja med lustgas, och på 1-2 värkar var jag öppen 7 cm och fick krystvärkar och plötligt var det dags att krysta. Fick krysta länge för huvudet låg diagonalt. Blev lite "bråttom" för hjärtljuden gick ner vi varje krystvärk. Huvudet åkte ner vid varje värk men flög upp igen så fort jag slutade krysta. De började bli prat om sugklocka men till sist kom huvudet över sista kanten o nästa värk var han ute!! Från 2 cm till ute på ca 1 timme o 45 min! Två små stygn var allt som behövdes och både jag och Vidar mår jättebra! :))
    Helt klart min värsta förlossning av mina tre, tur det var sista ;))

Oj,'wow. Superstort grattis. Skönt att ni båda mår bra
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-28 21:27:24 följande:
    Pluttan! Hoppas det bara är en tillfällig temphöjning. <3
    Skönt, temp normal igen
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-29 10:16:16 följande:

Vad glad jag är att jag kom mig för att sy ett babynest! Det är så praktiskt!

Sally visar hur jag kunde känna så mycket rörelser i vänster ljumske samtidigt som hon sparkade i höger revbensbåge, hon låg likadant på RUL med händerna bakom huvudet.

Åh, men lilla sötnosen! Jag är så glad för vårt nest också.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2016-01-29 11:29:30 följande:

Det är jättepraktiskt, men hur tvättar man det vet du det? Massa kräks och grejer i nu

Jah tänka mig att vårt går att tvätta på snällt program i maskin. Har ett dubbelt täcke som botten. Nu har vi verkligen fått en tjeja som tar vara på all mat, hon har kräkts en gång sedan hon föddes. Jag fattar inte var hon gör av all mat.
  • WiMe06

Nyss hemkomna från bvc, fisan väger nu 2980gr :-O

och mäter 47 cm.

Eleonor - tyvärr hade W redan vuxit ur dressen, så synd, för den var så söt. Men det är ju positivt i sig att hon växer.

• WiMe06
    MeEmmA skrev 2016-01-29 13:45:30 följande:

Känner mig ganska stolt idag, har fått riktigt mycket gjort med mina två pluttar hemma. När lilleman sov på morgonen så städade jag alla tre våningar, bytte alla sängkläder med min ettåring (han lekte och röjde fram nya saker samtidigt). Efter amning så städade jag ur köksskåpen med plutten i bärsjal. Sen dags för lunch och hämta storasyster. Nu har jag och hon bakat för att överraska storebror som vi strax ska hämta från skolan med fredagsfika.
    Jag gillar det här, blir lätt rastlös när jag inte har något att göra. Och nu blir det helg, härligt :)

Herregud vad flitig du har varit, du måste ha en snäll bebis du
  • WiMe06
    Hame skrev 2016-01-29 12:53:52 följande:
    Naw så sör! Helt sjukt att hon väger nästan två kilo mindre än Alvar fast hon är dubbelt så gammal :)
    Haha, ja. Imorgon ska vi nog få besök av ett par kompisar som har en son på 9 månader. Han vägde 4,7 kg när han föddes, mer än det dubbla liksom mot vår lilla tjej
  • WiMe06
    Eleonor01 skrev 2016-01-29 12:58:16 följande:
    Absolut! :) bara att skicka vidare till någon annan som kanske behöver den :) härligt att hon lagt på sig. Lily hade gått upp 45 g på två dagar, Lör-mån. Får se om hon växt mer till denna måndagen. Vi kan inte mäta henne tyvärr eftersom hon måste ha sin skena på sig. Väntar m spänning till hon är 8 veckor istället
    Nej, det är klart, svårt att mäta då ju. Men funkar det bra med skenan?
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2016-01-29 14:59:55 följande:
    Han är jättesnäll, kom på för några dagar sen att man kan skrika lite för att bli buren :) annars myser han bara, äter, sover och kräver väldigt lite. Skönt att avsluta med ett sånt barn, kom rätt i ordningen (mitt första krävde väldigt mycket då han aldrig sov mer än Max 10min i sträck). Tror att det kanske kommer lite naturligt också, första barnet var jag nog inte lika avslappnad som mamma och dessutom har han ju en massa ljud att lyssna på hela dagarna som kanske stimulerar. Om jag hade haft fem bebisar som han så hade jag nog klarat av att ta hand om dom alla :) men å andra sidan så är han ju inte ens tre veckor än, så kanske ska passa mig för att vara för optimistisk.
    Vad härligt, låter så mysigt hur du har det med din familj. Vilket barn tyckte du innebar störst omställning? Många säger ju att nr 2 innebär största omställningen men jag tycker nog att nr 3 nu har varit störst omställning för oss, men det är väl att man varit van vid 3 stora barn nu som liksom gör mkt själva.

Sen Wendela fick ersättning är hon oftast också väldigt nöjd. Sover längre stunder och har fått lite rutin på nätterna. Men man vågar väl inte säga för mkt än som du säger. Hon är väldigt med när hon är vaken, fixerar blicken väldigt bra och tittar gääärna på fjärilen över skötbordet. Funderar på om hon skulle gilla ett babygym.
  • WiMe06
    Mallis87 skrev 2016-01-29 19:14:03 följande:

Ammar era små typ konstant? Lillebror är 10 dagar och vill helst suga HELA tiden. Vill ammas till sömns och ammas hela natten. Börjar bli slitsamt att knappt sovit på snart två veckor, dessutom med min trotsiga 2 åring som kräver sitt och en sambo som jobbar... Det är tufft! Lillebror äter inte ens effektivt varje gång, utan ligger bara och småsnuttar. Har kört lite med napp och det funkar sådär, ibland går det en stund. Han verkar ha stort sugbehov. Provade att ge ersättning efter en amning, gick 30 min sen ville han ändå ligga vid bröstet, så det är inte hunger iallafall...

Hur mycket gick era små upp första veckan? BVC var här igår på första besöket och han hade gått upp 600g! Vägde 4150g vid födsel, 3840g när vi lämnade bb förra torsdagen, och igår 4250!

Wendela ammade typ konstant 3 första veckorna, men hon skrek mer av hunger, blev inte mätt på mig och vi har inte riktigt fått amningen att fungera så nu kör vi ungefär varannat mål men hon är mkt nöjdare nu sen hon fick ersättning. Ammar bara det högra bröstet sen typ 2 dagar tillbaka, vänster funkar inte riktigt. Har också ett stort sugbehov, så hon har napp ibland.

Wendela har gått upp totalt på 1 månad 832 gr. Hon gick ner som lägst till 2100 gr, men då sondades ju hon från början.
  • WiMe06

Berättade för bvc-sköterskan idag om min upplevelse härom kvällen när jag plötsligt insåg att Wendela faktiskt är vår, hon blev alldeles tårögd och fick torka sig i ögat. Önskar att alla kunde få en lika bra bvc-sköterska som vi fått. Hoppas hon fortsätter vara lika bra hela tiden. Hon stöttade oss fullt ut med att vi trappat ner på amningen och ger mer ersättning, "ni delammar (hobbyammar, som hon kallade det) så länge ni känner det fungerar och sen slutar ni"
    Jag gillade tanken med att hobbyamma, det passar in på mig just nu.

• WiMe06
    Seven Costanza skrev 2016-01-29 19:59:00 följande:

Åh jag måste bara få dela med mig av något jätteroligt!! Jag har ju redan funderat så mycket på syskon till vår lilla C och känner att jag nog inte kommer orka försöka få ett barn till så tätt som vi hade tänkt (dvs 1-1,5 år) så nu blir det nog snarare 3-5 år emellan. Utesluter inte helt att jag ändrar mig men tror inte det - men i alla fall så nyheten är att min bror och hans sambo väntar barn så vårt barn ska få en kusin i augusti! En jämngammal kusin hörni, är så himla glad

Två nära vänpar väntar också barn i år, en i juni och en i juli! Aslycklig nu för det känns som att det minskar trycket lite på mig att skaffa syskon snabbt som "lekkamrat". Vi är först ut i släkten att få barn och näst först i vänkretsen så jag har tänkt SÅ mycket på detta redan under graviditeten.

Men åh, vad roligt för er
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-29 22:40:31 följande:
    Jag håller egentligen med din man, haha, men jag lyckas aldrig efterleva det. :-P Särskilt som jag har ett onlinealias som är så lätt att härleda till mitt riktiga namn. Men det namnet har jag haft i nästan 20 år så det får stanna. Iofs, om jag hade varit alltför hemlig online så hade jag aldrig träffat min man (vi möttes på Lunarstorm) eller några av de bästa vänner jag har idag (som jag träffade här på FL) så jag är väl rätt glad att jag är såpass öppen som jag är. Jag är relativt privat på fb och instagram så egentligen är det lustigt att jag postar så mycket här. Jag är helt enkelt inte särskilt konsekvent.
    Haha, jag med. Gillar egentligen inte att lägga ut bilder eller sådär. Fb har jag ju inte ens så där är jag väldigt anonym kan man väl säga.

Ja, men Gud quatteriin, Lunarstorm minns man ju
  • WiMe06

Har köpt en bok till W om hennes första år, och det var på tiden. Jösses vad jag har att ta igen. Boken är jättetjock och det är hur mkt som helst att skriva om. Kan verkligen rekommendera boken om ni inte har köpt ngn.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)