Inlägg från: Blgebo |Visa alla inlägg
  • Blgebo

BF Januari 2016 :)

Hame skrev 2016-01-08 17:06:58 följande:

Nu fick jag igen för att det var så smidigt att lämna honom, tog bara timma att ta på kläderna vid hämtningen! Vid ett tillfälle gick jag ut och stängde dörren medans han skrek på andra sidan, verkligen världens bästa mamma :'( Jag fixar liksom inte att böja mig dubbel, sitta på golvet, upp igen, ner igen. Allt samtidigt som jag har på mig världens termoutstyrsel eftersom jag inte orkar krångla med inte bara hans utan även mina kläder. Pedagogerna måste tycka att jag är.väldigt pedagogisk idag..

Känner igen det där... 
    När har de utevistelse på förskolan? Min dotter som nu är 5 kunde vara överdjävlig vid hämtning (när hon var kring 2-3). Men pedagogerna föreslog att hon kunde hämtas några minuter tidigare, så skulle de se till så att hon fortfarande var ute - och påklädd när jag hämtade. Var gravid när hon var som jobbigast, och jag hade vi ett par tillfällen fått bära hem en halvnaken skrikande unge mitt i vintern... vi bodde bara tvärs över gatan från förskolan, men ändå, det kändes kass. 

Nu under hösten har jag några gånger gett upp och cyklat hem med tvååringen utan att hon haft mer än t-shirt och långkalsonger o strumpor på sig. Häpp. finns gränser för vad jag orkar med, och när man har krånglat i en timme för att det är en liten blöt fläck på tjocktröjan, eller att det är fel jacka med till dagis, då ger jag jag upp. Faktiskt.

Det är så mycket lättare att ta de där striderna utan magen...  
  • Blgebo

Jag kom precis hem från affären...cyklade och kollade lite på rean på pop, och passade på att handla mat också. När jag kom hem, så är 14-åringens kompis fortfarande kvar..hon kom på eftermiddagen, de skulle kolla på en film och sen skulle hon gå hem vid 19... Nu hade de bestämt att hon ska sova kvar... Jag var skeptisk redan till tjejkvällen, men sova kvar...*morr* Talade klart och tydligt om att jag inte tycker att det är lämpligt med tanke på att jag inte har en aning om när jag ska föda, men det hade de absolut ingen förståelse för. "Inte idag, ni får ta det en annan kväll efter att bebisen har kommit. INTE IDAG". Vaddå då.... Gah... som att prata med en vägg....
    Och det känns inte alls bekvämt att "färdknäppa" med främmande ungdom i huset..de lär ju knappast sova heller.... *morr* 
    Får ta och ringa hennes föräldrar och förklara läget så får de komma och hämta henne, men jag gillar inte att behöva vara surkärring...

• Blgebo
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-10 19:29:51 följande:

Ni alla som fått era andra barn innan eller på BF har ni ställt in er på att det blir lika nu? Kan nästan tänka mig att det måste vara mer frustrerande nästan än för oss som gick över! Jag är ju som sagt heeeelt inställd på övertid å rejält då första var de. Men hur tänker ni andra?!

Jag hade absolut gjort det... Fött de andra i 39+2 eller +3,och så blev det en igångsättning i v.38+2 förra gången. Nu är jag i 39+5, och jag har inga tecken alls. Inte någonting. Inga sammandragningar, ingenting. Förutom att jag är "tjock" så mår jag bra, för bra. Till och med svullnaden i benen har försvunnit. Hade helt klart hoppats på att föda under jullovet, nu är det två barn som ska till skolan och två som ska till förskolan på morgonen, det är hämtningar osv. Och maken kommer hem 18.30 på kvällarna Bläää....
  • Blgebo
    qatteriin skrev 2016-01-11 14:44:35 följande:
    Haha jag vet inte jag, har hört att man kan bli riktigt dålig i magen. Men det är ju hemskt gott förstås!
    Jag är hmm..dålig i magen...har tryckt i mig ananas sedan nyår för att få fart på det hela... åt två st hela igår... Inte så kul....nu blir det inga fler kan jag säga... Inte har det ngn effekt heller, så kan lika gärna byta metod
  • Blgebo
    Eleonor01 skrev 2016-01-11 15:15:15 följande:
    Sägs det att Ananas startar förlossningar? Jag å sonen delade en till mellis nu i eftermiddags. Eller jag åt nog mest :))

Jag tror inte riktigt på sånt. Kroppen startar när allt e redo tror jag snarare. Hormoner etc. Fast det hade ju varit skoj om det stämde :))
    Ja, det sägs att ananas startar. Eller ett glas champagne. Eller sex. Eller vila. Eller att vara fysiskt aktiv. Det sägs så mycket Jag har testat allt den här gången förutom champagne då det känns helfel... och det är nog bara att fortsätta vänta för min del. BF idag... Och idag har jag skottat snö två ggr så maken ska kunna köra in med bilen på gården (vi har lånat bil för att kunna ta oss till förlossningen). Och vi har tyvärr en rätt lång uppfart...blä, nu har jag ont i ryggen.
  • Blgebo
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-11 15:50:02 följande:
    Jag åt upp denna sen får det kanske vara. Gör förbaskat ont i munnen nu iallafall :(
    Jag brukar köpa ett gäng, och låta ett par ligga framme så de blir mjuka och rejält mogna...hårda är hemska för munnen... Sedan finns det olika "fabrikat" också. Tycker Doles är sämst/svider mest.
  • Blgebo
    Vattnet gick för 45 min sedan när jag låg och slappade på soffan. Fick en liten slemmig blödning i samband med det och sedan värkar. Tror gubben kom hem från jobbet på rekordtid Slipper iaf. igångsättning, det känns positivt.
  • Blgebo
    idaeglund skrev 2016-01-13 12:00:53 följande:

Fråga:

Hur såg er slempropp ut? Jag har alltid varit säker på att det ska vara små blodstrimmor i den, annars är det flytningar. Men jag har liksom gula geléliknande flytningar nu sen några dagar, kan det vara en mix av slempropp också? 

Klar och blodstrimmig, slemmig och rätt tunn i konsistensen. Som äl-flytning.
  • Blgebo
    Eleonor01 skrev 2016-01-13 12:46:06 följande:

Åh så spännande!!! Håller tummen för dig att det kommer igång på allvar nu. Kände du inget innan vattnet gick????

Lite små sammandragningar bara.
  • Blgebo
    Mallis87 skrev 2016-01-13 13:05:41 följande:

Spännande, lycka till! Har du haft mycket förvärkar och sådär innan?!

nej, inte direkt. Några enstaka bara.
  • Blgebo
    WiMe06 skrev 2016-01-13 13:05:20 följande:

Woho! Härligt! Lycka till och hoppas det går bra nu, hoppas du får en bra bm.

Den bästa kvar hemma än, har 5/10 min så skiter nog i att åka in.
  • Blgebo
    WiMe06 skrev 2016-01-13 16:12:34 följande:

Vad skönt, du vet du att ett gott mottagande väntar när du väl bestämmer dig för att åka in. Hoppas det hänt lite mer nu. Hoppas på bebis idag för er

Nu är han ute! Hade kraftiga, hemskt smärtsamma pangvärkar från kl 13, liknade inget jag haft förut. Efter flera timmar hade han inte trängt neråt i bäckenet en mm, och jag brukar föda snabbt. Så vi åkte in, trodde smärtan skulle göra mig tokig. Kom till förlossningen, det var som jag misstänkte, han stod i hög rakställning. Huvudet felinställt i bäckenet. Jag som föder utan smärtlindring, ville helst bli snittad direkt. Men fick först bricanyl sim slog ut värkarna, sedan lustgas på max och sen Eda. Gjorde fortfarande sjukt ont i bäckenet. Kl 23 kom han slutligen ner, och jag tog emot honom själv. Navelsträngen 4 varv hårt om halsen hade han. Jag gick inte sönder ngt. 3935g vägde han, 51 lång, 36 cm huvudomfång. Började suga direkt och mjölken rann. Vi skulle ha gått på snitt kl 23 så vi klarade oss precis. Och nu är vi hemma, sitter och myser
  • Blgebo
    mirakelspektakel skrev 2016-01-14 10:02:51 följande:
    Stort Grattis!! Vad läskigt med navelsträngen, men jag antar att de hade koll på honom hela tiden genom att mäta hjärtljudet? Bra kämpat och skönt att du slapp bli snittad!!
    Navelsträngen kom som en överraskning, han mådde bra hela tiden under förlossningen. Var mest hans läge högt upp ovanför bäckenet och att förlossningen inte gick framåt på tio timmars värkarbete som var problemet. Men det löste ju sig i slutänden. Tur att det inte var första förlossningen, då hade det inte blivit fler kan jag säga
  • Blgebo
    mirakelspektakel skrev 2016-01-14 16:33:53 följande:
    Skönt att han mådde bra trots navelsträngen... man säger ju att man ska glömt bort smärtan efter ett par månader, stämmer det? Jag blir ju lite nojig inför min egen förlossning, men som jag tidigare det blir som det blir, det enda jag kan göra något åt är att hantera rädslan så att jag inte spänner mig och motarbetar förlossningen.
    Ja kroppen minns inte hur smärta känns. Och faktiskt...jag är redan lite låg över att inte få uppleva det igen, och nu känns det faktiskt bra trots att det gjorde så ont då. Har liksom redan glömt det värsta. Det blev ju ett kanonavslut i alla fall, jag fick ju föda fram honom helt naturligt, på mina villkor, så slutet blev ju precis som jag ville ha det.

• Blgebo
    amalie79 skrev 2016-01-14 13:17:07 följande:

Hur har ni som fött det med vikten eller har ni inte kollat det än? Sambon fick ju en Fitbit klocka med våg i julklapp så den står ju framme i vardagsrummet för hans hälsosatsning o nyårslöfte :)

Jag tyckte inte jag hade mycket vätska i kroppen men det kanske jag hade ändå för jag har rasat 12 kg sen morgonen innan jag åkte in på förlossningen. Fast klart, 4,5 kg av det var ju min store lille kille.

Är nere på inskrivningsvikten mao fast med en kängurupåse på magen då :) det där sköna stadiet där man inte vet hur man ska klä sig igen, fast sist var ju i somras och då hade jag ju haremsbyxor och linne men det är ju knappast läge för nu:) Tur man inte går ut så mycket just nu!

Inte kollat än, men drog på mig vanliga jeansen idag iaf. Har "lite" degmage...men efter fem barn så
Svar på tråden BF Januari 2016 :)