Inlägg från: Blgebo |Visa alla inlägg
  • Blgebo

BF Januari 2016 :)

Seven Costanza skrev 2015-08-06 09:08:15 följande:
    Kan du inte ringa igen och se om du kan få en ny tid lite snabbare? Jag kollade upp det nu och det var t.o.m v 22 med tillstånd från socialstyrelsen. Men det blir ju bråttom även för t ex mig om det skulle vara något fel för jag gör RUL i v 18+6 alltså går jag ju in i v 20 dagen efter och sedan har man ju bara två-tre veckor på sig, så mab får ju hoppas att de är snabba på att behandla sådana ärenden. Det värsta är ju att man måste föda ut barnet om man gör en abort såhär sent; en kompis syster fick göra det och det var fruktansvärt att genomgå som en förlossning men sedan inte få något barn.

Vi får hoppas att alla våra barn är friska!
    Socialstyrelsen handlägger ansökningar om senaborter på fredagar kl.8. Man ska ha skickat in ansökan senast vid lunchtid på torsdagen, dvs. dagen innan. De kan även ta beslut andra veckodagar om det är riktigt akut. 
  • Blgebo
    Seven Costanza skrev 2015-08-06 11:26:19 följande:
    Tack för svar. När och hur får man veta vad de beslutar då?
    De faxar svar tillbaka (till kuratorn har jag för mig, eller om det var läkaren...osäker) rätt omgående. 
  • Blgebo
    Seven Costanza skrev 2015-08-06 13:52:51 följande:
    Okej, bra att veta, även om jag hoppas slippa uppleva det. Har du alltså varit med om detta? Beklagar verkligen isåfall, måste vara hemskt.
    Nej, men jag är barnmorska, så jag har läst infon. Har som tur är aldrig behövt göra vare sig en abort eller uppleva ett missfall *känner sig lyckligt lottad*
  • Blgebo
    WiMe06 skrev 2015-08-06 17:20:52 följande:
    Vi har ju som sagt Alice som val om det blir en flicka och Alve om det blir en pojk
    Satt och diskuterade namn med en kompis, och då kom Alve upp   vi får väl se hur många det hblir som får samma namn  
  • Blgebo
    mitthemligajag skrev 2015-08-06 20:59:25 följande:
    Lite tidigt påtänkt kanske men de slog mig när jag såg att du var bm! Kan man tala om innan förlossningen typ i fl brevet om de är ngn barnmorska man INTE vill ha? Känner igen en mamma till en vän och så vill jag heller inte ha samma kärring som förlöste mig sist.
    Visst kan man det  
    Sedan är det ju som vanligt, ibland kör det ihop sig och finns inte möjlighet att få ngn annan Men skriv det, absolut. Jag väljer och väljer bort, och vi pratar faktiskt om på jobbet vem vi vill ha och vem vi inte vill ha när vi själva ska föda. Vi är ju olika  
    Haha, undrar vem det var som var "kärringen"  
  • Blgebo
    Pyret 85 skrev 2015-08-07 09:32:26 följande:

sen tror jag det beror lite på vad man har i bagaget som gör att man är mer/mindre orolig. Jag har varit gravid 4 gånger det senaste året och har därför haft/har svårt att släppa min oro att något ska gå galet.

Absolut. 
    Det här är min femte graviditet, de fyra första har resulterat i fyra friska barn, så jag räknar kallt med att det går vägen den här gången med. Fast jag _vet_  ju att det aldrig finns garantier. 
    Flizz skrev 2015-08-07 12:42:55 följande:

Då jag fick ledigt från jobbet nästa vecka spontanbokade vi in ett privat ultraljud, antar att det kommer vara för tidigt att se kön men skrev in de som önskemål efter att ha kollat så allt (förhoppningsvis) ser bra ut.

kommer var på gränsen till v.17 förmodigen 15+5-6 om man ska gå på vad dom sa sist även om det var ett tag sedan.
    Jag upplever även att jag denna graviditet är tusen gånger nojigare än jag var förra gången, första ultraljudet då var RUL och jag hade inte tänkt en tanke på att något skulle vara fel förrän 5 min innan då jag insåg att alla har inte turen att få ett barn/friskt barn. Denna gången är jag helt förstörd tänker att det måste vara något fel varje dag, vi kan ju liksom inte ha turen att få två friska barn. Gjorde ett ultraljud tidigt och allt såg bra ut då och hjärtat pickade på fint men det känns som att så mycket kan ha hänt sen dess och är livrädd för att nästa vecka få veta att barnet dött/är sjukt.

Någon fler som har dessa extremt jobbiga tankar?

Ja, det är därför jag bara _måste_  göra fostervattenprov... Är toksäker på att det skulle vara ngt allvarligt kromosomfel annars. Mådde skit graviditet nr 2 för att jag inte hann göra KUB så med 3,4,5 har jag gjort FVP och det känns skönt, även om mkt annat kan gå fel. 
  • Blgebo
    mitthemligajag skrev 2015-08-07 16:50:48 följande:
    Lena hette hon, riktig sur tant, blondt kort hår i 50 års åldern. Lämnade mig ensam när jag hade kryst värkar och tyckte att de ändå var långt kvar. När jag tillslut protesterade på riktigt så kände hon att "oj de var visst inte så långt kvar". Tack ich lov nör hon av en gudomlig kvinna ( majdi?) som var störtskön! Så jag behövde bara stå ut med Lena under sista delen haha. Men Frida (ung tjej med blondt hår) och majdi, vilka underbara barnmorskor!!!! Dom vill jag ha igen!
    Haha, vet precis vilka de är F och M skulle jag absolut själv kunna tänka mig om jag föder i Falun. 
  • Blgebo
    amalie79 skrev 2015-08-10 16:56:47 följande:
    Aha hade ingen aning om detta. Vet bara att ingen jag känner här har fått reda på det utan att gå på extra privat o betala för det.
    Jag förlöste en kvinna som hade betalat extra i gbg för könsul, och barnmorskan som gjorde det hade tydligen tvärfel Så föräldrarna hade köpt allt blått, men fick en tjej
  • Blgebo
    amalie79 skrev 2015-08-10 17:08:44 följande:
    Ja jag skulle aldrig betala för det personligen:)

Ha ha så lustigt. Hade för min del aldrig köpt allt blått oavsett kön, jag gillar inte blått alls:D
    De här hade verkligen gått "all in" med tapeter hemma, kläder, filtar osv...    
  • Blgebo
    Hame skrev 2015-08-11 09:47:57 följande:

Är här någon mer som har mycket att stå i med ett blivande storasyskon innan bebisen kommer?

I helgen fick vår kille stor säng, han har sovit i spjälsäng tills nu. Tänkte göra det i god tid så att han inte upplever att bebisen"tar" hans säng. Funderar också på att försöka sluta med blöja och napp, men tänker såklart inte göra allt på en gång.   

Jodå. Vår yngsta som är 2,5 har aldrig sovit i egen säng,  vägrat spjälsäng. Så hon sover hela nätterna i vår säng. Kring midnatt kommer 5,5-åringen - VARJE NATT, har aldrig sovit en natt själv än så länge, och försöker man gå tillbaka med henne, skriker och och blir helt galen. Jag sover ofta i fotänden av sängen, tvärs över liksom, där har jag hur mkt plats som helst.  
Svar på tråden BF Januari 2016 :)