Seven Costanza skrev 2015-10-24 21:04:07 följande:
Amalie: om jag hade varit kvar i Sverige och jobbat hade jag varit kvar terminen ut så fram till fredagen innan jul, sedan hade jag haft jullov fram till BF eftersom jag är lärare. Så det hade ju på ett sätt fungerat utmärkt rent praktiskt men jag är glad att jag slipper det för det är alltid extremt stressigt med betygsättningen så det hade nog varit jobbigt som höggravid. Om du redan nu vet att det kommer en period där det blir för tungt fysiskt eller för stressigt så att du vill gå hem innan dess, så jobba fram till dess eller så länge det känns bra. Måste du bestämma dig defintivt redan nu angående när du ska gå hem/komma tillbaka?
Om vi hade varit hemma hade vi också delat. Eftersom det är lättast i mitt jobb att komma tillbaka vid terminsskifte hade det ju varit att välja på augusti, januari eller augusti 2017. Jag hade nog föredragit augusti för det är ändå svårare att komma tillbaka mitt i terminen men jag vet inte om jag hade kunnat känna säkert redan NU att jag skulle vara redo i augusti, men om du känner dig säker ska ju ingen annan ifrågasätta det.
Jag kanske tycker det är jättekul att vara hemma sen och ändrar mig- men oavsett så är det ju inte bara mitt beslut, min sambo vill ju vara hemma 6-8 månader så det känns inte som att alternativet finns liksom. Skulle inte sno deras tid tillsammans bara för att JAG ville det liksom.
Mer än 16 månader tillåter nog inte ekonomin att vi är hemma på heltid så då är alternativet att jobba deltid om jag inte skulle känna mig redo för heltid. Fast många av mina bekanta har börjat jobba i någon form vid den tiden och tyckt det funkat bra.
Nej jag behöver egentligen inte det men min chef är som sagt guld värd och jag vill ju vara ärlig. För åtta månader kan hon ta in en som utför det fysiska av mitt jobb så att säga. För en längre period krävs lite mer.