Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

BF Januari 2016 :)

mirakelspektakel skrev 2015-10-21 20:58:49 följande:
    Kanske läge att fråga BM om detta? Min BM sa iaf att jag inte skulle bada bubbelpool med tanke på ljudnivån (och bakterierna). Vet inte om du kommer upp i samma buller som bubbelpool gör, med tanke på hur mkt vatten leder ljud.
    Ja det där har man ju hört olika om, vissa säger ja, andra nej vad jag förstår.
    Mm ska fråga henne nästa gång, är en och en halv vecka tills dess. I
    början sa hon bara att du kan göra vad du vill så länge det känns bra för dig själv, hon ser ju mig varje dag eftersom jobben ligger bredvid varandra och vi sköter deras utemiljö typ så hon vet ju vad jag jobbar med. Men nu är det ju lite längre fram i graviditeten så ska fråga!
    minahjärtan0609 skrev 2015-10-21 22:24:08 följande:
    Känner precis som du. Har klarat av två förlossningar med "bara" lustgas och vill gärna göra det denna gången med. Är jätterädd för både Eda och att bli snittad. Även sugklocka och liknande är jätteskrämmande.
    Jag är också rädd men på ett annat sätt. Jag har inget behov av att klara någonting, eller vara någon duktig flicka. Alla droger och förslag som kan göra det enklare för mig är välkomna. Snitt skrämmer mig lite för det gör ju ont efteråt men gillar tanken med en bestämd dag, min väninna åkte in, blev snittad och kom hem med en bebis liksom, planerat och lätt. Akut snitt är ju en annan sak liksom.

Jag får lätt panik av smärta, har absolut ingen tröskel, stressar upp mig, särskilt i magen, avskyr mensen pga det och ser fram emot klimakteriet så att skiten försvinner, särskilt sen när barnbiten är avklarad.

Jag är inte bra på hantera saker jag inte kan kontrollera och det är den biten jag har svårt med nu vid graviditet. Är bara tacksam att det varit enkelt fysiskt så här långt. När detta barnet är fött tänker jag aldrig mer utsätta mig för risken att bli gravid, ett barn räcker för mig, det har jag varit klar över sedan plus och faktiskt redan innan det, har aldrig önskat mig många.

• amalie79

Jag har tappat känseln på magen :)

Precis till höger om naveln, där magen är som störst, så är det kallt och avdomnat. Känns knappt när man nyper, inte för att man får tag i så mycket skinn, magen är som ett bowlingklot :D

Läskig känsla iaf:)

• amalie79
    WiMe06 skrev 2015-10-22 13:28:03 följande:

Quatterin och mina hjärtan -

Tack för svar

Det är väl allt folk jag får lite panik över också. Om vi åker hade vi tänkt åka den 18 november, det är ju en tisdag just innan barnbidrag och lön men det kanske är mkt folk iallafall. Och sen är jag tveksam över om jag ens orkar gå där inne i flera timmar. Är ju precis att jag orkar med jobbet som det är nu. Så det känns som det lutar åt nätshopping för mig också i år. Lugn och ro och man kan kika runt och kolla precis vilken tid på dygnet man vill

Vi bor ju i Göteborg så har nära, vi tänker köpa det mesta där. Åker flera gånger per år. Nästa fredag åker vi julklappsvängen, blir nog lite bebisgrejer med. Vår tanke är att hinna en vända till precis dagarna innan eller efter jul, början av januari. då är det jättelugnt där. Optimistiskt kanske men skulle något sätta igång så är det ju nära till Varberg:D
  • amalie79

Min första vikt var ju på kub i v 13 så får kanske lägga på något kilo, mellan v 13 och 26 var det 5 kg plus. Helt ok, mindre än jag väntat mig. Äter väl en del frukt plus juice några gånger i veckan, lite godis på helgen, annars inga cravings eller frosserier direkt .

Jag funderar, jag vet att det är olika i tråden,vissa jobbar deltid, Seven c är tjänstledig, osv, men är det någon mer som har svårt med den där biten att när man ska gå hem?

Jag har ju inte sökt hp, tänker att kan jag inte jobba hela vägen får jag försöka bli sjukskriven . Det är inga problem än, och jag har världens bästa chef som nästan känner sig som en mormor säger hon. Planen är att jag går hem 18/12 men är i tjänst året ut, tar föräldradagar från 1/1, bf 15/1.

Men nu sitter vi med planeringar osv för nästa år, massa roliga saker varav mycket påverkar mitt arbetsområde. Och det enda jag känner är en sådan besvikelse, jag kommer ju inte få vara med.

Försöker mana fram positiva bilder, hur jag kan mysa bebis när mannen går ut i kylan i februari, hur man kan stanna inne och titta ut på Göteborgsslasket o inte måste gå ut, att det är rätt tid att vara ledig när våren kommer det hjälper lite. :) men ser också ändlösa dagar framför mig där man sitter hemma med nada möjlighet att få vara vuxen.

Jag vet att jag kanske känner helt annorlunda sedan. Men just nu är det en sorg som tar energi från mig. Särskilt när manliga kolleger har åsikter om att jag vill börja jobba till hösten igen. Men det handlar ju också om att min sambo vill vara hemma och vi tjänar faktiskt mer på att jag jobbar rent ekonomiskt.

• amalie79

Tack alla snälla som inte idiotförklarar mig för att jag känner sorg över att sluta jobba.

Att min sambo skulle vilja vara hemma var en förutsättning för att jag skulle vilja ha barn. Annars hade det inte blivit något- det var en av anledningarna till att det tog slut med min fd, att han ansåg det vara mammans uppgift.

Alla känner olika och det viktiga är att respektera varandra- det är många kloka i denna tråden. Har hängt lite i februaritråden o läst för man vet ju aldrig men där verkar det vara många som har svåra besvär och det är mest sådana diskussioner så känner inte att man har något gemensamt med dem, inga så kntressanta diskussioner som här!

Ang Ullared så ska jag dit på fredag- julklappsdags! Har fått tydliga order från fyraårings systerdottern: my little pony, en elgitarr och en monster high- docka :)

Tvååriga lillasyster sa bara : KITTY- hello kitty- fasen.... :D

• amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-10-24 21:04:07 följande:

Amalie: om jag hade varit kvar i Sverige och jobbat hade jag varit kvar terminen ut så fram till fredagen innan jul, sedan hade jag haft jullov fram till BF eftersom jag är lärare. Så det hade ju på ett sätt fungerat utmärkt rent praktiskt men jag är glad att jag slipper det för det är alltid extremt stressigt med betygsättningen så det hade nog varit jobbigt som höggravid. Om du redan nu vet att det kommer en period där det blir för tungt fysiskt eller för stressigt så att du vill gå hem innan dess, så jobba fram till dess eller så länge det känns bra. Måste du bestämma dig defintivt redan nu angående när du ska gå hem/komma tillbaka?

Om vi hade varit hemma hade vi också delat. Eftersom det är lättast i mitt jobb att komma tillbaka vid terminsskifte hade det ju varit att välja på augusti, januari eller augusti 2017. Jag hade nog föredragit augusti för det är ändå svårare att komma tillbaka mitt i terminen men jag vet inte om jag hade kunnat känna säkert redan NU att jag skulle vara redo i augusti, men om du känner dig säker ska ju ingen annan ifrågasätta det.

Jag kanske tycker det är jättekul att vara hemma sen och ändrar mig- men oavsett så är det ju inte bara mitt beslut, min sambo vill ju vara hemma 6-8 månader så det känns inte som att alternativet finns liksom. Skulle inte sno deras tid tillsammans bara för att JAG ville det liksom.

Mer än 16 månader tillåter nog inte ekonomin att vi är hemma på heltid så då är alternativet att jobba deltid om jag inte skulle känna mig redo för heltid. Fast många av mina bekanta har börjat jobba i någon form vid den tiden och tyckt det funkat bra.

Nej jag behöver egentligen inte det men min chef är som sagt guld värd och jag vill ju vara ärlig. För åtta månader kan hon ta in en som utför det fysiska av mitt jobb så att säga. För en längre period krävs lite mer.

Jag jobbar just nu ca halvtid ute och resten med hyresgästinflytandefrågor- föll sig jättebra att det projektet kom just nu. Märker att halva dagen inne, halva ute är det som funkar bäst. Efter hela dagar ute är jag rätt mör i kroppen och trött på kvällen.

Precis som du har jag ju mått oförskämt bra. Hade jag sökt havandeskapspenning hade jag kunnat gå hem om ett par veckor redan, hade inte varit några konstigheter att få det. Har ju på sätt och vis fått en omplacering, men hade jag hellre velat gå hem hade min chef hjälpt mig med det istället.

Jul är på gränsen egentligen, det är tre veckor innan bf, så det är min absoluta deadline kan man säga :) mycket möjligt jag måste gå innan. Men hittills funkar det om jag tänker smart o planerar dagarna rätt.

Känner också det du pratar om, längst ner i magen. Promenerade ett par km hem från min bror ikväll och benen och skallen tyckte var underbart men magen kändes lite. Har antagit att det är ligamenten för det ser ut så på bilder när man googlar.

Sen blir ju magen hård och mjuk om vartannat ibland när man traskar på men det är ingenting som gör ont alls så det är väl den där "träningen" som livmodern håller på med antar jag:)
  • amalie79
    minahjärtan0609 skrev 2015-10-25 06:15:34 följande:

Jag har bf 6 jan. Så det känns hög tid att gå till jul. Beror ju på när i jan man ska ha. Jag tror inte heller att bebis kommer stanna i magen så länge men det är bara en känsla. Jag hoppas givetvis på ett januari barn.

Jag har 15/1- men då ska man minnas att det inte alls stämmer med sista mensen och att gynekologen plus kub först placerade mig på 4/1. Så jag går på 15/1- men tar det lite med en nypa salt.
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-10-25 22:10:58 följande:

Har också köpt en del på tradera, framför allt lite neutrala bodys och en supermysig dress i velour. Hade en exakt likadan till sönerna så jag fick nostalgikänslor när jag såg den, haha.

Köpte tyg för nån vecka sedan som jag ska sy en babywrapfilt av och kommer passa på att sy några byxor av det som blir över

Jag syr ju inte, inte duktig alls på det- men min mamma är:) hon ska sy påslakan när vi köpt täcke o kudde så vi vet mått. Något fint med spets tänker jag mig :) kommer köpa också, men fint med något hemmasytt.

Själv stickar jag, en filt. Små sockor ska det också bli, sitter nu och ska beställa kortare strumpstickor :) för bebis har ju små fötter länge och jag har ett gigantiskt garnförråd- så mycket att jag gett mig själv köpstopp på garn under 2016= föräldraledighetsåret:)

Hoppas ju på snäll bebis så ledigheten även innebär lite sticktid :D
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-10-26 00:28:22 följande:

Nu har vi skrivit upp oss på lite kurser inför bebisens ankomst: förlossningskurs (där de går igenom när man ska åka in, vad man ska ha med sig, normalt vaginalt födelseförlopp, smärtlindring, rutiner efter förlossning etc), andnings- och massagekurs, amningskurs samt att vi ska få gå en rundtur på förlossningen. Första kursen börjar 22/11 och sista är i mitten på december. Är ju första barnet för oss och vi har ju verkligen inte så bra koll på hur detta funkar i USA så det känns bra att ha skrivit upp sig på kurser .

Ska ni gå på några kurser/föräldragrupp? Ni som har barn sedan tidigare ska kanske inte gå men gjorde ni det inför första barnet? Vad är bra frågor att ställa inför förlossningen?

Vi sla gå på föräldrautbildning. Men här är bara tre tillfällen a två timmar och som jag sagt innan så går den för det första på dagtid vilket jag tycker är segt och så är flera av de andra både 15 och 20 år yngre än oss, så förväntar mig inte att hitta några nya vänner direkt :) i vårt område har man 8-10 barn o kanske tom barnbarn i vår ålder... :D

Funderar oclså på bra frågor. Men de saker jag oroar mig för känner jag mig inte bekväm med att diskutera i grupp så de tar jag nog med min bm.

Ang drömmar så är jag faktiskt mindre benägen att drömma nu, lite trist för jag gillar stt mitt nattliv är så intressant annars. Men fy för så hemska drömmar som ni hatt, stackare! :(

Nu ska jag somna om en och en halv timme igen. Blev väckt av katten, han går inte på vintertid än tydligen för nu går vi ju vanligtvis upp, 5:45 innan ställt tillbaks klockan.

Sedan gick bebis bananas i magen, kan bara skratta. Hela magen är skev, ungen ligger långt bort på höger sida och sparkar ute vid höften. På vänster sida nada. Iom att där ute finns inget som dämpar så kan jag reta den genom att kittla lite där så trummar den som bara den tillbaks. :D
  • amalie79
    minahjärtan0609 skrev 2015-10-26 07:04:07 följande:

Oj 8-10 barn, vad är det för område du bor i tro

Där jag bor är föräldrarna jätteunga, även om 2-3 barn är standard. När jag fick mitt andra barn var jag äldsti gruppen med mina 29 år. Nu är jag väl en gammal tant i jämförelse.

Jag bor och jobbar i ett sådant där område som alla har åsikter om men få faktiskt har besökt ;) "sämre" förort i Göteborg!

De som har 8-10 barn är oftast från Somalia:)
Svar på tråden BF Januari 2016 :)