Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

BF Januari 2016 :)

[quote=75811219][quote-nick]Eleonor01 skrev 2015-09-28 16:51:10 följande:[/quote-nick]Absolut inget att skämmas över. Tycker det är skit löjlig status pryl som folk håller på med. Jag vill ha komfort å smidighet. Det behöver man inte betala som en gammal bil för. Vår vagn kostade 2000 begagnad. Den har vi nu skänkt till asylboende. Den var 11 år gammal nu så den hade gjort sitt. Vagnen till detta barnet har vi fått. Tänker aldrig ge efter för fåfänga när man kan lägga pengarna på viktigare saker. Jag köper dock alltid det nästa ytterkläderna å skorna på marknaden. De får kosta om de vill det bryr jag mig inte om. Jag vill ha funktion värme å slithållughet så då får man betala dyra pengar för det men vagn kan man komma undan m billig då begagnade har exakt det man vill ha också. Alltid nån vagnsamlare som man kan köpa billigt av!![/quote

Ja jag tycker också att hela vagncirkusen är vansinnig. Därför tänkte jag "bara" ge runt 5000:- :)

• amalie79
    idape skrev 2015-09-29 23:04:07 följande:

Hej! Här är man i v 24 nu då! Lilltjejen sparkar på för fullt där inne.

Tänkte höra med er. Dom ska måla om lister och vardagsrumstak och tapetsera i vår nya lägenhet. Vågar man vistas i det sedan på kvällen?

Jag är i v 25 och hade inte ens reflekterat över det, men jag låg å andra sidan på alla fyra och skurade målarfärg på ett stengolv förra veckan så jag är väl inte den nojigaste direkt. Men är färgen vattenbaserad ska det väl vara okej och det är väl både tak och snickerifärg, iaf den jag målat med?
  • amalie79

Igår och idag har jag fått höra att jag är så stor redan och oj det är ju tre månader kvar.

Förstår att folk menar väl men man önskar ändå de kunde tänka efter lite före ibland :)

I leggings linne och kofta så ser jag iof själv att magen ser stor ut, men den har ju synts sedan v 14- fast då gömde jag ju den ganska länge:) nu visar man ju upp den istället.

"Äh, jag kan ju fan greppa din rumpa med en hand ju" sa sambon lite kärleksfullt skämtsamt när jag frågade om resten av mg också blivit sådär stort:)

Egentligen ska man inte bry sig, men det stämmer inte med min bild av mig själv, jag menar jag känner mig nästan som vanlig. Jag klättrar på containers, stege, kryper i rabatter och kör traktor, moped, gräsklippare utan problem. Kan fortfarande stoppa stortån i munnen (ja jag testade hemma) och tvätta fötterna i handfatet:)

Så jag känner mig smidig medan min kollega frågade om han skulle hjälpa mig plocka upp en sak jag tappade på golvet!

• amalie79
    himw skrev 2015-10-01 17:36:08 följande:

Älskar att du testade med stortån! :)

Ha ha ja det var en grej vi kört med hemma... Det började förra året med att sambons nioåring blev påkommen med att bita på tånaglarna. Då frågade jag sambon om han kunde, men nej, varken han eller elvaåringen klarade det:) så var jag tvungen att testa nu bara för att..... :)
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-10-02 07:28:34 följande:

Jag blir också lite irriterad när så många ska tycka och tänka om magen men för mig är det tvärtom när det kommer fram att jag är gravid, särskilt på jobbet för där får jag alltid kommentarer att det inte syns ngt.

Men har jag vanliga lite tighta kläder på mig så syns det men fortfarande kommentarer som att du är inte särskilt stor.

Jag jobbar ju med hyresgäster, de flesta från andra kulturer, och alla kvinnor ska ta mig på magen och välsigna mig, kyssa mig på kinden mm ..... Är det någon mer som kollat på jane the virgin? När alla kom till henne som ville bli gravida? Lite så känns det nästan ibland, ha ha ha:)

Vissa blir lite upprörda. En man kom fram till mig och sa att du borde inte jobba nu, du ska vara hemma och vila dig tills baby kommer!

Ja du om det var så enkelt. Vem ska betala för att en fullt frisk kvinna ska gå hemma bara för att hon är gravid.

En annan skällde ut min chef för att hon lät mig bära 3 kg bananer!

Folk är fan inte kloka:)
  • amalie79
    Hame skrev 2015-10-02 10:19:38 följande:

För mig blir det lite tvärt om tycker jag.. Jag har ganska liten mage och folk tycker att det är lääänge kvar. Jag har ganska mycket foglossning och det är ju inte kopplat till stor eller liten mage, men folk har svårt att förstå att det skulle vara ett problem. Blev tillfrågad på jobbet om jag ville vara med och springa ett stadslopp på en mil om två veckor! Jag vet att en del är jätteduktiga och håller igång hela graviditeten, men det känns lite som ett slag i ansiktet när jag har svårt att vända mig i sängen.. 

Nej precis. Pratade just med min vän som är sjukgymnast och hon sa just detta, det är alls inte kopplat till storleken, foglossning. Däremot kan ju såklart "allmän ryggont" under grav. ganska ofta bli värre om man redan är överviktig eller dåligt tränad.

Jag blir inte tillfrågad alls:) de andra kvinnorna på jobbet tränar på vårt kvinnogym varje vecka men jag blir inte tillfrågad ens om jag vill gå med... Fast jag förmodligen skulle klara det utmärkt:)

Klart, ryggen är inte helt problemfri- men det hade jag inte väntat mig heller efter 18 år i parkarbete, det är den inte annars heller...

På onsdag ska jag gå med dem tänkte jag och göra lite övningar med pilatesboll som jag sedan innan använt mot trötthet i rygg.

Ja det syns ju inte utanpå att du har svårt att vända dig i sängen, har själv aldrig varit gravid innan men en god vän hade foglossning from hell tidigt och jag såg ju hur det var för henne- som var Friskisledare snnars.
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-10-02 17:59:36 följande:

Jag har nog ganska stor mage, eller kanske mellanstor, men känner igen det där med att folk tycker att det är långt kvar när man säger att man ska ha barn i januari. Konstigt egentligen för jag går in i sjunde månaden om en vecka och åtminstone jag själv tycker att sjunde månaden låter ganska mycket dvs att man snarare gått långt i graviditeten och att det INTE är så mycket kvar.

Jobbigt med foglossning, usch! Jag har själv bara fått ont i ljumskarna samt i ena skinkan någon gång (kanske är ischias) men det är inte hela tiden så peppar peppar mår jag bra. Lite märkligt ändå att dina kollegor tror att man kan springa lopp i sjätte månaden - kanske för vana löpare men inte de flesta normalmotionerande gravida. Jag slutade själv jogga redan runt v 15 för jag tyckte att jag fick håll hela tiden och att det skvalpade obehagligt i magen.

Jag skulle heller inte springa lopp men kan fortfarande springa efter bussen eller uppför trappan eller så- om jag inte är aptrött.

Hade också ont i skinkan förra veckan men kände igen det från för ett par år sedan när jag hade mycket ischiasvärk. Sambon är gammal handbollsspelare/tränare/ domare och kan lite massage och muskelfästen så jag satte honom på att varje kväll massera sätesmuskeln, trycka på de tre ömma punkterna och efter några dagar försvann det:)

Var orolig det var foglossning men nu är det bra iaf!
  • amalie79
    mitthemligajag skrev 2015-10-03 19:44:24 följande:

Skulle bli helt galen om folk skulle tala om för mig hur stor eller liten mage jag har, tycker verkligen inte man gör så...

Hade en pappa på jobbet som gick fram och tog min kollega på magen flera gånger, första gången i vecka 12 och han kommenterade hennes jääämt. Jag aktade mig för honom haha! Men de var super jobbigt för henne, han kommenterade att den var spetsig eller rund eller att den sjunkit, ja allt! Helt sjukt haha ush! Har bara varit med om att en mamma sa att hon trodde de var en flicka för jag blivit så rund hela vägen runt, sjysst när jag redan kände mig tjock och obekväm!

Tycker ni ska kommentera tillbaka, " ja dina mage har också blivit lite stor på sistone" ;) vad tusan gör en annan rätt att kommentera min kropp:/

Ja precis. Det är svårt att bli galen på sina kolleger man känt tio år. Jag har tom blivit dokumenterad på bild av min chef, och så vill hon ta ny bild efter två månader.

Också svårt säga till hyresgäster, kan bli så knepigt. Försöker hålla lite avstånd till folk istöllet.
  • amalie79
    mitthemligajag skrev 2015-10-03 20:50:07 följande:

Ja de blir ju lite svårt när de är ens "kunder" som man alltid ska vara trevlig emot som

Gör något. Men ändå, det är ju ändå en kommentar på sin egna kropp liksom.

Men jag förstår dig! Jag är alderles för feg för att säga något även om jag känner mig så otroligt obekväm när någon "bara sådär" lägger handen på min mage, det är skillnad om Någon vill känns en spark och jag visar, men att bara kommentera eller göra, nä de är riktigt oförskämt, önskar man hade lite mer stake hehe

Ja men precis!
  • amalie79
    minahjärtan0609 skrev 2015-10-03 21:31:43 följande:

Jag kan tycka att det är en kulturell grej med att känna på magen. Flera kvinnor från andra kulturer (föräldrar) klappar min mage och kommer med råd. Jag kan tycka det är lite charmigt, stör mig inte alls. Sen får jag klappar och kramar varje dag av barn. De vill även känna om det sparkar. Stör mig inte heller. Däremot skulle jag nog tycka det var konstigt om en kollega gjorde det samma. Vet inte vad skillnaden är egentligen..,

Ja och en annan sak jag tänkt på är skillnaden på hur de frågar...

Svenska bekanta säger: " har ni tagit redan på kön?"

De från andra kulturer säger: "är det pojke eller flicka?"

Är det vanligare för dem att man tar reda på vad det är för kön kanske? Eller är det bara i min bekantskapskrets man inte tar reda på? En hel del här verkar ju veta könet. Av mina vänner är det bara en som tagit reda på , hon betalade för 3-D ultraljud.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)