Inlägg från: mirakelspektakel |Visa alla inlägg
  • mirakelspektakel

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-12-01 22:10:41 följande:
    Skönt att dem känner sig trygga med din mamma. Det kanske kan vara en bra lösning då som du skrev innan att din mamma kan komma till er om du känner i den situationen att det fungerar att dem är där. Men jag tror en viktig del ni kan göra är att förklara för barnen innan förlossningen startar hur ni tänker, och att ni inte väljer bort dem utan att det är viktigt att deras pappa finns där för dig när det är dags. Och berätta för dem att ni inte kan säga hur många nätter dem kommer behöva sova borta, barn brukar ju ha förmåga att ta in information väldigt bra när det är större saker. Ser dem fram emot att få ett syskon annars?

Nej, men det är ju så, man kan ju ha mkt önskemål och tankar kring förlossning och smärtlindring men sen vet man ju aldrig hur man reagerar på smärtan när man väl är där.
    Men du verkar ändå väldigt öppen för olika förslag och det är säkert bra. Värre för mig som vill vägra allt typ, haha, kan ju bli rätt jobbigt det också om det skulle bli långdraget eller så. Vill helst undvika sånt med som påverkar värkarbetet.
    men alla de alternativ som jag haft som förslag, påverkar inte värkarbetet vad jag förstått det som. Jag är själv inne på samma linje som du. Har börjat läsa om något som kallas för Danderyds modellen, där man även kan få värkstimulerande. Men var det du eller qatteriin  som verkligen var emot värkstimullernade? Varför då?
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-12-01 21:50:00 följande:
    Vad skönt och härligt att ha en sådan mamma.
    Jag har ingen kontakt med mina föräldrar så vi har bara mannens föräldrar. Men jag hade aldrig kunnat få bättre svärföräldrar, dem är alltid enormt engagerade och måna om hela familjen. Dem gör verkligen allt för sina barn och barnbarn.
    Vad fantastiskt att du har fått de bästa svärföräldrarna! Jag är verkligen tacksam över min mamma och att vi har så bra kontakt som vi har.
  • mirakelspektakel
    Hame skrev 2015-12-02 09:33:34 följande:

Vilken aktivitet här varit, tog ett tag att läsa ikapp Glad 

27 dagar kvar för mig, nu känner jag mig verkligen gravid. Har varit förkyld och sedan var storebror sjuk, hoppas vi får vara friska det sista nu så jag är pigg till förlossningen! Fortfarande mycket sparkar och buffar trots att bebisen är fixerad, och ibland ligger han och borrar ner sig så där obehagligt. Har för mig att rörelserna stillade sig mot slutet förra gången, hoppeas det blir så igen så det blir lättare att sova.

Har fortfarande inte beställt några babyboxar. Någon snäll själ som vill länka till den där listan igen? Vet att där inte är så mycket attha, men gratis är gott :)

izabellajansson.blogg.se/2015/february/gratis-ar-gott.html

Jag tycker att allt om föräldra var bra (då får man ju hämta ut valfri gratis body på kapphal och sen var väl apotek hjärtats box välfylld. Har inte fått alla boxar än och några tyckte jag inte ens kändes värda att beställa.
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-12-02 11:23:16 följande:
    Eller hur? Mina är också mestadels smärtfria, sen har jag ibland så jag har ont samtidigt som jag har sammandragningar men det är ingen direkt värk-smärta så jag vet inte om det är relaterat.
    amalie79 skrev 2015-12-02 10:52:43 följande:

Förresten, kan smärta precis ovanför baken bero på att bebis börjar fixera sig? Gör inte särskilt ont, lite som när jag tillfrisknande från jag slagit i svanskotan, lite öm :)

Kan det absolut! Det låter som fogarna påverkats och det gör de ju när bebis trycker ner sig. Min foglossning känns som att jag åkt på rumpan nerför en trappa sådär en femtio gånger på raken, då brukar man ju känna i svanskotan.
    Du aldrig funderat på att det kanske inte är en så lämplig hobby att åka på rumpan nerför en trappa 50 gånger? :P

Fy fan vad ont det låter att ha foglossning. Tacksam för att jag än så länge bara har lite svag smärta i svanken. 
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-12-02 05:59:49 följande:
    Det beror nog lite på hur det värkstimulerande fungerar annars är det väl bra att kunna få hjälp att sätta lite fart på arbetet om det skulle ta lång tid.

Mkt utav min rädsla för smärtlindring hör nog till allt som har med nålar och sprutor och sådär att göra. Är så sjukt rädd för sånt så vill verkligen inte. Det blev inte bättre efter första förlossningen heller när en sköterska skulle sätta såndär venkateter på ovansidan av handen. Hon grävde som en galning och drog den ut och in och höll på och sen bytte hon hand och gjorde likadant på andra, hon hittade liksom inte vart hon skulle sätta den, fy farao säger jag bara, hade världens smärta av hf:en och hon gjorde den inte mildare kan jag säga. Men du verkar ha bra förslag till dina där, utom akupunkturen då, haha, lite för många nålar för min del sterila kvaddlar har jag aldrig ens hört talas om inte Danderyds modellen heller.
    haha, jag skulle tro att sterila kvaddlar är något som helt går bort för dig med, man sprutar nämligen in sterilt vatten under huden, där det gör som mest ont och dessa gör så att kroppen frigör massa endorfiner som ger smärtlindring. Ska var lika skönt som att få ett getingstick ungefär men det innebär ju flera stick med nålar. Jag är totalt orädd för nålar, när jag jobbade på veterinärklinik så ville jag typ ta sprutorna på mig själv. Är inte så extreme längre men det gör inget om jag har akupunkturnålar i hela ansiktet :)

Låter sjukt läskigt det som hände din kompis. Förstår att du blir avskräckt, jag har dock vart med på en förlossning där hon fick värkstimulerande och det blev ingen sån påverkan. Jag antar att det är som med allt att vissa får riktigt läskiga biverkningar av det. 
  • mirakelspektakel
    Hame skrev 2015-12-02 12:01:00 följande:
    Haha, ja alla är olika Tungan ute Kanske svårare att få hjälp med den där? "Kan ni sätta en epidural i låren" är kanske en ovanlig fråna på förlossningen!

På tal om smärtlindring, någon som fått spinal? Vad är skillnaden på epidural och spinal? Jag fick epidural sist och var inställd på att få det igen, men både min bm på mvc och min bm på aurorasamtalet tycker spinal är ett bättre alternativ. 
    Spinal bedövar från midjan och neråt, det är det de använder om det gör kejsarsnitt, om de inte måste söva vill säga. Epidural låter dig ju ha kvar känseln i benen...
  • mirakelspektakel
    Hame skrev 2015-12-02 12:15:23 följande:
    Nja, så låter det inte på mina barnmorskor. De säger att de bedövar på samma sett men att vid epiduralen sitter slangen kvar i ryggen. Fördelen med det är att man kan fylla på utan att sticka och utan att det behövs narkosläkare. Spinalen kan man inte fylla på men den ger effekt snabbare. 
    haha. spännande, jag gick enbart på infon jag fått från förlossningsutbildningen. undrar vad som egentligen stämmer. googla? :)
  • mirakelspektakel
    Hame skrev 2015-12-02 12:15:23 följande:
    Nja, så låter det inte på mina barnmorskor. De säger att de bedövar på samma sett men att vid epiduralen sitter slangen kvar i ryggen. Fördelen med det är att man kan fylla på utan att sticka och utan att det behövs narkosläkare. Spinalen kan man inte fylla på men den ger effekt snabbare. 
    Låter som att du har rätt.

www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Behandlingar/Ryggbedovning-vid-forlossning/
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-12-02 12:20:05 följande:
    Haha nääää det är så spännande så!! Och det är bara bakfogarna, i fram känns det som att nån försöker bända isär blygdbenet med kofot. Mmmmm mysigt!
    Jag ska be mina klienter sluta försöka göra inbrott i din nedre region. Tycker att det finns tillräckligt fina villor de kan göra inbrott istället. Eller vad är det för skatt du gömmer innanför blygbenet? :D

Nä fy fan! din stackare! Jag är ju ändå relativt okej så länge jag bara ligger på soffan och inte anstränger mig fysiskt (babyfiltarna gör stora framsteg). Tur att du har humorn kvar så att du kan skratta åt eländet emellan åt. 
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-12-02 12:40:51 följande:

Mirakelspektakel och quatterin - alltså ni två, ni är ju bara för Goa. Hade jag tillbringat en dag med er humor och lätthet så hade nog min förlossning startat för länge sen.

haha... skönt att man uppfattas så, ibland känner jag mig väldigt bitter, då är det som sagt sjuk skönt att gå in och läsa i tråden jag hatar verkligen att vara gravid och så inser jag medan jag skrattar så att jag håller på att kissa på mig att det är fler som inte har så lätta graviditeter och den sarkastiska humorn som finns där i kombination med att det är tillåtet att klaga hur mkt som helst är så otroligt helande och energigivande. 
Svar på tråden BF Januari 2016 :)