Inlägg från: Hame |Visa alla inlägg
  • Hame

BF Januari 2016 :)

mirakelspektakel skrev 2015-12-29 10:27:32 följande:

wow! bra gjort!! Nu är det bara 3 dagar kvar till nya året! Känns det som att du klarar det eller är det något på gång? 

Just nu känner jag inte något, men jag vet sedan förra förlossningen att det inte betyder något ???? Då hade jag inte en enda sammandragning fram till klockan 16.30 bf+9 då vattnet gick, sedan var han ute 23.26 samarbete dag. Så jag vågar nog inte ropa heja förrens typ 20.00 på nyårsafton haha!
  • Hame
    Elma skrev 2015-12-29 10:47:13 följande:

Fler än mig som analyserar minsta lilla grej som händer i gravidkroppen och funderar på om det är dags snart? Lite mensvärkliknande känsla inatt, låg och funderade på vad det kunde betyda ett tag innan jag somnade om. O bara en sån sjuk sak som flytningar (ursäkta ämnet) men snacka om att bli fixerad vid dem. Har de ökat, är det lite blod i, någon slempropp på väg? Nästan så jag vill tända lampan på mina nattliga toabesök bara för att kunna analysera även då... Är väl bara att inse att min gravidhjärna är tokig, så här skulle jag inte vara annars!

Samma här glad ? Även min man haha, två nätter i rad han han suttit upp i sängen, superstirrig, efter att jag kommit tillbaka efter att ha gått på toa. "Jag tyckte det tog lång tid", "har du bara kissat, jag hörde inte när du spolade" och liknande får jag höra ????
  • Hame
    Mallis87 skrev 2015-12-29 13:51:20 följande:

Någon mer som har ett barn på runt 2 år?!

Min kille är lite äldre, 2 år och 10 månader.

Jag klarar i princip inte att vara ensam hemma med honom en hel dag, eller klarar gör jag väl men han skulle gå i taket. Han måste gör minst en "aktivitet" varje dag, i vanliga fall är det inget negativt för det kan vara allt ifrån att jag går en runda och han springer med på balanscykel, att vi går till lekplatsen eller att vi åker och hälsar på någon han kan leka med. Nu på slutet har jag inte fixat det. Foglossningen har uteslutit all utelek, och att komma iväg hemifrån innebär en helt del lyftande, bärande och lirkande. Bara en sådan sak som att sätta sig på golvet för att hjälpa honom på med ytterkläderna eller att ha honom i knät hela middagen för att han är blyg blir plötsligt jättejobbigt.

Nu i jul har maken hållit sig hemma och de dagarna vi varit tvungna att vara själva har jag åkt till tex mormor och morfar som kunnat ta över när vi väl kommit dit.
  • Hame
    WiMe06 skrev 2015-12-29 18:27:01 följande:

Vi mår bra och ligger just nu på neo och kämpar med att få igång amningen, tösen tillmatas med sond för att inte tappa en massa vikt.

Vi klarade inte nyår men hon slapp iallafall julafton och nyårsafton

Spännande att se om ni alla lyckas klara nyår

Grattis, grattis, grattis! Skönt att allt gick bra trots att det inte rikigt blev som det var tänkt Glad Hoppas det ger sig med amningen och att ni får komma hem snart.
  • Hame
    WiMe06 skrev 2015-12-29 18:27:01 följande:

Vi mår bra och ligger just nu på neo och kämpar med att få igång amningen, tösen tillmatas med sond för att inte tappa en massa vikt.

Vi klarade inte nyår men hon slapp iallafall julafton och nyårsafton

Spännande att se om ni alla lyckas klara nyår

Grattis, grattis, grattis! Skönt att allt gick bra trots att det inte rikigt blev som det var tänkt Glad Hoppas det ger sig med amningen och att ni får komma hem snart.
  • Hame

Nu har jag lyckats få ryggskott igen, usch och blä! Känns som om något är helt snett i ryggen och har varit det ett tag, men att gå till kiropraktor nu är nog inte att rekommendera ; )

Kul att det verkar vara på gång för många! Jag pendlar mellan att bara vilja få igång det så jag slipper vara gravid till att ändå hoppas lite att det väntar till efter nyår..

• Hame
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-30 08:34:52 följande:
    Det låter väldigt jobbigt med amningen. Måste du amma? Är det kravet på förlossningen eller kan man själv välja att flaskmata redan vid start? Man är ju så skör och känslig direkt efter förlossningen så det låter fruktansvärt jobbigt att kämpa om man själv inte känner att det är superviktigt.

Mår hon bra annars? Funkade andningen bra direkt? Har hon fått något namn? Så himla roligt att det verkligen blev en liten tjej. Förstår att storebröderna är stissiga. Det är en stor sak att få en ny familjemedlem.
    Man kan såklart välja att flaskmata redan från start.

Jag pumpade också på bb men det kom aldrig något då, fast det kom när jag ammade. Tror jag blev så stressad och allt annat än avslappnad av pumpningen så mjölken släppte inte till då. 
  • Hame

Bf+1 idag och har inbokat besök hos bm. Gissar att vi bokar in ett nytt utifall att så får vi se om jag dyker upp då Tungan ute

Igår monterade vi spjälsängen och fick ta en dust med blivande strorebror om att det faktiskt var lillebrors säng. Han är väldigt noga med att ingen får röra hans grejer och det har blivit ännu värre nu på slutet av graviditeten... Suck, förstår att det är lite diffust eftersom lillebror inte finns ännu i hans huvud men hoppas att han vänjer sig snabbt när han väl är här. 

• Hame

Sådär, nu har jag varit på mitt antagligen sista besök hos bm :)

Det mesta var bra, men precis som förra gången jag var gravid har inte sf-måttet växt de sista veckorna och jag har gått ner i vikt. Storebror föddes ju normalviktig så hon var inte så orolig, vikten tror jag beror på att jag varit sjuk så mycket. Vikten +6 kilo och sf 34, exakt som förra gången :) Bokade i vilket fall en ny tid 5/1 så jag är bf+7, får se om den blir av haha!

Ser att många skriver om att de vill ha sina egna kläder och att de vill undvika kladd, jag är precis likadan. Jag hade i min journal både denna och förra gången att jag vill att alla som kommer och går på både förlossning och BB ska knacka osv och inte bara braka in. Det är så många som antar så mycket, "när du väl är där bryr du dig inte" men det är faktiskt långt ifrån alla som känner så.

• Hame
    Blgebo skrev 2015-12-30 16:44:19 följande:

Jag krävde tom. att de frångick rutinen och inte tog in extra (ny) personal i födelseögonblicket. Rutin annars, men min barnmorska fick klara sig själv. De blev lite förvånade sedan när de kom in och allt var klart. Jobbade inte där då, men är inte alls bekväm med att flasha mig för främmande människor. Inte för kända heller för den delen. Jag knackar alltid innan jag går in till patienter, svårt att känna sig trygg som patient om personalen bara klampar in... Kladd bekommer mig inte, men något jag hatar är främmande människor som tar på barnet i onödan. Vårdpersonalen ska ha så lite närkontakt med barnet som möjligt tycker jag.

Är det rutin överallt att ta in extra personal på slutet? Så var det inte för mig i varje fall, tur det för det hade inte jag heller gillat... Kanske det inte hanns med för sonen kom som en raket. Hoppas verkligen inte de gör det denna gången såvida det inte verkligen behövs!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)