Inlägg från: Hame |Visa alla inlägg
  • Hame

BF Januari 2016 :)

Bubblor skrev 2016-01-01 15:23:42 följande:

Det blir det nog. Idag pratade de ju om att lägga in mig inför förlossningen så jag tror inte jag får ligga inne länge innan det blir igångsättning. Som tur är mår jag jättebra, så jag har lite svårt att förstå att jag skulle vara sjuk på nåt vis, men är väl bara att lita på läkarna :) Jag är taggad! Längtar efter bebis <3

Hur märkte du att allt inte var som det skulle?

Såg att ni diskuterat januaribarn. Vår stora kille är född i februari och jag tyckte det var jättebra. Då kan man sitta in och uggla första tiden med gott samvete och sedan har de växt på sig lite lagom till sommaren. För oss med ett stora syskon är det nog bra att inte få barn mitt i sommaren, för då vill man ju åka på utflykter och aktiviteter som kanske är krångligt med en pytting.
  • Hame

Bf +3 idag och inga känningar. Längtar efter lilla liten nu, kom ut! Känner mig inte lika förbered som förra gången. Tror vi har allting men sist hade jag liksom om packat bb-väskan 7 gånger kändes det som..

Ni andra som varit sjukskrivna, är ni det fram till bf eller efteråt också? Min sjukskrivning har ju gått ut nu, och har inte bebisen kommit på måndag vet jag inte riktigt hur vi ska lösa det med storebror..

• Hame
    qatteriin skrev 2016-01-01 22:41:40 följande:

Sjukskriven fram till dagen före bf... Hoppas innerligt att bebis kommer då eller innan för annars vete tusan. Kroppen håller ju inte till att hantera sonen mer än nån timme i taget som det är nu och jag kan ju inte kräva av min mamma att hon ska komma hit som nån sorts dagmamma... Tror inte det blir så lätt att få läkartid för fortsatt sjukskrivning heller. Ska kolla med förskolan om man isf kan få dispens och ha honom lite mer fram till bebis kommer.

Nej jag kan inte heller vara ensam med sonen en hel dag... Man kan ju vara sjuk ifrån arbete i en vecka utan intyg, gäller det fl också? När liten har kommit sedan ska min stora gå 15 h i veckan, tisdag-torsdag 9-14. Om de bara går med på att jag lämnar honom på dagis de tiderna måndag och fredag också skulle det lösa sig. Några timmar på morgonen och några på em klarar vi om han får leka av sig och får lunch däremellan. Det lär ju inte handla om särskilt många dagar om det nu blir av alls..
  • Hame
    qatteriin skrev 2016-01-02 08:03:24 följande:

Precis så känner jag med! Vi kommer också ha tis-tors 9-14, fast vi får lägga upp våra 15 h hur vi vill i den här kommunen egentligen. Men att bara ha tre timmar fem dagar i veckan känns inte tillräckligt för det är så påfrestande att gå till förskolan... Som du säger, det är inte säkert det handlar om så många dagar. Jag vet faktiskt inte hur det är med sån egen sjukskrivning i förhållande till föräldraledighet, borde ju vara samma regler kan man tycka men frågan är om det funkar så i direkt anslutning till en längre sjukskrivning?

Jag tror inte att någon kommer att kolla, isf tänker jag ju inte söka sjukersättning utan helt enkelt vara fl. Dagis lär ju inte ha koll på min sjukskrivning och fs kommer ju inte ringa dagis för att kolla så att inte barnet är där. Det blir klurigare nu på måndag och tisdag, vårt dagis har stängt och jag tycker att vår son är för liten för att bli lämnad på journalist där han inte känner personal eller barn. Får försöka sy ihop något med mormor och morfar...
  • Hame

Angående att få igång förlossningen så fick jag en hinnsvepning av min bm när jag gått över 7 dagar sist, och dagen efter kom bebisen. Som jag förstår det går det bara att göra om kroppen redan är väldigt redo och kanske hade han kommit ändå, men det skadar ju inte. Om jag fortfarande inte fött 5/1 när jag har mitt sista mvc-besök (bf+8) ska jag be om det igen.

• Hame

Måste bara göra ett tillägg angående folks kommentarer om gravida och deras kroppar mm! Mina svärisar var här igår och slänger sig med expertutlåtanden :)

Svärmor: Oj vad mycket du gått upp de sista två veckorna!

Jag: Nej jag har gått ner två kilo.

Svärmor: Men magen har växt jättemycket!

Jag: Nej det är exakt samma mått.

Svärfar: Det lär dröja iaf några dagar till eftersom bebisen inte sjunkit ner ännu, det syns tydligt.

Jag: Bebisen ligger så långt ner den bara kan komma, det har barnmorskan tyckt nu i tre veckor.

Varför tycker alla att de är experter på graviditeten och att de har rätt att spekulera och kommentera så mycket kring det? Aldrig annars får man kommenterar om kropp och utseende..

• Hame
    mitthemligajag skrev 2016-01-02 16:14:27 följande:

Jag jobbar på förskola och kan säga att stickprov görs rätt ofta :)

Men jag får ju själv sätta schemat, den enda regeln är att det är max 15 h per vecka. Nästa vecka kommer han ju att vara hemma mån-ons och sedan gå torsdag och fredag, sammanlagt 10 timmer vilket måste vara ok. Fk kan ju omöjligt veta vilket schema vi tänkt ha senare? Varför skulle de ens komma på tanken att göra ett stickprov? Fk vet väll aldrig vad man har för schema?
  • Hame
    Eleonor01 skrev 2016-01-02 20:18:42 följande:

Hos oss kontrollera de vilken sorts plats msn har. Om man har gratis 15h eller betalar gör sin plats. Om man betalar för sin plats å barnet är på förskolan eller ledig när man e fl så går inte matematiken ihop.

Eleonor01 skrev 2016-01-02 20:39:02 följande:

Mitt samvete hade inte klarat det hellre! Jag kan inte ljuga eller undvara något från någon :)) sen arbetar jag iofs m lagar å författningar så det är väl så Jah är konstruerad ;)

Men jag kommer ju vara fl för nya bebisen och har då rätt att ha stora syskonet på dagis 15 h/veckan. Han kommer inte vara där mer än 15 h, så vilken matematik är det som inte går ihop? Om man ska vara fyrkantig kan jag lämna in ett schema för nästa vecka att han går ons-fredag, och veckan därpå går han mån-ons. Då är det inte förrens nästa torsdag han borde vara hemma och då är jag bf+15 och bebis borde ha kommit.
  • Hame
    Eleonor01 skrev 2016-01-02 22:41:52 följande:

[/quote]

Du verkar inte förstå, så vi får nog släppa det :)

[quote=76182527][quote-nick]MeEmmA skrev 2016-01-02 23:36:24 följande:[/quote-nick]Oki, men om du är fl för bebisen så har ju inte försäkringskassan något med förskolan att göra. Din bebis har ju ingen förskoleplats, vart ditt andra barn befinner sig har inte dom med att göra. Däremot får du nog prata med förskolepersonalen om vad som är ok för dom om ditt barn har 15h för att du är föräldraledig. Här var de väldigt hårda med vilka tider som gällde när min dotter gick på förskolan förra året, dessutom eftersom att hon var över tre och hade avgiftsfri plats så fick hon absolut inte vara där på "lovdagar". Men det beror som sagt på vad du har för plats.

Nej, det är ju det jag menar. Det finns ingen anledning för dem att göra stickprov, och om de nu skulle göra det bryter jag ingen regel. Det är klart att jag har pratat med förskolan :) Jag får ha honom där 15 h/v och själv sätta schemat. I direkt anslutning till förlossningen får han dessutom gå samma schema som tidigare i två veckor, i vårt fall heltid. Eftersom vi inte vetat när bebisen kommer har jag inte lämnat något schema för de första veckorna. Han är under tre och har inte avgiftsfri plats så att det är jullov har ingen betydelse.
  • Hame

Vi har privat förskola och inte kommunal, vet inte om de är strängare. Vår kille är väldigt aktiv och skulle gå upp i atomer av att vara inne en hel dag så för vår del är det tur att han iaf får gå 15 h. Om denna bebisen blir lik honom kommer det inte vara så lätt att vara ute några längre stunder så länge han är nyföding.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)