Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

BF Januari 2016 :)

Seven Costanza skrev 2015-11-08 01:04:26 följande:

GBS kan också orsaka missfall, för tidig födsel, plötslig spädbarnsdöd osv så det är inget att ta lätt på även om det oftast går bra. Om man får behandling är det låg risk att bebisen smittas (1 på 2000) men utan behandling under förlossningen är risken 1 på 200 att bebisen smittas. Fortfarande låg risk på 0,5% men t ex på KUB tycker man ju att en risk för skada på 1:200 är dåliga siffror. Jag tycker det är dåligt att det inte ingår i standardtesten i Sverige eftersom man kan ha GBS utan några som helst symptom. Jag hade ingen misstanke alls att något var fel innan jag fick reda på det. Nu oroar jag mig mest för sent missfall eller för tidig födsel.

Jag har läst om detta, bland annat en bekant som länkade till en blogg om en ung tjej i Göteborg som fick båda sina barn för tidigt på detta, hennes första gick tyvärr bort och tvåan föddes i v 26 tror jag men överlevde frisk.

Hon sade just detta med att man inte kollat. Tycker också der är konstigt nu när det är sådan koll- hysteri på precis allt , 20 åriga kvinnor betalar för kub trotsat risken är minimal mm.

Hoppas verkligen allt är bra med dig!
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-07 21:21:35 följande:

Jag har aldrig tvättat det innan faktiskt så jag vet ju inte ens om det kommer bli fint. Men jag tänkte tvätta det i tvättmaskinen med speciellt ulltvättmedel. Men det är ju inte alla skinn som går att tvätta i tvättmaskin.

Hoppas att mina sammandragningar avtar när man får möjlighet att ta det lugnare med.

Jag tror ulltvättmedel ska funka!
  • amalie79
    mitthemligajag skrev 2015-11-09 07:16:18 följande:

Äntligen har vi påbörjat operation bebisrum! En kanske tok onödig sak egentligen men de bara tillhör liksom! Längtar tills de står färdigt och jag kan få boa ordentligt, ställa fram babyskyddet i väntan på första bilturen och liggdelen i väntan på vagnturen! Lillebror SKA sova där några gånger under dagen från några veckor. Haft så mkt problem att få dottern att somna på sitt rum så vi vill få i de som vana så vi slipper kampas om de igen om ett år :)

Hur gör ni med bebisrum? Vad har ni därinne? Vi kommer ha en smalare trollsäng hos oss i sovrummet och så en spjälsäng i hans rum, samt byrå och lite smått och gott ärvt från storasyster :)

Vi har inget rum till bebisen. Vi bor i en rymlig trea med ett rum till oss och ett till sambons killar. Vårt rum har dock bra plats för en byrå, en säng och någon hylla och kanske en fin tavla. En "babyhörna". Fast jag är inte där alls än att jag vill börja pyssla. Har inget sug alls efter det. Så jag fokuserar på jobbet fram till jul. Sen ska jag fixa de där sakerna. Just nu lägger jag alla saker i en stor Gekåspåse så länge.

Rum får bebisen när sambons börjar jobba igem våren 2017 och vi kan flytta. Killarna kommer varannan vecka så vill man kan man ju ställa in bebisen där ibland. Så gjorde min syster.

Barnens mamma har lagt alla tre barnen i samma lilla rum vilket killarna tycker är skitjobbigt. De är ändå 9 och 11 år. Det första de sa när de fick höra om vår bebis var att snälla säg att den inte ska sova med oss!

Men så skulle vi aldrig göra. Då kan ju inte de använda sitt rum.
  • amalie79
    kindofnothing skrev 2015-11-09 09:33:36 följande:

Jag har som en punkt 1-2 cm in från ljumsken, från den ilar det varje steg jag tar eller lyfter benet. Är det nåt sånt du menar?

Är det någon annan som vet vad det kan va annars? Ska till bm på ons så får fråga då kanske, blir bara värre sen det kom i torsdags :(

Jag kände lite så för ett tag sedan men antog att det var fogarna. Det var iaf vad jag fick fram mör jag googlade. Tänkte frågat men sen försvann det sp glömde av det. Nu har jag bara vanlig trötthet i rygg typ, att jag blir mer som en banan i ryggen ju längre dagen går. Fast det hjälper mycket att komma ihåg att spänna bäckenet framåt och inte svanka.

Men jag har minimal svank i vanliga fall, mina vänner med djup svank har alla haft mycket ryggproblem.
  • amalie79

[quote=75979376][quote-nick]mirakelspektakel skrev 2015-11-09 11:07:53 följande:[/quote-nick]Det blir samma här, vi har sambons killar på 75% och de delar redan rum, aldrig i livet att jag skulle låta bebis sova tillsammans med dem! Då blir de ju väckta när hon vaknar!?

Nej bebis ska få sova i vårt sovrum, vi kommer montera ner en garderob så vi får plats att klämma in en spjälsäng bredvid vår säng, så tar vi bort fronten på spjälsängen.Önskar att vi hade ett rum eller en liten skrubb som kunde inredas till babyrum, verkar så mysigt att göra, men det är ju något man gör mest för sig själv egentligen, bebis lär bryr sig föga om hon har eget rum eller inte.  Vi ska se över hur vi ska lösa boendefrågan men jag tänker att innan bebis är 2-3 år gammal så är behovet att ha eget rum väldigt litet, hon kommer vilja vara där mamma, pappa och syskonen är ändå

Ja klart det blir äldste pojken vaknar ofta och ger syskonet nappen, eller så lägger han sig i soffan för att slippa bli väckt.

Skriker bebis lär de ju vakna oavsett men der får de ju stå ut med, rummen ligger ju nära, inte mycket göra åt det.

Mm, tänker att vi flyttar väl när liten är 16-18 månader någonting, då blir det eget rum för hen och killarna får fortsätta dela.,vi har inte ekonomi till att ge 50% barn eget rum tyvärr.

Det är ungefär då de flesta av våra vänner lagt barnen i eget rum, jag är inte riktigt av samsova länge- sorten och sambon är rätt storväxt så ser inte att det funkar särskilt länge att ha ett barn som vill sova med oss, så egen säng hoppas vi kunna få till ganska snart. Jag är en kamin även ogravid och sover dålig om jag inte får ha balkongdörren öppet året runt. Får försöka vänja mig av med det innan januari... Annars får väl bebis sova i åkpåsen! :D

• amalie79

[quote=75972612][quote-nick]qatteriin skrev 2015-11-07 17:40:15 följande:[/quote-nick]Amalie79; ååååh fett avis på att du kunde åka på den lagerutförsäljningen, hade vi bott kvar så hade jag hängt på låset i torsdags när de började! Jag är tokig i Villervalla och sonen har nästan bara deras kläder (det går an nu när han är större och kan ha samma storlek i typ ett år eller mer, och jag köper mycket begagnat, men ändå). När vi bodde i Gbg handlade jag en hel del på outleten vid Järntorget men det handlar ju om tur att hitta rätt storlek.

Och jag tycker din mage ser alldeles lagom ut, inte pytteliten men inte jättestor, snarare behändig. Bara bebis liksom, till skillnad från min degklump. Folk har så mycket åsikter. När min bästa vän hade tre veckor till bf och vi slutade på det jobbet vi jobbade på, så kom folk med kommentarer om att det måste vara nåt fel på bebisen eftersom hon hade så liten mage. :-P Och ändå följde hon kurvan på sf-måttet. Märkligt.

det har varit så mycket inlägg att jag glömt tacka för din snälla kommentar om min mage :) jo det är mest alla andra som tycker den är stor:) för mig funkar det liksom.

Ja villervallas barnkläder är de absolut finaste! Min syster köper en hel del där till sina tjejer- hon fyndade massor på outleten då hennes minsta har 92 och allt var typ 80 och 92:) jag köpte mest filtarna o lite mössor.

Tyvärr så tycker sambon att deras kläder är hiskliga- jag är lite retro, han är det INTE.

Brukar använda Anna och Alex hus i solsidan att tjafsa om- jag skulle kunna flytta direkt in, han skulle bli tokig:) därför har vi inte alls retro hemma- ingen teak eller fina tyger :)

• amalie79
    Hame skrev 2015-11-10 08:12:32 följande:

Läkarna har inte krånglat med mig, det var de som kom med förslaget och inte jag. Det är mest att det tagit sådan tid att få en tid hos läkarna för sjukskrivningen, de har insisterat på att det måste bokas ett 40 min långt möte och det var flera veckor innan jag fick tiden. Men nu är det gjort, hoppas bara att inte försäkringskassan strular, har aldrig varit sjukskriven förut så har inte haft så mycket kontakt med dem.

Fy vad är det för chef du har egentligen. Och kollegerna som måste sköta ditt jobb när du inte är där, det där är ju inte bra för någon. Verkar inte vara riktigt frisk den där arbetsplatsen, inget sunt klimat. Kanske egentligen är det som är felet snarare än chefen förresten.

Du gör ju en massa för att underlätta för chefen dessutom.
  • amalie79

Igår var det avslappning på vattengympan... Jo tjena. Jag kom direkt från ett möte ang. vår snöjour som startade denna veckan ( lättförtjänta pengar att ha jour när det är 9 grader och regn, he he, gav mig själv denna veckan eftersom jag gärna slipper ploga snö i v 34-35.....:)

Det var inte läge att ligga på rygg med fötterna på väggen och andas lugnt i ett mörkt rum. Kollade på klockan hela tiden. Och idag har jag jordens typ träningsvärk i ligamenten. Jag känner att det inte är något konstigt, det är bara sträckt och lite ömt typ:) var nog för dålig på slappna av... :)

Men något gott gjorde det nog för jag sov som ett barn hela natten, vaknade varken av katten eller blåsan :)

• amalie79

[quote=75983972][quote-nick]Hame skrev 2015-11-10 08:49:58 följande:[/quote-nick]Gissar att det inte var mig du tänkte citera egentligen?  Min chef som är så snäll haha [/

Nej men Gud nej det var det ju inte nej.:) blev tokigt där!!

• amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-11-10 12:52:26 följande:

Fick ni ligga på rygg med benen rakt upp mot väggen? I så fall kan det vara så att det kanske inte var helt konstigt att det kröp i hela kroppen, jag har fått lära mig att just den positionen ska man undvika som gravid nämligen, den kan sätta gång alla möjliga konstigheter som illa mående, yrsel, sammandragningar, andnöd osv. Som alternativ kan du böja knäna i 90 grader och ha fötterna mot väggen eller ha dem på en stol. Men det kanske var precis så ni gjorde... :) 

Nej rätt upp på väggen med rumpan så nära väggen som möjligt. Hon menade på att ja det kan göra ont men det är inte farligt med lite ont, det handlar om att våga möta sin smärta, för det är mycket det förlossningen handlar om. Tyckte mest det gjorde ont i nacken, då vi hade filt under ryggen så hamnade ju nacken nederst liksom.

Tror mest det var tråkigt... Lite stel i ryggen idag dock, även om jag inte har några foglossningsproblem så är ju ryggen helt klart tröttade...

Sen korsade vi benen, mycket skönare. Men nästa vecka är det vanlig vattengympa igen, mucket roligare!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)