Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-11-13 22:22:52 följande:

Jag har hämtat ut på apoteksgruppen, babyproffsen, lloyds apotek, Apoteket kronan och apotek hjärtat, men bara kronan och hjärtats boxar har varit lite vettiga tycker jag, dem andra har varit dåliga tycker jag. Har beställt från libero, man skulle få ett meddelande när man kunde hämta ut den på maxi, det stod 3 månader innan men än har jag inte hört nåt och det var ett tag sedan jag beställde den, så vi får väl se om den dyker upp.

Detta har vi hittills fått i boxarna vi hämtat ut, väldigt mkt "småprover".

Haha, måste säga att jag inte riktigt förstår meningen med öronpropparna, man vill väl höra om ens bebis skriker om nätterna, men klart turas man om om nätterna kanske den andra partern som inte har natten vill ha proppar :-P

Mm har beställt hjärtats men den är tydligen lång leveranstid på. Håller med om de andra, men babylands hade en gullig elefantsnutte i åtminstone :)

Väntar på Liberos med
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-13 23:45:13 följande:

Jag har aldrig behövt så mkt grejer till bebis från Apoteket när våra två killar var små. Kanske nån salva för röd rumpa, men det har man ju fått ett par provtuber i babyboxarna.

Olja till badet, men det går även lika bra med vanlig olivolja för bebis hud. Själv är jag inte den som köper en massa lotions och dylikt till bebis utan använder som sagt bara nån olja i badet och skulle det behövas nått annat med tiden köper jag det då.

Men värktabletter till dig själv, bindor modell större, amningsinlägg (men det finns ju oftast i större livsmedelsaffärer också), möjligtvis ngn salva för ömma bröstvårtor.

Ett tips är ett par "bröstvärmare". Då vi alla får bebisar under den kallare årstiden är ju risken för mjölkstockning större och att ha ett par varma inlägg att stoppa i bh-n är guld värt, tyckte jag iallafall med första barnet som föddes på hösten.

Ja det var ett bra tips!

Värktabletter har vi ju alltid hemma och det andra är ju enkelt att skaffa.

Sen är det detta med amning. Jag har bestämt mig för att pröva, men inte vara hysterisk om det inte funkar. Vet att man måste ge det tid. Det vore käckt om det funkade för det är ju det bästa och billigaste.

Ersättning är dyrt vet jag, har flera vänner som gett det och så måste man upp osv. Min väninna flyttade in micron i sovrummet och hade vatten på flaska och pulver i burk bredvid. Hon hade iof köket på en annan våning.

När bör man köpa amnings bh och har ni några tips på bra och prisvärd?

Vissa säger köp en och ha med till bb och köp sedan när mjölken runnit till. Men hur stor ska man ta till liksom, med den man köper med sig innan?
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-14 00:15:03 följande:

Det är klart, det har du säkert rätt i Men iofs har jag aldrig testat öronproppar mer än på konsert eller i jobbet. Men man vet ju aldrig, dem kan ju komma väl till pass ngn gång

Ja, om inte annat så kan sambons elvaåring få dem. Han är väldigt lättstörd och har redan ett nytt syskon på mammans sida som ju dessutom delar rum med honom och han ser INTE fram emot att bli väckt här med.
  • amalie79

[quote=76001736][quote-nick]minahjärtan0609 skrev 2015-11-14 07:46:45 följande:[/quote-nick]Jag har också hämtar ut de boxarna du har hämtat. Håller med om att kronans och hjärtats är bäst hittills. Hämtade Loyds igår men det var inte mycket att ha. Det var ju öronproppar i den med och jag ställde mig frågan vad jag ska med dessa till. Min man påminde mig då om hur mycket öronproppar han använde när han skulle upp ich jobba, detta har jag förträngt, men de kommer säkert till användning igen då.

Idag ska jag hämta ut liberos på ica maxi, fick ett sms för några dagar sedan. Bf 6/1. Har även en från babyproffsen att hämta ut när vi häntar vagnrn. Jag tycker drt är lite rilogt med dessa boxar och vissa saker är riktigt bra.

Jsg kommer endast att köpa en bröstsårsalva på apoteket, resten har vi eller finns på mataffären.[/

Ha ha, jag var tydligen den enda som tänkt köpa hem öronproppar, fick tipset av en kompis kompis. Det är ju inte så att man blir stendöv av dem, man hör ju fortfarande, bara inte så intensivt. Tänker mig att är man redan vaken och går och vaggar en skrikbebis så är de guld, som hon sa: om man vet att barnet är vaket och ledset, varför plåga öronen onödig mycket?

Jag som dessutom lätt blir stressad och orolig av mycket gap och skrik. Bonusarna har gapat och bråkat hela morgonen nu, att jag inte tänkte på propparna från lloyds idag!

• amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-14 00:25:57 följande:

Kommer också försöka med amningen men som precis som du säger kommer jag inte försöka till jag mår dåligt över det eller så, har haft ett amningsbarn och ett ersättningsbarn.

Sen som du säger, det är ju alltid smidigt med amning när det funkar, nyttigt, man har alltid maten med sig och till rätt temperatur, smidigt nattetid med. Men går det inte så är ju ersättning lika bra

Jag hade hms amninhsbh till tidigare barn, jag köpte en storlek större och det räckte för mig, behövde aldrig köpa till ännu större men det är ju så olika för alla.

Oj, det var en dyr termometer, var det en såndär örontermometer eller napptermometer?

Vi hade som sagt en helt vanlig, den gamla hederliga stjärttermometern, kanske inte det skönaste tänker man ofta men det har alltid fungerat för oss och den har alltid gått att lita på. Kostade ca 100:- för 8 år sedan och fungerar än idag. Har aldrig bytt batteri eller nåt sånt, vet förresten inte ens om det går att byta batteri i den, haha.

Minns inte vad det var för termometer! av guld kanske?? :D

Usch ser inte fram emot det där med amnings bh. Jag som egentligen avskyr bh! Så fort jag kommer hem så åker den av och sova i bh är vidrigt. Hoppas man blir en sådan där som bara läcker lite så kanske man kan komma undan med ett linne eller sova på uppsugande underlag. Så kan mam ha bh ute bland folk.

En kompis till mig bara rann och rann, det räckte inte ens med inlägg utan hon fick ha sådana där koppar på bröstet hon inte ammade med just då. Lille killens huvud var som en tennisboll bredvid ett bowlingklot när han åt, han hostade och skvätte och på två månader så var han tjock som en boll. :D små goa valkar överallt, det var typ ren grädde skojade vi om.
  • amalie79

Idag är jag jätteseg fast på ett skönt sätt. Sambon tog ett extra arbetspass, så vi gick en sväng i lokala köpcentrat på förmiddagen för att komma ut lite, sen åkte han. Barnen lämnade han hos farmor och farfar så nu ligger jag på sängen med ett megasudoku, lite godis och en katt på armen och en vid knäna typ. Härligt slö lördag behöver man ibland. :)

• amalie79
    himw skrev 2015-11-14 15:16:40 följande:

Men lyckan efter ni varit i Ullared och kan checka av mängder- det kommer bli toppen :)

Jag köpte ett par gravidtrosor i Ullared- svarta med en liten spets upptill- det var nog det bästa köpet! De är så himla sköna, mjuka och sitter perfekt över magen så missa inte dem!

Jag kollade på dem men så såg jag sambon rysa till ???? Är så varm också att ett lager tyg till över magen skulle få mig att svettas än mer ( jag är varmblodig i vanliga fall ska sägas)

Jag kör med hipsters av lägsta modell, som sitter under magen istället. Kan ha mina vanliga trosor bara de är låga.

Men de ser väldigt sköna ut det håller jag med om :)
  • amalie79

Jag har inget intresse för barnvagnar och skulle gärna slippa ha en, jag är en sådan där människa som gärna skippar vägar och hellre klättrar upp för något berg eller hoppar över ett staket än går runt :) men jag inser att det blir lite svårt...

• amalie79
    himw skrev 2015-11-14 21:29:02 följande:

Alltså om jag ska vara ärlig så tog jag med dem till korgen för att skoja med min man för jag har alltid retat mina närmsta att de blir så bekväma när de har varit gravida/fått barn men sen tänkte jag att det kanske kan vara bra och ha ifall att, jag har också bara hipsters i vanliga fall men nu går det inte alls- tycker det är obehagligt när något sitter åt vid magen.

Men dessa trosor- när magen kom ångrade jag så att jag inte köpte mängder av dem, de är bäst :)

Men man är ju inte supersexig i dem; naveltrosor tillsammans med strumpbyxor som sitter precis under brösten och stödstrumpor- mina mornar innan jag klätt på mig och går omkring i denna utstyrsel skrattar jag åt mig själv och har bekänt för kompisarna att jag också gått över till bekvämlighetssidan :)

Mm det där med sitter åt är inte kul- har det problemet med mina arbetsbyxor, de kan knäppas under magen men trycker uppåt när jag sitter och kör traktor eller ska göra något. De är större än mina vanliga men kan inte gå upp en storlek till för dessa hänger redan i baken och på benen- så går i goretex byxor hela tiden, vilket iof funkar under Göteborgshöst men blir varmt och fuktigt och jag får ilskna röda prickar på låren.

Men hipsters går bra just för stt magen är bar då:)
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-11-15 03:44:51 följande:

Qatteriin: var ni nöjda med ergobabyn? Vi ska köpa vagn men vi vill ha en bärsele också och har hört gott om ergobaby. Mellan vilka åldrar funkar den bra? Finns det olika varianter, i så fall vilken ska man ha till spädbarn? Var det något som var mindre bra med den? Något man ska tänka på när man använder den?

Det undrar jag med, min syster har tydligen något slags baby björn som knappt är använd. Hennes första var ju en bautababy som var uppe i över tio kilo redan innan sommaren ( också januaribebis) så hon orkade inte bära henne särskilt länge med dem.

Man har ju hört att de inte är bra men samtidigt hade sambon haft en bb som han gillade.

Men nu ska man komma ihåg att sambon är 20 cm längre och väger 45 kg mer än mig i normala fall, går det ens att ha en sele som passar pass båda ?
Svar på tråden BF Januari 2016 :)