Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

Seven Costanza skrev 2015-10-19 07:08:52 följande:

Hmm, hur lång tid tig det innan de krympte igen? För jag har hört att det är lika vanligt att de inte krymper tillbaka utan fortsätter vara större. Jag vill ju köpa nya sneakers främst för att ha bra skor att gå med sedan med barnvagnen, men helst redan nu eftersom det börjar bli för kallt för ballerina men där i Kalifornien är det inte tillräckligt kallt för kängor. Jag är rätt snål så det vore ju surt om jag köper skor nu (OM jag ens hittar några som känns bra) och sedan passar de inte efter förlossningen för att fötterna antingen växer ännu mer innan förlossningen eller att de går tillbaka. Om fötterna blir mindre igen kan man ju lägga i sula i och för sig.

Ni som har barn sedan innan och fick större fötter, växte de hela vägen fram till förlossningen? Blev de mindre igen och i så fall hur lång tid tog det?

Jag minns faktiskt inte, det är lite svårt att säga för en del handlade nog om att jag samlar på mig enormt mkt vätska, men jag vet att det inte enbart berodde på det... Men tror jag kunde ha mina gamla sommarskor sen på sommaren iaf, sonen är född i mars. Men som du säger - svårt att veta om man tillhör dem där det går tillbaka eller dem som får större fötter permanent...
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-10-19 15:00:48 följande:

Ringde bm idag, fick komma in och ta blodtryck och lämna urinprov men allt såg bra ut. Så inga tecken på hf iallafall. Skönt det men ska nog ta det lite lugnare med jobbet nu. Har nästa bm-besök den 2 november. Känner jag att det blir värre innan dess så får jag helt enkelt ringa min bm igen.

Skönt att höra!! Ja det är nog bra att försöka ta det lugnt - sa hon som tar hem studier att göra på de där 25% hon är sjukskriven, jo men tjena. :-P
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-10-19 17:23:32 följande:

Jättebra att du och ditt sjukhus tog det på allvar, hoppas verkligen att allt var bra med bebisen!

Till övriga vill jag bara säga att det verkar florera många olika åsikter om detta med fosterrörelser - jag går på Stanford Children's Hospital som anses vara ett av världens bästa barnsjukhus och har blivit tydligt informerad om att det är en MYT att rörelserna går ned mot slutet av graviditeten. Man trodde det förr så många BM säger det fortfarande men det stämmer inte. Man ska känna bebisen efter regelbundna mönster varje dag från ca v 26-28 och fram till förlossningen och direkt begära att få komma in om rörelserna minskar.

Bra att du poängterar det, det kan inte nog understrykas!! Jag har aldrig fått höra det från mina bm men vet många som fått, och det är ju fruktansvärt illa.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-10-19 18:28:34 följande:

Precis! Läste ni tråden här på FL om kvinnan som fick minskade fosterrörelser i v 38 men inte blev tagen på allvar på sitt sjukhus? Ringde flera ggr, fick inte komma in, åkte in ändå, de hittade först inte hjärtslag och visste inte varför men skickade ändå hem... Hon fick till slut åka till ett annat sjukhus 27 mil bort, dit hon också hade ringt men de hänvisade till hennes närmsta sjukhus. När hon sedan mådde så dåligt över att INGEN tog henne på allvar trots att hon nu gått ÖVER BF och fortfarande knappt kände något (hon märkte på sin egen BM att de hon pratat med när hon ringt förlossningen uppenbart avfärdat henne som hysterisk och skrivit antydningar om det i journalen) så åkte blivande föräldrarna till det andra sjukhuset och väl på plats tog läkare dem på allvar. Barnet förlöstes med urakut snitt och verkar friskt men vem vet hur det hade kunnat sluta.

Nej, man måste tydligen kunna stå på sig i den svenska förlossningsvården för en del vårdpersonal verkar inte vara uppdaterade och vissa verkar ha så mkt platsbrist att de absolut inte vill att man ska komma in förrän barnet i stort sett har halva huvudet ute. Skandal.

Har inte läst om det själv, men vilken innerlig tur att allt verkar ha gått bra!! Har bekanta som det inte gått lika bra för och jag följer Barnuppropet på Facebook, de kämpar för att ändra rutinerna så att gravida ska informeras om minskade fosterrörelser och vad man ska göra då. Skulle jag stöta på en bm som sa att det var normalt med minskade fosterrörelser mot slutet så skulle jag anmäla hen för tjänstefel!

Jag var väldigt nöjd med bemötandet vid förra förlossningen men vi har flyttat sen dess så jag nojar lite över hur det är här... Vi har två sjukhus med förlossningsavdelningar i regionen och jag har hört så mycket olika om dem. Men förra veckan var det en artikel i lokaltidningen om att närmsta förlossningen fått väldigt bra resultat i nån undersökning där man jämfört universitetssjukhusen i Sverige så det var lite betryggande iaf.
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2015-10-19 18:53:50 följande:

Allt gick bra! Hon verkar ha vänt sig helt å eftersom det fortfarande finns mycket plats känns rörelserna mindre. De kopplade på monitor å sen mätte hjärt ljuden å jag skulle trucks varje gång Jah kände något på en knapp. Har svårt att skilja tarmrörelserna från foster rörelserna så vi skulle göra en ul också. Medans Jah väntade på läkaren så gjorde hon två kullerbyttor så då kändes det bra å mina tarmrörelser var Mao fosterrörelser å Jah gick hem;) de är super på vårt sjukhus!!!

Åh vad skönt att höra!! Bra att ha sånt sjukhus där man kan känna sig trygg och omhändertagen!
  • qatteriin
    minahjärtan0609 skrev 2015-10-20 06:02:57 följande:

Är det någon mer som känner att det trycker på ner mot bäckenet? Är det för tidigt för bebis att fixera sig redan10v innan bf? Har känt ett väldigt tryck hela natten nämligen.

Jag vet att sonen var... hette det fixerad men ruckbar? när jag var i ca v 30. Men tror inte jag kände så mycket av det. Tryck nedåt kan bero på uvi också men då brukar man väl ha lite andra symtom också.
    WiMe06 skrev 2015-10-20 06:12:36 följande:

Tack, ja man får bara inse att man inte kan köra på i samma tempo, haha, låter som jag, jag kör 50% studier utöver jobbet.

Haha jag som tyckte det räckte med 25% studier utöver jobbet! Nu har jag iaf pratat med min chef och fått lite minskade arbetsuppgifter (om några veckor när nästa hinner ta över), "du får ju inte vara stressad" var hennes kommentar. Hahaha nä för att jag skulle åstadkomma det så skulle jag behöva bli av med hälften av det jag gör nu! Men jag är nöjd med att inte vara på bristningsgränsen.
  • qatteriin

Jag har börjat läsa Gudrun Abascals Att föda igen för jag blev så taggad inför förlossning när jag pratade med mina kollegor som hade bf i torsdags (men inte fått än, så spännande!). Funderar en del på förra förlossningen som jag på det stora hela ändå är nöjd med, men det är mycket jag vill göra annorlunda om jag får en chans den här gången. Är dock även denna gång inställd på att försöka utan medicinsk smärtlindring, förutom kke lustgasen som jag aldrig minns om den räknas som medicinsk eller ej. Men jag överanvände den nog lite sist och blev så groggy, i kombination med trötthet var det ingen höjdare. Jag är så rädd för att behöva få värkstimulerande så det är därför jag vill undvika eda o dyl, inte av nån sorts princip annars.

Amalie79: Det är nog bara när det blir så mkt buller att det sätter igång stress i kroppen som det blir potentiellt skadligt, för bebisens del är det säkerligen ingen fara eftersom ljudnivån i magen ändå är så hög, utan det handlar nog mer om hur påverkad du blir.

• qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-10-21 23:21:09 följande:

Varit på sjukhusbesök idag (28+5), allt bra förutom att jag har lite utslag för streptokocker. Testar man för det i Sverige, någon som haft samma? De sa att de testar igen i v 36 och on det blivit sämre ska jag äta antibiotika så att det försvinner och inte smittar bebisen.

Gjorde också glukosbelastning men det verkar vara andra rutiner än i Sverige för jag gjorde inte den på fastande mage och väntade bara en timme. Fick reda på att jag skulle göra den när jag redan var där så det fanns ju inte en chans att fasta och det verkar inte vara deras rutin heller. Ni som gjort detta, tog ni blodprov både före och efter ni druckit drycken? För jag tog bara efter, trodde de skulle ta före också men de har ju i och för sig blodprov på mig sedan tidigare.

Sedan sa hon också att det är tid att boka in föräldra-/förlossningsinformation och rundtur på förlossningen - känns helt sjukt att man är där redan! Har ni andra redan bokat detta eller hur funkar det i Sverige?

En fråga till - de hade tydligen testat mitt blod för cystisk fibrosanlag - jag var negativ så det finns därmed ingen risk att mina barn kan få det, men testas detta som rutin i Sverige också? Aldrig hört talas om att man gör det men kändes förstås bra att veta att jag inte har anlagen .

De är väldigt noga med GBS i USA har jag förstått men i Sverige får man typ tjata sig till att bli testad för det, kke för att de flesta har det, men det är just om det är i slidan som det kan bli farligt. Det är en av mina nojor den här graviditeten eftersomåtminstone en av mina 2012-mammor födde för tidigt (v 32) pga GBS... :-/ Och en annan fick äta antibiotika upprepade ggr för att hennes GBS gav så svåra sammandragningar att hon fick åka in och stoppa förlossningen ett par ggr.

Min kompis i Italien har berättat att det finns olika nivåer av glukosbelastning men här i Sverige har jag bara hört om den där man är fastande och tar blodprov innan drickan och sen två timmar efter. Jag slapp det med sonen fast jag var fet redan då men i mitt nya landsting är det rutin för tjockisar även om sockret ser bra ut så jag ska göra nästa vecka. Ser inte fram emot att inte få dricka vatten efter kl 22 på kvällen, uuuuh!

Jag har inte hört nåt om förlossningsinfo men funderar på om det är pga att jag är omföderska. Men jag vill gärna få sån info ändå när jag ju är ny i landstinget och olika saker gäller, ska fråga bm. Rundtur på förlossningen fick vi inte i Gbg för smittorisken m.m. men det var en generell föreläsning på sjukhuset.

Och nä, inte testar man för cystisk fibros här, det är väl bara vid olika former av fertilitetsutredningar man testar vissa genetiska saker men då tror jag det mer handlar om kromosomfel (det testade de oss för vet jag i missfallsutredningen) och inte för ärftliga sjukdomar. Annars är det väl om man vet att man är bärare som man kan testa fostret. Låter ju som du blir väl omhändertagen där borta iaf!
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-10-22 08:23:29 följande:

Qatteriin: är du BM alltså? Det låter ju inte så bra att en patient födde redan i v 32 - jag ska ju inte testas igen förrän i v 36... Bör jag fråga efter test redan vid nästa besök i v 33?

Här verkar det som att alla gör glukosbelastningen men de hade också olika varianter på en/två/tre timmar - vet inte om någon av dem är på fastande mage dock. Tyckte inte sockerdrinken var så farlig.

Ok intressant att veta det med cystisk fibros. Jag hade en elev med sjukdomen och det verkade väldigt påfrestande, så det är skönt att det inte kommer drabba mina barn. Eftersom det krävs att båda föräldrarna bär på CF-anlaget för att det ska finnas risk för barnet att få det, så förstod jag det som att man först testar mamman och om hon har genen så testar man pappan. Först om båda föräldrarna har genen går man vidare och testar fostret. Man kan få friska barn även om båda föräldrarna har anlaget.

Ja jag är nöjd hittills, de öser provet och vaccinationer över mig men hittills har jag inte betalt något själv alls . Vissa är ju skeptiska till vaccinationer men jag tar gärna allt. Förra gången fick jag influensavaccin och idag fick jag ett vaccin mot stelkramp, difteri och kikhosta. Jag kanske har blivit vaccinerad mot detta någon gång i Sverige men jag visste faktiskt inte så de tyckte att jag skulle vaccineras. Vissa vaccinationer görs kanske inte i Sverige längre för att man inte haft några sådana fall på lång tid, men USA har ju så mycket inflyttning att det kan komma stora mängder folk från områden där sjukdomarna fortfarande finns så det är nog därför - eller för att läkemedelsföretagen vill tjäna pengar . Oavsett så är jag nöjd med den vård jag fått hittills. Fick även papper med information om att räkna fosterrörelser samt vilka symptom man ska hålla utkik efter angående risk för prematur förlossning.

Nä, förlåt, uttryckte mig milt sagt lite luddigt. Jag menade mammor i min "förra" familjelivstråd, vi som fick (eller skulle fått!) barn i mars 2012. Det blev rätt stor spridning på de där ungarna, från december 2011 till april 2012 så det är svårt att tänka "marsmammor" även om det var så vi titulerade oss. Det var så tidigt på morgonen när jag skrev att jag tog för givet att alla kan läsa mina tankar, sorry! Haha!

Jag hade nog bett att bli kollad tidigare - å andra sidan kke de har känsligare instrument än här så det är svårt att säga. Men så vitt jag vet får man behandling här så snart man hittar GBS (kanske för att man så sällan kollar!) och sen håller de koll framöver också eftersom det oftast finns kvar ändå (fast på andra ställen än i slidan). Men jag är ingen expert utan detta är info jag läst mig till/hört från drabbade vänner. De har säkert anledningar till sina rutiner där hos dig.

Vad bra att erbjudas så mkt vaccinationer! Jag gissar att jag kommer erbjudas influensavaccin men jag är ambivalent. Har förstått att det i år är ffa två stammar som härjar, dels svininfluensan (som jag vaccinerades för när den kom) och dels en variant som oftast drabbar äldre. Man kan ju för all del aldrig vara säker... Det är märkligt, jag har inga betänkligheter vad gäller att låta mitt barn ta del av hela det ordinarie vaccinationsprogrammet, men när jag är gravid blir jag livrädd för allt möjligt som kan påverka fostret/graviditeten.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-10-22 12:18:54 följande:

Är det någon här som varit i ullared sista tiden? Är sugen på att åka dit men står i valet och kvalet om det ens är värt det. Har kikat runt på lite bloggar och kollat priser på vad dem gett för saker på ullared, priserna kan ju vara ngt gamla med så dem kan ju tom ha höjt priserna på en del saker, har även kikat runt på nätet och kollat priset på ungefär samma saker och i runda slängar så skulle jag kanske spara 700:- på att åka dit, och då är ju inte bensinen inräknad så då ryker ju dem där 700:- iallafall då vi har nästan 3,5 h att köra enkel resa. Man kanske lika gärna ska satsa på nätshopping, kan ju fynda där med om man bara har lite tålamod, haha. Handlar ingenting om att vi inte har råd med dyrare saker men jag vill helt enkelt inte lägga dem dyra pengarna på småsakerna runt omkring som ändå bara kasseras om en kort period. Vad tror ni, är det ens värt det?

Vi var på Gekås ett par ggr härom veckan (mina svärföräldrar bor 10 minuter från Ullared så vi brukar passa på när vi hälsar på). Vi köpte mycket julklappar till sonen och hans kusiner men bebisgrejer kollade jag knappt på eftersom vi har det mesta kvar efter sonen. Jag kan tycka att det är kul att gå runt där och åka för den skull, men hade nog aldrig åkt dit bara för shopping om jag haft så långt att åka. Nätshopping/blocket/second hand hade jag valt i det läget. Men nu är jag kke också lite präglad av senaste besöket när vi stod i kassakö en timme och trekvart, trots att det inte var någon kö in när vi åkte. Såhär års är det ju oftast vansinnigt med folk.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)