Seven Costanza skrev 2015-10-21 23:21:09 följande:
Varit på sjukhusbesök idag (28+5), allt bra förutom att jag har lite utslag för streptokocker. Testar man för det i Sverige, någon som haft samma? De sa att de testar igen i v 36 och on det blivit sämre ska jag äta antibiotika så att det försvinner och inte smittar bebisen.
Gjorde också glukosbelastning men det verkar vara andra rutiner än i Sverige för jag gjorde inte den på fastande mage och väntade bara en timme. Fick reda på att jag skulle göra den när jag redan var där så det fanns ju inte en chans att fasta och det verkar inte vara deras rutin heller. Ni som gjort detta, tog ni blodprov både före och efter ni druckit drycken? För jag tog bara efter, trodde de skulle ta före också men de har ju i och för sig blodprov på mig sedan tidigare.
Sedan sa hon också att det är tid att boka in föräldra-/förlossningsinformation och rundtur på förlossningen - känns helt sjukt att man är där redan! Har ni andra redan bokat detta eller hur funkar det i Sverige?
En fråga till - de hade tydligen testat mitt blod för cystisk fibrosanlag - jag var negativ så det finns därmed ingen risk att mina barn kan få det, men testas detta som rutin i Sverige också? Aldrig hört talas om att man gör det men kändes förstås bra att veta att jag inte har anlagen .
De är väldigt noga med GBS i USA har jag förstått men i Sverige får man typ tjata sig till att bli testad för det, kke för att de flesta har det, men det är just om det är i slidan som det kan bli farligt. Det är en av mina nojor den här graviditeten eftersomåtminstone en av mina 2012-mammor födde för tidigt (v 32) pga GBS... :-/ Och en annan fick äta antibiotika upprepade ggr för att hennes GBS gav så svåra sammandragningar att hon fick åka in och stoppa förlossningen ett par ggr.
Min kompis i Italien har berättat att det finns olika nivåer av glukosbelastning men här i Sverige har jag bara hört om den där man är fastande och tar blodprov innan drickan och sen två timmar efter. Jag slapp det med sonen fast jag var fet redan då men i mitt nya landsting är det rutin för tjockisar även om sockret ser bra ut så jag ska göra nästa vecka. Ser inte fram emot att inte få dricka vatten efter kl 22 på kvällen, uuuuh!
Jag har inte hört nåt om förlossningsinfo men funderar på om det är pga att jag är omföderska. Men jag vill gärna få sån info ändå när jag ju är ny i landstinget och olika saker gäller, ska fråga bm. Rundtur på förlossningen fick vi inte i Gbg för smittorisken m.m. men det var en generell föreläsning på sjukhuset.
Och nä, inte testar man för cystisk fibros här, det är väl bara vid olika former av fertilitetsutredningar man testar vissa genetiska saker men då tror jag det mer handlar om kromosomfel (det testade de oss för vet jag i missfallsutredningen) och inte för ärftliga sjukdomar. Annars är det väl om man vet att man är bärare som man kan testa fostret. Låter ju som du blir väl omhändertagen där borta iaf!