Seven Costanza skrev 2015-10-23 22:19:31 följande:
Åh tack för svaret, känns lite lugnande! Jag gjorde ju ett UL här i USA i v 26 och enligt det så hade bebisen växt till sig normalt för veckan och hade normal hjärtaktivitet så det verkar inte vara något problem för honom. Jag är som jag tidigare nämnt inte jätteinsatt i detta med kost men jag kan bara inte förstå hur man ska kunna äta så mycket som står i rekommendationerna och inte gå upp särskilt mycket i vikt, eller som för dig inte gå upp alls? Eller är det inte tänkt att de som är överviktiga ska följa kostföreskrifterna med antal mål per dag?
Jag hittade något i min amerikanska gravidinfo och där står det att "most women need to gain about 20-35 pounds". Det är 9-16 kg. Fick ju lite panik då för tre veckor sedan när jag vägde mig förra gången för då hade jag ju gått upp 11,4 kg fram till v 26 och tänkte att det var ju då 14 veckor kvar så hur många kg skulle inte det bli totalt... Men det kanske är normalt att vissa inte går upp så mycket på slutet? För jag har ju "bara" 4 kg kvar i potten för de sista 10 veckorna så att säga om jag skulle landa på max 16 kg. Det borde dock i och för sig finnas massor av energi i form av redan existerande fett på min kropp som bebisen kan smaska i sig, för fettet som lade sig på rumpa och lår ligger ju kvar som en smäck . Usch jag vill inte noja men jag tycker å ena sidan att det känns jättemycket att gå upp runt 16 kg totalt, men å andra sidan tycker jag inte att jag känner mig stor - ser ut som tidigare i ansiktet och kroppen, förutom då mage, lår och rumpa. Vill mest bara ventilera detta för min man svarar bara att jag är jättefin och att så länge jag känner mig frisk och smidig så är nog allt bra. Jo det hoppas väl jag med, men ändå.
Jag tror du ska försöka lyssna på din man där.

Rekommendationerna finns väl mest för att man inte ska tro att man kan "äta för två"? Det är ju ingen fara att äta precis som man brukar liksom, eller som för mig att äta lite nyttigare (gillar inte sötsaker som gravid thank god, och blir generellt mer noga med vad jag stoppar i mig eftersom jag har ansvar för bebisens mående). Jag har aldrig lyssnat på det där att "nu kan du ta en extra frukt till mellanmål" eller "ta en smörgås och ett glas mjölk extra", jag äter om jag är hungrig, och det verkar ju funka. Eller ja, vi får väl se vid glukosbelastningen på onsdag...
16 kg totalt är inte så mycket på en graviditet, förutsatt att det inte bara handlar om att man har svullat, haha. Jag gick ner allt utom ett par kg på en vecka, men det är ju också individuellt. Jag tänker att vikten är nåt jag får (och vill och tänker) ta hand om när ungen är ute och amningen blivit stabil, det handlar bara om siffror ändå och kroppen mår ju fint (förutom fogarna som inte har med vikten att göra). Men jag har gjort en viktresa med minus 30 kg på ett år för några år sen, så jag vet att jag kan om det behövs. (Vilket det gör. Sen. Hehe.)