Inlägg från: mirakelspektakel |Visa alla inlägg
  • mirakelspektakel

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2015-10-26 14:48:23 följande:
    Åh, vilken lyx att kunna hämta tyger så
    Har inte ens tänkt på det med fleece faktiskt. Hade själv tänkt använda en fleecefilt som bara ligger här hemma. Gjorde bröstvärmare av den filten härom dagen. Klippte till två bitar och sydde ihop så dem blev dubbla. Perfekt att använda när man ammar sen och vill motverka mjölkstockning.

Men gällande filten, man kanske kan isolera den med ngt ulltyg istället, det borde ju också värma bra?
    Ja det är väldigt lyxigt! Vad jag har förstått så är fleece dåligt när man tvättar det, känns ju dumt att inte använda ett tyg som redan är tillverkat och inköpt... Frågan är ju hur ofta man kommer tvätta filten?
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-10-26 21:08:30 följande:
    Jaha okej. Får man en kräkbebis får man nog tvätta ofta kanske.
    sant... hm... ska kolla ull ist då...
  • mirakelspektakel
    Hame skrev 2015-10-28 12:51:23 följande:

Nu måste jag bara skriva av mig lite... Igår träffade jag psykologen på bvc som tyckte att jag skall bli sjukskriven på deltid pga sömnbrist (sammandragningar, foglossning och 2,5 åring).  Dock kunde inte hon göra det utan jag måste träffa en läkare, och varken bvc eller mvc har någon läkartid förräns 17 respektive 19 november.

Tycker det är fantastiskt dåligt, om man behöver mer tid för att vila behöver man ju det nu frown emoticon Vet att man kan vara hemma ifrån jobbet i en vecka utan intyg men på deltid går ju inte det, då kommer jag få karens varenda dag och aldrig någon sjukersättning. Det klarar inte vår ekonomi...

Det är skit dåligt! Så klart att de måste fixa en tid till dig tidigare. Dock tror jag att du själv måste ta beslutet att stanna hemma en vecka innan det kommer hända något. För min del så sjukskrev de mig retroaktivt då de inte hade några lediga tider, efter att jag vart hemma en vecka. Vart bor du? Kan du byta MVC? 
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-11-02 15:55:33 följande:

Allt var bra hos bm idag, magen har växt fyra cm sedan sist :-O
    Idag var lilla bebis samarbetsvillig med när det gällde hjärtljuden, dem tickade på så fint låg mellan 142-148.
    Alla prover såg också bra ut, inte ett enda tecken på att nån havandeskapsförgiftning skulle ligga och lura, skönt.

Åh vad skönt att allt såg bra ut!! hoppas att vi alla slipper havandeskapsförgiftning! Min mage känns enorm så jag skulle tro att den växer så at den knakar just nu. Känner mig ofta som en orm som svalt en enorm boll hel och nu försöker smälta den...
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-11-03 16:48:24 följande:

Hade en städfirma hemma idag som skulle lämna lite priser på vad en riktig grovstädning skulle kosta. Är lite sugen på att ta hjälp med en rejäl storstädning och liksom få clean från tak till golv, hade varit så skönt att slippa tänka på det, men sen kommer snålheten i mig fram, haha. Men kommer överväga det iallafall.

Är det ngn annan här som haft städhjälp ngn gång och tycker ni det varit värt det isåfall?

beroende på vart du bor kan jag verkligen rekommendera att kika på dealarna från groupon eller let's deal. Vi hade en firma som hjälpte oss med flyttstädningen via en groupon deal och sen fick vi ett super erbjudande på underhållstädning varannan vecka, hade bara henne 2 gånger innan snålheten tog mig, men jag drömmer fortfarande om känslan när man kom hem till ett helt nystädat hus! Fantastiskt! Tror vi betalade ca 250 kr per gånger eller nåt (då ingick 3 h städning med vår städutrustning).
  • mirakelspektakel

Är det någon mer än jag som har ojämnt svullna bröstvårtor? De är liksom stenhårda i nederkant och tunga, men som vanligt på ovansidan... svårt att förklara, nån som känner igen sig och vet vad det beror på? De är även extremt känsliga för kyla. Det borde väl inte vara mjölkstockning (har inte läckt någon mjölk än, är i v 29)??

• mirakelspektakel
    MeEmmA skrev 2015-11-05 21:31:31 följande:
    Mina bröstvårtor har också börjat ändra på sig, har börjat få rätt mycket råmjölk som rinner ut också. Förbereder sig amningen :) har i normala fall ganska små bröstvårtor, men nu har de blivit stora och som du säger hårda. Anpassas på nått sätt så att bebis ska kunna få ett bra grepp antar jag. Är ganska öm också, men värre kommer det att bli första dagarna när bebis är född. Fy vad ont det gör med de stora bomberna innan mjölken kommer igång ordentligt.... Haha var rädd om tuttisarna :)
    Ser inte fram emot de första dagarna mina bröst har vart så ömma att de typ gjort ont när någon tittar på dem :) Jag blir bara så fundersam då de är så ojämnt hårda/svullna... 

Vilken vecka är du i? Antar att råmjölken rinner till olika för alla, brukar den komma tidigare om man inte är förstagångsföderska?
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-11-09 08:58:49 följande:
    Jag sydde väldigt mkt kläder förrut när dem stora barnen var små och lite annat smått sådär. Men det blir aldrig ngt avancerat, haha. Så nu med bebis igen kände jag att suget kom tillbaka att sy hittils jag har sytt denna filten då, ett babynest och ett täcke. Tänkte få ihop ett par byxor med av uggletyget som blev över och sen funderar jag på en amningskudde. Syr du mkt?

Har hunnit sätta filten i babyskyddet redan så det blir bara bilder när det redan sitter där, men hojta om ni vill se hur den ut utanför babyskyddet så kopplar jag loss det isåfall. Men här är filten iallafall. Barnens docka fick agera bebis.
    Åh så fint det blev! Jag tror att jag ska ta tag i det och sy ett likadant idag. Mår rätt okej idag! Tänker nog återanvända det tyget jag redan har liggandes hemma (har inte vart förbi min mamma på några dagar). Är inte helt säker på färgkombon bara. Fleecetyget är grönblått och yttertyget är grått med vita moln... Har du mönster till byxor eller vill du ha?
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-11-09 09:44:24 följande:
    Åh så fint! Byxor i det tyget blir ju jättehärligt det med! Jag syr inte så mycket som jag kanske skulle vilja - hade velat ha ett ordentligt sybord men nu får maskinen trängas med annat pyssel som jag aldrig hinner färdigt. Mamma är pensionerad syfröken så jag har "alltid" sytt, men det är syrran som står för den stora produktionen i familjen. Jag har bara en gammal Husqvarna från '81, den funkar ok men jag är inte jättehaj på att sy i trikå, hade gärna haft en overlock eller nåt men det får bli i ett annat liv. Jag har sytt några få plagg till sonen, men mest syr jag medeltidskläder och då blir det mycket för hand. Men rätt många muddbyxor i linne har det blivit till sonen (funkar bra till medeltidskläderna och alldeles utomordentligt som sommarbyxor).
    funkar utmärk att sy i trikå utan overlock, det är ju bara att syraksöm och sen sicksacka. Jag fick en ny symaskin förra året, den är super fin med massa olika sömnval och digitaldisplay, jag hade bytt den mot min mammas från 80-talet vilken sekund som helst! Antingen är det jag som inte förstår mig på den ordentligt, men jag tycker att de har lagt fokus på alla specialfunktioner, istället för att se till att grundfunktionera fungerar ordentligt. Vad häftigt att kunna sy medeltidakläder!!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)