Inlägg från: mirakelspektakel |Visa alla inlägg
  • mirakelspektakel

BF Januari 2016 :)

amalie79 skrev 2015-11-09 08:34:07 följande:
    Vi har inget rum till bebisen. Vi bor i en rymlig trea med ett rum till oss och ett till sambons killar. Vårt rum har dock bra plats för en byrå, en säng och någon hylla och kanske en fin tavla. En "babyhörna". Fast jag är inte där alls än att jag vill börja pyssla. Har inget sug alls efter det. Så jag fokuserar på jobbet fram till jul. Sen ska jag fixa de där sakerna. Just nu lägger jag alla saker i en stor Gekåspåse så länge.

Rum får bebisen när sambons börjar jobba igem våren 2017 och vi kan flytta. Killarna kommer varannan vecka så vill man kan man ju ställa in bebisen där ibland. Så gjorde min syster.

Barnens mamma har lagt alla tre barnen i samma lilla rum vilket killarna tycker är skitjobbigt. De är ändå 9 och 11 år. Det första de sa när de fick höra om vår bebis var att snälla säg att den inte ska sova med oss!

Men så skulle vi aldrig göra. Då kan ju inte de använda sitt rum.
    Det blir samma här, vi har sambons killar på 75% och de delar redan rum, aldrig i livet att jag skulle låta bebis sova tillsammans med dem! Då blir de ju väckta när hon vaknar!?

Nej bebis ska få sova i vårt sovrum, vi kommer montera ner en garderob så vi får plats att klämma in en spjälsäng bredvid vår säng, så tar vi bort fronten på spjälsängen.Önskar att vi hade ett rum eller en liten skrubb som kunde inredas till babyrum, verkar så mysigt att göra, men det är ju något man gör mest för sig själv egentligen, bebis lär bryr sig föga om hon har eget rum eller inte.  Vi ska se över hur vi ska lösa boendefrågan men jag tänker att innan bebis är 2-3 år gammal så är behovet att ha eget rum väldigt litet, hon kommer vilja vara där mamma, pappa och syskonen är ändå.
  • mirakelspektakel
    Hame skrev 2015-11-09 08:20:06 följande:

32+5 idag, vad tiden går fort.. Idag ska jag till vårdcentralen för att fixa med mitt sjukintyg, hoppas det inte blir problem. Sedan ska jag till mvc och kolla så att inte sammandragningarna orsakat något med livmodertappen. Håll tummarna för både två Glad

Lycka till! håller tummarna för dig. Jag fattar inte varför de krånglar med sjukskrivningarna för er. Jag har vart sjukskriven i evigheter och det har aldrig vart några problem, det är mer läkaren som övertalat mig att det är okej att inte gå till jobbet. Vet inte om det är för att jag har ett högriskjobb och därför får en räkmacka för att folk generellt tror min arbetsplats är farlig. Jag tycker att det är så fruktansvärt långtråkigt att vara sjukskriven... Känns som en evighet till bf.
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-11-09 11:11:35 följande:
    Haha ja det GÅR ju, och jag gör det emellanåt, men jag inbillar mig att det är mycket lättare med en overlock och då vill jag ha en sån. Ja 80-talsmaskinerna går inte av för hackor. Jag lärde mig iofs sy på en maskin som var en riktig hightech-version på sin tid, med elektronik, knappar och disketter och digitala inställningar (trots 80-tal!), och den har alltid varit min stereotyp av symaskin. Mem min skolmaskin funkar bra den med när jag vill.
    WiMe06 skrev 2015-11-09 10:58:06 följande:

Tack hade också velat ha ett sybord men som det är nu åker maskinen fram från förrådet dem ggr jag syr. Köpte en begagnad symaskin från en symaskinsaffär för typ 7 år sedan kanske. Det är en easy jeans från Janome, jag älskar den, den går som smort och den är väldigt enkel att använda

Aha, är det ni själva som har ett intresse för medeltiden eller syr du åt andra?

Det är nog bra att ha en riktigt inkörd maskin egentligen, så har nån annan fått ta hand om barnsjukdomarna.

Medeltidandet är mitt och makens intresse, vi är ganska så nybörjare än så länge och jag fantiserar om hur jag ska göra min första historiskt korrekta dräkt, vad jag ska ha för ylle och vilken modell osv osv. Haha! Nuvarande klädsel är inte historiskt korrekt men good enough och väldigt bekväma. I somras nördade jag in på det nåt enormt innan och framförallt efter medeltidsveckan i Visby. Ett litet smakprov på hur vi ser ut - 2011 med sonen i magen och 2015 med sonen utanför och lillasyster i magen (båda bebisarna i magen hemliga vid fotograferingarna, hehe).
    Du har rätt, det är super enkelt med overlock. Min mamma har en och hon älskar det, när det fungerar vill säga, verkar vara mkt krångel med trådspänning osv. 

Vilka fantastiska outfits du syr! Ni är ju hur snygga som helst!!
  • mirakelspektakel

Vill bara berätta hur glad jag är som fick mitt BF flyttat till januari så att jag hittade denna grupp! Jag tycker verkligen att det förs intressanta diskussioner på både hög och låg nivå och inga frågor är för dumma! Tack!

• mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-11-09 11:04:24 följande:
    Grått och vitt passar ju med allt moln är fint. Det var kul att sy filten, men trodde jag skulle få utbrott ett par ggr, har ju ingen bra tygsax så när man skulle klippa genom alla lager var det värre. Haha.

Skönt att du känner att du har en ganska bra dag idag. Jag kommer vara sjukskriven imorgon med och sen gör jag ett sista försök att jobba mina 3 sista dagar. Behöver ju ändå till jobbet och plocka hem alla mina saker och sådär och tömma skåpet och lite. Sen har jag några sista grejer jag måste göra klart med.

Jag tror jag har mönster till byxor, vill gärna ha tajta, typ leggingsliknande, inga pösiga byxor, så har du nåt bra mönster får du gärna tipsa eller dela med dig
    Har inte sytt dessa själv, men det ser ut att vara ett bra mönster :)

www.bloglovin.com/blogs/andreas-notebook-11920633&blog=11708245&frame_type=a&viewer=true
  • mirakelspektakel
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-09 12:15:37 följande:

Vi kommer inte ha eget rum till bebis utan det blir en spjälsäng bredvid vår säng. Så har vi gjort tidigare och det funkar bra för oss. Då kan vi varva egen säng och samsovning och ändå få så mycket sömn som möjligt själva. Rum ska bebis få vad det lider men vi måste sätta en ny vägg innan det blir aktuellt. Känns som om sommaren skulle vara en bra tid att påbörja det projektet.

Ang sjukskrivning så verkar det nästintill omöjligt att få det med mitt jobb. Ska verkligen prata med mig bm på onsdag. Men med tanke på att jag hade risk för tidig förlossning sist så känns det så dumt att chansa. Jag födde dock inte innan v 39 men ändå.... Just nu när det är glappet mellan dec och jan så vill jag inget hellre än att gå mina 40 veckor och föda i januari.

vad var det du jobbade med nu igen?  Vad har du för problem som gör att du inte klarar av jobbet? Vart bor du? Jag fattar verkligen inte att det kan vara så olika. 
  • mirakelspektakel
    himw skrev 2015-11-09 12:48:00 följande:

Här kommer ett riktigt gnällinlägg.

Jag är nu i vecka 33, jobbar bara halvtid sen ett tag då mitt blodtryck gick upp och bebisen inte mådde bra av att ha en mamma som stressade på jobbet.

Halvtiden har funkat superbra för mig men inte för jobbet som är under en omorganisation som bara kan beskrivas som fullständigt kaos. Mina 4 timmar som jag inte är där har inte blivit ersatta med någon utan mina kollegor har fått tagit det viktigaste jag inte hunnit med i mån av tid. Idag är det 5 veckor kvar tills jag går hem på semester i två veckor innan bebis kommer och min chef har fortfarande inte beslutat om vem som ska ersätta mig.

Bara detta kan få mig att bli väldigt stressad och frustrerad men jag har försökt tänka att det inte är jag som ska lösa det. Vi har gått på föräldrautbildning två gånger tisdagar fram till klockan halv 10- dessa dagar har jag skjutit min arbetstid och börjat halv 10 och jobbat 4 timmar- inget konstigt men chefen har väl mumlat lite.

I förra veckan bokade min BM om vår tid så jag fick gå en halvtimme ifrån jobbet- detta har jag kollat med facket och det har man ju rätt till att göra på arbetstid men min chef hade ingen förståelse alls och ville att jag skulle boka om tiden då jag bara skulle vara där 3 1/2 timme den dagen.

Idag hände ytterligare en liknande grej och stressen på jobbet, den oförstående chefen tillsammans med dom här JÄKLA foglossningarna gjorde att jag fick ett äkta hormonpsykbryt och storgrät i en timme när jag kom hem. Mannen kom hem och tröstade superbra så nu känns det bättre men just nu vill jag inte gå tillbaka till jobbet och det känns så sorgligt då jag trivs så himla bra annars och jag vill inte gå hemma på heltid så här länge innan bebisen kommer.

Jag har försökt att prata med chefen vid ett flertal tillfällen - men han har ingen förståelse alls och behandlar min sjukskrivning som nån slags obekväm ledighet. Sen blir jag orolig för hur min lilla bebis mår av detta då det har dragit och slitigt i magen de dagarna jag stressat mest.

Har ni några kloka ord?

Du har all rätt att gnälla! fy fasen vad du blir behandlad, tacken för att du kämpar på halvtid. Det låter verkligen som din chef har problem med att ersätta dig och att detta går ut över dig men även över din kollegor. Jag hade blivit jättestressad över situationen och helst velat dela mig på mitten (så att jag kunnat vara hemma heltid för bebisen skull och jobbat heltid för jobbets och min egen skull.) tyvärr så går det ju inte och fortsätter din chef att behandla dig så här låter det som att det kommer bli ohållbart och du kommer behöva gå ner ännu mer i tid. Jag tycker du tänker helt rätt som försöker tänka att detta inte är ditt problem, fortsätt med det även fast det är jätte svårt. Ibland är det ju lättare att bli sjukskriven heltid om inte ens arbetsplats kan anpassa dina arbetsuppgifter utifrån hur många timmar du faktiskt jobbar. Jag vet vissa arbetsplatser som nästan förutsätter att man ska klara av att effektivera sin arbetsförmåga och uträtta mer än 50% av arbetsbördan på halvtid. 

Har inga enkla lösningar att ge dig mer än att i slutändan så är ju bebis mående det viktigaste och att ditt jobb kommer finnas kvar - när du har vart föräldraledig även om du blir 100% sjukskriven nu. Kanske kan du börja läsa en kurs på distans eller något så att du klarar av tristessen att vara hemma?  
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-11-09 13:32:33 följande:

Har just skurat rent hela skafferiet i köket, hittade mjölbaggar i havregrynen i fm och fick typ panik! Så nu har jag typ rensat hela skafferiet på varor och kastat allt i en sopsäck! Så det ekar tomt i skåpet nu. Haha. Men usch så äckligt, har aldrig någonsin varit med om det tidigare. Men nu är jag typ helt slut!

du kommer ihåg att du är SJUKSKRIVEN va? :)  Men jag förstår dig, inte alls trevligt när maten börjar krypa.. urk!!!

Börjar inse att jag nog kommit till ro att min situation är som den är och slutat kämpa i mot den. Dagarna går inte så snabbt, men jag har inte så mkt energi ändå. Igår var jag ute och gick en kortare promenad och fick som jag hade håll fast på hela vänstersida. Blev tvungen att gå i kryptakt hem...
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-11-10 09:58:42 följande:

Amalie79; Ja hade också lätt kunnat flytta in där, haha! Vi har inte så mycket retro hemma helt enkelt för att jag inte gått in för inredning, vi har bott i den ena sletna hyresrätten efter den andra och jag kommer mig aldrig för, men detaljer och småinredning får gärna vara 60- och 70-tal. Och babynestet som jag sydde klart igår är äkta 70-talslakan....

Tufft med så olika smak, maken har inte så mycket preferenser utan säger mest att han gillar vad jag än köper, sonen också än så länge. Man får väl vara tacksam så länge det håller i sig, haha. Min mamma har också fastnat för Villervalla och hur bekvämt det är med webshopen, så sonen får ofta små presenter därifrån, det är toppen!

Det blev ju ursnyggt!!! :)
  • mirakelspektakel
    Hame skrev 2015-11-10 08:12:32 följande:
    Läkarna har inte krånglat med mig, det var de som kom med förslaget och inte jag. Det är mest att det tagit sådan tid att få en tid hos läkarna för sjukskrivningen, de har insisterat på att det måste bokas ett 40 min långt möte och det var flera veckor innan jag fick tiden. Men nu är det gjort, hoppas bara att inte försäkringskassan strular, har aldrig varit sjukskriven förut så har inte haft så mycket kontakt med dem.
    Det låter bra :) Jag har inte heller vart sjukskriven förut, men FK har inte vart några problem alls. Tror inte att de kommer vara de mot dig heller med tanke på att det är rätt nära bf (beroende på hur man ser det, haha).
Svar på tråden BF Januari 2016 :)