Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

Seven costanza - Lindsey och Pascal var jättefina, lite opraktiskt kanske med ljus men Pascal är ju riktigt snygg och neutrala färg, har själv valt en grå vagn, älskar grått

• WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-10-06 21:34:15 följande:
    Jag vet inte hur de tänkt angående fler ultraljud men jag förutsätter att de går igenom det på nästa besök. Vet inte vad de har för rutiner kring tillväxtultraljud - gör alla det i Sverige eller gör du det för att dina andra fötts för tidigt?

Aha okej ja då förstår jag lite bättre med vagnarna. På den här vagnen tror jag bara typ att man valde färg och ifall man vill ha någon extra mugghållare eller liknande mindre detalj. Den går att vända och flytta i massa olika lägen även i standardutförandet som jag förstod det så de kanske inte har så mycket tillval. Frågade inte om det för vi hade ju inte bestämt oss för om det blir ny eller begagnad, ville mest höra med butiken om leveranstiden så vi kunde veta hur lång tid vi har för att bestämma oss.

Härligt att ni köpte ny vagn, måste kännas lyxigt! Vad blev det för någon? Jag gillar också grått, klär mig mest i grått, beige och svart, och en del pasteller på sommaren. Kul att du gillade två av färgerna vi funderar på - den gula är ju lite speciell så jag förstår om du är tveksam till den, men den fanns i butiken och det var en jättefin, superglad färg . Jag är ingen färgmänniska annars men jag gillade den och känner att jag kanske ska passa på med färger när det gäller småbarn även om jag inte gillar klara färger på mig själv. Fast jag har förstås inte bestämt mig än haha .
    Nej, alla gör inte tillväxtul. Men anledning till mitt är ju att båda barnen var små och att jag fick havandeskapsförgiftning, men går jag tiden ut denna grav. tror jag det blir mitt största barn. Men samtidigt känns det superkonstigt om jag skulle få en bebis som väger runt 3 kilo då de andra varit små. (Fast jag tycker inte själv dem varit små )Men jag tycker det är skönt dem har extra koll den här ggn.
    Skönt att ni kommit igång med era besök nu så det inte drog ut längre på tiden.

Vi köpte en grå emmaljunga super viking, det var ett ex från 2015-års modellen som de sålde ut så vi behövde ju inte vänta på nån leveranstid utan fick med vagnen hem direkt. Det följde även med en skötväska och en extra sufflet i randigt.

Visst är det kul med färg och som du säger det är ju lite nu man kan passa på till barnen med
  • WiMe06
    Förstaförsökaren26 skrev 2015-10-07 13:50:32 följande:
    Åh stackare :( hoppas att det blir bättre! Men stort grattis till graviditetspenningen!! Hur längesen är det sen du sökte? Sökte förra torsdag å räknar kallt med att det tar 6 veckor som det tog med dottern!

Ni som har blivit beviljade vad jobbar ni med?
    Jag har fått min grav.penning beviljad, gör min sista dag den 16 november.
    Jag jobbar som uska på ett demensboende. Och känner redan av att det är sjukt tungt men sen är jag mest orolig över alla slag man riskerar att råka ut för.
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-10-07 16:09:04 följande:
    Ni kan ju ta en färg på liggdelen och en annan på sittdelen om ni tex väljer Emmaljunga (för att kompromissa), alternativt en superviktigt där ni kan byta färger på suffletter. Vi har en svart vagn (donkey), men har mörkblå och röda suffletter att byta mellan, har även piffat upp med lite färg på sittdyna och bumpersskydd :)
    Det är verkligen en djungel det här med vagn, men vi blev nöjda båda två även om min sambo egentligen inte gillar bugaboo.
    Vi har valt en superviking. Har grå bas och sen har vi en randig sufflett med flera färger, det gör jättemkt att bara lägga till lite färgglada detaljer, gillar själv att basen är neutral och den funkar länge, vet själv med mig att jag tröttnar på för starka färger snabbt men det är det som är så bra med många vagnar idag, att man kan variera dem så mkt utan att behöva köpa en ny vagn.
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-10-08 01:55:15 följande:

Så kul att se era vagnar! Har hittat en begagnad beige vagn av det märket jag vill ha (svart nedtill, ljusbeige sufflett) som jag funderar på att åka och titta på. Den kostar bara 350 dollar och en ny kostar 850 dollar så det är ju mindre än halva priset. Det står att den har några mindre fläckar så man får väl se hur den ser ut. Jag är lite småsnål av mig så jag tror att jag kommit fram till att jag bara skulle ångra mig och jag köper en vagn till nypris och den sedan blir smutsig i förrådet...

Vilka är de övriga stora utgifterna? Alla säger att inköpen kostar så mycket och vi har hittills bara köpt kläder och skötväska . Tänkte köpa spjälsäng på Ikea samt eventuellt någon form av bärsjal eller bärsele - har tittat på Ergobabysele men den kostar 140 dollar här, känns ju som jättemycket pengar! Är det värt det?

Vad roligt att du hittat en, hoppas den är fin trots fläckarna.
    Vi har köpt säng begagnad och så vagnen då och en del kläder. Andra större inköp för oss är babyskydd och kanske en babysitter. Har funderat lite över sele men tror jag väntar med det tills bebis kommit. Ergobaby är väldigt dyra här hemma också. Jag tycker tom att dem är dyra begagnade (snål som jag är, hahaha ) men om det är värt det beror nog helt på vem man är som person, om man kommer bära väldigt mkt i sele är det nog värt att införskaffa en bra sele, men jag som bara hade selen ngn gång ibland tyckte att det räckte gott med en babybjörn. Sen behöver man ju en skötplats, om ni behöver skötbord eller har en annan lösning och sen alla saker runt omkring som filtar, lakan, kudde, skötsaker osv.
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-10-08 07:43:22 följande:
    Ok, vi har inte bil men vi kanske kommer köpa och man behöver ju ändå ett babyskydd om man ska hyra bil eller få skjuts i andras bilar. Bra påpekande! Vad är egentligen en babysitters funktion? Kan bebisen inte lika gärna vara i famnen eller ligga på rygg på en filt? Kanske jättedum fråga . Vi väntar nog också tills bebisen kommit med att bestämma oss om sele - här blir ju ganska varmt så man kanske bli helt svettig av att ha barnet så nära inpå?

Vi har inte plats för skötbord så vi har bara tänkt köpa plastad frotté på Ikea och byta i vår säng, hoppas det funkar. Har hört att bebisen inte ska använda kudde i början, stämmer det?
    Våra två killar har älskat babysitters, ingen utav dem har uppskattat att ligga på rygg på varken en filt eller babygym så babysitter för oss har varit en jättebra hjälp när man lagar mat eller ska äta själv. Denna gången tänkte jag försöka hitta en insats som finns till stokke-stolarna, ser ut nästan som ett babyskydd som man fäster på stokkestolen. Det möjliggör för bebisen att kunna vara med på annat sätt tycker jag vid matbordet t.ex. Men alla barn är ju så olika

Nej, bebisen ska ha en tunn kudde för att undvika att bakhuvudet blir platt, det var det senaste jag hörde iallafall.

Jag har även sytt ett babynest till bebisen för att kunna ha i vår säng eller om man åker bort eller så, tänkte ha det i vår säng några veckor innan bebis ankomst så den kan känna igen doften från oss.
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-10-09 06:46:01 följande:

Mitt bästa köp till tidigare barn har varit vagnen och babysittern. Vi promenerar varje dag och våra små har sovit middag i vagnen året runt. Babysittern har varit bra inne, våra barn har älskat den. Har köpt ny vagn och ny babysitter denna gången.
    Har inte direkt haft något sämsta köp men har inte använt sele/sjal särskilt mycket så det har vi köpt begagnat denna gången. Vi har även köpt skötbord och säng begagnat. Nu ska jag bara köpa till lite nya fräscha textilier, även slöptbordsdyna. Det är ett rejält stort skötbord från brio med två hyllor under, bara för att vi har plats
    Babyskydd är ju inget man kan välja bort men vi valde att hyra till tidigare barn. Denna gången har jag lånat av en jag känner.
    Ja just det badbalja är en bra pryl om man som vi inte har badkar. Och mycket filtar.

Det finns ju badbaljor som går att vika ihop, supersmidigt när man inte vill ha en som inte tar en massa plats. Det är smidigt med badbalja även om man har badkar, tycker det är ganska jobbigt och opraktiskt att behöva fylla upp mer vatten i badkaret än vad som behövs i en balja samt att man får bättre grepp om bebis i en badbalja tycker jag, jobbigt att hänga över kanten och hålla i bebis. Denna gången letar jag det mesta begagnat faktiskt, bara vagnen och lite kläder vi köpt nya hittills.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-10-09 08:10:08 följande:

[quote=75853639][quote-nick]WiMe06 skrev 2015-10-09 07:55:23 följande:[/quote-nick]Det finns ju badbaljor som går att vika ihop, supersmidigt när man inte vill ha en som inte tar en massa plats. Det är smidigt med badbalja även om man har badkar, tycker det är ganska jobbigt och opraktiskt att behöva fylla upp mer vatten i badkaret än vad som behövs i en balja samt att man får bättre grepp om bebis i en badbalja tycker jag, jobbigt att hänga över kanten och hålla i bebis. Denna gången letar jag det mesta begagnat faktiskt, bara vagnen och lite kläder vi köpt nya hittills.[/

Vi tänker oss att bebis badar med sambon, som är en riktig badnymf :) alternativt att den badar som vi gjorde första året, i diskhon:) så gjorde min väninna också

Tänkte också på det att man kan ju faktiskt bada bebis i handfatet eller diskhon. Vi kommer ha skötbädden på bänken i tvättstugan så det känns ju nära och bra att kunna bada bebis i hon precis bredvid.
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-10-09 09:05:26 följande:
    Jag har också badat min minsta i diskhon endel när jag mest ska skölja av honom en snabbis, annars har han fått ligga i badbaljan o flytit (han älskar det) när han verkligen ska bada. Har hängt upp en vanlig Ikea-modell på en krok på väggen som jag plockar ner när det är baddags. De ihopvikbara är jättebra när man har mindre plats, min syster har en sån och det hade jag definitivt köpt om vi hade brist på utrymme annars är pengarna lite bortkastade om man ska köpa en ny när man kan få en vanlig modell till 1/4 av priset.

Jag har inte förberett typ nånting för bebis än, ska sätta igång med fönsterbyte, utbyggnad och lite renovering om två veckor och är mest nervös för att hantverkarna inte hinner klart innan bebis kommer eller innan jul. Kommer att vara kaos här hemma, därför får det fixas när allt är klart. Men så tänker jag samtidigt om moderkakan inte har flyttat på sig när jag gör nästa ultraljudet och om jag får en massa blödningar eller nått, hur löser jag allt då? Försöker att ta det lugnt, har ju trots allt det mesta till min kille redan.... Men så blir jag lite smått stressad ändå när jag kommer att tänka på hur många veckor som är kvar och hur fort tiden går. Men det mesta brukar lösa sig på ett eller annat sätt och om inte jag kan fixa grejer senare så får jag väl ge förtroendet till min sambo att göra det.
    Ja, tyvärr är ju dem vikbara väldigt dyra för att vara en liten badbalja. Tror jag har en gammal ikeabalja ute i förrådet nånstans som får fräschas upp.

Har inre förberett särskilt mkt jag heller, har så mkt annat som tar all ledig tid med barnens aktiviteter, plugg och hemmet. Kanske därför jag känner mig lite stressad jag med över allt men det ska nog bli bra i slutändan.
    Vad jobbigt med hantverkare som ska invadera hemmet, förstår din oro över att dem inte ska bli klara i tid.
    Ligger din moderkaka fel till? Hoppas att allt kommer gå bra iallafall, försök bara stressa av, det går ju faktiskt att lösa bebisproblemen efter hand om man inte hinner innan. Och det är ju trots allt skönt att ni får fönsterbyte och sådant gjort till största delen innan bebis kommer
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-10-09 13:16:08 följande:
    Ja ut kommer ju bebisen oavsett om man är klar eller inte :) jag har också större barn som kräver sitt och det måste såklart prioriteras. Men någon dag skulle det vara lite skönt att ta en paus och bara få vara gravid och vila lite som man kunde med första barnet. I morse när jag skulle upp och göra ordning barnen för skolan sa min sambo "är du trött? Inatt har vi ju ändå fått sova rätt så bra." Eh ah, är genomförkyld, gravid, haft två infektioner i kroppen på en månad och har varit vaken flera nätter med minsta barnet så då tycker jag nog att jag kan få vara trött trots en någorlunda bra sömn en natt.
    Visst blir det skönt sen när allt är gjort här hemma men jag önskar att det redan var påbörjat...
    Jag hade mycket blödningar i början av graviditeten då det rann blod ur mig och då sa läkaren att det berodde på moderkakan men att den antagligen skulle flytta på sig. Blödningarna slutade tillslut och då tog jag för givet att den var längre upp vilket den inte var på rul. Det jag tänker på nu är att jag aldrig känner bebis långt ner, så det känns som att jag får vara förberedd på att den fortfarande ligger kvar och dum som jag är har jag googlat lite för mycket om föreliggande moderkaka. Men samtidigt så måste jag ju vara lite förberedd också så att inte saker kommer som en chock sen.
    Förstår dig verkligen, man hinner ju inte njuta av graviditeten på samma sätt som innan känns det som. Jag försöker njuta och tänka på mig själv dem dagar jag är ledig mitt i veckan eller jobbar kväll och man har fm för sig själv men det är svårt det med.

Haha, typiskt män eller att tro att en annan sovit lika bra för att dem gjort det Dem har inte förståelsen alla ggr känns det som att graviditeten påverkar sömnen otroligt mkt också. Men det är väl inte så lätt för dem heller att sätta sig in situationen.

Vad jobbigt med moderkakan och att den inte flyttat sig. Får du göra kejsarsnitt om den inte flyttar sig eller hur tänker dem kring det? Innebär det risker att föda vanligt om den inte flyttar sig. Vad jobbigt för dig att känna den oron hela tiden med moderkakan.

Jag tror jag bär bebis väldigt långt ner och långt in för sparkarna är inte jättestarka utanpå magen ännu men jag känner hur den verkligen sparkar rakt ner, idag har den sparkat jättemkt rakt på urinblåsan så vid varje spark så har det känts som jag ska kissa på mig nästan, det är lite obehagligt när den sparkar så hårt rakt ner.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)