-
Jag hänger inte riktigt heller med på detta med månader. Enligt den app jag har så är jag i kalendermånad 6 men i graviditetsmånad 7. Så jag vet inte riktigt hur man räknar.Seven Costanza skrev 2015-10-10 01:12:09 följande:Men när har du BF då? För jag har ju BF 8/1 dvs om precis mindre än tre månader så det blir ju att jag nyss gått in i sjunde månaden. För när man har en månad kvar till BF är man ju i nionde månaden, två månader kvar = i åttonde månaden och tre månader kvar = sjunde månaden. När skulle man annars vara i nionde månaden om inte när det är precis mindre än en månad kvar? Man kan ju inte bara vara i nionde månaden precis på BF-dagen. -
När ngn frågar mig hur långt jag är svarar jag bara i vilken v iställetSeven Costanza skrev 2015-10-10 09:24:58 följande:Nä jag fattar inte hur det kan vara så krångligt. Nya bekanta tittar ju på magen och frågar hur långt gången jag är men nu svarar jag bara att jag är beräknad 8/1 så får de räkna själva .
-
Har aldrig haft foglossning innan så vet inte hur det känns att ha det, men nu har jag börjat få ont nertill liksom, runt höftpartiet och neråt kan man säga. Om jag ska gå på toa tex så gör det jätteont i rumppartiet och det spänner liksom i musklerna kring underlivet. Vet inte hur jag ska beskriva det men ont gör det iallafall och jobbigt att gå. Kan det vara foglossning? Eller är det ngt annat?
Ska just iväg och jobba och vet inte hur det ska gå. Hua!! -
Det var så länge sen nu som jag behövde fundera på detta med f-penning och liknande. Men menar ni att man även får ersättning från sin arbetsgivare också? Eller är det ngt annat ställe man söker ersättning från?
-
Var inne och kikade på afas hemsida men man verkar inte vara berättigad till det om man jobbar inom kommunen eller landstinget. Synd men jag ska kolla upp med facket hur det är med arbetsgivaren. Det bar faktiskt helt nytt för mig att man får ersättning från sin arb.givare. Läste ngt om pensionsförsäksäkring också, att man får pensionen betald en viss tid av ledigheten. Ska höra om det med. Det är ju bra om den kan fortsätta betalas in.Eleonor01 skrev 2015-10-12 16:43:39 följande:Jepp både och. AFA e en sak å din arbetsgivare en annan. Jag fick från min arbetsgivare förra gången men inte AFA. Andra regler då som ändrats tydligen. Gå in å läs :) antingen är jag fel informerad eller så får du pengar. Denna rundan ska Jah vara berättigad till AFA iaf :) ska Titta närmare på det när jag hinner -
Jag har aldrig gått och ska inte denna grav. heller. Däremot kommer jag prata med min bm och rädslan jag har inför denna grav. Då båda mina pojkar är födda tidigare och det gick snabbt båda gångerna är jag jätterädd att denna bebis också kommer för tidigt och att jag denna gången inte hinner in till förlossningen. Vill INTE föda hemma eller i bilen. Men sen någonstans tänker jag att jag inte kan påverka det iallafall, men jag kommer nog att vara noga med att prata med äldsta pojken så han kan ringa ambulans eller ngt om inte min man skulle vara hemma. Det är också en skräck att ingen skulle vara hemma och att mannen inte hinner hem.Hame skrev 2015-10-13 08:06:16 följande:Imorgon ska jag på aurora-samtal på förlossningen, någon mer som kommer att gå på det?
Hoppas det går bra på samtalet och att du känner att det hjälper dig. -
Jag fick ett mail från kommunal idag. I den kommun jag arbetar i får man 10% av lönebortfallet skrev han. Med andra ord fattar jag det som att man inte får 10% av sin månadslön.minahjärtan0609 skrev 2015-10-12 17:22:51 följande:Jag hänger inte heller med på detta med 10%. Jag tror att jag får det från arbetsgivaren (kommun)? Sen har jag hört att jag kan få 10% från mitt fackförbund. Frågan är om det är samma 10% eller om det blir dubbelt? Någon som vet?
Men ni som är med i facket, glöm in meddela dem när ni går på ledighet så dem sänker kostnaden för er. -
Fick du ersättning från AFA? Dem kanske har ändrat det nu då. Det är klart att allt extra man kan få som f-ledig blir som en extra liten bonus. Man blir ju inte direkt rik på föräldrapenningen, haha.FrökenBlå skrev 2015-10-13 20:59:08 följande:Jag arbetar inom landstinget och jag fick ersättning från dom, tror det va 1200 kr i månaden eller nått sånt, de första 180 dagarna efter att dottern föddes..en mkt välkommen liten bonus då!!

-
Nej vi bor ganska "centralt", det tar ca 15 min till sjukhuset om man kör lagligt, större delen är motorväg, haha. Sen bor vi i ett rätt stort samhälle och vi har grannar precis bredvid på alla håll nästan, dock bara en som går att prata med. Svärföräldrarna som är tänkt att passa barnen har ca 30 min bilkörning till oss.mirakelspektakel skrev 2015-10-14 10:29:21 följande:kan verkligen förstå att du är rädd, bor ni långt ifrån sjukhus/grannar? hur mycket för tidigt kom dina tidigare barn? och hur fort gick förlossningen? känns som en mardröm att tänka sig att man förlöser själv hemma på köksgolvet....
Med första barnet tog det knappt 4 timmar från att dem la en gel som skulle sätta igång förlossningen. Minns inte riktigt hur lång tid från första värken. Han föddes i v37.
Med andra så gick vattnet i v 35, så ingen utav dem är ju födda jättetidigt. Från sammandragningar till att han var ute tog det 1 h och 45 min. Hade riktiga värkar i 20 min ungefär. Så håller det sig på den nivån så hinner jag ju in. Men är ju rädd att det ska gå ännu snabbare denna gången samtidigt som jag också är rädd att det ska ta jättelång tid denna ggn. -
Vet inte hur det är om man inte tar ut f-penning. Men man måste anmäla när barnet föds för det är från den dagen dem betalar ut det. Iallafall sa min löneassistent det.Seven Costanza skrev 2015-10-14 15:13:48 följande:Får man de tio procenten även om man inte tar ut föräldrapenning? För jag är tillsvidaranställd lärare men kommer inte ta ut föräldrapenning (är troligen inte berättigad så länge jag är utomlands) men det vore ju trevligt om det kom in lite pengar som lön på mitt konto. Jag har anmält till min arbetsgivare mellan vilka datum jag ska vara föräldraledig, går det automatiskt då? Behöver vi inte anmäla till någon att barnet faktiskt fötts?