Inlägg från: Nettiis |Visa alla inlägg
  • Nettiis

BF Januari 2016 :)

CarolinaH skrev 2016-01-16 07:18:28 följande:

Nu är han här!! Våran Theo.
    Började fredagen med att åka till 41+0 ultraljud. De hade lite svårt att mäta magen på honom så de behövde vara två för att kontrollmäta. De beräknade honom då till att väga 3720g ca. Och att han skulle väga ca 4200 vid igångsättning i V. 42. De trodde dock att jag skulle direkt till min BM efter för att få mer klarhet i hur planen såg ut. För de tyckte det var dumt att vänta eftersom bebis redan nu var så pass stor. Dessutom sa de att jag själv måste ringa till BB Sophia för att boka tid för induktion. Försökte febrilt få tag på min BM. Gav till slut upp och fick kontakt med förlossningen som tyckte vi skulle avvakta över helgen och lugnade mig. Detta var kl 17.
    19 började jag min lilla biltur för att först hämta upp två barn på olika ställen och sen maken kl 20:30 på jobbet. Kände då av första "förvärken" som jag tänkte.
    Körde streckan på 20 min hem och tyckte under tiden att de ökade i både kraft och kom oftare. Han nästan bara komma in genom dörren hemma vid 21 innan jag insåg att vi förmodligen skulle få åka in under natten. Maken påbörjade lite kvällsfika till barnen och försökte förbereda dem för att vi skulle åka in. Mellan tjejen som lite halvt "känner av" när någon har hon och typ blir som ett plåster på en försökte sig på att massera mig. Vilket hon gör ganska ofta även i vanliga fall. Försökte hålla mig men till slut fräste jag i från att gå och spela nått eller sätt dig med datorn.
    Eftersom de är så pass stora har de sett en hel del filmer och är rätt så insatta i vad en förlossning är. Så orkade inte riktigt bry mig.
    Tog två alvedon vid 22. Men utan att de gjorde någon vidare nytta ringde jag förlossningen vid 22:40 och sa att nu åker vi in. Hade då 2-3 min mellan värkarna. Men har väldigt korta värkar.
    Kl. 23 var vi framme. Kopplades till CTG och efter ca 40 min och det konstaterats att vi blir kvar så tyckte världens bästa barnmorskor att det var dags för undersökning.
    9cm redan. Fick kämpa ett tag på slutet eftersom värkarna bara höll i 30-50 sek åt gången. Men 02:52 är sonen äntligen född.
    Barnmorskorna kunde dock inte riktigt förstå hur de mätte på ultraljudet. 4426g och 53cm lång. Han fattade ganska då omedelbart det här med amning. Däremot var intresset inte så stort. Och bara 20 min efter han är född kom första laddningen bajs. Rakt i min hand. Han hade haft en rejäl moderkaka på lite över 1000g som var ovanligt tjock. Därav att BM haft svårt att lyssna på hjärtat.
    Nu vilar maken ut efter en tuff förlossning och jag har svårt att sova. Väntar på barnläkaren som kommer strax efter 8. Sen ska vi få åka hem. Därför har vi inte fått något rum.

Gud vad häftigt att vi var så nära varandra igår.. Vi lämnade nämligen BB Sophia 23.30 efter en kontroll av bebis... Hon har ändrat rörelsemönster och jag känner henne inte lika tydligt.. Men allt såg bra ut!

Stort grattis till bebisen, hoppas ni haft en bra vistelse hos BB Sophia, längtar dit igen fast för att lämna med bebis!
  • Nettiis
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-16 17:13:25 följande:

Tjejer!! Jag tror att mitt vatten just gick! Rinner som aldrig förr. Lagt i en binda å den är överfull!! Åhh nu har jag panik.

Ja!! Hoppas det händer nu!! Håller tummar och tår!
  • Nettiis

Jag är nu i vecka 38+2 och mår så fruktansvärt illa på kvällar och nätter. Gjort detta i ca två veckor nu och det förstör mina nätter. Har så svårt och sova och vaknar av att jag mår så illa.. Ligger och vrider och vänder mig och vissa nätter har jag till och med varit på toaletten för att spy.. Någon natt gick jag upp och stoppade fingrarna i halsen i hopp om att illamåendet skulle försvinna, men det kom tillbaka efter ett par timmars sömn.

Har ni några tips tar jag gärna emot det, för detta är olidligt nu.. Känner mig helt slut och skulle förlossning börja nu vet jag inte hur jag skulle orka, men då sätter väl adrenalinet eller nått igång.. Lider inte av illamåendet på dagen utan det börjar vid ca 21 och håller i sig till ca 5..

• Nettiis
    mirakelspektakel skrev 2016-01-17 23:47:39 följande:
    stackare. Det är verkligen fruktansvärt när man inte kan sova om nätterna.
    Hur äter du på kvällen, natten?
    Jag äter inget efter middagen förutom ett smörgåsrån precis innan jag lägger mig, det minskar mitt illamående lite. Det ligger några rån på nattduksbordet men inatt hade hunden ätit upp dom.. Så inatt har varit tufft och jag vakande nyss..
  • Nettiis
    mirakelspektakel skrev 2016-01-19 22:01:00 följande:
    haha.. fantastiskt.

Jag tror att jag bara accepterat att jag kommer bajsa på mig framför min sambo, han har sagt han kan ta det. Så då har vi bestämt att jag skippar lavemang, för det blir så sjukt jobbigt om det inte hinns med. Och om det inte känns bra efter förlossningen tänker jag som sagt sätta mig med han inne på toa och titta på han när han bajsar (han rodnade bara av tanken) ... rättvist ska det var... hahah
    Känns rätt skönt att slippa nervositeten över att bajsa under förlossningen. sambon har redan kissat och bajsat på sig framför den andra.. Han var så sjuk för ett par år sedan att varje gång han hosta så kom det kiss och en annan gång när han spydde så kom det bajs också..
    Allt med kiss och bajs rör oss knappt i ryggen.
  • Nettiis
    mirakelspektakel skrev 2016-01-19 23:00:37 följande:
    Jag håller helt med dig! Skönt att inte behöva tänka på det. 

Btw när tänkte du föda egentligen? Vi borde ju se till att få ett rum bredvid varandra :) Känns som det kommer vara du och jag to the bitter end. Var hos BM idag, allt såg bra ut, men hon var rätt säker på att jag kommer komma iaf på BF med även fast lillan låg väldigt långt ner nu. Hur känns det för dig? några känningar? 
    Om jag fick välja skulle jag föda nu! Haha, men inga känningar mer än att igår kom mensvärk som höll i sig ett pytte tag/en gång timme och idag har de kommit någon enstaka men bara glad jah känner nått (har inte känt det alls under grav eller några sammandragningar)

När tänker du föda? Så ska jag se om jag kan matcha med det.. Men som de känns nu kommer jag gå över tiden till typ mitten på feb.
  • Nettiis
    kindofnothing skrev 2016-01-20 13:17:48 följande:

Nu verkar det som att fler fått än vad vi är som väntar fortfarande? Några måste väl vara kvar? Hur mår ni? Känner ni nånting?

Jag har bf idag. Mår helt ok förutom foglossning som varit sen v 25 typ, försöker underhålla mig. Lite tecken på havandeskapsförgiftning så har varit inne på kontroller i förrgår o igår. De pratar igångsättning men jag vill gärna att det startar naturligt om bebis mår bra. Har låga trombocyter, någon med erfarenhet från det? Ska tillbaks på fredag, hoppas på att proverna inte blivit sämre då eller att det startar naturligt innan!

Heja alla er som kämpar med bebis o amning. Jag längtar efter det o t o.m efter hormonkänslorna ni beskriver :)

Jag är kvar och väntar, har bf 28 och knappt känningar. Dock är jag helt slut och vill bara sova.
    Har också foglossning och haft ett tag, mår illa till o från men Mest på nätterna. Mensvärk som kommer o går med långa mellanrum. Ska till Bm på måndag, ska fråga hur hon ställer sig till hinnsvepning.. Vill ha ut bebis nu.
  • Nettiis
    kindofnothing skrev 2016-01-20 16:35:05 följande:
    Är det första barnet? Vad synd att du mår så dåligt. Men sov så mkt du kan så finns det iaf sömnresurser till förlossningen. Har förstått det som att hinnsvepning bara startar något i sällsynta fall men jag kanske har missförstått?
    Ja det är första barnet. Sambon och jag har längtat länge. Det tog oss 2,5 år att få ett plus, med fyra missfall och en lång utredning med massa olika hormoner. Snart är vi i mål, som vi längtar..

Har också hört det om hinnsvepning men tänkte att det kan ju inte skada att iaf prata med Bm om alternativet
  • Nettiis
    Eleonor01 skrev 2016-01-22 05:40:40 följande:

Åh va jag e dum!!! Kom på nu att jag köpt hem amningsnappar. Nu får hon tag runt andra bröstet också så nu funkar det ju!!! Nu tar hon båda brösten.

Tur att man kommer på saker hela tiden som man provade m sonen :))

Hur många gravid är kvar i tråden nu???? :))

Jag är kvar, bf 28 utan några känningar. Mer än lite "mensvärk" som kommer o går oregelbundet.
    Längtar efter henne men har ställt in mig på att gå över tiden, tror inte det blir någon januari bebis, blir nog en februari bebis..
  • Nettiis
    mirakelspektakel skrev 2016-01-22 10:49:47 följande:
    Vi ska ju ha födelsedagskalas i rummet bredvid varandra den 1 feb! <3

Har du pratat med BM om hinnsvepning? Jag känner fortfarande typ inget, mer än att jag har fler sammandragningar. Hur har det gått med illamåendet på nätterna?
    Det låter som en plan tycker jag! :)

Jag ska till Bm på måndag, tänkte kolla med henne då.. Jag känner verkligen ingenting.. Förutom en bebis som knappt får plats.. Och magen känns mindre men inte som att den sjunkit mer..

Illamåendet är kvar men försöker att inte tänka på det.. Kör på knepet jag hade i början av graviditeten, en liten lakritsbit, sen brukar de lägga sig..

Hur mår du annars? Min foglossning är kaos men jag tvingar mig ut på promenad med hunden iaf.. Och igår var jag och storhandla helt själv.. Allt för att dessa små "mensvärkar" kanske ska bli mer.. Men nää..
Svar på tråden BF Januari 2016 :)