Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

BF Januari 2016 :)

Kixpix skrev 2015-07-22 19:56:13 följande:

Usch, låter inte alls kul. Det är ju ischias du har. Sök på tänja sätesmuskeln så hittar du bra övningar som kan lindra lite.

Ja och sök hjälp! Enveten får man vara ibland för de är så snabba med att avfärda allt som "normalt" när man är gravid men man ska inte stå ut, finns lindring att få!

Mig hjälpte det att ta del av min kollegas stretchingprogram hon fått för sin ischias samt att sambon kan lite idrottsmassage. Sitta på pilatesboll framför tv på kvällarna hjälpte också!

Nu var jag inte gravid när jag fick ischiasvärk så kanske inte just de sakerna passar för dig. Men se till att få komma till naprapat eller kiropraktor eller nån annan som är bra på ryggen, man ska inte bara " stå ut" för att man är gravid, vissa saker kan faktiskt åtgärdas eller åtminstone lindras!
  • amalie79
    himw skrev 2015-07-23 21:24:47 följande:

Låter vettigt! Jag var inte jätteförtjust i vår första BM- fick inga svar på de funderingar jag hade och just på detta med järn så skickade hon med en lapp om en järntablett och sa, "du kan ju börja med den i augusti om du vill." Och jag vet ju inte om jag behöver det så då funderar jag på om det var någon praxis att alla börjar med det halvvägs in i graviditeten.

De flesta behöver har jag hört- men har också hört att man inte ska ta på ren rutin som vissa bm rekommenderar!

Sen ska man inte bara se på hb, men det vet du säkert redan, jag hade hb på 140 i v 12 men lite låga depåer så fick börja för att vänja mig.

Tänk- halvvägs i augusti!

• amalie79
    Kixpix skrev 2015-07-24 21:47:58 följande:

Vad skönt att du fick svar fort! Då kan du ju ta det lite lugnt i alla fall!

Får jag fråga varför du och många andra är rädda för att berätta för chefen? Är det för att ni inte ha en tillsvidaretjänst?

Jag berätta för min chef väldigt tidigt för det var en sak som behövde fixas och då var tvungen att avslöja det då. Arbetar som pool inom hemtjänsten så ingen risk att hon behöver ersätta mig :) chefen blev dock eld och lågor och blev jätteglad. Hon har ju barn själv!

Det är kanske alltid mer oroligt att berätta för en manlig chef än en kvinnlig chef?

Drar mig lite för det för min nuvarande chef är en 70-årig man av typen " kära vän" och är rädd att han kommer envisas med att " det där ska du inte göra nu kära du" och ha en känsla av att han kommer ta ifrån mig rätten att själv avgöra vad jag klarar av. Och det enda jag inte vill göra efter semestern är egentligen bära vitvaror och gå in i kemsanerade lokaler ( vägglöss) för det får man inte enligt Anticimex.

Sen känner jag honom inte så väl och han kommer inte vara min chef efter september, då kommer min vanliga chef tillbaks och hon har känt mig i tio år och vet hur jag funkar.
  • amalie79
    mitthemligajag skrev 2015-07-25 09:37:07 följande:

Men vilket jävla arsel, ursäkta språket! Han ska inte ha en sådan roll inom ett företag

Nej det där kanske blev fel, han är bara en old school chef som kommit in i ett läge där han ska försöka vicka för en älskad chef som varit allvarligt sjuk och som får 94% i nöjd medarbetar index:)

Han är absolut ingen elak person, tvärtom försöker han, men han är tja, en 70-årig old school chef.:)
  • amalie79
    Kixpix skrev 2015-07-25 12:01:56 följande:

Tror du att du kan dölja det tills dess att din gamla chef är tillbaka eller du behöver berätta för gammelfarfar? :D

Nej du, hon är inte tillbaks förrän i september och det går knappt att dölja nu så får nog vackert berätta om två veckor när jag är tillbaks.

Kanske skickar ett mail innan dess, får se:)
  • amalie79
    Kixpix skrev 2015-07-27 19:03:52 följande:

Ja men precis! Jag har sagt till sambon att jag ska snåla första året. Det blir bäst ekonomiskt om han jobbar och jag är hemma, tyvärr.

Havandeskapspenning ska jag absolut söka! Min sambo blev sur när han förstod att man får "vara hemma" 2 månader innan, men då förklarade bm för honom att det är bäst så. Jag jobbar inom hemtjänsten. Kul att kliva in och ur en bil, lyfta tunga människor, kravla på golvet för att ta på strumpor, springa i trappor etc. Nej tack. När man är i sjunde månaden lär ju kroppen säga ifrån mot detta! :)

Jag har också ett jobb som är lätt att få gå hem från men jag blir just nu mest lite irriterad på folk som säger " men du får väl gå hem tidigt!" Jaa antagligen, fast det är ju inte mitt mål, i första hand. Målet är ju att jobba så länge det funkar. Min chef kommer vara intresserad av att ha mig kvar så länge jag orkar så möjligheten kommer nog att anpassa uppgifterna lite och hösten är vår lättaste period också.

Tror jag grubblar minst på vad som ska komma om jag har saker i händerna också.

Men det är ett fantastiskt system att möjligheten finns!
  • amalie79

[quote=75579944][quote-nick]Kixpix skrev 2015-07-29 22:27:46 följande:[/quote-nick]Herregud.. Jag är i v16 och blir bara tröttare och tröttare. Någon annan som känner likadant? Klockan är inte ens elva och jag däckar snart...[/quote

Hur är järnnivåerna? Då menar jag inte bara hb utan depåerna. Jag trodde jag skulle klara mig längre från tillskott då jag hade hb på 140 i v 12 men depåers visade sig vara lite låga. Men just eftersom hb var högt så sa hon att det skulle dröja innan jag märkte av att det tog på depåerna.

Har man inte börjat innan brukar de flesta behöva kring v 20 sa hon. Men du kanske redan äter?

• amalie79
    Kixpix skrev 2015-07-30 03:42:11 följande:

Jag har tagit alla möjliga prover, mer än de flesta, för där är en del fel på mig. Haha. Detta gjorde jag ju i v 12.. Bör kanske ringa och fråga om man inte ska ta nya prover. För detta är ju sjukt.. Nu är jag vaken mitt i natten för att katten väckte mig.. Men ändå. :(

Åh, har du också en sådan katt? :) jag med...
  • amalie79
    haannah skrev 2015-07-30 21:36:32 följande:

Jag har också börjat med järntabletter och min mage klarar absolut inte av Niferex eller duroferon, så jag var till Apoteket och frågade efter skonsammare järntabletter och kvinnan på Apoteket sa att många gravida köper Hemofer (tror jag de heter??) som just är skonsammare för magen. De funkar kanon för mig, ingen påverkan på magen alls! Så skönt, så de järntabletterna kan jag rekommendera om din mage är känslig :)

Hemofer innehåller mycket mindre järn bara, tänk på det. Jag tar också dem men kommer antagligen få byta sen tyvärr.

De är väldigt skonsamma men ska man kickstarta kan det bli väldigt många per dygn, då normal mängd är 3-4 st.

Det har inte bara med hb att göra utan även järndepåerna. Jag hade ett hb på 140 i v 12 men fick ändå börja.
  • amalie79

Gud jag har inte ens börjat tänka på vagn än. Känns inte så prioriterat än även om haj vet att det är leveranstider osv. Tycker mest det låter som ett jobbigt och dyrt projekt :) särskilt som vi kommer ha den i det allmänna barnvagnsrummet iaf när sambons barn är här, så tanken är en blocketvagn.

Däremot har vi börjat kolla på tvätt och diskmaskin, känns som en bra investering för att få så mycket tid för varandra och bebisen som möjligt

Svar på tråden BF Januari 2016 :)