Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

BF Januari 2016 :)

qatteriin skrev 2016-01-28 04:31:09 följande:

Alltså Sally sov från 22:30 till 3:30 i makens famn, wohoo!! Tyvärr vaknade sonen i panik vid 00:30 så helt lugnt var det inte, men ändå. Nu ska vi se om jag lyckas somna om innan sonen tycker det är morgon...

Alltså, vilka värmevallningar jag har! Nästan värre än när jag var gravid. Måste vara hormonerna, men det är skitjobbigt att vakna i en genomblöt (jag menar verkligen genomblöt!) säng...

Tell me about it, funderar på klippa av mig håret för är helt blöt i hårbotten om morgnarna. Stinker i armhålorna med , blää. I natt har vi sovit en varm mamma, en varm bebis och en varm pappa i samma säng. När han ska använda sina fina pyjamas vete fan.

Någon som vet hur mycket man vågar ha öppet om nätterna med tanke på Arvid? Vi har ju innan haft öppet balkongdörren på nätterna. Nu har vi öppet vädringsfönsttet iaf.
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2016-01-28 06:57:01 följande:

Musklerna kommer nog snart tillbaka när du kan röra dig mer! Finns säkert en del tips på nätet med övningar man kan göra hemma.

Jag ska kolla min garderob lite mer seriöst, men jag vet att jag bara har fyra skjortor och två linnen som funkar för amning. Mamma har dock köpt med sig två amningslinnen och två amningst-shirtar till mig för jag har ännu inte orkat gå i affärer, så jag hoppas de är fina och att de passar

Ja sista veckan som gottegris, sedan ska jag skärpa mig. Tackade faktiskt nej till allt mamma erbjöd sig att ta med, förutom läkerol. Känner mig så duktig

Vet att när min kollegas son spelade hockey i Los Angeles för ett par år sedan fick hon skicka godispaket till honom, med kilovis med lösgodis och marabou- chokladkakor :D
  • amalie79

Åh vilken förmiddag. Arvid sov ok i natt efter lite kink runt midnatt som blivit standard liksom. Men idsg har han varit vaken och ledsen ända fram tills nu. Stånkat skrikit o vridit sig. Nu kom ett rejält lass sörja ur baken och han verkar lite lugnare så nu passar jag på att klä

På mig och peta ner honom i vagnen å gå å handla så somnar han nog. Hoppas på lugnare kväll, vi ska ha besök och hade hoppats hinna med lite innan dess, man vet ju aldrig men hittills har han ju sovit om dagarna. Men men, sambon kommer hem 16 och tar honom så jsg hinner dammsuga iaf

B
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2016-01-28 14:51:07 följande:

Vad kommer ni har för försäkring till era barn? Jag tycker det är en jäkla djungel det där. Har trygg hansa med killarna så det känns som det lutar åt det med W också, känner mig helt fruktansvärd som inte tecknat ngn barnförsäkring ännu. Hur tänker jag egentligen!!!

Vi har Trygg-Hansa. Vi blev uppringda o de frågade om vi ville att de kom hem på en rådgivning. Så de var här ett par dagar innan Arvid föddes.

Vi ska även teckna försäkringar för oss själva. Även sambons pojkar kom på tal men där diskuterar han fortfrsnde med mamman hon tycker det räcker med olycksfallsförsäkringen alla barn har automatiskt här.

Vi kan inte samla våra försäkringar eftersom vi har hemförsäkring via facket osv o då var han uppriktig och sa att vi inte tjänar på någon paketlösning i dagsläget, han var bra faktiskt.
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2016-01-28 14:53:23 följande:

Quatterin och mirakelspektakel - jag också haft toppenvärde hela graviditeten, har inte behövt järntabletterna alls mer än under 2 veckor runt v 20. Annars har det varit bra. Men kanske dags att fylla på lite vitaminer .

Ja, ett hemmaspa hade ju inte suttit fel, men tyvärr tillåts väl inte den tiden riktigt just nu

Jag hade ok värde men låga depåer och åt därför snällare tabletter, hemofer. I v 36 låg jag på 135 igen o bm var nöjd.

Så kom den där 2,3 liters blodförlusten då:) Låg på 94 efter förlossningen, efter blodet 107 och nu 116.

Ogravid har jag vanligtvis 148 i hb, så det är en bit dit.

En bra sak som detta har gjort är att det botat mig från min nålfobi mer eller mindre. Så när jag får lov igen så ska jag ta mig i kragen och bli blodgivare. Det har legat och grott länge men har fegat varje gång trots att vår företagssköterska påpekat vid hälsokontrollerna att jag är en utmärkt kandidat.

Så när det blir ordning på mig igen och det gått tillräckligt lång tid så.
  • amalie79

Gud jag är så trött. Arvid sov 1 1/2 timme och har nu hållit låda i två. Stackarn har nog ont i magen. Äter och kräks om vartannat. Sambon har gått och lagt sig i soffan efter att ha försökt han med, ändå bara tutten som duger. Jag var tvungen att lägga ner honom för att gå på toaletten nu.

Tuttarna gör ont och jag är så himla deppig just nu. Hoppas detta är tillfälligt!

• amalie79
    qatteriin skrev 2016-01-29 10:16:16 följande:

Vad glad jag är att jag kom mig för att sy ett babynest! Det är så praktiskt!

Sally visar hur jag kunde känna så mycket rörelser i vänster ljumske samtidigt som hon sparkade i höger revbensbåge, hon låg likadant på RUL med händerna bakom huvudet.

Det är jättepraktiskt, men hur tvättar man det vet du det? Massa kräks och grejer i nu
  • amalie79

[quote=76281727][quote-nick]qatteriin skrev 2016-01-29 11:49:28 följande:[/quote-nick]Mitt skulle man nog kunna tvätta på nåt snällt program i maskin om man tar bort skumgummit i botten, jag har en som är öppningsbar i botten. Vi har ofta en tvättlapp (typ ikeas i frotté) under huvudet men har sluppit kräk än så länge... Har nara fläckar på utsidan efter att vi haft det på bordet när vi ätit. [/quote

Här är det fullt med fläckar inuti , har också Ikeas lappar men han ligger ju inte kvar där man lägger honom så det hamnar lite överallt... Är alldeles stelt i botten nu av kräks så det är nog dags :)

• amalie79
    MeEmmA skrev 2016-01-29 13:34:31 följande:

Har också en kräkunge, har stor filt under honom i nestet som jag sen lägger omlott över han... Får byta dessa filtar ofta och hans kläder som blir dyngsura :) men det har inte blivit något på madrassen ännu.

Har aldrig haft ett barn som har kräks förr, så detta är något nytt.

Min klump har sällan kläder o filten sparkar han bara av sig:) så nu ligger han oftast i blöja o ser så nöjd ut då så:)
  • amalie79
    MeEmmA skrev 2016-01-29 13:45:30 följande:

Känner mig ganska stolt idag, har fått riktigt mycket gjort med mina två pluttar hemma. När lilleman sov på morgonen så städade jag alla tre våningar, bytte alla sängkläder med min ettåring (han lekte och röjde fram nya saker samtidigt). Efter amning så städade jag ur köksskåpen med plutten i bärsjal. Sen dags för lunch och hämta storasyster. Nu har jag och hon bakat för att överraska storebror som vi strax ska hämta från skolan med fredagsfika.

Jag gillar det här, blir lätt rastlös när jag inte har något att göra. Och nu blir det helg, härligt :)

Du är verkligen som gjord för en stor familj :) jag blir trött bara av ett barn, när han sover vill jag bara duscha, läsa och se på tv, tvingar mig till lite hushållsarbete. Skulle sldrig vilja ha fler att ta hand om :)

Är det förresten någon som vet om man börjar våga använda Babysittern lite försiktigt? Vet flera som gjort det vid detta laget men har inte vågat än.
  • amalie79
    MeEmmA skrev 2016-01-29 15:08:50 följande:

Haha, när mina stora var små så var jag helt säker på att jag inte skulle ha fler barn än vad jag hade armar. Trodde aldrig att jag skulle ha en så stor familj, känner mig som en riktig fotbollsmorsa när jag kör alla barnen i minibussen :) behöver aldrig oroa mig för att bli uttråkad eller inte ha något att göra iaf!

Jag förstår hur du tänker och ibland kan jag känna samma sak tex att jag vill vara för mig själv och ta ett långt varmt bad, men faktum är att när jag väl har lagt mig i badet blir jag rastlös efter fem minuter och går upp.

Är själv uppväxt i en stor familj och är van vid liv och rörelse, tystnaden kan vara skön för en liten stund.

Ang babysitter så går det bra att använda nu, men om du inte har en som du kan fälla platt så är det precis som med bilbarnstolar att små bebisar inte ska sitta för länge i dem.

Ja-för mig är detta livet något jag lär mig göra men det kommer aldrig vara det naturliga för mig. Jag gör det för att jag ville ha barn innan det var försent typ, i för att hag älskar min sambo.

Jag levde i åtta år ensam i en lägenhet på landet, kunde gå en hel helg utan att jag pratade med en enda människa.
  • amalie79
    Nettiis skrev 2016-01-29 21:35:18 följande:

Mirakel- vad händer?! Inte sett till dig på hela dagen? Är det du som bryter vår pakt? :)

Kommer det en liten bebis på bf dagen eller lurad du bara?! Tänker på er!

Åh undrade just samma!
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2016-01-29 20:01:04 följande:

Måste bara säga att era småttingar är så fina allihop! Min man vill inte att jag lägger upp bilder så kan tyvärr inte visa vår gosse men han är förstås supersöt haha lilla prinskorven <3

Åh så synd hade varit så roligt att se honom men jag förstår din man också
  • amalie79
    Hame skrev 2016-01-30 03:02:40 följande:

Nu sitter vi här sängen, jag och vaken - Alvar! Nu har vi varit vakna sedan 00.30, han är inte hungrig och inte superledsen. Bara smågnällig och vill bli skumpad i rumpan.... Jag hanterar inte sömnbrist bra, får superont i huvudet och hela kroppen. Fick en depression med första barnet och känner hur det smyger sig på igen. Är livrädd för det men vet inte hur jag ska förhindra det, jag kan ju inte tvinga honom att sova :'(

Ååh samma här... Arvid var ledsen fram till 00:30 från vi kom hem vid 23... Men sov hela kvällen borta innan dess. Börjar bli rädd det ska bli ett mönster, att det ska fortsätta i månader. Men han sover sååå gott däremellan så undrar det... Men han är alltid hungrig också! Sen sov vi som klubbade alla tre i tre timmar.

Skriver under på precis allt du säger. Sldrig haft förlossnings depression men ändå
  • amalie79
    Elma skrev 2016-01-30 09:07:10 följande:

Nu har det gått två veckor sen vi kom hem från BB och vi har börjat vänja oss vid att vara fyra i familjen. Tvååringen hjälpte till igår med badet av bäsigt (bebis) och det var hur gulligt som helst.

Tycker amningen fungerar bra men har börjat fundera på om det ska göra så jäkla ont varje gång hon suger sig fast, är inte det något som går över efter ett tag? Kommer verkligen inte ihåg det sen sist.

Jag tycker fortfrsnde det är jättejobbigt när han suger tag. Mår illa och det suger i magen. Ont gör det ibland också, de dsgsr han suger mycket och även när han får tag med gommen och rycker i bröstet
Svar på tråden BF Januari 2016 :)