Inlägg från: qatteriin |Visa alla inlägg
  • qatteriin

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2016-01-01 10:39:27 följande:

Tyvärr är det ju sådär som du säger med handhygienen, man får påminna dem varje gång dem ska ta i henne att dem måste ha tvättat händerna innan.

Idag kanske dem ska få åka iväg till ett par kompisar och leka en stund, dem behöver ju få lite utlopp för sin energi också. Jag hade ju lovat dem Leos lekland nu under lovet men det känns ju inte särskilt aktuellt med tanke på att smittrisken är hög på såna ställen.

Haha, känner igen det där med att hålla sig i toan när man kissar, haha. Vår yngsta är sämst på att sikta typ. Haha, konstigt det där med killar :-P

ÅH vad glad jag är att maken sitter och kissar när jag läser sånt där! Så sonen sitter också - förutom att han lär sig på förskolan att pojkar står och kissar! Jag blir så frustrerad! Det är så skönt att ha honom sittandes och veta att saker hamnar där de ska!
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-01 10:39:44 följande:

Tänkte också på detta med infektioner osv men sen bestämde jag mig för att jag är tillräckligt nojig ändå med allting annat:) tänker vara lagom försiktig om bebis är normalstor och mår bra. Vi har trots allt killarna hemma och deras liv måste fortsätta. Vi har bara en bil och därför blir jag tvungen att ut och åka spårvagn och buss ganska omgående. Vi har pratat med killarna om att byta om och tvätta händerna efter skolan ( det vill vi ju gärna stt de ska göra ändå, detta är en bra morot;)

Har också pratat med dem om att klart vi ska fortsätta göra saker när bebisen kommer också ( vi är ute på mycket grejer) men att vi kanske får göra det på lite andra tider, typ kanske inte allum en lördag eftermiddag i februari :)

Som sambon sa med, han kan cykla till jobbet eller jag skjutsa honom så kan jag åka till ställen på tider när inget folk är där också :) våren kommer snabbt!

Sen är det bara att hoppas att bebis ärver immunförsvaret efter sin kärnfriska mamma och inte sambons och farfars medfödda kassa luftrör och astma :) men får sin pappas tro på att allting ordnar sig...:)

Vi hade tur med sonen och han fick aldrig rs nåt allvarligt fast han kom i mars, men jag har flera kompisar vars barn haft det och blivit inlagda och sen fått förkylningsastma så jag tycker inte om att tänka på det. Vi kommer såklart inte isolera oss heller och jag MÅSTE ha sonen på förskola för jag kommer då aldrig fixa att ha honom hemma på heltid, så jag får vara tacksam över att han inte har några problem med att byta om när han kommer hem, och självmant tvättar händerna det första han gör när vi kommer innanför dörren (även om vi bara varit ute och lekt och han har haft vantar). Vi har också bara en bil men jag tror inte jag kommer behöva åka så långt när bebis är ute, har det jag behöver i närområdet som tur är, det räcker förhoppningsvis att vara lite extra försiktig nån månad eller så.
  • qatteriin
    Bubblor skrev 2016-01-01 12:41:36 följande:

Jösses vad det händer grejjer. Jag har fått havandeskapsförgiftning och de har velat lägga in mig två ggr nu men låtit mig åka hem på nåder. Ska tillbaka till förlossningen på söndag igen och då blir jag nog inlagd fram tills förlossning. Blir nog bebis inom en vecka då istället för runt 18/1 som var beräknat. Känns så galet konstigt haha. Känner mig såååå redo att träffa min bebis, men bebis är lite liten, vägde bara 2700 nu i vecka 37+1 så är lite liten, men ändå inte för liten. Det viktigaste är ju att han/hon mår bra. Min sambo däremot, han förstår ingenting och han kan inte fatta att han kommer bli en pappa inom en vecka antagligen. Blev lite mycket för honom på kort tid nu. <3

Ojoj! Skönt att det kommit så sent iaf men jag förstår att det blev lite pang på för sambon! Lycka till!
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-01 13:28:01 följande:

Tack ja, det känns inte ett dugg naturligt att sätta sig att pumpa inför andra som det gör att amma. Imorgon ska vi in tillbaka och väga så då får vi se om det gett resultat. Men det rinner mjölk på kinden när hon ätit så det känns som det gett resultat.

Väntar med spänning på er andra nu, haha.

Håller tummarna för vikten! Åh ja det låter som resultat om det rinner så... TUSAN vad jag längtar nu, hur jäkla jobbigt det än kommer vara i början med bebis så får jag en massa minnen av hur det var med sonen nu, med amningen och den lilla lilla kroppen som låg som en liten groda och snosade en i halsvecket, aaah! Så kan vi ignorera ständig mjölkkräklukt, bajsplosioner och skrikiga kvällar, och ångest över viktuppgång... hehe. Men efter att jag blev så rädd förra veckan när jag inte fick fart på henne i magen på en halvtimme så vill jag bara ha ut henne nu. Känns som att man väntat så länge på det här nya året, så det känns ofattbart att man skulle kunna gå fyra veckor till som gravid!
  • qatteriin
    Hame skrev 2016-01-01 16:56:26 följande:

Hur märkte du att allt inte var som det skulle?

Såg att ni diskuterat januaribarn. Vår stora kille är född i februari och jag tyckte det var jättebra. Då kan man sitta in och uggla första tiden med gott samvete och sedan har de växt på sig lite lagom till sommaren. För oss med ett stora syskon är det nog bra att inte få barn mitt i sommaren, för då vill man ju åka på utflykter och aktiviteter som kanske är krångligt med en pytting.

Vår stora är född i mars och jag tyckte det var perfekt, haha, på sommaren låg han fortfarande still i UV-tältet så inga problem att hålla honom i skuggan. Sen började han åla när han var fem månader och krypa när han var sju månader som om lillasyster följer samma mönster så blir det svettigare i sommar... haha! Men jag håller med om att det blir skönt att de är lite större och "härdigare" när sommaren kommer, föda mitt i sommaren hade jag gärna sluppit. Eller ja förra graviditeten var beräknad tll 30/7 haha så det hade ju fått gå om den hade stannat, men skönt att slippa avslag och skit mitt i sommaren!
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-01 17:57:21 följande:

Gott nytt år! Vi passade på att laga en riktigt lyxig middag som vi avnjöt på tuman hand, bonusarna var hos sin mamma och vi insåg att helt barnfria kvällar går att räkna på handens fingrar för ett bra tag framöver! Sen körde jag in till stan så vi kunde se de maffiga fyrverkerierna riktigt nära (min sambo är barnsligt förtjust i fyrverkerier!)

Åh vilka härliga bilder, vilket fyrverkeri! Här stod vi i köksfönstret och "beundrade" allt glitter och hoppades att inget av de drygt fem olika sällskapen precis utanför skulle skjuta nåt på varandra eller in i våra fönster... :-/ Nackdelen med att bo i utkanten av ett hyresområde med lite shady människor med dåligt omdöme. Folk som håller i raketerna när de tänder dem och sådär. Men inga ambulanser i år så det gick nog bra, ujejuj!
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-01 18:24:48 följande:

Qatteriin: Vad fint babywrapet blev och vilka underbara bilder du la upp på ert nyårsfirande! Jag håller på att gå igenom och tvätta upp alla nyköpta kläder, för att så smått börja packa... insåg att jag kanske borde sy ett par byxor och ett par pyjamasar till... Den ena babyfilten är snart klar... :)

Tack, jag är jättenöjd, nu när kroppen slutat protestera mot arbetet haha! Blir tillochmed sugen att sy nåt mer faktiskt, får se om jag orkar med att göra mössor som jag hade tänkt. Pyjamas vågar jag mig inte på men funderar på att sy några byxor för det kan jag iaf. Vill gärna se bild på babyfilten sen!
  • qatteriin
    Eleonor01 skrev 2016-01-01 18:29:26 följande:

Tar ni inte kisseprov direkt själv m stickor när ni kommer dit? Det gör vi i Skåne. Precis innan besöket. Så borde ju alla göra

Gör man inte här i Örebro tyvärr men det hade ju varit klokt. De två senaste gångerna har jag lämnat urinprov men innan dess bara vid inskrivningen tror jag.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2016-01-01 19:56:32 följande:

Va konstigt. När jag var kvar i Sverige testade jag själv med sticka på de två-tre besök jag hann göra. På min klinik här i USA lämnar man urin i en burk varje gång precis när man kommer dit och så kollar de ens urin och ger besked under tiden man är där. Jag tycker det är dåligt att den svenska vården är landstingsfinansierad när det blir så många skillnader i rutiner och vilka behandlingar som ingår.

Ja jag håller med, inte ens när det finns nationella riktlinjer blir det nödvändigtvis lika vård i landet. Eller ens i varje län... Men just skillnader mellan landsting är antagligen det som kostade mig min förra graviditet (pga olika gränsvärden för sköldkörtelmedicinerng) så jag är lite extra bitter.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-01 20:05:04 följande:

Det ger otroligt mkt minnen från när våra killar var små, tösen var 2 gr lättare än yngsta killen när han kom och lika långa och hon är såå lik när dem föddes, alla tre har exakt samma näsa som bebisar. Och hon luktar precis som dem gjorde när dem var nyfödda. Det känns helt magiskt att hon varit hos oss i fyra dygn redan. Och nu när hon väl är här kan jag inte för mitt liv se att jag skulle gått gravid nästan 3 veckor till. Förstår verkligen att du längtar. Men tänk så mkt fantastiskt ni har kvar, lite avis faktiskt att så många har sitt framför sig. Jag vill bara stoppa tiden nu, vill inte att hon ska bli större ännu.

Åh lilla pluttan! Gud vad häftigt att de varit så lika alla tre, jag är så jäkla nyfiken på den här bebisen så jag nästan dör!! Ok jag kan konstatera att de här två veckorna jag varit hemma från jobbet nog hjälpt mig processa litegrann att det ska komma en bebis, haha, jag börjar känna mig mer mentalt redo för det nu. Och nu vet man hur fort tiden går också... det där som folk sa om att ta vara på tiden för det går så fort... my god! Ljusets hastighet! :-P Ja jag längtar ju efter förlossningen också för att jag är så nyfiken på hur den blir. Fortfarande med brasklappen att jag är rädd för att behöva snittas...
Svar på tråden BF Januari 2016 :)