Inlägg från: Eleonor01 |Visa alla inlägg
  • Eleonor01

BF Januari 2016 :)

amalie79 skrev 2015-09-26 16:37:07 följande:

Ang föräldrautbildning , tror inte man lär sig så särskilt mycket, det tyckte inte sambon som gått innan heller... Är mest intresserad av infon som rör förlossningen och hur det funkar praktiskt i just vår stad.

Det är bara tre tillfällen, förutom förlossning skulle det handla om första tiden hemma, sen minns jag inte.

Vi gick för fem år sedan å nej det var inget att ha. Jag ville inte veta något om förlossningen utan låta kroppen sköta allt själv å de pratade ändå inget om förlossningen nästan. Det jag saknade dock va lite sjukvårdsutbildning. Typ hur man gör m feber förkylningar å dylikt. Men inget alls om det.

Vill råda ALLA som inte e gifta att boka tid på kommunen för faderskapserkännandet redan nu innan förlossningen. Om något händer oss mammor så finns faderskapet på papper vilket underlättar. Hemskt att behövs tänka så men det är sååååå gammalmodigt hela systemet
  • Eleonor01
    amalie79 skrev 2015-09-26 18:16:22 följande:
    Ja hopplöst gammalmodigt... Inte alla gifter sig liksom! Vi hade tänkt göra det i år men på mitt bröllop vill jag tokdansa och bli lite full och glad, vill inte gifta mig gravid. Så nu blir det nog vintern 2016 eller våren 2017!

Ja det hade varit nyttigt. Min sambo är iof vårdutbildad men jag kan noll....
    Vi var inte gifta när vi fick sonen men denna gången e vi så det e skönt att slippa tänka på det. Tror lagen var från 1929 ha ha ha ha
  • Eleonor01
    amalie79 skrev 2015-09-28 08:20:59 följande:
    Ja det är väl som med allt, man får vad man betalar för lite grann :)

Vad är tipset från er som redan har barn om man ska lägga Max 5-6000 på en vagn?

Mer än så kan och vill vi inte heller ge.

Ett måste är att den är smidig, liten ihopfälld.
    Jag förstår inte varför msn ska lägga så mycket på en vagn när det finns jätte mycket begagnat m bra kvalitet.
  • Eleonor01
    Eleonor01 skrev 2015-09-28 09:36:57 följande:
    Jag förstår inte varför msn ska lägga så mycket på en vagn när det finns jätte mycket begagnat m bra kvalitet.
    Såg nu att du kunde det. Åk runt å kolla på utbudet. Vi löpte ligg/sittvagnen begagnad. Den användes som liggvagn i Max tre månader sen sittdelen. Han sov i sittdelen. Den var fullt fällbar å vi hade åkpåse i den. Senare användes vagnen till sovvagn på dagis som man inte behövde vara så rädd om. Teutonia har super bra vagnar! City jogger likaså för vi köpte däremot en helt ny city jogger. Mest för att den har hög Max vikt å den kan vi ha länge. 2000kr ny kände vi var en bra affär. Den har man oftast mycket längre än första vagnen
  • Eleonor01
    amalie79 skrev 2015-09-28 13:22:43 följande:
    Måste man gå på föräldragrupp på BVC också? Det är väl frivilligt? har hört skräckhistorier om folk som blivit utfrågade på BVC för att de inte varit intresserade av det, hur på brukar de vara? Jag är liksom helt ointresserad av sådant.
    Behöver absolut inte gå på det. Jag gick för att jag ville lära mig bebis massage sen gick jag inte dit mer
  • Eleonor01
    amalie79 skrev 2015-09-28 16:42:37 följande:
    Oj, jag som skäms lite inför bekanta för att vi inte vill lägga mer än 5-6000. Ingen av våra vänner har lagt mindre än 7000 förutom någon enstaka. Vissa över 10, helt vansinnigt!

Jag kan tänka mig en begagnad vagn absolut. Samtidigt så är detta mitt enda barn, så skulle vilja ha möjlighet att välja lite i färgväg och så.
    Absolut inget att skämmas över. Tycker det är skit löjlig status pryl som folk håller på med. Jag vill ha komfort å smidighet. Det behöver man inte betala som en gammal bil för. Vår vagn kostade 2000 begagnad. Den har vi nu skänkt till asylboende. Den var 11 år gammal nu så den hade gjort sitt. Vagnen till detta barnet har vi fått. Tänker aldrig ge efter för fåfänga när man kan lägga pengarna på viktigare saker. Jag köper dock alltid det nästa ytterkläderna å skorna på marknaden. De får kosta om de vill det bryr jag mig inte om. Jag vill ha funktion värme å slithållughet så då får man betala dyra pengar för det men vagn kan man komma undan m billig då begagnade har exakt det man vill ha också. Alltid nån vagnsamlare som man kan köpa billigt av!!
  • Eleonor01
    mitthemligajag skrev 2015-09-28 17:04:39 följande:
    Ja vi mätte magen och lyssnade på hjärtat som låg på 152 :) hade gått upp 6 kg men de var samma vid denna tiden i förra grav och sen lugnade de ner sig med vikten!

Otroligt jobbigt de där med andningen! Ush, låter andfådd efter en dialog haha
    När jag var i v 13 gjorde jag en lungröntgen. De misstänkte en propp för jag var så extremt andfådd. Är det än idag så jag vet precis hur du känner dig. Kan knappt gå in på dagis utan att låta som om Jah sprungit maraton. Har kroniska nässelutslag å de sitter tyvärr även i luftvägarna verkar det som. :(
  • Eleonor01
    mitthemligajag skrev 2015-09-30 20:26:33 följande:
    Men är de inte så att man inte får ta ut fl förens två mån innan bf? Nu är jag mamma ledig och då hade jag massor av övertid så de var aldrig ngt problem för mig hehe, men blir ju lite chockad ändå när chefen prompt sagt nej hehe!
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/foraldrapenning/om_foraldrapenning

Står ingen om 60 dagar innan när det gäller föräldrautbildningen. Finns ju de som går tidigare än så för deras Mvc kanske har den planeringen
  • Eleonor01

Jag har ett par grav byxor som jag hade m sonen annars har jag leggings å länga tunikor på mig. Ska på anställningsintervju på måndag så jag beställde ett par byxor till. De kom igår å va alldeles för stora -retur!! Blev så trött på det eviga kläd valt att jag provade mina vanliga byxor å jo.... De passar visst nu när jag inte är så uppblåst som i de första veckorna. Syns inte att jag e gravid i v25.... Vet att magen kom som ett brev på posten from v 30 förra gången :) ganska skönt faktist! Känner mig dock som en Michelin gubbe ha ha ha

Äsch får väl traska till hm i helgen.... Vill ha ett par till andå

Svar på tråden BF Januari 2016 :)