Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

debbie85 skrev 2015-06-01 21:47:45 följande:

Gällande vitaminer tjejer: GLÖM EJ D-VITAMIN! Jätteviktigt vitamin som det finns alldeles för lite av i mat och vanliga gravid-multivitamineraltabletter. Daglig rekommenderad dos för gravida enligt modern forskning är 100 mikrogram / 4000 IE. Läs mer om d-vitamin här: www.kostdoktorn.se/d-vitamin

D-vitaminbrist under graviditet kopplas till autism, diabetes, för tidig födsel och infektioner hos mamman.

Äter redan d-vitamin men har bara ätit en tablett per dag med 50mikrogram. De står på burken att det är 1000% av rekommenderat dagligt intag (för ickegravida). Så gravida ska alltså äta 2000% av det vanliga rekommenderade intaget? Låter mycket med tjugo gånger mer men det stämmer säkert.
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-06-01 21:49:24 följande:

Ja, skönt att jag det inbokat så nära. Jag är såklart mer orolig än innan. Brösten var jätteömma när jag kom hem och klev in i duschen men nu när jag la mig kändes dem inte alls lika ömma. Jag hoppas det bara är nojjor.

Min man blir helt knäckt när jag säger att jag blöder. Han känner att han inte vill försöka igen om den här grav. också slutar i mf. Måtte allt gå vägen!!

Håller tummarna, förstår att det är jätteoroligt!
  • Seven Costanza
    Fundersamflicka21 skrev 2015-06-01 21:38:09 följande:

Är i vecka 10 idag. Någon som redan varit på inskrivning, gjorde ni kub eller inte? Om inte, varför inte? Läste på gamla forum att vissa var negativt ställda till det.. vi vill va så förberedda som möjligt

Vad menar du, skulle man redan ha gjort det? Jag vill göra KUB, men såvitt jag läst görs det inte förrän i v 12+2? Är 8+3 och ska försöka boka tid imorgon men jag har räknat att det borde vara om ca fyra veckor.
  • Seven Costanza
    FruGru skrev 2015-06-02 13:54:23 följande:

Nu har jag varit på vul och till min förvåning såg allt bra ut. Trodde inte det. Blev så chockad och glad. Grät i bilen. Mina beräkningar stämmer. 17 januari är det beräknat.

Åh va skönt! Grattis! Jag är också orolig för om graviditeten avstannat. Fick äntligen tummarna ur att boka KUB så ska göra det den 29/6 och ta blodprovet någon gång 12-22/6 så att jag får KUB-resultatet direkt. Undrar om man blir uppringd om de ser på blodprovet att graviditeten avstannat? Jag har knappt inga symptom och hade tänkt boka tidigt ul men nu vet jag inte om det är lönt när det bara är 3,5 vecka till KUB.
  • Seven Costanza
    MarieTherese86 skrev 2015-06-02 14:02:33 följande:

Jag var också på vul nu. De såg en graviditet men för tidigt för att se hjärtslag. De säger att det är jättevanligt men ändå är jag jätterädd. Ska dit nästa vecka för nytt vul.

Hur långt gången är du?
  • Seven Costanza
    annahs1985 skrev 2015-06-02 11:11:10 följande:

Men gud så schysst att hon gör så att hon tar proverna då! Sist skulle jag göra kub i Malmö dom skickade en remiss och rör så kunde man gå innan till antingen barnmorskan eller vårdcentralen så skickade dom dit blodprovet. Då har ju dom provet när du väl gör kub och får på så sätt resultatet på en gång. 1Nu hann jag ju precis få mf innan så det blev inget av det. Jag håller på att kolla ställen, har inte bestämt mig vart det blir än.

Jag är i v 8+4 och har precis bokat på Mama Mia i Malmö. Är under 33 så får betala själv. 1500 kostar det. Ska ta blodprovet på drop-in på sjukhuset.
  • Seven Costanza
    tobiq skrev 2015-06-02 14:03:40 följande:

Får jag också hoppa in?

Jag är i v 6+2 (BF 23 jan) med barn nummer fyra om allt går bra. Har två tjejer födda 08 och 10 och en liten kille född 14. Den här graviditeten är inte alls planerad, jag (skulle ha blivit) klar med en lång utbildning nästa vår och vi bor i en liten trea! Men så himla roligt ändå.

Läser att det är många som är oroliga och hoppas av hela mitt hjärta på ett helt gäng glada januaribebisar!

Välkommen! Skönt med BF lite längre in i januari, själv är BF någon gång första veckan på året, hoppas den stannar kvar tills dess .
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-06-02 15:15:50 följande:

Oj, här var det aktivitet idag, vad roligt

Vad skönt för er alla som varit på vul idag och allt sett bra ut.

Har också varit på vul idag och han kunde inte se att blödningarna hade med fostret eller så att göra. Fick se fostersäcken, gulesäcken och ett litet foster där hjärtat tickade på så fint så skönt. Blev även framflyttad 3 dagar, så idag v 7+0 enligt läkarens mätningar. Imorgon blir det hälsosamtalet.

Så skönt!
  • Seven Costanza

Nu känner jag mig så himla nöjd! Har bokat ultraljud nästa onsdag, fick ett nummer till en gynekolog av min barnmorska så jag TROR att det ska kosta 300 som ett vanligt läkarbesök. Jag berättade att jag haft hugg i magen och det var inga problem att få tid. Har även boka KUB-ultraljud 29/6 på Mama Mia (kostar 1500kr), ska ta blodprov på drop-in på sjukhuset om två veckor så får jag KUB-resultatet direkt i samband med ultraljudet.

Känns dock nervöst inför första ultraljudet eftersom jag haft hugg i magen för en vecka sedan och nu har typ NOLL symptom, kanske liiite ömma bröst fortfarande men nästan ingenting. Dock inga blödningar heller så jag hoppas att allt är bra .

• Seven Costanza
    FrökenC skrev 2015-06-03 16:58:37 följande:

Kub-tester är tillförlitliga till 93% sa min barnmorska idag.

Låter bra. Det jag funderar på är vad som händer om man får halvdåliga siffror. Har läs någonstans att man får göra mkp/fvp om man har högre sannolikhet än 1/300, men tänk om man får något bättre men ändå inte jättebra? Jag vill ju VETA så jag hade helst gått direkt på mkp/fvp, men det gick inte här.

Någon skrev att du skulle gå direkt på fvp, hur fick du det? Det får man inte i Skåne i alla fall utan bara de som fått dåliga KUB-resultat.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)