Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

svärmor vill flytta in!!!

Nu har jag och min man tjafsat i flera veckor och jag känner mig rådvill här. Vill höra vem ni tycker har rätt här, jag eller mannen?
    Min svärmor bor i USA och hon vill flytta hit till Sverige för att vara nära oss. Hon förväntar sig att bo med oss och min man är så glad över att hans mamma ska komma. Han förstår inte varför jag inte sprudlar av glädje och planerar för var hon ska sova.
    Han anser att det är hans mamma som har tagit hand om honom när han var liten och att hon självklart ska bo hos oss om hon vill det. Han tycker jag är elak som inte känner som han. Han menar att hans familj är en del av honom och han vill att jag ska vilja bo med hans mamma. Han vill att jag självmant ska tömma ett av rummen och möblera det till hans mamma.
    Jag vill inte bo med hans mamma. Jag förstår att hon kommer bli ledsen men tanken på en gäst som kommer och aldrig åker hem kväver mig faktiskt. Jag har föreslagit att hon kan hyra en lägenhet nära oss och vara hos oss på dagarna om hon vill men att hon iallafall har en egen lägenhet.
    Han förstår inte att jag känner så. Han säger att hon är snäll och att hon kommer göra mig sällskap och hjälpa mig med barnen. Vill tillägga att jag är mammaledig med en liten hemma och att jag aldrig har träffat hans mamma tidigare!
    Hjälp vad ska jag göra? Hur kan jag få honom att förstå? Jag vill inte splittra våran familj över det här men jag vet att hans mamma är nummer ett i hans liv.
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden svärmor vill flytta in!!!
  • Anonym (Anonym)

Jo jag tycker också det. Jag har dessutom aldrig träffat hans mamma så för mig är det en främling som vill flytta in. Men han känner att han inte kan avvisa henne och han är rädd att ska hända henne om hon bor ensam eftersom hon har diabetes. Men hon är ju bara 66 år och jag tycker att man ska klara av att bo ensam i den åldern.

• Anonym (Anonym)
    NadiaMi skrev 2015-04-27 18:47:57 följande:

Jag utgår från att du har påpekat det flera gånger redan, men framhåll att du faktiskt aldrig har träffat henne och därför behöver få en chans att lära känna henne INNAN du kan ha någon som helst vettig åsikt i om ni kan dela boende eller inte. 

Att du inte känner henne och vill ge både dig själv OCH henne en chans att lära känna varandra på lite mer vettiga villkor än att plötsligt dela hem betyder ju inte att du kritiserar henne eller din mans relation till henne. 

Ett boende i närheten så att ni båda kan umgås på dagarna och kvällarna (hur ni nu vill) och samtidigt har era egna hem känns för mig som en vettig kompromiss. 

Tänk om hans mamma skulle föredra att bo själv? 

Eller tänk om hon har svårt att komma överens med dig och har svårt att anpassa sig till dina och barnets vanor? 

Å ena sidan ska hon "hjälpa dig" och å andra sidan är det du som ska finnas där för henne om hon skulle bli dålig pga sin diabetes... Vem var det som skulle ta hand om vem egentligen? 

Mannen menar väl. Han verkar vara en otroligt bra man med tanke på att han verkligen vill ta hand om sin mamma. 

Men han borde nog tänka till lite innan han pushar för hårt för att hon absolut ska flytta in hos er. 

Har hon inte ett eget bohag hon vill ha med sig? Får hon plats med allt sitt i ett enda rum? Vill hon kanske ha egen frihet att laga mat när hon är hungrig, ta det lugnt i sitt eget vardagsrum eller umgås med egna nya vänner? Vill hon kanske hellre ha ett eget hem, om så bara en liten två-rummare, hellre än att bo i samma hem som sin son och hans familj och bli intryckt i ett rum? 

Har han ens pratat med både dig OCH henne hur ni vill ha det, eller har han fastnat i sin egen idealbild över hur fantastiskt det skulle kunna bli att ha kvinnan han älskar, sitt barn och sin älskade mamma under samma tak? 

Jo jag förstår att han älskar henne men jag själv skulle aldrig tänka mig att bo med min mamma. Hans mamma var ensamstående och hon kämpade med att uppfostra dom. Han vill återgälda henne det genom att ställa upp för henne. Men jag förstår inte varför hon förväntar sig att bo hos oss också. Hon har inte ens frågat om hon får och han tycker det är en självklar grej liksom.
  • Anonym (Anonym)
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-27 19:46:42 följande:

Fast säg om det skulle vara en kusin som skulle komma från USA till Sverige på semester och vill umgås med din man och han erbjuder boende? Hade du gjort likadant.

Jag har släkt i USA. Skulle jag resa dit skulle jag INTE behöva bo på hotell, det hade varit en skymf att tacka nej till att bo hos dom. Så jag behöver bara en flygbiljett och pengar för att resa runt bland släkten. Men svensk som jag är kan jag inte med att tränga mig på. Precis som TS känner att svärmor inte borde tränga sig på. En stor kulturchock

Det handlar inte om semester utan hon vill flytta till Sverige permanent och bo hos oss. Hon känner att hon börjar bli äldre och vill inte bo långt ifrån sin son. Jag tycker att hon ska hyra en lägenhet nära oss men mannen vill att hon bor hos oss
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anna) skrev 2015-04-27 21:14:24 följande:

Alltså flytta i permanent för alltid?

Nä fy, även fast jag tycker om och trivs med min svärmor hade jag inte velat att hon flyttade in. Skillnad om de skulle vara för typ en månad.

Man måste ha ett familjeliv med enbart sin "egen familj", inte bo i ett kollektiv.

Varför har du aldrig träffat henne? Har barnen träffat henne?

Jag tycker också det är viktigt med ett eget "familjeliv". Vill kunna vara och göra hur jag vill i mitt hem eller med mina barn utan att svärmor lägger sig i allt. Vi har kontakt via telefon och Skype i dagsläget och hon har ju åsikter om allt från barnuppfostran till mitg och hennes sons förhållande.

Min man har åkt och hälsat på henne Några gånger sen vi träffades men jag har inte haft möjlighet att följa med honom pga jobb
  • Anonym (Anonym)
    Tihi skrev 2015-04-27 21:46:03 följande:

Lite ot men kanske en hjälp för dig kan hon ens flytta hit om hon är amerikan? Hur lätt är det att få svenskt uppehållstillstånd för en mamma till en amerikan? Jag antar att din man är amerikansk medborgare? Hur ska din man och hans mamma lösa det?

Tror inte det spelar roll var man bor i världen. Om man är helt ensam och anser att man behöver flytta till sin anhörig, i det här fallet sonen, så får man ansöka. Hon har god ekonomi och skulle sälja allt där då och min man har råd och kommer absolut försörja henne här också. Som jag förstod det så har en mamma rätt att söka anknytning och visa upp att hon eller sonen kan stå för försörjning. Men jag vet inte riktigt säkert. Vi har bara bråkat om boendet i princip sen han nämnde det så jag är inte så insatt i det här
  • Anonym (Anonym)
    Lavish skrev 2015-04-27 22:48:43 följande:

Idén är ju sjuk om du aldrig träffat henne förut. Såklart flyttar man inte ihop med en person man inte känner överhuvudtaget. Kan du inte föreslå att hon kan komma på ett längre besök, åka hem igen, och sen kan ni prata om saken igen? 

Ja det är inte klokt. Jag vill absolut inte bo med henne. Jag skulle inte ens vilja bo med min mamma permanent igen. Bara tanken på att nån kommer hem till mig med avsikt att aldrig åka härifrån ger mig panikkänslor. Hon är en väldigt bestämd kvinna också. Och hon har åsikter om allt i princip. Jag tror inte min skulle gå med på att säga så till sin mamma. Han vill att hon ska känna sig välkommen. Jag har sagt till honom att saker och ting förändrades sen han flyttade hemifrån. Vi är en familj nu sa jag och din mamma kan inte tro att det är så självklart att flytta in.
  • Anonym (Anonym)
    NadiaMi skrev 2015-04-27 22:28:23 följande:

Om det nu finns pengar så det räcker och blir över, skulle det gå att hitta ett hus med "generationsboende"? 

Tänker då på ett hus med antingen två lägenheter i, eller som på annat sätt kan delas upp så svärmor får sina egna rum och sitt eget kök. 

Då blir det lite mer kompromiss, om nu hans mamma absolut ska bo så nära er som möjligt, utan att för den skull dela kök, badrum och vardagsrum. 

Har hon redan åsikter på distans, så lär det ju knappast bli lättare när hon finns under samma tak. Och vill mannen inte att hans fru ska trivas med upplägget? 

Det borde ju rimligtvis vara i hans intresse att ha ett fungerande familjeliv i praktiken och inte bara i dendär fantasibilden i huvudet. 

Men jag trivs bra i mitt hem och barnen har både skola och vänner nära så jag vet inte om jag vill ha en sån kompromiss riktigt heller om du förstår hur jag menar?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Lollo) skrev 2015-04-28 03:18:51 följande:

Fråga honom om han kan tänka sig att umgås med din mamma hela dagarna. Föreslå att din mamma flyttar in och sedan följer med honom till jobbet. Säg att hon är hjälpsam och ordningssam och säkert kan hjälpa honom massor.

Ja jag frågade hur han skulle känna om jag bad min mamma flytta in. Enligt honom var det helt ok om hon bodde ensam och ville bo hos oss istället. Jag tror jag ska prata direkt med henne istället. Jag ska fundera på hur jag ska säga det till henne utan att han blir upprörd men jag ska nog fråga om hon vill att jag hjälper henne leta lägenhet eller nåt kanske? Så förstår hon nog att hon inte kan förvänta sig att bo hos oss
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (faster rut) skrev 2015-04-28 08:41:04 följande:

Hoppsan, såg inte ditt senaste inlägg.

Nähä, så du har redan provat den infallsvinkeln utan framgång.

Jag tror du ska tänka dig lite för innan du visar dig intresserad av att hon ska flytta hit överhuvud taget. Jag förstår att du tänkte prata med henne om lägenhetstitt som en vink om att hon ska bo själv men det blir ju ändå som att du visar ett intresse över att hon ska flytta hit, vilket du väl egentligen inte vill alls, eller?

Det verkar som du och din man planerat att du ska vara hemma med barnet/barnen under en längre period Även om svärmor bor själv kommer hon förmodligen vilja ha mycket sällskap under täckmanteln att hon hjälper dig. Dessutom kommer hon förmodligen ha massor med åsikter om barnuppfostran, städning etc. Vill du ha det så? Kram från faster Rut

Ja planen är att vara hemma tills liten är tre år iallafall och sen jobba deltid. Du kanske har rätt i att jag visar intresse för flytten om jag föreslår hjälp med lägenhetsletandet. Hon lägger sig redan i mycket via telefon och jag vet att hin kommer vilja ha saker och ting på sitt sätt om hon flyttar in här. Hon anser att jag är slapp i min barnuppfostran tex och att jag inte kan säga att lagat middag om jag fixar ihop en snabb rätt
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Beatrice) skrev 2015-04-28 08:45:23 följande:

Jag kan tänka mig att bo med mina föräldrar en vecka max, sedan går det ut över vår relation. Att bo med någon av makens föräldrar hade inte heller funkat. Några dagar ja, men absolut inte som en permanent lösning. Nu har jag inte läst alla inläggen, vad skulle din man säga om din mamma bodde hos er permanent. Hade han tyckt att det var en lika bra idé?

Ja han hade inga problem med det sa han men sen jobbar han också hela dagarna och är i princip nästan aldrig hemma så han skulle inte beröras av det på samma sätt som jag skulle göra om hon flyttar in.
  • Anonym (Anonym)

Jag vill egentligen inte att hon flyttar hit alls. Jag vet hur hon kommer styra och ställa här och lägga sig allt vi gör. Min man har aldrig sagt emot henne i nåt under de här åren. Hennes ord är lag nästan. Vi bor stort så rum finns ju men jag vill inte bo med henne så är det bara. Jag hatar inte hans mamma även om han verkar tro det. och jag har inget emot att lära känna henne bättre men vi har inte så mycket gemensamt känner jag. Jag vet att det är viktigt för honom men jag förstår inte varför hon inte kan bo nära oss bara? Nej han vill inte lämna henne ensam med diabetes för enligt honom så kan nåt hända henne under natten eller att hon ramlar och inte har nån nära.

Jag vill helst inte förstöra vårt äktenskap och splittra barnens familj över det här men jag blir så arg när jag tänker på det bara. Det handlar inte om en månad eller två utan hon ska bo med oss och det lär väl bli så att jag kommer serva henne

• Anonym (Anonym)
    nernu skrev 2015-04-28 16:22:10 följande:

Att bara skrika att mannen är galen känns ju rätt så patetiskt... 

Han kommer väl från en annan kultur och har ett annat synsätt än du. Börja med utgångspunkten att ingen av er har mer rätt än den andre. Det är bara onödigt och leder till bråk. Däremot så anser jag att du har veto i frågan. När jag ville köpa en hund första gången så sa min man nej. I sådana frågor som påverkar familjen så mycket har nejet veto. Samma med att skaffa barn eller skaffa svärmor.

Jag måste bara fråga. Har ni aldrig pratat om det här tidigare? Hur ni ser på er familj och vem som tillhör den och så vidare?

Jo vi har pratat om det och han vet hur jag känner. Jag har blivit sur ett par gånger på henne förut men då var han snabb med att be mig att inte säga nåt till henne om det utan bara ta det med honom. Hans mamma är nummer ett i hans liv och det kan inte jag göra nåt åt. han vill inte göra henne ledsen helt enkelt. Han vill att hon ska tro bra om oss och vad vet jag? Han kanske har sagt till henne att hon är välkommen att bo med oss redan utan att ta det med mig. Nu säger han att vi kan låta henne bo hos oss ett par månader och sen diskutera fram en lösning som passar alla. Jag är bara rädd för att det inte finns en diskussion då. Det blir kanske som att jag kastar ut henne senare och det vill jag inte. Jag respekterar hans kärlek till sin mamma och jag vill inte göra honom ledsen men samtidigt så förstår jag inte hur en mamma kan ha sån makt över sina vuxna barn. Hon skulle kunna be honom om vad som helst och han skulle aldrig gå emot hennes ord. Han anser att han är skyldig henne för att hon kämpade på och uppfostrade dom och att hon hade flera jobb när de var små och slet ut sig. Sen att hon vägrade gifta om sig för att inte de ska få en styvfar som eventuellt skulle behandla dom illa. Han vill återgälda henne allt det där
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (V) skrev 2015-04-28 17:02:36 följande:

Är mamman från USA eller bor hon där och kommer hon från en kultur där det är vanligt att svärföräldrarna flyttar in?

De är från USA och i deras familj verkar det vara vanligt ja.
  • Anonym (Anonym)
    NadiaMi skrev 2015-04-28 20:22:25 följande:

Om du tar upp det direkt med hans mamma, så börja INTE med att berätta vad han sagt till dig och vad du tycker utifrån det. 

Fråga istället hur hon har tänkt kring en eventuell flytt och börja sedan prata om hur Du och Hon skulle kunna lösa det på ett sätt som funkar för Er Två. 

Om hon redan kritiserar så kanske hon kan förstå att det inte vore så lämpligt att bo under samma tak som er. Hon skulle ju isåfall bli inneboende och få leva efter dina regler i hemmet mer efter sina egna. 

Försök få en uppfattning om vad Hennes vision av boendet är, och fråga även hur mycket hon har pratat med sin son om det praktiska. Försök ta en lite större roll i det, med tanke på att det verkar vara dig och barnen hon ändå skulle spendera mest tid. 

Jag ska tänka på det. Nåt måste jag göra för även om jag vill vara tillmötesgående så skrämmer tanken mig till vettet att tvingas bo med svärmor permanent. Jag är väldigt mån om mitt privatliv och jag vill ha saker och ting på mitt sätt. Jag vill kunna klä mig hur jag vill hemma eller sköta mitt hem och barn som jag vill utan att behöva ta hänsyn till någon annan. Jag vet att hon kommer lägga sig i mitt förhållande med mannen för hon tycker hennes son inte ska behöva ta ansvar för nåt i hemma eftersom han jobbar och det här har hon sagt till mig flera gånger i telefon.
  • Anonym (Anonym)
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-28 22:04:29 följande:

Tror inte det handlar om att hon egentligen vill bo hos er utan att hon måste gå den vägen om hon ska anhöriginvandra. De vill väl åt den svenska sjukvården. Är hon sjuk och skröplig (även en 66 åring kan bara sjuk) och hon varit ensamstående i USA har hon nog ongen sjukvårdsförsäkring. Att vara utan sjukvårdsförsäkring i USA är som att skriva på en snabb död om man åker på någon kronisk sjukdom så som diabetes.

Om hon vill flytta till Sverige på eget bevåg måste hon kunna försörja sig eller att en släkting försörjer henne innan hon fått PUT.

Den dagen hon fått put kan hon söka lgh, söka lägsta pensionen vi har i Sverige osv om hon inte har en pension från USA.

Men hon kan inte bara flytta hit om hon inte har råd att bo här egentligen.

Detta är min teori.

Det är inte så nej. Hon har en sjukvårdsförsäkring och hon är lika pigg som mig nästan om man bortser från hennes diabetes. Hon har pengar och har inga problem med att försörja sig själv och min man är egenföretagare och tjänar tillräckligt för att kunna försörja henne med. Hon vill inte bo ensam där längre. Hennes andra barn har flyttat och hon känner sig ensam. Anhöriginvandring kallas det ja men det är inte för att hon vill åt nån svensk pension som hon vill komma till Sverige nej
  • Anonym (Anonym)

Jag ska absolut nämna det där med sex under samma tak som svärmor. Tack för det förslaget.

Att be han klippa navelsträngen vet jag att han inte kommer gilla så det får jag avvakta med men nu håller jag tummarna för att hon inte får uppehållstillstånd. Ni som har skrivit om det hoppas hoppas hoppas ni har rätt. Jag har funderat lite och kommit fram till vad han menar med att hon ska hjälpa mig med hem och barn. Han kommer inte lyfta ett finger mer i huset antar jag han menade. Hon kritiserar mig för att han får hjälpa till hemma trots att han jobbar. Så jag antar att han inte kommer behöva göra nåt när mamma flyttat in och "tar över". Sen kommer hon "hjälpa" mig uppfostra mina barn så som hon uppfostrade sina. Sen kommer hon lära mig laga mat för jag kan tydligen inte göra det.

Jag ogillar starkt den kvinnan har jag kommit fram till nu faktiskt. Jag kan inte bo med tanten. Hon har faktiskt bett min man skilja sig när vi hade bråkat så nu ska vi ha en domare här hemma också och jag vet redan vems sida hon står på.

• Anonym (Anonym)

Jag har nu sagt till mannen att jag inte vill bo med hans mamma och att om hon kommer och bor här kommer hon märka drt och det kommer bli bråk mellan oss. Jag har sagt att om pushar på det här så flyttar vi bara isär. Han kan bo med sin mamma och hälsar på oss när han vill då. Han sa inte mycket tillbaka heller men han tänker väl antagligen på det jag har sagt.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Carmita) skrev 2015-05-02 21:09:07 följande:

Enligt lagen har du ju ändå rätt att avhysa henne. Hemfridsbrottslagen kan du tillämpa. Din man kan inte bjuda in gäster i ert gemensamma hem om inte du vill det.

Mina svärföräldrar får enbart komma hit på inbjudan av mig när jag är förberedd. Eller om min man och jag har kommit överens om det. Han är helt med mig i detta då det gått över gränsen ett antal gånger. Försökt smutskasta mig inför våra barn när de passade dom och har försökt hjärntvätta dom med att jag behövs läggas in på psyket och har dragit min ena dotter i örat så hårt att hon fick ett blåmärke samt har naggat min son i håret för att han inte ville äta.

Men Gud va hemskt. Stackars barn. Jag hade aldrig accepterat att någon tillrättavisar mina barn fysiskt! De verkar inte kloka som även talar illa om dig framför barnen. Du har tur som har en förstående man som sätter gränser där.
Svar på tråden svärmor vill flytta in!!!