• Anonym (Anonym)

    svärmor vill flytta in!!!

    Nu har jag och min man tjafsat i flera veckor och jag känner mig rådvill här. Vill höra vem ni tycker har rätt här, jag eller mannen?
    Min svärmor bor i USA och hon vill flytta hit till Sverige för att vara nära oss. Hon förväntar sig att bo med oss och min man är så glad över att hans mamma ska komma. Han förstår inte varför jag inte sprudlar av glädje och planerar för var hon ska sova.
    Han anser att det är hans mamma som har tagit hand om honom när han var liten och att hon självklart ska bo hos oss om hon vill det. Han tycker jag är elak som inte känner som han. Han menar att hans familj är en del av honom och han vill att jag ska vilja bo med hans mamma. Han vill att jag självmant ska tömma ett av rummen och möblera det till hans mamma.
    Jag vill inte bo med hans mamma. Jag förstår att hon kommer bli ledsen men tanken på en gäst som kommer och aldrig åker hem kväver mig faktiskt. Jag har föreslagit att hon kan hyra en lägenhet nära oss och vara hos oss på dagarna om hon vill men att hon iallafall har en egen lägenhet.
    Han förstår inte att jag känner så. Han säger att hon är snäll och att hon kommer göra mig sällskap och hjälpa mig med barnen. Vill tillägga att jag är mammaledig med en liten hemma och att jag aldrig har träffat hans mamma tidigare!
    Hjälp vad ska jag göra? Hur kan jag få honom att förstå? Jag vill inte splittra våran familj över det här men jag vet att hans mamma är nummer ett i hans liv.
    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden svärmor vill flytta in!!!
  • Anonym (hm)

    Sätt ned foten TS det här är inte OK. Om din man har något uns vett förstår han att hans mamma inte skall bo hos er. Att bo nära er är en sak men att bo med er känns inte vettigt. Du nämner att hans mamma är nummer ett för honom konstigt eftersom du borde ha intagit den platsen vid detta laget. Be honom vänligt men bestämt att klippa navelsträngen. Visst hans mor kan bo hos er en tid som en gäst i jakten på bostad men för allas skull sen skall ni bo separerat. Vik inte en tum för detta kan annars bli början på slutet.

  • BCH52

    Här verkar det vara kulturer och traditioner som kolliderar. Det är inte alldeles ovanligt i USA att föräldrar bor med sina barn och hjälper till med barnbarnen. Detta inte så sällan på grund av att man inte har någon pension, det finns inte barntillsyn till vettig kostnad.
    Nu bor ni i Sverige och här måste du nog vara tydlig med att traditionen och kulturen är helt annorlunda. Vi älskar inte våra föräldrar mindre för det.

  • Anonym (Anonym)

    Jo jag tycker också det. Jag har dessutom aldrig träffat hans mamma så för mig är det en främling som vill flytta in. Men han känner att han inte kan avvisa henne och han är rädd att ska hända henne om hon bor ensam eftersom hon har diabetes. Men hon är ju bara 66 år och jag tycker att man ska klara av att bo ensam i den åldern.

  • Anonym (Jan-Bertil)

    Svärmor flytta in.
    Jamen absolut. Då flyttar jag ut.

    Men du gör som du vill TS

  • Anonym (V)

    Märklig man och mamma...

    Och ni har hunnit få barn och du har aldrig träffat henne? Jag menar inte att det är ditt fel eller ansvar , utan att din man borde ha ordnat för länge sen att ni träffas om han nu står sin mamma så nära.

    Jag skulle vägra bo med min svärmor även om jag tycker om henne. Jag vill fortsätta tycka om henne... ;)

    Skulle inte heller bo med min egen mamma heller.

    Stå på dig TS.

  • KaSaM

    Stå på dig, olika traditioner och kulturer men det är ert hem och ert liv som säkerligen starkt kan påverkas åt det negativa hållet av svärmoderns närvaro.

    Själv hade jag blivit galen även om jag inte alls har några bekymmer med min svärmor.

  • Anonym (svärmodern)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-04-27 17:09:54 följande:

    Nu har jag och min man tjafsat i flera veckor och jag känner mig rådvill här. Vill höra vem ni tycker har rätt här, jag eller mannen?
    Min svärmor bor i USA och hon vill flytta hit till Sverige för att vara nära oss. Hon förväntar sig att bo med oss och min man är så glad över att hans mamma ska komma. Han förstår inte varför jag inte sprudlar av glädje och planerar för var hon ska sova.
    Han anser att det är hans mamma som har tagit hand om honom när han var liten och att hon självklart ska bo hos oss om hon vill det. Han tycker jag är elak som inte känner som han. Han menar att hans familj är en del av honom och han vill att jag ska vilja bo med hans mamma. Han vill att jag självmant ska tömma ett av rummen och möblera det till hans mamma.
    Jag vill inte bo med hans mamma. Jag förstår att hon kommer bli ledsen men tanken på en gäst som kommer och aldrig åker hem kväver mig faktiskt. Jag har föreslagit att hon kan hyra en lägenhet nära oss och vara hos oss på dagarna om hon vill men att hon iallafall har en egen lägenhet.
    Han förstår inte att jag känner så. Han säger att hon är snäll och att hon kommer göra mig sällskap och hjälpa mig med barnen. Vill tillägga att jag är mammaledig med en liten hemma och att jag aldrig har träffat hans mamma tidigare!
    Hjälp vad ska jag göra? Hur kan jag få honom att förstå? Jag vill inte splittra våran familj över det här men jag vet att hans mamma är nummer ett i hans liv.
    Vad tycker ni?


    Jag tolkar det som att du inte tycker om mig med tanke på att du kör iväg mig på detta sätt?!
  • fluu

    Jag hade inte kunnat leva med att hans mamma har mer att säga till om i vårt förhållande och vårt hem än vad jag har. Jag hade sagt att svärmor får gärna bo nära, men inte hos oss för då flyttar jag.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Fiona M
    Anonym (svärmodern) skrev 2015-04-27 18:16:04 följande:

    Jag tolkar det som att du inte tycker om mig med tanke på att du kör iväg mig på detta sätt?!


    Inte ens kul.
  • Anonym (c)

    Jag hade blivit galen, det måste vara det snabbaste sättet i världen att skapa familjekris.
    Han är en vuxen man nu, då ska man inte bo med mamma, det är dags att klippa navelsträngen.

Svar på tråden svärmor vill flytta in!!!