• Anonym (känslostorm)

Har ni humörsvängningar?

Hej alla!

Jag är en tjej i 25-års åldern och jag har börjat fundera över om mina humörsvängningar är normala därför vill jag gärna veta hur erat humör brukar vara under en vanlig dag?

igår var en ganska typisk dag för mig, jag vaknade och var på dåligt humör men sedan när jag vaknat till och kommit iväg ut påväg till jobbet så mådde jag jätte bra och jag kände ett lyckorus över allt och jag kände mig redo för att göra det bästa av dagen. Humöret var bra ungefär halva arbetsdagen fram till lunch sedan så bara sjönk det till botten till synes utan anledning. Luften gick ur mig och jag blev trött och hade ingen energi. Såhär kände jag resten av arbetsdagen och även när jag kom hem i några timmar. Sedan började jag sätta igång med en hobby och humöret åkte upp igen och allt kändes bra igen.

Det är så jobbigt att hänga med i svängarna och även när jag träffar andra så känns det jobbigt att jag knappt orkar prata med folk ena stunden och nästa så är jag jätte glad?

Har ni det såhär också?!

• Svar på tråden Har ni humörsvängningar?
  • Anonym (..)
    Zarch skrev 2015-04-28 10:46:37 följande:

Absolut, visst är det så. Men lika bra att kolla med en riktig läkare istället, separationsångest sedan barnsben och lättare form av ångest kan vi alla ha mer eller mindre. Sömn, matintag och stress på jobbet kan påverka?

Kommer bara ihåg att en tjej som jag umgicks med förr var sjukt sensationslysten och gafflade på mig om borderline. Gick vettskrämd till en läkare som sa att det var det sista jag hade, däremot fick jag premalex för att dämpa mina premenstruella besvär. Kan också ha fel, men vi kan inte ställa diagnoser på ett forum. Och då behöver man inte dra fram största katastroftrumman, iallafall om man frågar mig.

Förstår hur du tänker och kan tänka mig att det inte är så kul att bli hobbydiagnostiserad av någon man känner.

Jag har själv borderline och på sättet Ts skrev så kände jag igen mig. För min del tog det lång tid innan jag fick rätt diagnos fast jag varit aktuell inom psykiatrin i år. Det var bara för att jag själv stötte på en beskrivning om borderline och bad om utredning som jag fick rätt hjälp. Vet inte var jag hade varit annars och tänker att jag nog mått bättre om jag tidigt fått behandling... Därför tänkte jag att det kan vara till hjälp att läsa lite själv men självklart låta en behörig ställa diagnos.

Vill bara säga att även om borderline är en "tung" diagnos så finns det bättre behandling idag än någonsin och man kan bli frisk, det är alltså ingen "dödsdom".
  • Anonym (Cam)
    Zarch skrev 2015-04-28 10:46:37 följande:

Absolut, visst är det så. Men lika bra att kolla med en riktig läkare istället, separationsångest sedan barnsben och lättare form av ångest kan vi alla ha mer eller mindre. Sömn, matintag och stress på jobbet kan påverka?

Kommer bara ihåg att en tjej som jag umgicks med förr var sjukt sensationslysten och gafflade på mig om borderline. Gick vettskrämd till en läkare som sa att det var det sista jag hade, däremot fick jag premalex för att dämpa mina premenstruella besvär. Kan också ha fel, men vi kan inte ställa diagnoser på ett forum. Och då behöver man inte dra fram största katastroftrumman, iallafall om man frågar mig.

Japp! Fick också först en primärdiagnos, bipolär. Hade inte minsta euforiska maniska faser, hade endast humörsvängningar. Det var hormoner som spökade, pms. Fick också hjälp med samma som du.
  • Anonym (Man)

Är det accepterat för mig som kille att ha humörssvängningar eller blir man utskrattad då jag inte kan ha pms. 

• Zarch
    Anonym (Cam) skrev 2015-04-28 11:04:13 följande:

Japp! Fick också först en primärdiagnos, bipolär. Hade inte minsta euforiska maniska faser, hade endast humörsvängningar. Det var hormoner som spökade, pms. Fick också hjälp med samma som du.

Ja du ser, vad jag har förstått så är det rätt vanligt? Så viktigt att få bra hjälp.
  • Anonym (Moa)

Jag har grova humörsvängningar och har haft det sedan barnsben. Jag har en NPF-diagnos, har ångest och är deprimerad från och till.

För mig skiftar humöret oftast - inte alltid, men oftast - av småsaker. En liten sak kan få min värld att rasa och ge mig supermycket ångest. Sen kan en liten sak göra det hela mycket bättre. Jag skiftar ofta flera gånger varje dag.

Anonym (Man) skrev 2015-04-28 11:26:25 följande:
    Är det accepterat för mig som kille att ha humörssvängningar eller blir man utskrattad då jag inte kan ha pms. 
    Klart män också kan ha humörsvängningar. Dumt att säga annat. Min partner har det, han är dock diagnostiserad med lite allt möjligt.
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Moa) skrev 2015-04-28 11:40:26 följande:

Jag har grova humörsvängningar och har haft det sedan barnsben. Jag har en NPF-diagnos, har ångest och är deprimerad från och till.

För mig skiftar humöret oftast - inte alltid, men oftast - av småsaker. En liten sak kan få min värld att rasa och ge mig supermycket ångest. Sen kan en liten sak göra det hela mycket bättre. Jag skiftar ofta flera gånger varje dag.

Klart män också kan ha humörsvängningar. Dumt att säga annat. Min partner har det, han är dock diagnostiserad med lite allt möjligt.
    Jag har också en NPF-diagnos och ångest och har humörsvängningar. Mitt humör skiftar också oftast av småsaker. 
  • Anonym (Cam)

Jag tror att om man skickade en person som man kallar "fullt normal " till en psykolog så går den därifrån med en diagnos.

• Anonym (ella)

Vad betyder en NPF-diagnos?

• Zarch
    Anonym (..) skrev 2015-04-28 11:02:35 följande:

Förstår hur du tänker och kan tänka mig att det inte är så kul att bli hobbydiagnostiserad av någon man känner.

Jag har själv borderline och på sättet Ts skrev så kände jag igen mig. För min del tog det lång tid innan jag fick rätt diagnos fast jag varit aktuell inom psykiatrin i år. Det var bara för att jag själv stötte på en beskrivning om borderline och bad om utredning som jag fick rätt hjälp. Vet inte var jag hade varit annars och tänker att jag nog mått bättre om jag tidigt fått behandling... Därför tänkte jag att det kan vara till hjälp att läsa lite själv men självklart låta en behörig ställa diagnos.

Vill bara säga att även om borderline är en "tung" diagnos så finns det bättre behandling idag än någonsin och man kan bli frisk, det är alltså ingen "dödsdom".

Det har du helt rätt i, det är ingen dödsdom. Bra att kunna läsa på om det, men det kan framkalla mer symtom och ångest att läsa för mycket om diverse diagnoser. Det är som en tjej jag kände som var helt förstörd och bombsäker på att hon fått tarmcancer, allt som stod på Wikipedia och Google tydde på det. Diagnosen var bara att hon hade för tajt anus efter att ha hållit sig för mycket. Nu vill jag inte jämföra borderline med cancer, hoppas bara du förstår min poäng?
  • Anonym (..)
    Zarch skrev 2015-04-28 13:29:02 följande:

Det har du helt rätt i, det är ingen dödsdom. Bra att kunna läsa på om det, men det kan framkalla mer symtom och ångest att läsa för mycket om diverse diagnoser. Det är som en tjej jag kände som var helt förstörd och bombsäker på att hon fått tarmcancer, allt som stod på Wikipedia och Google tydde på det. Diagnosen var bara att hon hade för tajt anus efter att ha hållit sig för mycket. Nu vill jag inte jämföra borderline med cancer, hoppas bara du förstår min poäng?

Jag förstår din poäng. :) Vi får hoppas att Ts sollar i tråden och tar till sig de tips som passar och struntar i det andra.
  • Zarch
    Anonym (..) skrev 2015-04-28 14:26:38 följande:

Jag förstår din poäng. :) Vi får hoppas att Ts sollar i tråden och tar till sig de tips som passar och struntar i det andra.

Ja verkligen, och söker hjälp.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (ella) skrev 2015-04-28 13:05:13 följande:
    Vad betyder en NPF-diagnos?
    En neuropsykiatrisk diagnos, typ Aspergers syndrom, autism, ADHD, Tourettes syndrom m.m. Alltså inte en psykisk diagnos/störning som t.ex. borderline.
  • Anonym (känslostorm)

Hej alla! Ursäkta sent svar jag har haft mycket att göra! Tack för alla era svar! Jag tror att jag ska göra så som vissa av er skriver att jag söker hjälp av läkare för att få hjälp. Det är så himla energi- krävande att dala så i humöret. Att gå omkring och vara super lycklig tar också på krafterna även om det är härligt så blir jag trött av lyckorusen..känns inte som att jag har ett normal läge riktigt vilket stämmer in på boderline..men jag känner inte igen mig så mycket i borderline ändå och vill inte diagnostisera mig själv så tänker att jag överlämnar det till läkare.

Kanske är det bara såhär det är att vara kvinna och människa? Men känns skönt att man inte är ensam om att brottas med humöret,

Svar på tråden Har ni humörsvängningar?