• Anonym (MJ)

Vem röstar på Vänsterpartiet?

Någon teori?

• Svar på tråden Vem röstar på Vänsterpartiet?
  • Anonym (Svägerska)

Min svägerska röstar på vänster.... Arbetar för vänster gratis...

• lövet2
    Anonym (Arbetslösa) skrev 2015-04-28 07:01:33 följande:
    Jag tror det är mest studenter,arbetslösa, kulturmuppar och knarkare som röstar på V, jag har svårt att tro att någon med ett riktigt arbete röstar V.
    Tja, de flesta som röstar V är såvitt jag vet byggnadsarbetare, gruvarbetare, skogsarbetare osv. Det borde räknas som riktigt arbete, antar jag ...?
  • sextiotalist

De som tror på deras tankesätt. Jag brukar skoja om att det är två stora kategorier som röstar på V, de som är studenter och de som har råd

• Anonym (Gråsosse)

De som tror att det är bättre att satsa pengar på äldrevården än att införa jobbskatteavdrag.

De som tror att det är bättre att höja sjukersättningen än att höja gränsen för statlig skatt.

De som tror att det är bättre att lägga pengar på skolan än att ge pengar till dom som använder städhjälp.

De som tror att det är bättre att höja lönerna för sjuksköterskor än att privata vårdföretag ska ta ut vinster.

De som tror att det är bättre att satsa på underhåll av järnvägen än att låta privata bolag slåss om spåren.

De som tror att marknadsekonomin inte löser problem inom sjukvård, skola och samhällsservice.

De som tror att man inte blir frisk bara för att det har gått ett visst antal dagar.

De som tror att om vi anställer fler fritidspedagoger, kuratorer, skolsköterskor, vaktmästare och annan skolpersonal kan vi ersätta behovet av en massa poliser i framtiden.

De som tror att det är fel med korttidsanställningar, vikariat, dåliga arbetsvillkor, osäkra timanställningar.

Framför allt de som tror att vi har råd att ha världens bästa skola, världens bästa sjukvård och världens bästa äldrevård.

• Anonym (Skräcködlan)
    Anonym (Gråsosse) skrev 2015-04-28 09:27:13 följande:

De som tror att det är bättre att satsa pengar på äldrevården än att införa jobbskatteavdrag.

De som tror att det är bättre att höja sjukersättningen än att höja gränsen för statlig skatt.

De som tror att det är bättre att lägga pengar på skolan än att ge pengar till dom som använder städhjälp.

De som tror att det är bättre att höja lönerna för sjuksköterskor än att privata vårdföretag ska ta ut vinster.

De som tror att det är bättre att satsa på underhåll av järnvägen än att låta privata bolag slåss om spåren.

De som tror att marknadsekonomin inte löser problem inom sjukvård, skola och samhällsservice.

De som tror att man inte blir frisk bara för att det har gått ett visst antal dagar.

De som tror att om vi anställer fler fritidspedagoger, kuratorer, skolsköterskor, vaktmästare och annan skolpersonal kan vi ersätta behovet av en massa poliser i framtiden.

De som tror att det är fel med korttidsanställningar, vikariat, dåliga arbetsvillkor, osäkra timanställningar.

Framför allt de som tror att vi har råd att ha världens bästa skola, världens bästa sjukvård och världens bästa äldrevård.

Kort sagt, de som har en naiv tro att kommun- och landstingspolitiker vet bättre än slipade affärsmän hur man bedriver en effektiv verksamhet (kryddat med lite altruistiska fantasier).

Du har stort förtroende för våra folkvalda märker jag!
  • Fatheya

De som tycker att de har bäst idéer såklart. Själv har jag röstat på vänstern sedan jag blev gammal nog att rösta.

Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • sextiotalist
    Anonym (Skräcködlan) skrev 2015-04-28 09:36:18 följande:

Kort sagt, de som har en naiv tro att kommun- och landstingspolitiker vet bättre än slipade affärsmän hur man bedriver en effektiv verksamhet (kryddat med lite altruistiska fantasier).

Håller med. Den offentliga vården har mycket att lära av den privata.

Själv arbetar jag inom en bransch som bekostas av skattemedel och nej jag är inte det minsta imponerad av hur myndigheten (inte individerna) sköter sina åtaganden. Det jag såg när jag var uthyrd konsult var att administrationen tog väldigt mycket tid från arbetet
  • Flash Gordon
    lövet2 skrev 2015-04-28 09:10:39 följande:
    Tja, de flesta som röstar V är såvitt jag vet byggnadsarbetare, gruvarbetare, skogsarbetare osv. Det borde räknas som riktigt arbete, antar jag ...?
    Studenter, arbetslösa och utlänningar röstar på V. I den mån en jobbare röstar på V så är det företrädesvis en "hon" i offentlig sektor:

http://www.henrikoscarsson.com/2009/06/vansterpartiets-valjare.html

Och givetvis kan grupperna ovan till viss del sammanfalla.

.
    Grabbarna i gruvan - de är nog snarare på väg från S till SD numer.
  • Anonym (yeahright)
    Anonym (Skräcködlan) skrev 2015-04-28 09:36:18 följande:

Haha, är det något jag vet om en slipad affärsman så är det att han inte kan driva en verksamhet på ett bra sätt som tjänar allmänheten.

• Anonym (yeahright)
    Flash Gordon skrev 2015-04-28 10:22:35 följande:
    Studenter, arbetslösa och utlänningar röstar på V. I den mån en jobbare röstar på V så är det företrädesvis en "hon" i offentlig sektor:

http://www.henrikoscarsson.com/2009/06/vansterpartiets-valjare.html

Och givetvis kan grupperna ovan till viss del sammanfalla.

.
    Grabbarna i gruvan - de är nog snarare på väg från S till SD numer.
    Ja, sorgligt nog är det nog sant, för en SD röst kommer göra deras arbets och livssituation än sämre, eftersom SD är ett HÖGER, jag säger det igen H-Ö-G-E-R parti, vars politik gynnar de allra rikaste i sverige, inte de fattiga. I nästan alla frågor röstar de med alliansen. Deras politik tar från de fattiga och ger till de rika.
Svar på tråden Vem röstar på Vänsterpartiet?