• aug14

Köpa lära gå-skor innan barnet kan gå?

Min son är 8 månader och har börjat ställa sig mot möbler och älskar att gå runt när någon håller honom i händerna. Jag vet att man egentligen inte "får" köpa skor förrän de har gått utan stöd i 6 veckor, men nu börjar vi ju vara ute och leka mycket, så det kan bli lite kallt och blött att vara ute i bara strumpor. Skulle egentligen inte ha någonting emot att köpa billiga tofflor och avvakta, men vi bor utomlands och jag gillar inte stilen på märket som har monopol på lära gå-skorna här. Vi åker snart till Sverige på semester och jag skulle gärna vilja passa på att köpa kavatskor eller liknande. Går det att köpa med lite extra växtmån eller måste vi vänta tills han går på riktigt innan vi kan prova ut skor?

• Svar på tråden Köpa lära gå-skor innan barnet kan gå?
  • Alexi

Alltså, får jag fråga vilket land ni bor i, där folk aldrig är ute med sina barn?

• aug14
    Dr to be skrev 2015-04-29 12:43:21 följande:

Självklart måste han få ha skor på sig.

Off topic- vad är egentligen lära-gå-skor? Vår dotter var 10 mån då hon hux flux började gå och det var i snörika januari. Det var aldrig snack om lära-gå-skor utan hon fick ett par varma vinterskor i hennes storlek. Inne gick hon barfota eller i strumplästen eller ev i mokasiner....

Lära gå-skor är lätta skor med böjbar sula och lite extra stöd runt vristen som jag har uppfattat det, men jag skulle också vilja ha svar på hur nödvändiga de är. Är det skadligt på något sätt att köpa "vanliga" skor från t ex. H&M? Lära gå-skorna verkar ju smidigare att gå i, men det skulle kanske vara bra att ha ett extra billigt par
  • Alexi

Vi har aldrighaft läragåskor. Inomhus ska de ju inte ha skor, och utomhus tar man ju lämpliga skor för årstiden.

• aug14
    Alexi skrev 2015-04-29 12:50:23 följande:

Alltså, får jag fråga vilket land ni bor i, där folk aldrig är ute med sina barn?

Storbritannien. Klart att det måste finnas folk som är ute med sina barn här med, men utelek ses inte som lika viktigt här och jag överdriver inte när jag säger att jag aldrig har sett andra småbarn på lekplatserna vi går till. Bara barn som är stora nog att vara ute själva. Lite synd då jag hade föreställt mig att vi skulle träffa kompisar där
  • aug14
    Alexi skrev 2015-04-29 13:02:45 följande:

Vad tråkigt och lite sorgligt!

Jo, jag tycker det. En mamma i min föräldragrupp tyckte inte att man kunde gå på barnvagnspromenad med en förkyld bebis. Obestämd Lite skillnad mot oss svenskar som är uppvuxna med att frisk luft botar allt. Flört
  • minerva123
    aug14 skrev 2015-04-29 13:19:45 följande:

Jo, jag tycker det. En mamma i min föräldragrupp tyckte inte att man kunde gå på barnvagnspromenad med en förkyld bebis.  Lite skillnad mot oss svenskar som är uppvuxna med att frisk luft botar allt. 

Oj! Vad skulle de säga om vår vana att låta bebisar sova ute i vagnen på vintern då! Tänk vad olika det kan vara.
  • frökenelisabeth
    aug14 skrev 2015-04-29 13:19:45 följande:
    Jo, jag tycker det. En mamma i min föräldragrupp tyckte inte att man kunde gå på barnvagnspromenad med en förkyld bebis. Obestämd Lite skillnad mot oss svenskar som är uppvuxna med att frisk luft botar allt. Flört
    Fast min svärmor blev helt förfärad när jag gick ut på barnvagnspromenad då lillen hade feber så den typen av knepiga åsikter finns nog överallt. Bor iofs inte heller i Sverige utan i Danmark, men här är det ju också dille på att småbarn ska vara ute så mkt som möjligt, och gärna sova middag ute tills de är tre år. 

Angående skor så tycker jag svenska Kavat gör väldigt bra skor, lite dyra, men har man tur kan man hitta på rea som inte kostar så mkt. 

Låter ju skumt med lekplatserna, jag har en syster som också bor i GB och när jag besökte henne med mitt barn så fanns det massvis med andra barn och föräldrar på lekplatserna där, fast är kanske stor skillnad på kulturen i olika delar av landet? 
  • frökenelisabeth
    minerva123 skrev 2015-04-29 13:42:21 följande:
    Oj! Vad skulle de säga om vår vana att låta bebisar sova ute i vagnen på vintern då! Tänk vad olika det kan vara.
    Visst är det! Här i DK är det jättevanligt att man går på café och lämnar sin sovande bebis i vagnen utanför (majoriteten av caféer får man inte ta med vagnen in). Man sätter sig vid ett fönster så man har lite uppsikt och sen har man babyalarmet i vagnen så man hör om ungen vaknar. Men det var visst en danska som hade gjort så i New York, det resulterade i en polisanmälan. INTE okej där att lämna barnet ute!  

Förlåt ts för lite OT
  • aug14
    minerva123 skrev 2015-04-29 13:42:21 följande:
    Jag såg faktiskt en tidningsartikel om det en gång, i stilen "bisarra saker folk i andra kulturer gör". Flört
Svar på tråden Köpa lära gå-skor innan barnet kan gå?