• Anonym (?)

är detta för "avklätt" som bröllopsgäst?

Ska på bröllop i sommar. Utomhus på en strand. Har kärat ner mig i en klänning men undrar om det är för naket.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden är detta för "avklätt" som bröllopsgäst?
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2015-04-30 13:44:08 följande:

Eller denna?

Jag tycker att den passar mycket bättre
  • Anonym
    Anonym (-) skrev 2015-04-30 13:42:55 följande:
    Nej, jag är svensk. Jag går dock på väldigt många bröllop, i snitt sju om året. På i snitt tre av dessa så är det fler än jag dom byter kläder till festen.
    Förstår inte riktigt, kan svenskar inte ha kulturell variation?

Jag blir mest nyfiken av vilket skäl du tar kläder som är olämpliga att äta middag i på vigseln, och kläder som är olämpliga att övervara en vigsel i till middagen. Eller är det brukligt för din bekantskapskrets att ha olika klädkoder för de olika delarna av bröllopet?
  • Olympia

Fråga brudparet vad sjutton de menar med klädkoden "finklädd".
    Klädkod anger man för att underlätta för gästerna på vilken nivå de ska klä sig.
    "Finklädd" kan för någon vara att man tar på sig ett par rena jeans och för någon annan att man har full galaklädsel.

• isolande
    Anonym (?) skrev 2015-04-30 14:00:17 följande:
    Tack för input! Det tycker jag också men så är jag osäker på storlekarna. Det är från deras kollektion petit och jag är allt annat än petit med mina 175 cm.. :/

Därför kanske man ska köra på byxorna i ljus färg och sen ta en färggrann topp (som du skrev) till.. då blir det ju som jumpsuiten men jag slipper oroa mig för att den blir för kort för mig.. ?
    Klokt. Jumpsuits kan ju vara lite knepiga i modellen om man inte är "standard". Tycker brallorna med top vore skitsnyggt oxå :)
  • Anonym (-)
    Anonym skrev 2015-04-30 14:10:41 följande:

Förstår inte riktigt, kan svenskar inte ha kulturell variation?

Jag blir mest nyfiken av vilket skäl du tar kläder som är olämpliga att äta middag i på vigseln, och kläder som är olämpliga att övervara en vigsel i till middagen. Eller är det brukligt för din bekantskapskrets att ha olika klädkoder för de olika delarna av bröllopet?

Det kanske man kan, men jag har ingen speciell kultur. Jag är svensk, född i överklass (om det var det du menade med "kultur"?).

Klädkoden gäller endast vigseln. Är det bara middag efteråt så har jag samma kläder (men byter oftast skor). Är det fest så byter jag alltid om till något mer ledigt.
  • Tom Araya
    Anonym (-) skrev 2015-04-30 14:03:47 följande:
    Nu förstår jag inte. Hur menar du? Jag har aldrig funnit det svårt att byta om inför festen.
    Att vigsel och fest är på en plats du har svårt att få utrymme till att förvara extrakläder eller byta om och det är för långt för att åka hem imellan.
    Du kan inte förvänta dig att värden ska hålla med det, blir omöjligt att lösa om 20, 50 eller 100 gäster vill byta om. Har ni hotellrum i närheten är problemet såklart löst av sig självt.

• Tom Araya
    Olympia skrev 2015-04-30 14:11:09 följande:

Fråga brudparet vad sjutton de menar med klädkoden "finklädd".
    Klädkod anger man för att underlätta för gästerna på vilken nivå de ska klä sig.
    "Finklädd" kan för någon vara att man tar på sig ett par rena jeans och för någon annan att man har full galaklädsel.

Precis....det finns ju folk som har kostym till vardags...
  • Mantrasina
    Anonym (-) skrev 2015-04-30 14:17:30 följande:
    Det kanske man kan, men jag har ingen speciell kultur. Jag är svensk, född i överklass (om det var det du menade med "kultur"?).

Klädkoden gäller endast vigseln. Är det bara middag efteråt så har jag samma kläder (men byter oftast skor). Är det fest så byter jag alltid om till något mer ledigt.

Faktum är att det snarare är tvärtom. Till själva vigseln (om det är i en kyrka) kan vem som helst komma eftersom det räknas som en öppen gudstjänst, och det enda som är viktiga vad gäller klädsel är att av tradition ska urringningen inte vara för djup och axlarna täckta (för kvinnor). Klädkoden är till för just festen men brukar följas både till vigsel och fest. 

Låter fruktansvärt opraktiskt att ha på sig nåt som inte är ledigt nog för fest redan från början!

Ts, om jag var du skulle jag leta reda på en knälång klänning i lite finare material och så kombinera med en sjal eller kanske en enklare bolero för senare när det kan bli kyligare. 

• Anonym (-)
    Tom Araya skrev 2015-04-30 15:39:12 följande:

Att vigsel och fest är på en plats du har svårt att få utrymme till att förvara extrakläder eller byta om och det är för långt för att åka hem imellan.

Du kan inte förvänta dig att värden ska hålla med det, blir omöjligt att lösa om 20, 50 eller 100 gäster vill byta om. Har ni hotellrum i närheten är problemet såklart löst av sig självt.

Hittills har det aldrig varit några problem. Jag har alltid haft mina festkläder i resegarderob i bilen.
  • Anonym (-)
    Mantrasina skrev 2015-04-30 15:57:11 följande:

Faktum är att det snarare är tvärtom. Till själva vigseln (om det är i en kyrka) kan vem som helst komma eftersom det räknas som en öppen gudstjänst, och det enda som är viktiga vad gäller klädsel är att av tradition ska urringningen inte vara för djup och axlarna täckta (för kvinnor). Klädkoden är till för just festen men brukar följas både till vigsel och fest. 

Låter fruktansvärt opraktiskt att ha på sig nåt som inte är ledigt nog för fest redan från början!

Ts, om jag var du skulle jag leta reda på en knälång klänning i lite finare material och så kombinera med en sjal eller kanske en enklare bolero för senare när det kan bli kyligare. 

Klädkoden är alltid för bröllopet, men jag följe alltid ungefär samma klädkod även till festen. Jag är mer diskret på vigseln och mer utmanande på festen. Jag är långt ifrån ensam om att klä om så.
Svar på tråden är detta för "avklätt" som bröllopsgäst?