• Anonym (M)

    En fråga till er som har partner.

    Skulle du dumpa din partner om hen var otrogen mot dig?

  • Svar på tråden En fråga till er som har partner.
  • Anonym (M)
    Haskel skrev 2015-05-05 01:54:38 följande:

    Jag skulle inte lämna.


    Däremot skulle du väl blir grymt sårad?
  • Pentagram
    Anonym (M) skrev 2015-05-03 22:01:20 följande:

    Skulle du dumpa din partner om hen var otrogen mot dig?



    Nej.uppenbarligen inte.
  • Jennie med ie

    För mig är otrohet helt fel absolut, men inte det värsta någon kan utsätta sin partner för så som många utrycker det.

    Lämna eller ej beror på mycket runtomkring. Tar partnern på sig ansvaret för sina handlingar eller skyller h*n bara ifrån sig? Verkar h*n genuint anse sig ha gjort fel eller verkar h*n egentligen inte särskilt ångerfull? Fortsätter lögnerna efter att otroheten uppdagas, försöker h*n dölja en lögn med en ny lögn? Vad är h*n beredd att göra för egen del och gemensamt med den andre för att relationen ska bli bra igen? O s v..,

  • Eerie

    beror på vad otroheten bestod av och hur relationen såg ut när det hände.

  • Anonym (Hatar svartsjuka)

    Nej. Verkligen inte.

    Hatar svartsjuka och tycker att det är en av de lägsta och smutsigaste känslorna en människa kan känna. Ungefär som ilska, avundsjuka, girighet och aggression. Det är något jag jobbar på att inte vara själv, och det hoppas jag att andra också gör.

    Så länge det min partner känner för eller gör med någon annan inte påverkar mig så ser jag ingen anledning att känna mig hotad av det. Jag unnar min partner all lycka och alla positiva upplevelser hen kan få eftersom jag älskar hen.

    Skulle en relation med en annan person påverka mig på något sätt, exempelvis genom att min partner får en könssjukdom, ett barn som inte är vårt gemensamma, eller inte anser sig ha tid för mig och vår relation så skulle det vara en annan sak. Och självklart skulle det krossa mitt hjärta om min partner slutade älska mig. Men det tror jag inte att man automatiskt gör bara för att man älskar eller älskar med någon annan.

    Tycker att det är extremt märkligt att bygga sitt förhållande på att båda ska försöka vara sexuellt exklusiva i en modern värld med fri tillgång till bra preventivmedel och sjukvård. Ett sunt förhållande bygger på att man älskar varandra, trivs med att leva ihop, vill dela vardagen med varandra och eventuellt uppfostra barn tillsammans.

  • Anonym (Erik)
    Anonym (Hatar svartsjuka) skrev 2015-05-05 17:28:20 följande:

    Nej. Verkligen inte.

    Hatar svartsjuka och tycker att det är en av de lägsta och smutsigaste känslorna en människa kan känna. Ungefär som ilska, avundsjuka, girighet och aggression. Det är något jag jobbar på att inte vara själv, och det hoppas jag att andra också gör.

    Så länge det min partner känner för eller gör med någon annan inte påverkar mig så ser jag ingen anledning att känna mig hotad av det. Jag unnar min partner all lycka och alla positiva upplevelser hen kan få eftersom jag älskar hen.

    Skulle en relation med en annan person påverka mig på något sätt, exempelvis genom att min partner får en könssjukdom, ett barn som inte är vårt gemensamma, eller inte anser sig ha tid för mig och vår relation så skulle det vara en annan sak. Och självklart skulle det krossa mitt hjärta om min partner slutade älska mig. Men det tror jag inte att man automatiskt gör bara för att man älskar eller älskar med någon annan.

    Tycker att det är extremt märkligt att bygga sitt förhållande på att båda ska försöka vara sexuellt exklusiva i en modern värld med fri tillgång till bra preventivmedel och sjukvård. Ett sunt förhållande bygger på att man älskar varandra, trivs med att leva ihop, vill dela vardagen med varandra och eventuellt uppfostra barn tillsammans.


    Bra skrivet, jag håller med dig till fullo! Tyvärr är gör de flesta inte det.
  • Skogshuggaren
    Anonym (Ursula) skrev 2015-05-04 19:57:45 följande:

    Nej, det hade jag inte gjort. Jag tycker inte själv att sex och kärlek hör ihop och jag skulle mycket väl kunna ligga med en annan man också ändå älska min man och vilja leva med honom.

    Om min man däremot hade en kärleksrelation med en annan kvinna, med sex eller utan, skulle jag nog överväga att göra slut. Om han älskar någon annan finns liksom ingen framtid för oss.


    Jag håller med där. Jag är inte så svartsjuk av mig, så ett litet snedsteg skulle jag nog förlåta. Upprepade gånger eller mer av ett kärleksförhållande vid sidan av skulle jag ha svårare med.

    Lögner och förnekanden skulle i mina ögon vara värre än själva handlingen.
  • Anonym (Hatar svartsjuka)
    Anonym (Erik) skrev 2015-05-05 17:35:04 följande:

    Bra skrivet, jag håller med dig till fullo! Tyvärr är gör de flesta inte det.


    Är helt övertygad om att idén om att man måste vara sexuellt exklusiv i ett förhållande kommer att vara lika omodern om hundra år som idén om att man måste vara oskuld när man gifter sig är idag.
  • Anonym (Hatar svartsjuka)

    Tråden blir riktigt rolig om man tänker sig att svaren inte handlar om otrohet, utan om tidigare förhållanden. Alltså svarar på frågan "skulle du kunna gifta dig med någon som redan haft sex med någon annan innan ni träffades?" Tror att svaren i tråden är ganska representativa för hur folk på 1800-talet kände i den frågan. Tack och lov att moralen utvecklas!

  • Haskel
    Anonym (M) skrev 2015-05-05 12:44:58 följande:
    Däremot skulle du väl blir grymt sårad?
    Inte nödvändigtvis.
Svar på tråden En fråga till er som har partner.