• Lorelei83

100 kr per person på 50 årsfest? Sniket?

Min man fyller 50 i juni och jag ordnar hans fest.

I helgen hade vi dop och jag blev besviken att flera avbokade i sista minuten eller dagarna innan trots att jag gett ett bra sista datum till anmälan så jag visste hur mycket tårta jag skulle beställa. Nå folk kanske hellre går på 50-års fest än på dop. Men jag vill inte beställa catering och tårta till folk som inte behagar dyka upp. 

Sista dagen för anmälan är den 1a juni (festen är den 5e).

1. Varje gäst får betala 100 kr för mat, tårta och vin. (Detta kommer gå på mycket mer än 100 kr). Senare på kvällen finns en bar öppen till låååga priser.

2. Ta ut en "straffavgift" för vad allt kostat till de som inte kommer? (Känns fräckt)

Jag skrev tidigare att om man inte vet vad man vill ge kan man ge ett bidrag till festen eller till en annan sak min man önskar sig. Men om folk betalar 100 kr för att komma så känns det som att jag bör säga att de inte behöver ge presenter. Men samtidigt är det ju roligt för min man att få presenter. Han har i tidigare förhållanden inte blivit uppvaktad alls så jag vill att han verkligen ska bli det.

Jag är mammaledig så vi har inte den bästa ekonomin. Men jag vill lägga pengar på hans fest och kan betala allt. Men inte till sånna som inte kommer..

Hur ska jag göra? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 11:55
    Jag har bestämt att vi vill bjuda så vi ska göra det! :)

• Svar på tråden 100 kr per person på 50 årsfest? Sniket?
  • Lorelei83

Det är väl bara att fasa ut sånna som inte brukar dyka upp när de säger det, ur umgängeskretsen.

Eller bara inte bjuda de alls nu. 

• Lorelei83
    Duckan skrev 2015-05-04 10:34:07 följande:

I ts umgänge kanske det är vanligt med sk kuvertpriser?

Hm... Nej det är inte vanligt. Däremot är det inte vanligt heller att man håller stora bjudfester som vi tänker göra. 

Vi har iofs vänner som bjudit stort, men också förväntat sig dyyyra bröllopspresenter och doppresenter. (Och räknat pengarna inför alla gäster)
  • Lorelei83
    Hummeldummel skrev 2015-05-04 10:07:52 följande:

Fast så är det ju med tillställningar..

Folk blir sjuka, det händer någonting som gör att de får förhinder. Sådant får man räkna med.

Vi gifter oss iår. Det är 95 anmälda. Kommer 86-88 st skulle jag tro. Sånt är livet....

Jo jag räknar med att folk blir sjuka. Men vi har problem med folk som har ursäkter i sista minuten när de tackat ja för länge sen.

"Min granne fyller 60 samma dag som ditt dop men det fick jag veta först dagen innan".

"Jag körde långt och fick lite ont i ryggen (men orkade ändå sjösätta båten och festa i stugan istället).

"Min man vill inte vara barnvakt"

"Jag har inte råd"
  • Haskel

Att bli "bjuden" på 50-årskalas som man ska betala för, känns nog "lite så där". Även om 100 kr är en struntsumma.

Bättre brukar det vara att bjuda på mat, och dryck till maten. Sedan ha en bar där man kan köpa dryck för billig peng under resten av kvällen.

• Benedicte127
    Lorelei83 skrev 2015-05-04 11:53:55 följande:

Jo jag räknar med att folk blir sjuka. Men vi har problem med folk som har ursäkter i sista minuten när de tackat ja för länge sen.

"Min granne fyller 60 samma dag som ditt dop men det fick jag veta först dagen innan".

"Jag körde långt och fick lite ont i ryggen (men orkade ändå sjösätta båten och festa i stugan istället).

"Min man vill inte vara barnvakt"

"Jag har inte råd"

Jag skulle inte ta betalt för en fest.

Men jag skulle nog inte bjuda folk som beter sig på det sättet du beskriver.

Inte heller folk som inte klarar av att dricka med måtta och blir apfull om man har fri bar.

Då sparar man en del pengar , även om man vill i första hand undvika respektösa människor och fyllon , och inte spara pengar.
  • Lorelei83
    Benedicte127 skrev 2015-05-04 12:35:51 följande:
    Jag skulle inte ta betalt för en fest.

Men jag skulle nog inte bjuda folk som beter sig på det sättet du beskriver.

Inte heller folk som inte klarar av att dricka med måtta och blir apfull om man har fri bar.

Då sparar man en del pengar , även om man vill i första hand undvika respektösa människor och fyllon , och inte spara pengar.
    Tanken från början var ju att jag ville bjuda, och att jag vill beställa catering för jag är inte bra på att laga kött. Jag vill att folk ska komma och ha roligt. Och jag tycker att vi har råd att bjuda och vi ska göra det. Stället vi ska vara på har en bar med riktigt billiga priser så folk får köpa alkohol själva efter middagen är slut.

Däremot vill jag inte lägga tusentals kr på de som är ohyfsade och beter sig dåligt. Jag vet inte hur jag ska göra. De är ju en del i "gänget" men har olika ursäkter rätt ofta. Inte bara till mina tillställningar. Funderar på att skicka privata mail till de när de har tackat ja.

Typ: "Jag vet att du inte alltid kan komma på tillställningar du tackat ja till av olika anledningar. Du är så välkommen på festen men jag hoppas att du säger till i god tid före om du inte kan komma, så jag inte står där med beställd mat som inte äts upp." 

För det är ju svårt med "straffavgift" om folk inte dyker upp. Först och främst låter det jävligt fräckt. Men folk kan ju också bli sjuka på riktigt. Det är ju några som förstör för alla andra.
  • Lorelei83
    Haskel skrev 2015-05-04 11:55:45 följande:

Att bli "bjuden" på 50-årskalas som man ska betala för, känns nog "lite så där". Även om 100 kr är en struntsumma.

Bättre brukar det vara att bjuda på mat, och dryck till maten. Sedan ha en bar där man kan köpa dryck för billig peng under resten av kvällen.

Precis det känns sniket!  Det finns en bar där vi ska vara med billig alkohol, så de får köpa själva efter middagen.
  • sotoo
    Lorelei83 skrev 2015-05-04 13:06:18 följande:
    Tanken från början var ju att jag ville bjuda, och att jag vill beställa catering för jag är inte bra på att laga kött. Jag vill att folk ska komma och ha roligt. Och jag tycker att vi har råd att bjuda och vi ska göra det. Stället vi ska vara på har en bar med riktigt billiga priser så folk får köpa alkohol själva efter middagen är slut.

Däremot vill jag inte lägga tusentals kr på de som är ohyfsade och beter sig dåligt. Jag vet inte hur jag ska göra. De är ju en del i "gänget" men har olika ursäkter rätt ofta. Inte bara till mina tillställningar. Funderar på att skicka privata mail till de när de har tackat ja.

Typ: "Jag vet att du inte alltid kan komma på tillställningar du tackat ja till av olika anledningar. Du är så välkommen på festen men jag hoppas att du säger till i god tid före om du inte kan komma, så jag inte står där med beställd mat som inte äts upp." 

För det är ju svårt med "straffavgift" om folk inte dyker upp. Först och främst låter det jävligt fräckt. Men folk kan ju också bli sjuka på riktigt. Det är ju några som förstör för alla andra.

Tycker inte att du ska skriva ett sånt mail, jag hade blivit förnärmad.
  • Duckan

Lorelei83, kul med kalas! Hoppas att det blir lyckat för din man på stora dagen.

• Lorelei83
    Duckan skrev 2015-05-04 13:12:32 följande:

Lorelei83, kul med kalas! Hoppas att det blir lyckat för din man på stora dagen.

Men tack :)

Ja han kommer bli riktigt firad. Han är det bästa som har hänt mig och pappa till vår son på 8 månader. Så han förtjänar det bästa :)

Nu kommer jag ju bara kunna vara med två timmar på kalaset innan sonen ska sova. Men mannen min kommer ha jättekul! 
  • Benedicte127
    Lorelei83 skrev 2015-05-04 13:06:18 följande:

Jag skulle inte skriva ett sånt mejl , men du känner dina kompisar bättre.

Själv skulle jag inte bjuda folk som är oförskämda och beter sig illa även om de är "en del av gänget" , eller släktingar osv. , men folk är ju olika.

Du vet vad som är rätt just för er.

Är ni på ett bar är det givetvis helt okej att de köper mer dricka själv.

Det jag tycker är märkligt om folk köper alkohol någon annanstans , sen säljer den på en fest hemma eller hyrd lokal.

( läst bara om liknande på FL, aldrig sett i verkligheten )
  • Voluptuous Shalimar

Tycker nog i så fall att det är bättre att skriva ett mail till ALLA. Där kan du skriva mer generellt att du verkligen hoppas att alla som tackat ja verkligen tänker komma, eftersom du vill bjuda på ett hejdundrande party och sena återbud blir både kostsamt och ledsamt. Och som avslutning önska hjärtligt välkomna och hoppas ni får en fantastisk kväll och väl mött och sånt där. Då blir det en trevlig underton och du får ändå sagt det du vill. 

För övrigt: vilka jäkla typer kommer med återbud i den stil du gav exempel på?!? Jag är uppriktigt förvånad!

• Lorelei83
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-05-04 17:30:56 följande:

Tycker nog i så fall att det är bättre att skriva ett mail till ALLA. Där kan du skriva mer generellt att du verkligen hoppas att alla som tackat ja verkligen tänker komma, eftersom du vill bjuda på ett hejdundrande party och sena återbud blir både kostsamt och ledsamt. Och som avslutning önska hjärtligt välkomna och hoppas ni får en fantastisk kväll och väl mött och sånt där. Då blir det en trevlig underton och du får ändå sagt det du vill. 

För övrigt: vilka jäkla typer kommer med återbud i den stil du gav exempel på?!? Jag är uppriktigt förvånad!

Det var smart! Jag ska göra det! 
  • Madraykin

Jag jobbar med ungdomar, och ibland ordnar vi med aktiviteter som kostar ganska mycket men som är gratis för dem. T.ex. bussresa till en närliggande stad där det är ett event. För att vi ska kunna boka rätt storlek på bussen, som kostar allt mellan 1000-4000:-, så behöver vi ju veta innan hur många som ska med. För att förhindra att folk anmäler sig utan att dyka upp, så har vi en anmälningsavgift på typ 20 eller 50 spänn. Den avgiften får de tillbaka sen när de väl sitter på bussen, men har de inte avanmält sig i tid så går avgiften förlorad.

Vet inte om samma princip går att tillämpa på vuxenkalas? Aldrig hört talats om det men ett bra tillvägagångssätt i mitt jobb är det iaf Flört

• Madraykin

Ett annat alternativ är ju att separera bjudningarna. Säg att ni börjar med insläpp kl 18, maten serveras 18:30. De som vill äta får betala kuvertavgift på 100:-. Kl 20:00 har ni insläpp för övriga, som inte vill vara med och äta men ändå fira gubben och då inte behöver betala kuvertavgift.

För även om jag är emot kuvertavgift, så är det hyfsat socialt accepterat idag och ja - det är ett problem att beräkna mat när det är flera som sedan inte dyker upp. 100:- tycker jag ändå är mer en symbolisk summa!

• Lorelei83
    Madraykin skrev 2015-05-04 23:57:31 följande:

Jag jobbar med ungdomar, och ibland ordnar vi med aktiviteter som kostar ganska mycket men som är gratis för dem. T.ex. bussresa till en närliggande stad där det är ett event. För att vi ska kunna boka rätt storlek på bussen, som kostar allt mellan 1000-4000:-, så behöver vi ju veta innan hur många som ska med. För att förhindra att folk anmäler sig utan att dyka upp, så har vi en anmälningsavgift på typ 20 eller 50 spänn. Den avgiften får de tillbaka sen när de väl sitter på bussen, men har de inte avanmält sig i tid så går avgiften förlorad.

Vet inte om samma princip går att tillämpa på vuxenkalas? Aldrig hört talats om det men ett bra tillvägagångssätt i mitt jobb är det iaf Flört

Det är ju smart :P Men tror att det är ohyffsat också. Enligt familjeliv.se är i alla fall ALLT ohyffsat ;)
  • Lorelei83
    Madraykin skrev 2015-05-05 00:00:46 följande:

Ett annat alternativ är ju att separera bjudningarna. Säg att ni börjar med insläpp kl 18, maten serveras 18:30. De som vill äta får betala kuvertavgift på 100:-. Kl 20:00 har ni insläpp för övriga, som inte vill vara med och äta men ändå fira gubben och då inte behöver betala kuvertavgift.

För även om jag är emot kuvertavgift, så är det hyfsat socialt accepterat idag och ja - det är ett problem att beräkna mat när det är flera som sedan inte dyker upp. 100:- tycker jag ändå är mer en symbolisk summa!

Nu skippar jag kuvertavgiften. Men har sagt att de som inte vet vid sista anmälningsdag om de kan komma eller inte är välkomna senare på kvällen när vi har ätit klart. (Det ska ju festas hela natten förhoppningsvis)

Tycker inte heller att 100 kr är mycket alls. Hade inte alls blivit stött om jag blev bjuden på nån stor fest där det kostade 100 kr. Utan väldigt billigt med tanke på att man inte behövde köpa en present. Men nu behövs det ju inte en kuvertavgift längre :)
Svar på tråden 100 kr per person på 50 årsfest? Sniket?