• Tvivelmatte

    Råd om ok att avliva katten!?

    Hej

    Har bokar tid för att avliva vår katthona! Usch det känns så hemskt, men vi flyttade för sex månader sedan och sedan vi kom hit har hon börjat kissa inne. Varit hos veterinären och behandlat henne för utinvägsinfektion och nu frisk. Hon har chiplucka och är lite rädd av sig.

    Har skuldkänslor, känns som att hon vet vad som väntar henne........ Finns det någon som kan ge mig lite infallsvinklar på detta beslutet?

    Kattis

  • Svar på tråden Råd om ok att avliva katten!?
  • Tvivelmatte

    Vi bor i en trea, men du menar att hon skulle må bra av att vara på ännu mindre yta och att vara inne flera månader, med flera kattlådor. Det blir som ett katttillhåll här då.. Hennes son bor här oxå, så de är två

  • Tvivelmatte

    Hon är sex år och sonen hennes är fem år

    De har en sandlattlåda med huv som rengörs morgon och flera ggr på kvällen.

    De har alltid gått in och utomhus som de vill genom en chiplucka som innebär att endast de två kommer in här hemma.

    Sanden heter Ultra kompakt.

    De kissar o bajsar i samma och har alltid gjort, vilket funkat tills nu då vi flyttade för sex månader sedan.

  • Birmafröken
    Tvivelmatte skrev 2015-05-04 20:46:12 följande:

    Hon är sex år och sonen hennes är fem år

    De har en sandlattlåda med huv som rengörs morgon och flera ggr på kvällen.

    De har alltid gått in och utomhus som de vill genom en chiplucka som innebär att endast de två kommer in här hemma.

    Sanden heter Ultra kompakt.

    De kissar o bajsar i samma och har alltid gjort, vilket funkat tills nu då vi flyttade för sex månader sedan.


    Ok, då finns det alltså ytterligare en katt med i bilden, hennes vuxna son dessutom. Det är väldigt viktig information som med all sannolikhet är en pusselbit i felkissandet.

    Till två katter bör man ha 3 lådor (helst ännu fler om ett felkissningsbeteende redan har hunnit utecklas).

    Lådorna bör vara stora och öppna. Inga huvar och definitivt inga svängluckor.

    Kattsanden Pussi Kompakt är helt ok ur kattsynpunkt eftersom den är finkornig, oparfymerad och klumpbildande, men se till att det är mycket sand i lådorna och byt regelbundet ut all sand när det som blir kvar efter rensning inte känns fråscht längre och skura ur lådorna ordentligt.

    Rensa lådorna från kissklumpar och avföring regelbundet (minst 3 ggr per dag), och låt inte bajs ligga och osa till näst rensning, utan ta bort det direkt (om du är hemma vill säga).

    Vid stress och annan påfrestning är det helt normalt att katten ställer högre krav på sin toalett, så hur katten har accepterat en befintlig lådsituation tidigare är helt oväsentligt.
  • Birmafröken
    Tvivelmatte skrev 2015-05-04 21:06:57 följande:

    Tack Birmafröken.

    Tar till mig dina råd.


    Vassego! Återkom gärna om hur det går och lycka till!
  • Olyckan
    Tvivelmatte skrev 2015-05-04 20:40:17 följande:

    Vi bor i en trea, men du menar att hon skulle må bra av att vara på ännu mindre yta och att vara inne flera månader, med flera kattlådor. Det blir som ett katttillhåll här då.. Hennes son bor här oxå, så de är två


    Ja, jag menar att du bör begränsa utrymmet under en tid så att hon hinner vänja sig vid det nya stället.

    Nu har hennes introduktion till det nya reviret blivit väldigt traumatiskt för henne och att omringa sig själv genom revirmarkering (ja, kastrerade katter revirmarkerar fortfarande till viss del speciellt vid stress) är ett sätt att hantera det. Menar givetvis inte att du ska låsa in henne i ett rum själv, men begränsa henne till vardagsrum o kök kanske? När hon är bekväm i det utrymmet kan du utvidga.. Om det går, stäng i hallen för det kommer väldigt många främmande dofter från ytterdörren som gör henne ännu mer nervös och hotad. Återigen, om det inte redan finns, skaffa något högt läge som hon kan hoppa upp på.

    Har man sen flera lådor som rengörs regelbundet luktar det omöjligt kiss!
  • Harvester

    Jättebra råd från Birmafröken! Jag är veterinär och informerar alla som söker för liknande problem att jag är utbildad i medicin och kirurgi men tyvärr inte något vidare i psykologi. Naturligtvis ska medicinska orsaker uteslutas först, finns iofs andra problem än UVI men hoppas det undersökts.

    Brukar tipsa om kattproblem.se där det finns bra råd och du kan också kontakta kattpsykologen för personlig hjälp.

  • nevermind

    Hade aldrig avlivat en katt för nåt sånt. Ett djur är ingen leksak man kan slänga bort när det inte funkar som det ska.

  • Rafael90

    Som många sagt: Feliway.
    Köp flera stycken och sätt i varje rum. Det lugnar katten. Det finns även spray man kan spraya tex i transportburen, i kattlådan osv.

    Min hankatt kissade överallt inne efter att han varit sjuk och haft stenar i urinen. I början kissade han överallt för att han hade ont. Efteråt var det för att han blivit lite knäpp och mådde psykiskt dåligt efter sjukhusvistelsen.

    Jag började stänga dörrar till rum där han brukade kissa, tex köket och gästrummet. Efter ett tag slutade han kissa där. De rum jag inte kunde stänga till köpte jag en spray som katter och hundar inte gillar, som gör att de inte går dit där man sprayat. Jag sprayade flera gånger om dagen på ställena han brukade kissa och till slut slutade han gå dit också.

    Jag såg till att han fick lugn och ro på lådan, såg till att den andra katten inte stressade honom när han kissade osv.

    Finns det nåt ställe dit hon ofta går och kissar så ställ en låda där! Sen flyttar du den gradvis till där du vill ha den.

  • nevermind
    Vanillaextract skrev 2015-05-04 21:30:52 följande:

    Du vill alltså ha folks välsignelse för att mörda katten med gott samvete? Min välsignelse får du då inte.


  • Madmoiselle

    Skulle du avliva ditt barn också om barnet började kissa på sig?

Svar på tråden Råd om ok att avliva katten!?