• Malinn81

gravid o nojig. hur aktivivera snart 5 år när jag tar hand om nyfödd i sommar? hur gör andra?

Hejsan
    Är gravid i v37 har blivit lite nojig för hur gör andra föräldrar med en livlig blivande 5 åring och en nyfödd i sommarens bad och andra aktiviteter, barnet har semester  från dagis i 4 veckor o pappan har lovat att va hemma endel i sommar, mormor o farmor är ju ett alternativ, vattenspridaren är ju ett alternativ hemma o poolen när bebis sover. jag har ju kört iväg o badat med den stora var o varannan dag o jag vill ju inte att han känner sig bortglömd/missunnad heller

tänker också på i vilken grad man vågar lämna sovande bebisen i vagnen i skuggan. (vet ju inte än om det blir en *vagnbebis" som storasyskonet) men antar det. iaf ska man noja över att det kommer någon och tar vagnen med bebis i, spekulerar alldeles för mycket om allt nu. Har inte hittat så mycket erfarenheter ifrån andra om saken, så berätta gärna! är nyfiken!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 13:52
    tänker på det med, på badstränder är det ju oftast inte skuggigt.. hur gör man egentligen? inhandlar man uv tält då? i sommar sovs det ju mest

• Svar på tråden gravid o nojig. hur aktivivera snart 5 år när jag tar hand om nyfödd i sommar? hur gör andra?
  • Alexi

Men hur menar du "pappan har lovat att vara hemma en del i sommar". Varför är han inte långledig med er? Eller är han inte pappa till båda barnen? För det ser jag som det självklara i ert läge, att ni är hemma hela familjen tillsammans de allra flesta av de veckor femåringen är ledig.

• Malinn81

Jo Han är pappan till båda barnen, skrev så för att han bara haft en veckas semester de andra åren. Jag vill ju ha kontroll över situationen o de har jag inte

• Alexi

Jag skulle aldrig gå till en badstrand med en bebis plus ett icke simkunnigt barn. Men så är jag supernojig för drunkningsolyckor.

Jag ser det bara som självklart att pappan måste vara hemma.

Bor mormor/farmor nära eller kan ni åka och bo hos dem några dagar/vecka så att de kan ge femåringen fullt fokus?

• daimstrut

Skulle inte heller ta med mig en bebis och en femåring ensam till en strand! Men plaskpool och vattenspridare och försöka bjuda över kompisar tycker jag du ska satsa på.

• Oiliv

Jag har ganska exakt fem år mellan mina och var supernervös över hur det skulle bli när bebisen kom. Lillebror är nu nio månader och allt har bara gått så himla bra! Den där tvåbarnschocken alla pratar om infann sig aldrig. Ta det som det kommer, med lite tur blir det inga problem. Ungefär samtidigt som lillebror föddes gick det upp för mig att min stora tjej inte behövde mig så mycket längre. Jag är inte längre huvudfokus, utan det är kompisarna, de är mycket roligare än vuxna. Sen finns det ju väldigt mycket som funkar med en bebis på armen, pyssla, läsa mm. Sen skulle jag inte gå och bada ensam med båda, där vill jag ha två extra par ögon, men det finns mycket annat man kan göra.
    Hoppas du får det lika enkelt som jag har haft det :)

• modsey

Men självklart kan man ganska enkelt åka och bada med barn i den åldern själv! En fem åring är ju stor och man kan prata med en fem åring på ett annat vis mot ett litet barn och den nyfödde ligger still och springer inte i väg någonstans.
    Ta med ett parasoll om du inte har skugga på stranden och numera finns det väl soltält med solskydd i att ha på stranden också.
    Perfekt att ha bebisen i när han sover och ni badar.

• pigglet

Själv har ja inte haft några problem att vara själv med barnen på strand eller badhus. Kanske beror på hur barnet är  - om det lyssnar och accepterar att det bara får vara vid strandkanten/lilla poolen.
    Man kan ju ta med någon kompis med barn också, så är man två vuxna på plats om det kör ihop sig och man måste följa ett av barnen på toa osv.

Sommar är ju rätt enkelt annars. Lätt att amma ute, det går bra att hitta skugga nästan överallt (på stranden hamnar ju vagnen några meter bort, men inget jag sett som ett problem. Men så har vi väldigt få barn-kidnappare här också...). Vara i lekparker, ordna utflykter med andra barnfamiljer, gå promenader, bara vara ute på gården. Det blir inte som med första barnet, andra hänger med på ett helt annat sätt och accepterar bebisen vagnen så är det rätt enkelt faktiskt.

Nu var mina yngre när de fick syskon, 1:9 och 2:9, men det har inte varit några större problem att fortsätta leva nästan som innan.

• En blå giraff

Vi fick andra barnet då äldsta var 3 år 9 mån. Jag åkte aldrig till badstränder ensam med barnen första sommaren. Själv kan man ju inte bada så mycket som nyförlöst och med en bebis att passa på och amma. Som du skriver TS kan du ju ta fram vattenspridare och pool hemma, gå promenader och köpa glass etc. Badstrand kan ni ju åka till dagar som pappan är hemma eller efter att pappan kommit hem från jobbet på e.m. kanske? Jag tror ditt stora barn är nöjd bara du finns där. Samtidigt är det oundvikligt att storbarnet ju blir lite undanskuffad då man får ett barn till. Det är ju en del i att få syskon att barn får lära sig att de inte alltid kan stå i centrum, på gott och ont.

• Kasperina

De där solskyddstälten blir superheta inuti om de står i solen, så där skulle jag inte lägga en bebis.
    Jag har 4 år mellan mina och jag åker fortfarande inte själv till stranden med dem nu när yngsta är 2. En liten pool med båtar i hemma i skuggan är lagom, stranden kan man åka till när man har fler par ögon.

• nozpa
    Kasperina skrev 2015-05-09 19:10:16 följande:

De där solskyddstälten blir superheta inuti om de står i solen, så där skulle jag inte lägga en bebis.
    Jag har 4 år mellan mina och jag åker fortfarande inte själv till stranden med dem nu när yngsta är 2. En liten pool med båtar i hemma i skuggan är lagom, stranden kan man åka till när man har fler par ögon.

Tänkte också skriva det. Alla vet hur varmt ett vanligt tält kan bli. Samma sak med dessa. Kokheta.
Svar på tråden gravid o nojig. hur aktivivera snart 5 år när jag tar hand om nyfödd i sommar? hur gör andra?