• myone

Problem på dagis

Sitter nu och är otroligt fundersam. Jag har ett barn på 4år som går på förskolan. Det har varit ett lite struligt år för barnet och personalen har tagit hjälp av ett utomstående "team" för att lösa problemen runt mitt barn (och några till). Allt löste sig och det har varit bra en ganska lång period nu.

Jag frågar alltid när jag hämtar på em hur dagen har varit, just för att få veta om det hänt något speciellt. Nu har det senaste veckorna varit extremt mycket vikarier, och dessutom många olika. Mitt barn har alltid varit känslig för "ny" personal, ända sen hen började som 1åring. Dessutom har man inte haft en chans att få veta hur dagen sett ut, då man fått till svar att de inte vet. (???)

Idag när jag hämtade så dök en ur personalen på mig direkt och började nästan skälla ut mig för att mitt barn hade varit elakt mot två andra barn idag. Mitt i detta som kom nästa personal och hakade på. Strax efter gick den första iväg, den andra gick det att prata med en liten sund innan den med gick iväg.

Jag hade ingen chans att få förklara mig (vilket jag egentligen inte skulle behövt). Jag påtalade detta med många vikarier, men nej då problemet låg (underförstått) i barnets hemmamiljö. (??)

Jag blev så paff just då så jag fick inte fram så mycket, men har suttit och funderat på detta sen vi kom hem. För det första så får väl inte personal bete sig på det viset? Ja, självklart vill jag att de berättar om det hänt något, men man kan berätta på olika sätt.

Vad ska jag göra? Funderar på att försöka få till ett möte med "vår" fröken som man faktiskt kan prata med. Men hur ska jag i så fall ta upp dagens händelse?

Hjälp mig nu snälla

• Svar på tråden Problem på dagis
  • viseversa

Du ska självklart ta upp detta med "er" personal samt förskolechefen. Detta bemötande är INTE ok. Som om du kan göra något åt vad barnet gör när han/hon är på förskolan. Ta även upp detta med vikarierna. Dock är det mycket som går nmu och klart dom måstre ringa in vikarier om ordinarie är sjuka. kanske behöver ditt barn en resurs?

• myone

Jag förstår självklart att det behövs vikarier när ordinarie personal inte är där.

Detta var två ordinarie som betedde sig såhär idag. Den ena brukar vara lite spydig, men den andra brukar inte alls bete sig såhär. 

Tror dock inte att mitt barn behöver en resurs då det trots den turbulensen som varit, inte behövts någon. Vet att hen har lite problem vid motgångar och tyvärr så finns det ett par andra barn på avdelningen som älskar att retas och mitt barn säger ifrån när hen har fått nog. (är absolut inte försvarbart att slåss, men ibland får man ju nog)

Ska absolut ta upp det, bara osäker på hur, för att det inte ska tas på fel sätt

• Anonym (förskola)

Har du problem på dagis eller förskola?

Nej men jag tycker att du ska prata med personalen och får du ingen respons där så gå vidare med det

• myone

Ingen som har något bra tips på hur man tar upp detta på ett bra sätt? 

• padelin

Hej

Jag tycker du skall ta kontakt med den du känner dig trygg med och be att få boka in en stund för ett enskilt samtal kring de problem som har framförts till dig. Hänvisa till att du inte kände att det fanns tid när personalen förde fram problemen och att du önskar en mer ingående beskrivning av händelserna.

• myone

Okej. Ja, hoppas att "vår" fröken är där nu i eftermiddag, annars måste jag vänta till nästa vecka. 

• DickRex

Äh, det finns ju idioter överallt. Inte mycket att göra stor sak av tycker jag. Du är ju vuxen och behöver väl knappast behandlas med silkesvantar tänker jag. Men självklart så är deras agerande inte OK om det gick till som du sa angående att utan vidare skuldbelägga dig för hur ditt barn agerar på dagis. Det kan mycket väl handla om något i hemmiljön, men om det är något de slänger ur sig i frustration över att inte kunna hantera en situation på deras arbetsplats så är det jättefel. Gå till deras chef och förklara att det är oproffsigt agerat och i fel forum (tamburen).

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Zero

Hur menar du att de började skälla ut dig? Vad hade han gjort egentligen?! Låter konstigt

• Zero

Nu har jag läst ditt inlägg en gång till, får liksom inte ihop det. Men du vill att personalen ska informera om hur dagen gått?! Men var inte nöjd denna gången för att de (nästan?!?) skällde ut dig?! Ditt barn har varit elak mot två barn och du skyller på vikarier. Självklart kan det vara tufft att ha vikarier i barngruppen, men det är ju sånt som händer.. Även pedagogerna blir sjuka Hade jag varit du hade jag istället riktat mitt intresse mot mitt barn, varför händer detta? Hen skulle fått förklara sig varför hen gjort som hen gjort, absolut inte acceptabelt beteende från min sida. De kanske ville veta om de hänt ngt i hemmiljön som kan förklara beteendet?! Självklart kunde personalen bokat in ett möte med dig, men är de inte bättre att få veta med en gång? Kanske hade pedagogerna en dålig dag? Flera ledsna barn som kanske råkat ut för ditt barn? Då kan jag förstå frustrationen från pedagogerna, kan inte alltid vara lätt att koppla bort den och vara på topp pedagogiskt. Men visst, de ska vara professionella men de är också mänskliga (förhoppningsvis)

• myone
    Zero skrev 2015-05-08 21:16:23 följande:

Nu har jag läst ditt inlägg en gång till, får liksom inte ihop det. Men du vill att personalen ska informera om hur dagen gått?! Men var inte nöjd denna gången för att de (nästan?!?) skällde ut dig?! Ditt barn har varit elak mot två barn och du skyller på vikarier. Självklart kan det vara tufft att ha vikarier i barngruppen, men det är ju sånt som händer.. Även pedagogerna blir sjuka Hade jag varit du hade jag istället riktat mitt intresse mot mitt barn, varför händer detta? Hen skulle fått förklara sig varför hen gjort som hen gjort, absolut inte acceptabelt beteende från min sida. De kanske ville veta om de hänt ngt i hemmiljön som kan förklara beteendet?! Självklart kunde personalen bokat in ett möte med dig, men är de inte bättre att få veta med en gång? Kanske hade pedagogerna en dålig dag? Flera ledsna barn som kanske råkat ut för ditt barn? Då kan jag förstå frustrationen från pedagogerna, kan inte alltid vara lätt att koppla bort den och vara på topp pedagogiskt. Men visst, de ska vara professionella men de är också mänskliga (förhoppningsvis)

Ja, jag vill ha information om hur dagen gått, MEN det finns olika sätt hur man säger en sak. Det är en sak att informera, en annan att anklaga. Normalt sett så har jag bra kontakt med personalen, och detta är inget som brukar hända.

Ja, mitt barn är känslig för vikarier och det brukar märkas på hen när det varit vikarier genom att hen är mer "utåtagerande". Kanske pga att vikarierna inte vet hur de ska handskas med de barn i gruppen som brukar slåss, och blir mitt barn slagen så slår hen tillbaka. 

Personalen vet mycket väl hur situationen hemma ser ut, då jag som sagt, normalt sett har bra kontakt med dem. Händer det något speciellt hemma så brukar jag informera dem. 

Sen just detta att jag inte fick prata klart med dem, utan att de bara gick iväg. Det kändes inte seriöst alls. 

• Anonym (förskola)
    Hjulsta skrev 2015-05-11 21:43:49 följande:

Hur gick det?

Ber om ursäkt för att jag inte svarat tidigare, men det har verkligen varit fullt upp.

Det gick bra, fick en pratstund med "vår" fröken och det mesta löste sig.
Svar på tråden Problem på dagis